Author |
Topic |
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2005/04/12 : 20:10:00
|
Först, ursäkta storleken på bilden, jag försökte göra den mindre men gjorde nog lite fel... Detta är en av alla miljoner (lätt överdrift) ritningar/skisser som jag har fyllt mina sista 10 kolegieblock med. Det vore skojsigt om det fanns nån som har lite funderingar, synpunkter, förslag, kritik,hån,skäll,hatiska uttalanden om kretsen. Nån som inte omedelbart förstår den så får ni fråga. Svarar gärna.
PS, nån som kan redigera storleken på bilden så får ni gärna göra det.Ds |
Edited by - Circlomanen on 2005/04/13 13:54:37 |
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2005/04/12 : 20:30:12
|
AHH! Glömde skriva dit att utgången/hötalaranslutningarna är där "minusarna"från nätdelen fäster till katodmotstånden. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2005/04/13 : 13:22:07
|
Är jag en helt ensam circlotron-affektionär här på denna kalla bittra jord??? Ingen mer som gillar cirkulära, horisontella kopplingar??? |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2005/04/13 : 13:25:23
|
Ser nu att jag glömde att rita in kopplingen till E182CC. Det skall såklart gå ett 1 kohms motstånd från anoden på varje ECC88 halva till respektive galler på E182CC. (så blir det när man är trött) |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7935 Posts |
Posted - 2005/04/13 : 16:07:02
|
He has done it AGAIN!!! Vad får du alla kopplingar ifrån, människa??? Kör hårt! |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/04/13 : 16:12:22
|
Bygg nu så kommer jag och lyssnar! |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2005/04/13 : 18:20:03
|
Tyvärr är man ju inten expert på rörkopplingar. Men den ser enkel o trevlig ut. Har lite planer på att bygga Tubetvr:s OTL-steg med två 6C33C men din koppling ser lite lättare ut.
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2005/04/13 : 18:54:16
|
quote: Men den ser enkel o trevlig ut. Har lite planer på att bygga Tubetvr:s OTL-steg med två 6C33C men din koppling ser lite lättare ut.
Det är en enkel konstruktion MEN den är exprimentell så det står härliga till. Lägg märke till att det inte finns många värden på saker å ting, det är för att det får man räkna/mäta/prova sig fram till. Jag skulle kunna skriva dit en hel del, men har ingen aning om resultatet. Har inte byggt mycket med rör, så har ingen känsla för det än. Topologin är väl ett ganska säkert kort, baserad på de ca 10 olika circlotron-förstärkare (prototyper och expriment) jag byggt med transistorer hitills. Sedan kommer nätdelen som i en circlo måste vara TYST!!! Helst reglerad, vilket är dyrt och EXTREMT opraktiskt om man vill bygga allt med rör! Det verkar nog som jag vill avråda dig från att bygga den, men det vill jag inte, bara att det skall finnas en hel del kunskaper och erfarenhet hos den som bygger den,och jag har ingen aning om vad du kan och inte. Jag funderar på att bygga nått liknande med rör och transistorer eller bara depletionmode-trissor, men dom är svåra att få tag på. Det finns som hos alla konstruktioner en hel del för och nackdelar med circlo-förstärkare. Fördelarna enligt min erfarenhet och förståelse, är just enkelhet, symmetri, och en "äkta" (förstå mig rätt) pushpull koppling, utan massa fasdelningar å grejsimojser för att få en pushpull topologi med bara elektronrör. Positronrören är så svåra att få tag på. Dom circlotronförstärkare jag byggt hittils har varit stabila och välljudande, med minimalt antal komponenter i serie mellan förförstärkaren och högtalaren. Dom är totalt tysta vid tomgång och basen är fantastisk på min senaste konstruktion, antagligen mycket pga den stabila väldimensionerade nätdelen med kapacitansmultiplikatorer. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2005/04/13 : 19:05:10
|
quote: Just för OTL-förstärkare är Cirklotronen väldigt intressant, en hel del resonemang om detta finns här: http://www.audiodesignguide.com/otl/aria.html
Jag vill inte verka vara den arroganta självsäkra dryga typ jag egentligen är,, men såklart är min MYCKET bättre!!
Det är en av dom artiklarna som fick mig att börja exprimentera med circlotron förstärkare för 4 år sedan. Bernt gav mig några papper med OTL förstärkare, bla dom där ovan. (det är Bernts fel alltihop!) |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2005/04/13 : 19:06:18
|
Om det bara är symmetri man är ute efter kan man lika gärna bygga med differentialsteg (med konstanströmkälla) och slippa de dubbla nätdelarna. Fördelen med Cirklotronen verkar snarast vara en möjlighet att driva lågohmigt med låg utgångsimpedans. Väldigt symmetriskt blir det också förstås men det är ett väl konstruerat differentialsteg också.
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2005/04/13 : 19:13:28
|
quote: Om det bara är symmetri man är ute efter kan man lika gärna bygga med differentialsteg (med konstanströmkälla) och slippa de dubbla nätdelarna.
