Author |
Topic |
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2005/03/30 : 21:13:47
|
Circlo.....
Hur har du fördelat volymen i lådorna, bakom resp. framför 5":aren?? |
|
|
Labbe
Medlem, HiFi Norr
2052 Posts |
Posted - 2005/03/30 : 21:58:04
|
Circlomanen:
quote: Min fundering från början var: bygg en liten och prova principen - om bra: Köp två Eminence Kappa 15 LF och bygg en WO som är 128 x 128 (eller 160) x 55 cm eller så.... Dvs skala upp den till att passa 15 tums basar, FULLSKALIG!!!
Now were talking. |
In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.
Ansvarig för EleganZe Project
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2005/03/30 : 23:04:38
|
quote: Hur har du fördelat volymen i lådorna, bakom resp. framför 5":aren??
Som på ritningen, inte optimalt. Det är en sak värt att xprementa med. Jag har magneterna vända fram mot öppningen, så som man skall göra om men vill ha återgivning upp till mellanreg men det blev inte bra med det. Borde vända elementen så jag har magneterna i den portade lådan istället, men BAUHAUS äter upp all min tid och ork, så det finns inte mycket tid över för WO-moddning.
quote: Min fundering från början var: bygg en liten och prova principen - om bra: Köp två Eminence Kappa 15 LF och bygg en WO som är 128 x 128 (eller 160) x 55 cm eller så.... Dvs skala upp den till att passa 15 tums basar, FULLSKALIG!
Är som sagt en fundering. Jag väger mellan en sån eller en eller två Decware-Imperial subbor. Jag grubblar och knådar varje liten aspekt av det men vet inte vilken jag skall bygga. Jag kanske struntar i det och köper nån liten audiofilt godkänd mini-subb istället. Det där med våldsam dynamik och slagkraft är så beroendeframkallande så det kanske är bättre att backa ur hornträsket innan man sitter upp till hakan (bokstavligt talat!) i ultra effektiva högtalare och söta små glödande trioder. Har hört att väldigt få tar sig ur "horn och triod"-sekten! |
|
|
Labbe
Medlem, HiFi Norr
2052 Posts |
Posted - 2005/03/31 : 00:44:40
|
quote: Är som sagt en fundering. Jag väger mellan en sån eller en eller två Decware-Imperial subbor. Jag grubblar och knådar varje liten aspekt av det men vet inte vilken jag skall bygga. Jag kanske struntar i det och köper nån liten audiofilt godkänd mini-subb istället. Det där med våldsam dynamik och slagkraft är så beroendeframkallande så det kanske är bättre att backa ur hornträsket innan man sitter upp till hakan (bokstavligt talat!) i ultra effektiva högtalare och söta små glödande trioder. Har hört att väldigt få tar sig ur "horn och triod"-sekten
Skulle nog faktiskt välja The Wicked one framför ett par imperial horn. om inte annat så sparar man in pengarna för ett vardagsrums bord, om man väljer the wicked one. |
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2005/03/31 : 07:57:39
|
quote: om inte annat så sparar man in pengarna för ett vardagsrums bord, om man väljer the wicked one.
128 x 160 x 55 cm blir lite stort vardagsrumsbord här hos oss. Men luftflåset och slagkraften skulle sitta fint när man röjer hårt med Terminator 2 eller Sagan om ringen triologin och sitter med fötterna i mynningen. Varför inte en liten söt låda med en liten söt 8 tums bas ??? Det är väl ett rimligt alternativ till ett par Imperial? |
|
|
classe
Member
1625 Posts |
Posted - 2005/03/31 : 11:21:17
|
quote: Varför inte en liten söt låda med en liten söt 8 tums bas ??? Det är väl ett rimligt alternativ till ett par Imperial?
tror inte deeeeeettt alls
|
18 ska de va.
|
|
|
Labbe
Medlem, HiFi Norr
2052 Posts |
Posted - 2005/03/31 : 16:37:43
|
Circlomanen:
quote: 128 x 160 x 55 cm blir lite stort vardagsrumsbord här hos oss. Men luftflåset och slagkraften skulle sitta fint när man röjer hårt med Terminator 2 eller Sagan om ringen triologin och sitter med fötterna i mynningen. Varför inte en liten söt låda med en liten söt 8 tums bas ??? Det är väl ett rimligt alternativ till ett par Imperial?
bara en 8 tums bas??? är mer sött med en 18tums bas och en stoooor låda. |
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2005/03/31 : 17:32:19
|
quote: bara en 8 tums bas??? är mer sött med en 18tums bas och en stoooor låda
SNÄLLA!!! Jag försöker desperat att ta mig ur horn-sekten....Snälla säg att en 8 tummare duger... Jag behöver höra det. Jag kan tänka mig att sträcka mig till två riktigt lågeffektiva 6,5 tummare i en liten sluten låda... Det måste ju bara kunna ersätta ett par Imperial.... |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6796 Posts |
Posted - 2005/03/31 : 19:26:49
|
8:or räcker länge i en 80 kvm stor lägenhet om man vill det men som vanligt är det lättare att bygga med andras pengar och ens egna drömmar.
/Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2005/03/31 : 20:40:52
|
Har skissat lite på ett par lådor passande peerless csx 176 h, hornlängd 1280, areaförhållande 1:9,6 räknat från koncetrum till mynning, totala yttermått 700x400x280.
Hornet utgörs av en 2mm bockad och valsad plåt inpassad i 4mm djupa frässpår som speglas på innerväggarna, materialet i övrigt är 16mm MDF alt. PLYWOOD.
Areautbredningen följer exponential utveckling ungefärligen över hela hornlängden.
Inte beräknat i större omfattning, bakre kammare ej anpassad på något vis.
bara ett experiment som förmodligen aldrig får se dagens ljus, men man kan ju aldrig vara så säker :) |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2005/03/31 : 20:45:25
|
Idag provade jag och en kompis att koppla upp den i en liten Honda till ena kanalen på en sån där gammal sunkig 2 x 10 watt bil-bandare... Vi spelade radio då bandenheten inte gav nån bas. Det var ändå imponerande vilken mängd tryck en liten WO med två 5½ tummare ger.
Så lite funderingar..... Jag uppskattar att en WO med två EMINENCE KAPPA 15LF och 128 x 160 x 55 cm yttermått bör klara ca 25 Hz (-3 dB) och ha ca 103 till 106 dB/W/m verkningsgrad. Den bör ha en stor portion av den kända slagkraften och en stor förmåga att snabbt flytta mängder luft. Slaget som känns sådär snabbt, hårt och fysiskt i luften som en kick-trumma känns i verkligheten.Den där typen av bas-tryckvåg som får väggarna att bågna, tavlorna att hoppa av kroken och grannarna mordiska. Som känns som att bli slagen i bröstkorgen av en snabbt svingad planka. Så vill jag ha min bas!
Vad tror ni??? Blir det så eller går det åt h_lvete?? Skall jag bygga en sån eller ett par Imperial??? Passar KAPPA 15LF i en WO eller skall jag använda något annat element. 12or är som TIME skulle sagt: för B-skådisar, Jag vill ha 15. 18 blir så VÅLDSAMT och dyrt tyvärr. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2005/03/31 : 20:51:10
|
quote: Har skissat lite på ett par lådor passande peerless csx 176 h, hornlängd 1280, areaförhållande 1:9,6 räknat från koncetrum till mynning, totala yttermått 700x400x280.
Hornet utgörs av en 2mm bockad och valsad plåt inpassad i 4mm djupa frässpår som speglas på innerväggarna, materialet i övrigt är 16mm MDF alt. PLYWOOD.
Areautbredningen följer exponential utveckling ungefärligen över hela hornlängden.
Inte beräknat i större omfattning, bakre kammare ej anpassad på något vis.
bara ett experiment som förmodligen aldrig får se dagens ljus, men man kan ju aldrig vara så säker :)
Låter ganska likt min ide. Bygg!!! En liten varning dock. Plåt väggarna kommer att ha VIDRIGA mellanreg resonanser så lägg en sandfylld spalt mellan plåtana eller nått. Mina böjda väggar är ju skicktlimmade i masonit till totalt 12 mm tjocklek. |
|
|
Labbe
Medlem, HiFi Norr
2052 Posts |
Posted - 2005/03/31 : 23:44:33
|
Circlomanen:
quote: Vad tror ni??? Blir det så eller går det åt h_lvete?? Skall jag bygga en sån eller ett par Imperial??? Passar KAPPA 15LF i en WO eller skall jag använda något annat element. 12or är som TIME skulle sagt: för B-skådisar, Jag vill ha 15. 18 blir så VÅLDSAMT och dyrt tyvärr
Det beror väl helt och hållet på vad den har för för värden? (qts, vas och liknande) Om inte annat så kan du ju alltid bygga lådan, och testa. |
|
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2005/04/04 : 21:09:25
|
Circlomanen: "Vill-ha"-faktorn ligger på mycket hög nivå. Det borde finnas en varningstext till den här tråden - man kan ju "bli tvungen" att skaffa/bygga sig ett bashorn.
Jag är klart imponerad att du får ut så mycket tryck från ett så litet horn. Själv skulle jag kunna tänka mig nåt liknande - jag bor i 1:a så några "jättehorn" är ju inte aktuellt - men ett litet horn kanske..... |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2005/04/05 : 21:19:01
|
quote: Om inte annat så kan du ju alltid bygga lådan, och testa.
Det är väl så jag får göra. Det är ju inte riktigt gratis med 2st 15 tums element och 4 st spånskivor, men säkert kul! quote: Själv skulle jag kunna tänka mig nåt liknande - jag bor i 1:a så några "jättehorn" är ju inte aktuellt - men ett litet horn kanske....
