HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Nån som är kunnig på hornteori. BILDER!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/04/08 :  07:22:16  Show Profile Send ohmega a Private Message
Circlomanen: Hur många högtalare har du byggt egentligen?

Jag kollar på dina bilder hittar då en kubformad sub på kistan...sen ser det ut som det är nån annan högtalare nära fönstret.....nån hög grej.....å så var det ju det nybyggda hornet..."den lille" skulle till å med jag ha plats med

Förresten: Vad är det för "plåtlåda" som står brevid den kubsubben?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/04/08 07:23:36
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/04/08 :  08:48:27  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Snyggt !

Tänk på att horn konstruktioner trotts att de jobbar med låga frekvenser har en viss riktverkan.

Vet dock ej om det gäller just denna konstruktion.

Ett enkelt experiment som jag tror kan vara intressant att utföra är att sätta i en "avdelare" i lådan, symetriskt placerad.

Alltså en spånskiva i mynningen som går in och möter spesten ungefär såhär :

Som du har det nu :

|\........../|
|.\......../.|
|..\../\../..|

När du sääter in avdelaren :

|\....||..../|
|.\...||.../.|
|..\../\../..|

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2005/04/08 09:03:54
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/08 :  09:52:58  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Circlomanen: Hur många högtalare har du byggt egentligen?

Jag kollar på dina bilder hittar då en kubformad sub på kistan...sen ser det ut som det är nån annan högtalare nära fönstret.....nån hög grej.....å så var det ju det nybyggda hornet..."den lille" skulle till å med jag ha plats med

Detta är bara de senaste årens fattiga magra expriment, varav WOn är den i särklass mest lyckade tillsammans med mina gamla Voightpipor som min flickvän aldrig tolererade (dom var större än henne).
Den kubformade saken på kistan är mina små söta Cervin Vega element i slutna lådor på 7,5 liter st. Det står ett mer eller mindre misslyckat bakladdat horn med en Vifa 8 tummare i hörnet.
quote:
Förresten: Vad är det för "plåtlåda" som står brevid den kubsubben?
En 2 x 10 watt entackskopplad transistorförstärkare med en ALEPH ac-moddulerad konstantströmskälla.

quote:
Tänk på att horn konstruktioner trotts att de jobbar med låga frekvenser har en viss riktverkan.

Vet dock ej om det gäller just denna konstruktion.

Det gäller konstigt nog även denna konstruktion. Den strålande ytan är något större än en 12 tums bas.
quote:
Ett enkelt experiment som jag tror kan vara intressant att utföra är att sätta i en "avdelare" i lådan, symetriskt placerad.

Alltså en spånskiva i mynningen som går in och möter spesten ungefär såhär :

Vad skall det göra??? Nyfiken!
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/04/08 :  10:48:34  Show Profile Send time a Private Message
Hrmm, fem tum ? kan du inte hitta ett par tior och prova ? Finns det något element i Sverige som skulle passa bra ? undrar just hur de låter, har iofs redan Imperial men det vore kul att höra ett par WO

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/08 :  11:23:36  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Hrmm, fem tum ? kan du inte hitta ett par tior och prova ?

Jag har ett par Cervin Vega 10 tummare som jag fundrar på att bygga en WO-låda till. Dom borde passa riktigt bra.
( Fs 23 Hz, Qts 0,24,Vas 55 liter.)
Det är nog roligare med en STOOR WO med två Eminence Kappa 15LF eller om man har råd JBL 2226H eller för att verkligen ha skoj: JBL 2242H!

Edited by - Circlomanen on 2005/04/08 11:24:15
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/04/08 :  19:57:56  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Martinsson: Jag skulle också vilja veta vad en avdelare skulle göra i den konstruktionen, eftersom jag har börjat fundera på att bygga en Wo (tack vare denna tråden)

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/04/08 :  20:28:19  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Något säger mig att kopplingen till luften skulle förbättras, men då jag inte känner konstruktionen mer än vid bild som jag kopplar till tidigare erfarenheter av högtalarbyggande så grundar jag detta på... får man skriva det... "känsla".

Det är ett mkt enkelt test att genomföra, kräver minimalt med tid och arbete i anspråk, egenskaperna det för med sig borde framkomma tydligt bara man sätter skivan på plats provisoriskt utan att bidra med nya hål och åverkan på orginalkonstruktionen, men lär gärna känna "soundet" först så man kan referera på bra sätt hur ljudet förändras.

Risken finns att effektiviteten minskar, men vinner man något på något annat håll?
Jag vill gärna tro detta, möjlögtvis i definition, men jag vet inte om jag har rätt, som sagt, känsla.