Väldans massa förluster i en sån konstruktion. Den måste ju gå i klass A vilket inte är helt lämpligt med OTL konstruktioner. Men för transformatorkopplade förstärkare skulle jag nog satsa på nått sånt.Passar bra ihop med Nelson Pass Supersymmetri-återkoppling. |
|
|
JonasV
Member
595 Posts |
Posted - 2005/04/13 : 20:12:23
|
Circlomanen: Jag har också dreglat över genialiteten i Circlotronkonfigurationer på nätet och sett den kritiska regleringen och strömförsörjningen, ville bygga men stöp på min oerfarenhet av RÖR-konstruktioner och kostnaden i vissa fall. När jag bodde i Ljusdal låg jag i sängen om natten och försökte tolka mysteriet i kopplingarna i Tekno's Radio- TV-handböckerna... Nu har jag tre RÖR-Byggarböcker: 1. Principles of Power med Kevin O'Connor. 2. Audio Valve Amplifiers med Rainer zur Linde. 3. Audio Frequency Amplifier Design. + The ARRL Handbook 1996.
Tycker du det är svårt att räkna på egna designer? Jag är en riktig fegis där, vill inte gärna bränna rör för tusentals pengar Du är en verklig Inspirationskälla Min egen entusiasm (efter vad jag sett på forumet) ligger väll någonstans mellan dig och Mayro gissningsvis, men märks inte hysteriskt väl då jag kör hejdlöst på ett tjogtals intresseområden, dygnet har ju bara 24timmar tyvärr.
Får försöka tolka dina mysteriska kopplingar efter bästa förmåga MVH Jonas Viklund.
PS. gick det att hämta "Horn loudspeaker design2" för dig?
|
Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut. Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2005/04/13 : 20:45:07
|
quote: Du är en verklig Inspirationskälla Min egen entusiasm (efter vad jag sett på forumet) ligger väll någonstans mellan dig och Mayro gissningsvis, men märks inte hysteriskt väl då jag kör hejdlöst på ett tjogtals intresseområden, dygnet har ju bara 24timmar tyvärr.
Tack så mycket för dom orden! Dom värmer gott i vårrusket. quote: Får försöka tolka dina mysteriska kopplingar efter bästa förmåga
Jag får försöka skanna in en liten Circlo-tutorial. |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2005/04/13 : 20:47:18
|
Jag har ingen panik. Jag har ett helt hus o renovera innan det blir dax förr dessa byggen. Så du har nog tid att bygga o testa innan det blir dax för mig
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2005/04/13 : 21:30:05
|
Här är en solidstate variant av circlokoppling som jag aldrig provat. Skulle troligen funka. Det är bara ett spänningsförstärkande steg. Det skulle nog inte bli sådär jättehögt spänningssving. Får jag prova nån dag då jag är lagom pigg, barnen är hos Mormor och allt är städat och klart i övrigt hemma.:)
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2005/04/13 : 21:50:31
|
Å så kommer nästa. Enda riktiga skillnaden mot första är väl bättre strömförmåga för att driva utgångstrioderna. En SRPP krets där istället för induktans. Skulle tro att varken denna eller den första skulle lämna så mycket effekt pga för lite drivförmåga i steget innan slutrören. Måste nog till ett steg till för att driva lite ström in i gallret vid höga effektutag.
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2005/04/13 : 22:07:54
|
Här kommer en riktig liten stolthet THE ZENITRON! All makt åt Tengil, vår befriare!!!
Det är som jag hoppas att ni ser Nelson Pass ZEN AMP men i circlotron utförande. Den är jag mycket sugen på att bygga, med trafobalansering på ingången. Induktansen tänkte jag köra min centertappade lilla grej som jag använder i min ZEUS-AMP. Den behöver väl vara 2 x 200 mH, med max 0,6 ohm dcr.
|
|
|
JonasV
Member
595 Posts |
Posted - 2005/04/13 : 23:51:52
|
Huuga, den såg grymt enkel och genial ut! Brukar kunna tolka kopplingar en del, men att räkna sådana är en hög inlärningströskel för mig. Mina böcker har många kretsscheman och lite Basic teorier, så jag vet inte hur man går tillväga för att räkna sådana kritiska parametrar. MVH JonasV.
|
Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut. Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/04/14 : 03:22:32
|
Cirklomanen, var det ZENITRON som du hade med hem till mig och provspelade en gång? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2005/04/14 : 14:35:07
|
Nej, det var det inte. Det var en tvåstegs historia med strömåterkoppling. Det är den jag oftast pratar om när det gäller mina erfarenheter av hur en circlo kan låta. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/04/14 : 16:15:19
|
OK. Många kopplingar blir det... |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7935 Posts |
Posted - 2005/04/14 : 16:22:34
|
Hmm, PL519, nu börjar det likna nånting! Mer sånt! |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2005/04/14 : 16:26:07
|
TIP 141 Darlington!!!! |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/04/14 : 16:27:06
|
Men ibland ritar han in några andra mysko symboler på rörens plats och glömmer en nolla på spänningarna. Är Circlomanen slarvig månntro? |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
|
Topic |
|