4 st små 5½tums element kan man få billigt på tex KlasOhlsson eller ljudia, och lådan kostar nån hundring eller två.Klart överkommligt. Jag har nu kopplat upp subben med lite filter å så till en separat förstärkare och jag är själv förvånad vad en sån liten och billig sub kan prestera. Trummor och kontrabas får en helt annat liv och "sväng" än någon annan bas jag har haft hemma. Tyvärr har den lite ojämn respons men det klarar man lätt av med ett 12 eller 18 dB/oktav lågpass filter som skär vid ca 100 Hz. |
|
|
Labbe
Medlem, HiFi Norr
2052 Posts |
Posted - 2005/04/06 : 11:17:40
|
Circlomanen:
quote: 4 st små 5½tums element kan man få billigt på tex KlasOhlsson eller ljudia, och lådan kostar nån hundring eller två.Klart överkommligt. Jag har nu kopplat upp subben med lite filter å så till en separat förstärkare och jag är själv förvånad vad en sån liten och billig sub kan prestera. Trummor och kontrabas får en helt annat liv och "sväng" än någon annan bas jag har haft hemma. Tyvärr har den lite ojämn respons men det klarar man lätt av med ett 12 eller 18 dB/oktav lågpass filter som skär vid ca 100 Hz.
Är det ett hemmabyggt filter? och vid vilken frekvens delar du isåfall?
|
|
|
|
classe
Member
1625 Posts |
Posted - 2005/04/06 : 12:50:23
|
tjena circlomanen 4st spån räcker inte till imperial men till wo kanske men bygg på nu kul tråd föresten
|
18 ska de va.
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2005/04/06 : 14:46:04
|
quote: Är det ett hemmabyggt filter? och vid vilken frekvens delar du isåfall?
Två st 3 mH spolar. En på varje 4 ohms element. Håller på att knåpa ihop en aktiv delning, men har inte så mycket tid, jobbjobbjobb........ quote: tjena circlomanen 4st spån räcker inte till imperial men till wo kanske men bygg på nu kul tråd föresten
Tack! Jag skall få lite extra runt den 25 April å då blir det till att bestämma sig.Jag kan inte riktigt bestämma mig för om det blir WO eller Imperial. Båda är grymmt bra och roliga.WOn blir lite mindre men Imperialen blir väl lite roligare.... Svårt val. Imperialen är ju oxå ett säkert kort. (fast jag är väl inte känd för att alltid välja den vanliga upptrampade vägen) Jag grubblar oxå lite på hur det skulle vara att göra WOn lite mer bredbandig (150 Hz) och hur det skulle passa ihop med ett par Lowther (eller Fostex) i frontladdade traxtris horn. Då passar det ju ganska bra att ha två WOar liggandes på golvet och mellanreg hornen ovanpå. Mycket funderingar å sånt..... |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2005/04/07 : 13:03:16
|
Nu har jag knåpat ihop ett aktivt filter till subben.Mina huvudhögtalare kör jag fullrange, då dom faller av naturligt vid 70 Hz. Det bidde 18 dB/oktav vid ca 108 Hz men det skall exprimentas en del med frekvenserna. Dom komponenterna fanns på bordet bland allt bråte så jag värmde upp lödkolven och byggde lite på måfå. Två sourceföljare med 2SK170GR J-FET och 5700 ohm motstånd mot minus"railen". +-20 volt.Enkelheten självt. Det gjorde gott för alla fula mellanreg resonanser, men en liten del av stöten och trycket försvann tyvärr. Basen är otrolig från två så små skit-element. Dom är ju inte gjorda för att ge så mycket under 70 Hz men det kan dom verkligen göra i en WO-låda!!!
|
|
|
Labbe
Medlem, HiFi Norr
2052 Posts |
Posted - 2005/04/07 : 17:12:20
|
Circlomanen:
quote: Den bör ha en stor portion av den kända slagkraften och en stor förmåga att snabbt flytta mängder luft. Slaget som känns sådär snabbt, hårt och fysiskt i luften som en kick-trumma känns i verkligheten.Den där typen av bas-tryckvåg som får väggarna att bågna, tavlorna att hoppa av kroken och grannarna mordiska. Som känns som att bli slagen i bröstkorgen av en snabbt svingad planka. Så vill jag ha min bas!
tror vi har liknande krav på basen där circlomanen. Bas skall kännas, inte höras. |
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2005/04/07 : 23:50:28
|
Om ni gluttar lite på www.decware.com - forumen - WO supportforum och tråden "smal wo with lotsa bass" så finner ni några bilder på mitt bygge. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2005/04/07 : 23:53:17
|
quote: tror vi har liknande krav på basen där circlomanen. Bas skall kännas, inte höras.
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2005/04/07 : 23:57:49
|
Jaa, eller så tittar ni här.
|
Edited by - Circlomanen on 2005/04/07 23:58:46 |
|
|
Labbe
Medlem, HiFi Norr
2052 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 00:26:40
|
Ser ju riktigt bra ut det där, lyckas du bara fixa till lådan så du får det som du vill ha det och lite färg, så har du en riktig killer. |
|
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7936 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 00:34:38
|
Vajjert! Tro om en tocken där skulle göra sig till elbas? Man skulle ju kunna ta lite större element (8" kanske) och stacka två eller tre per halva så att lådan bli lite mer kubformad.
Jag vet att jag hade planer åt det hållet för 7-8 år sen då jag snubblade över den här konstruktionen första gången, men det blev aldrig av för jag tyckte den verkade lite suspekt |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Topic |
|