Jag förstår om ni inte vill ge er på detta grundat på någon okänd mäniskas "känsla", fasen vet om jag gjort det själv, möjligen utav ren nyfikenhet om jag vet med mig att jag inte förstör något på kuppen.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/09 :  00:26:02  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Jag förstår om ni inte vill ge er på detta grundat på någon okänd mäniskas "känsla", fasen vet om jag gjort det själv, möjligen utav ren nyfikenhet om jag vet med mig att jag inte förstör något på kuppen.

Jag måste erkänna en viss men begränsad skepsis, men skall prova i morgon när mina bustroll inte ligger å sover som bäst. Har ingen lust att gå och vagga två busfrön en gång till i kväll.
En lite vag och odefinerbar "känsla" kan leda en långt! (både djävulitiskt fel och väldigt rätt)
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/04/09 :  12:40:38  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Martinsson: Borde inte en sådan avdelare funka bättre i de högre registrerna? Eller har jag missat någon viktig info på vägen någonstans

Edit: typo

Edited by - Labbe on 2005/04/09 12:41:51
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/04/09 :  15:24:13  Show Profile Send time a Private Message
Skulle inte tro att den är sådar lysande uppåt i frekvens, brukar inte bli det i veckade horn, 500Hz kanske ? Hörrö, Circlomanen, ett par Eminence är väl ganska billiga ? Och ett tractrix med en stadig driver och lyckan är fullständig sånär som på en villa och en Porsche.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/09 :  19:14:08  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Circlomanen, ett par Eminence är väl ganska billiga ? Och ett tractrix med en stadig driver och lyckan är fullständig sånär som på en villa och en Porsche.

Japp! (byt ut porschen mot en Dodge Viper och lägg till bashorn i källaren till huset bara!)
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/04/09 :  20:08:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Så här kan det se ut på Cirklomanens skrivbord...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/09 :  20:30:07  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Vad städat jag hade på den tiden!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/09 :  20:39:45  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Det är ett mkt enkelt test att genomföra, kräver minimalt med tid och arbete i anspråk, egenskaperna det för med sig borde framkomma tydligt bara man sätter skivan på plats provisoriskt utan att bidra med nya hål och åverkan på orginalkonstruktionen, men lär gärna känna "soundet" först så man kan referera på bra sätt hur ljudet förändras.

Nu har jag provat... Och det hände............... Ingenting.
Ingen skillnad som jag kunde höra på 10 min av lyssna, ta bort, lyssna, sätta dit, lyssna, osv. Ev en pytte-pytte-liten skillnad i fasthet och slagkraft till mellanväggens fördel, men då är den liten.Jag har väldigt svårt att avgöra om det är nån skillnad, å lyssnar man efter skillnad så är det lätt att inbilla sig skillnad fast det inte finns nån.
Den låter bra oavsett mellanväggens vara eller inte vara vilket gör att jag monterar in den när jag orkar. Aldrig fel med lite uppstyvning av lådan.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/04/10 :  09:02:54  Show Profile Send ohmega a Private Message
Men om man kan sätta en av delare på det sättet innebär det att man har 2 separerade horn. Det innebär att man skulle kunna bygga en halv WO....å så kan man ta ett lite större element om man vill. Å andra sidan så krävs det ju att man bör/måste(?) summera kanalerna. I en hel WO behöver man ju inte tänka på detta...

Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/04/10 :  09:46:13  Show Profile Send ohmega a Private Message
Hittade faktiskt lite teori om horn i
Radio & tilevision´s Bygg själv Ljudteknik från -76

Jag hittade där lite formler som tog upp just hornteori

MÅNGA formler är det men....en formel tycker jag var intressant med anledning av det som har tagits upp i tråden hittils - relativt lågfrekvent bas - med uttalad riktverkan.

Ax = hornmynningen area (m^2)
c = ljudets hastighet (343,8 m/s)
fu = undre gränsfrekvens (Hz)

Ax = (pi/4)*(c/(pi*fu))^2

Detta gäller för rundsrålning - det är kanske inte så ofta man ha nytta av.

I ett vanligt rum står ju högtalaren emot väggen och skall spela ut i rummet....Om man tänker att högtalaren är en ljudkälla som strålar ut ljud i från golvlisten - så motsvarar ju denna spridningvinkel en fjärdedel av total rundstrålning. Om man miskar arean ytterligare kommer riktningsverkan att öka ytterligare.

