HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad göra när man tröttnat?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/03/31 :  16:47:15  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Mitt hifiintresse har varit ganska svalt i två år nu, men jag lyssnar dagligen, vill ha en ny förstärkare, men jag ha rkommit till punkten där det inte längre känns ekonomiskt försvarbart att lägga massa pengar på Hifi.


Är inte detta det som är slutmålet? Att plötsligt inse att allt är okej, inga allvarliga fel finns som man inte kan leva med, inget behövs egentligen ändras , att man i fortsättningen kan ägna sig åt att bara lyssna på musik, obekymrat.

Ett jättestort grattis!

Jag trodde frågan handlade om att man tröttnat på musik.
Det kan ju hända ibland. Det var det jag svarade på tidigare.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/03/31 :  16:48:11  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Eller har jag missförstått allting? Är det vägen som är målet?
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/10/28 :  03:21:04  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag lyfter denna igen, då jag helt känner igen mig i några av dessa medlemmars dilemma.


Som det känns när det är värst, så skulle jag kunna packa ner anläggningen och låta den stå där, utan att känna saknad efter den.
En kompactradio med CD i köket räcket gott.


Dock tror jag att problemet ofta bottnar i nåt annat.
För min del så tror jag att det är min totala avsaknad av motivation på jobbet.
(Någon som har ett jobb åt mig )

Samtidigt så ger det SÅ mycket att träffa HIFI-väner och snacka musik/fika.... Varför gör vi inte det oftare för ?
Som många andra känner jag att en uppgradering vore kul, och något jag skulle behöva (vilja),,, Men i realiteten vet jag att jag nog inte skulle lyssna mer med nya grejer.


Why ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2005/10/28 :  09:35:23  Show Profile Send Passerati a Private Message
Känner själv igen mig Skulle dock inte kunna stå ut med att packa ner anläggningen, skulle känna stor sorg om den stuvades undan i nåt förråd
quote:
Björn-Ola
Är det vägen som är målet?

Känns som det gäller innan, man kommit till en viss ekonomisk punkt
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/10/28 :  10:15:04  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Även om jag definitivt har en uppgraderingsplan, tänker jag ofta att jag vill ha nya skivor när musiken känns tråkig. Jag tror det är ett tecken på att mitt musikintresse fortfarande dominerar över prylkättjan och det känns bra.

Det gäller att hålla i tyglarna när man dyker in i en hobby. Det är så lätt att överengagera sig och sedan tappa intresset, att sätta upp mål som egentligen inte är riktigt kopplade till ens behov. Kapitalhobbies är extra svårhanterliga pga faktorer som status, investering och värdeminskning.

Zalve tar upp en intressant aspekt: Måste man må bra för att kunna njuta av sin hobby? Å ena sidan låter det naturligt att ens allmäntillstånd påverkar upplevelsen. Å andra sidan är ju ens hobby en skyddad oas för många. Ett ställe där man kopplar bort vardagen och återhämtar sig. Antagligen minskar den återhämtande effekten om man börjar ställa en massa krav på den.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2005/10/28 :  10:39:06  Show Profile Send sisko a Private Message
Nä musik kan man väl aldrig må dåligt av förutsett att man tycker om den men det är ju klart att nya apparater och småbarnsfamilj är en ekvation som är svår att lösa allrahelst om man har flera tidsödande och pengaslukande hobbies.

Vill man dra det till sin spets så är det väl onödigt att överhuvudtaget ha en hobby då ett liv generellt sett är meningslöst och man ska dör förr eller senare. Fast å andra sidan är det väl trevligare att tyna bort med guldkant i tillvaron.

Hmm.. jag tror att jag börjar få tidig 40-årskris...
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/10/28 :  12:27:54  Show Profile Send svejk a Private Message
Har funderat på detta ämne litegrann. Tror att det här med att vacka ur beror mycket på att det blir så förbannat allvarligt, det blir att prestera istället för att njuta. Att det hela tiden mal i skallen kanske bättre så än som nu, får jag bara bort den resonansen blir det braaa, blir ssss ljudet lite mindre påträngande är jag hemma. Anläggningen blir ett problem ingen glädjespridare.

Som jag skrev tidigare i tråden leta bakåt istället för framåt. Vi har ju inte för inte valt denna hobby. Bjud in till MUSIK TRÄFFAR INTE APPARAT TRÄFFAR. Ikväll har jag tillsammans med gamla jobbar kompisar musikträff, vi bestämmer i förväg ett tema, ikväll är det sånger/låtar till kvinnor. Alla plockar med passande plattor som vi lirar för varandra, ofta blint lite gissningar och storys om skivorna. Det funkar! Vi har hållit på i 5-6 år. Inget tekniksnack eller uppgraderings funderingar.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/28 :  12:35:20  Show Profile Send mayro a Private Message
Jag sålde allt och började om med ny inriktning. Men grejor som är okända "marker" till en del. Så nu håller man på "att lära om"

Och det är superskoj igen med musik då presentationen är "ny" och ändringar ger nya nyanser osv... Så är intresset på topp igen..