Edited by - ohmega on 2005/04/10 10:06:54
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2005/04/10 :  10:14:29  Show Profile Send Nicks a Private Message
Om det är hornteori som sökes så finns här en hel del matnyttigt.
www.melhuish.org

MVH

Nicks

Hihi. :)
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/04/10 :  18:56:46  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Time:
quote:
Skulle inte tro att den är sådar lysande uppåt i frekvens, brukar inte bli det i veckade horn, 500Hz kanske ? Hörrö, Circlomanen, ett par Eminence är väl ganska billiga ? Och ett tractrix med en stadig driver och lyckan är fullständig sånär som på en villa och en Porsche.

tycker 500Hz är rätt högt, men det är ju jag det.

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/10 :  19:55:03  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Men om man kan sätta en av delare på det sättet innebär det att man har 2 separerade horn. Det innebär att man skulle kunna bygga en halv WO

Ja men mynningsytan är ju samma oavsett mittväggen eller inte. Den blir ju mindre i en halv WO.
quote:
Hittade faktiskt lite teori om horn i
Radio & tilevision´s Bygg själv Ljudteknik från -76

Jag hittade där lite formler som tog upp just hornteori

MÅNGA formler är det men....en formel tycker jag var intressant med anledning av det som har tagits upp i tråden hittils - relativt lågfrekvent bas - med uttalad riktverkan.

Ax = hornmynningen area (m^2)
c = ljudets hastighet (343,8 m/s)
fu = undre gränsfrekvens (Hz)

Ax = (pi/4)*(c/(pi*fu))^2

Det är just det här som gör mig så förvånad! Min lilla WO borde vara ett mellanreghorn med en bandbredd på 300 Hz till 1500 Hz. Inte 35 Hz med slagkraft från ett par 5½ tummare.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7936 Posts

Posted - 2005/04/10 :  21:28:40  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
35 Hz med slagkraft

Jag blir mer och mer sugen på att bygga nånting i den där stilen som sub till elbasen. Gjorde nyligen i ordning en sluten låda med två Eminence 10" element och jag har sågat till material till en sublåda för en 15", men man kanske skulle använda det virket till en WO istället...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2005/04/11 :  01:42:16  Show Profile Send JonasV a Private Message
Jag var och rotade i Kulturelle Antons Fantastiska samlingar i Hudiksvall för många Herrans år sedan.
Och gissa vad jag hittade för en teknikdyrkare?

En "Wireless World - May 1974" i nästan Mint Condition Pris 2:-

På sid 133 är temat: Horn loudspeaker design - 2.
Continuing the development of design theories and techniques.
by J. Dinsdale, M.A., M.Sc.
Cranfield Unit for Precision Engineering.

Gäller copyright längre en 30år?
Det är en komplett teorikursför hornbyggaren och tycker fler borde få del av den.
Den är mycket givande och har provat många idéer med den, bara man hade praktisk möjlighet, läs verkstad...

MVH Jonas viklund.

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O

Edited by - JonasV on 2005/04/11 02:36:55
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/04/11 :  03:40:16  Show Profile Send ohmega a Private Message
Circlomanen:

Jo men tanken med en "halv" WO var om man satt med ETT stort element och ville bygga något med det - hur som helst så är det ju intressant att du har ju nyttjat en större del av lådans bredd till öppningen - om man jämför med orginalkonstruktionen. Men som du säger så är det ju ändå fantastiskt att du får sån prestanda på det lilla hornet.

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/04/14 :  03:58:24  Show Profile Send ohmega a Private Message
Ett annnat gulligt hornhttp://www3.telus.net/public/bigmike2/wo21.jpg

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6796 Posts

Posted - 2005/04/14 :  09:25:19  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Man bör tänka på att mycket info om horn är spekulationer och antagande. detta beror först och främst på att det kom effektstarka förstärkare som möjlig gjorde bygge av slutna lådor. En som alla horn intresserade borde ta kontakt med är Bruce Edgar www.edgarhorn.com som mer än gärna berättar om konstuktion av horn.

Trots ett eget långt intresse av horn har har jag lärt mig massa nytt samtidigt förkastat mycket som är nonsens om horn genom många och långa mail med Bruce. Bruce är den som har fört fram hornkonstruktionen längst i dag än någon annan levande, dock finns det andra som har gjort liknande arbete.

Det mesta är rena spekultioner om horn då företag inte gärna vill avslöja sina ideer och upptäckter. Vi kan ta ett ex. delningsfilter horn låter bäst med första ord. varför ? ingen vet riktigt men Bruce har sina aningar och själv kan jag hålla med för med högre ord (12,18,24) blir hornen ofta så mycket dämpade att man uppfattar det som om det finns en filt framför.

Tro nu inte att jag är någon expert på horn för det är jag absolut inte utan jag har mycket kvar att lära och prova. Alla som bygger har sina teorier och ideer om hur det skall vara, vilket jag har respekt för och förståelse.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000