Och jag hörde nya saker på skivor jag haft som referenser i åratal i nattens lyssningar..

Men "sidbytet" vart inte enkelt direkt...Fast tack vara besök av en mer "van" DIY kille så reddes en del saker ut här. Och man är på spåret..

Så har du möjlighet samt lust osv att byta spår så prova.. Själv hade jag kört samma spår i såååå många år så det kändes som att se en repris för tusende gången..

Så nu gör man rena nybörjarmisstag... och skrattar gott åt sin oerfarenhet..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/10/28 :  15:51:08  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Kör ungefär på mayros spår, förutom att jag istället har 2 anläggningar. Tycker inte att man kan få nåt som är bra på allt så man får prioritera, ibland lyssnar man på en skiva på den anläggning man inte brukar lyssna den på och då är det helt annorlunda. En annan grej man kan göra är ju att försöka bygga ett så billigt system som möjligt eller så.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/10/28 :  20:18:14  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Jag tröttnar iofs sällan men OM så kopplar in min Dynaco ST70 och kanske rent av Carlsson 0A5 för att få lite perspektiv.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/10/28 :  21:26:59  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Jo det där känner man ju igen "Vad göra när man tröttnat"
I mitt fall hette problemet Jm-Lab. Men tror att ditt problem är likvärdigt. Problemet döper jag till pinpoint.

I mitt fall som gjorde att jag sjönk som en Focal i i sjön berodde
på det som jag kallade pinpoint (punktformighet) jättebra i simulering
men ett skämt i realiteten.

Trots Jm-labs angivelse på 28-34000hz +-2db (vid vilken effekt då?]
Egen mätning visar -3db redan vid 74hz
Känns som ett mellanregister i 86 liters låda

Toppen är dock helt ok men känns totalfel med att enbart spela mid med 86 + 7 liters volym.

Så då åter tillbaka till det jag kallade pinpoint-problem så berodde det på att basen satt alldeles på tok för högt i förhållande till golv och gav således inget stöd därifrån och att sen avstämningen
satts vid 20 hz gör ju att man blir vansinnig då man vid egen mätning
får ett resultat på -55db vid denna avstämning. "heja JM-Lab"

Nåja tillbaka till ditt problem så kan det nog heta diy
Man tager ett stycke Scanspeak 8545 och 9700 som man sätter i ett par
kabinett ala 18 liter med en basreflexport 50mm dia 150-180 lång.
"Och jag vet att lufthastigheten inte är något problem trots diametern på basreflexröret"

Filtrerar gör man med (om man vill nå hamnen)

9700: 4.7 uF. i serie - 0.56 mH. parallel. - 3.9 ohm. i serie, - 10 ohm. paralell.

8545: 2.2 mH. i serie - 11 uF. parallel.

Detta uträknat med en baffel-bredd på 225-230 mm
Önskas en smalare baffel så blir spolen
2.1 mh vid baffel-bredden 215-220 mm
2.0 mh vid baffel-bredden 200-210 mm

Sen öppnar man en malt och slår sig ner i favoritfotöljen och man är tillbaka till det där man tyckte så mycket om......MUSIKEN.

Hoppas du hittar tillbaka till musiken oavsett vad du hittar på.

Edit: Delningen är 2.15 kHz om någon undrar.

Edited by - fidelityn on 2005/10/28 21:48:25
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/28 :  22:01:58  Show Profile Send mayro a Private Message
fidelityn



heja heja... så rakt ska slipstenen dras då man hittar konstigheter i basåtergivningen.. Så skall man skriva ut det överallt så tillverkarna VET man håller kollen på dom rackarna..

Diy kan vara en bra väg.. Här finns ju MASSOR med killar med rent makalösa byggen att inspireras ifrån...

Och mångfalden av olika byggen är rena hifiporren att beskåda..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/10/28 :  23:38:24  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Nu räcker det med galenskap här...

Är JM-laben ditt DIY FOCALbygge ?
Hur verifierar du att DU får rätt uppmätning?!


Jag är rätt säker på att det inte har med grejerna att göra. SÅ det skulle inte spela nån roll om det stod Kharma, Sound Faber eller Ino Audio på prylarna hemma.
Det handlar om andra saker. Vissa inser det medans andra trampar över det och har småroligt åt det,,, Då det egentligen är viktigare än så.


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2005/10/28 :  23:42:16  Show Profile Send Draken a Private Message
Oj, oj, oj!

För mig handlar det för det mesta om pengar - som inte finns?
Men å andra sidan vet jag vad det beror på?
Har alldeles för många intressen. Intressesfärer som i sig borde räcka till en enda hobby var för sig. Enkelt uttryckt – Jag är splittrad. Vill hänga med i för mycket.
Hifi:n är en av dom stora bitarna som nu bara måste byta inriktning?
I början av mars nästa år, då vi blir tvingade in i den nya TV- eran med allt vad det för med sig för alla (här där jag bor i alla fall).
För mig blir det en ny tv (den befintliga är ca 14 år och har nyss varit på sin 4:e lagning a’ tusen spänn). Så det kommer att bli en tung investering. Sneglar även åt/eller en kanon tv? Grannen håller på att inreda en ”bio” i källaren och jag är mäkta imponerad av det lilla jag sett hittills.
Sedan är det de där med hoj – kommer aldrig att sluta med det. Har med olika varianter hängt med sedan –62. Så det lägger jag nog inte av med förrän jag blir ”tvingad” så att säga?
Och som tredje stora hobbyn, så bygger jag upp en snickeriverkstad i mitt garage. Fattas bara några saftiga investeringar där också, men sedan?

Och hur tokigt den än låter så har jag ytterligare en hobby, som mer och mer slukar min tid och det är, hör och häpna…..(?) men, det vill jag tills vidare hålla lite för mig själv. Men, utan vidare tar den biten den allra största delen av min tid numera.

Japp, så är det. Vill, vill, vill så mycket. Så framtiden får liksom bli i olika tidsskeden - tror jag.
Var del, får sin tid, med i vissa fall en ändrad inriktning framöver.
Så får det bli.

Draken

Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/10/29 :  00:37:34  Show Profile Send denada a Private Message
Hmmm Intresset kan tappas för prylarna är jag övertygad om. Men för musiken? Nej det tror jag inte. Jag är inte så intresserad av att ha rätt kablar/prylar/mojänger/pilledutter... Jag vill lyssna på MUSIK!!!

Handen på hjärtat är det musiken vi vill lyssna på eller är det ljuden?
Jag vill höra musik.

Men sedan har jag ett annat intresse... det är de här s****s datorerna...
De har jag haft funderingar på att göra mig av med... alla 12... på ett bräde... bara... Sälja ut serverracket och upser och allt.
Det är väll lite samma sak med prylar i övrigt man är road av... Vad är det som får en att ångra sig?
Jo man kommer på vad man har dem till... Stereon har man ju för att spela musik...
Datorerna har man för detta bland annat... och lite annat skit... som tex att döda sina vänner på nätet och lite så där...

Men visst hade jag varit mer intresserad av stereon som "pryl" så hade nog packa ner och sälja kommit på tanken i bland... Men det är inte stereon som roar mig... det är det som kommer ur den som är kul. Sedan att man gärna vill ha DET ljudet... det är en annan sak men det får ju musiken att framstå på ett annat sätt...

Och med tre barn kåk och 10 mil till jobbet så finns det inte pengar till den anläggningen man vill ha...

Nåväl det var väll min synpunkt på det hela.
På med någon KUL ny musik... så kan det genast bli roligare igen med prylarna.

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/10/29 :  01:00:26  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Off topic men som ett svar till Zalve.
JM-laben och det du kallar Diy FOCALbygge är 2 helt skilda system
som lider av precis samma problem, verkar vara ett signum för detta märke då samtliga modeller börjar väldigt tidigt att dala i frekvens, visserligen på ett jämt sett men ändå. Det behövs ju mördareffekt för att få något som påminner om bas med detta märke oavsett modell.

Då folk tröttnat på designen så blir det här ett märke som kom, sågs och försvann. (Folk vill nog för det mesta lyssna på mer än pling och plong).

Vad det gäller verifieringen av mätning så är den givetvis inte exakt då den är gjord av en lokal reparatör av allehanda hemelektronik men den gav svar motsvarande det öronen uppfattat.
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/10/29 :  02:30:57  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Hej Lepra
För att kunna ge dig lite tipps så skulle jag först vilja veta vad din anläggning innehåller i dag samt ev andra åtgärder som gjorts.
Om du ej har akustik åtgärdat rummet så behöver du ej svara för då har du svaret redan nu.

Om du trots allt har gjort allt som finns för att uppnå det optimala så kan du ha två förstärkare en som går i äkta klass-A (inte att förväxlas med förstärkare som jobbar i klass-A upp till en viss effekt för det är fusk klass-A)
Sedan har du en klass-AB eller nått annat skräp som du kan använda när du så att säga vant dig vid hur bra verkligen en riktig klass-A förstärkare låter gent i mot annat.
Detta knep använder du när du känner o-lust till din annläggning, mäniskor är gjorda på sä sätt att vi vänjer oss. då kann vi påminna oss själva hur det ligger till i genetligen

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

sumo
Member

215 Posts

Posted - 2005/10/29 :  11:02:02  Show Profile Send sumo a Private Message
Tror att det är bra med mer än en hobby.
Blir själv trött på både HI-FI & musik ibland.
Tänkte försöka lära mig fotografering.
Nu är ju både HI-FI och foto väldigt stillasittande hobbies.
Ett rejält träningspass är vad som behövs.
Det kan vara styrketräning löpning simning eller vad som helst.

Sån é ja
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/10/29 :  12:18:58  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Jag är rätt säker på att det inte har med grejerna att göra. SÅ det skulle inte spela nån roll om det stod Kharma, Sound Faber eller Ino Audio på prylarna hemma
Erkänn nu Zalve att det är JMLab burkarna som är problemetObs. Jag skämtar med dig

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

MikaF
Member

146 Posts

Posted - 2005/10/29 :  12:31:55  Show Profile Send MikaF a Private Message
Fixa en riktig gourmet middag och låt musiken vara i bakgrunden och bara njut av kombinationen av mat, vin, musik och bra sällskap utan att "toklyssna" låt musiken komma in i ett bra sammanhang där ljudkvaliteten är en del av en bra hemmiljö...

Hälsn/Mikael

Driver Top HiFi

Edited by - MikaF on 2005/10/29 13:01:55
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/10/29 :  12:56:16  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
FBK: Läs ovan "SÅ det skulle inte spela nån roll om det stod Kharma, Sound Faber eller Ino Audio på prylarna hemma."

Näe, i mitt fall så tror jag det är jobbet som ligger i grund för detta

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/10/29 :  15:26:09  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
FBK: Läs ovan "SÅ det skulle inte spela nån roll om det stod Kharma, Sound Faber eller Ino Audio på prylarna hemma."

Jag såg det, ville bara retas lite
Tror också att mycket runt omkring påverkar ens hobby, tappar man lusten/motivation på ett område så finns risken att annat också blir påverkat.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2005/10/29 :  16:46:45  Show Profile Send Hasse a Private Message
Hej leptra.
Jag har inte sätt din tråd tidigare. Men jag såg att du bor i jkpg och är intresserad av att bygga hfls-1:or. Jag bor i huskvarna och har ett par. Vi är förestan några stycken från Jönköping som hänger här på forumet. se tråden:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42874 Hör av dig Om du är intersserad av att vara med på nån träff eller ha en träff hos dig.
/ Hasse

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

Balthazar
Member

157 Posts

Posted - 2005/10/29 :  19:43:15  Show Profile Send Balthazar a Private Message
Som sagt är det väl viss skillnad om det är
Hi-Fi som hobby man tröttnar på eller om det är
musiklyssnandet. (fast det kan ju hänga samman naturligtvis)
Det går väl i vågor för dom flesta tror jag.
Men en sak som jag upptäckt för min egen del är att när hifi-delen av mig väljer grejor är det inte alltid grejor som får mig att lyssna på massor av musik.
Alltså- vid en jämförelse mellan två produkter så väljer hifi-snubben i mig tveklöst den ena. Men stereon kan sen, utan att man rikigt förstår varför, bli stående tyst för det mesta. Så skaffar man nåt annat och plötsligt spelar man musik dagarna i ända. Mao den utrustning som får en att spela massor av musik (och framför allt då musik som man tycker är bra, inte vissa plattor som låter bra på ens anläggning) är den optimala i mitt tycke.
Och den som mest blir stående tyst eller som bara fungerar tillfredställande med vissa inspelningar kan vara lämplig som testutrustning.
Men det är inte lätt att övertyga HI-Fi snubben att det är på detta viset- för han vet ju alltid bäst!
Ibland tror jag alltså att utrustningen kan vara en del av problemet.
Ofta är det naturligtvis en massa andra saker.

Nåt som nog föreslagits ovan och som jag instämmer i:
Lämna "sweetspot" ett tag men lyssna mkt på musik!
Det är lite som med litteratur tycker jag- ibland halkar man ur läsandet och det blir trögt och tråkigt. Boten är att läsa/lyssna mer!!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/10/29 :  23:53:02  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Jag upplever att kontakten med likasinnade är viktig för att hålla intresset brinnande. Hasse här ovan visar på en lysande väg, umgås med likasinnade som kan fylla på lite av den energi som man känner saknas.




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000