HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hifi och barn?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/09/28 :  13:57:20  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Det blev lite snack på Euphonia nu i dagarna om barn och hifi att man inte kan ha ett prydligt rum om man har barn så jag tänkte fiska lite mer er som har barn hur ni har det med era anläggningar, barns respekt för grejorna osv.

Själv ställer jag mig som ett stort frågetecken till ett sådant uttalande och har två ungar som inte rör mina grejor, de går inte ens in i rummet och leker utan att jag är med och då är det inte lek utan antingen dans eller film som gäller.

Prylarna står också väldigt lämligt framme så att visst om någon skulle få för sig att pilla så är det fritt fram.

Någon här som har haft problem med ungar som pillar i hifin?

Edit: Mina söner är 2 1/2 resp 4 år gamla.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/09/28 13:57:52

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/09/28 :  13:58:56  Show Profile Send matte76 a Private Message
Nej, men "barnet" i mig pillar gärna och kanske lite väl ofta i hifin!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/09/28 :  14:03:46  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Min 1½ har lyckats att vrida upp föstärkaren på HÖG volym, vid ett tillfälle och då höll det på att gå illa,,för konerna.
Då jag har mitt rum i källaren, så blir det inga problem normalt.

Dock finns det få saker som är så kul att se henne "dansa" när vi är i källaren och spelar musik (Med tankfast bas)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/09/28 :  14:05:49  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Nä, jag har inte heller haft några problem. Den minste testade volymkontrollen som 1 åring och gjorde sedan aldrig om det . Den lite större skötte min vinylsvarv med dyr MC pick up hur säkert som helst.

Nä det har gått och går hur bra som helst.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/09/28 :  14:48:21  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Mina ungar har också hittat volymen vid ett illfälle var när de var runt 1 1/2-års åldern, men det är som sagt var bara något som har hänt en gång, de blir rätt skärrade av "ljudexplosionen".

Jag tycker det är rätt roligt att involvera barnen i vad man gör och HUR man ska göra. Äldsta sonen har sedan några år tillbaka skött skivbyten (CD) på ett föredömligt sätt än om under uppsikt.

Tror också att om prylar står helt öppet så att de i teorin kan röra så är det mindre intressant att röra jämfört med något som är bortplockat eller väl skyddat bakom en låst dörr, skåpslucka eller dylikt. När chansen kommer så tar de den liksom.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/09/28 14:49:07
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2005/09/28 :  14:57:34  Show Profile Send Loopen a Private Message
Aldrig haft problem med egna grabben men det har varit värre med andras.....några inpillade diskanelement på ett par Snell E2 för många år sedan. Fick lösas med damsugaren

Numer är det mer problem med vilken musik han vil spela på stereon
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/09/28 :  15:00:33  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Loopen: Det problemet lär bara bli värre och värre är jag rädd för, hoppas det inte blir nån sån där hård supersnabb metalldynga bara, då flyttar jag och frun!

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/09/28 :  15:26:08  Show Profile Send Adagio a Private Message
Min kära dotter har aldrig pillat på vare sig stereo eller högtalare.
Däremot är det jättekul att läsa skivkonvolut. Speciellt den skivan som för tillfället snurrar i CDn. För ca ett år sedan försvan konvolutet till Kraftwerk The mix, hittade det i tv-rummet...SÖNDERTUGGAT!!! Jag instalerade en sån där barn/husdjursgrind till ljudrummet redan innan hon kunde krypa, så oövervakade besök där har aldrig förekommit. Numer litar jag nästan helt på henne, det är bara om jag ska hemmifrån en stund som grinden stängs. Värre är det med frun i huset... nävars.
Jag är faktiskt impad över hur hon aldrig rör något inne i ljudrummet, ibland kan hon komma in en stund och sitta lyssna o fråga vad det är för musik osv, det är kul. Edit: Dottern alltså(3år)

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2005/09/28 15:28:44
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/09/28 :  15:45:40  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Min fjortonåriga dotter använder min anläggning som "pojkmagnet"

Men det är rätt så kul när en fjunig femtonåring står och tindrar med
ögonen

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2005/09/28 :  16:13:27  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
3,5år och 10mån flickor som är "livliga" och leker i vardagsrummet där min anlägging står helt öppet. T o m högtalarna utan frontskydd och (peppar peppar) rör ingen av dem någonting (av anläggningen). Den större sköter DVDn och TVn utan problem men stereon vet hon är "pappas" och det respekteras fullt ut!

Artphotography
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/09/28 :  16:56:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hmmm, jag och Pac var nere hos Akustikkonsult i Falkenberg häromdagen (reportage kommer) och ägaren sade att han tittat på forumet ibland.
Han gillade verkligen inte vissa rum där det ser helt sterilt ut och anläggningen står i ett rack som något slags offeraltare.
Som taget ur filmen "Rosemarys baby" sade han. Jag håller med honom.

Barnen spelar med förtjusning musik på anläggningen. Inga problem utom en gång när de hade fest, då hade säkringen i slutsteget gått.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/09/28 :  17:39:22  Show Profile Send Roq a Private Message
euphonic: Jag kan kopiera din text:
quote:
Prylarna står också väldigt lämligt framme så att visst om någon skulle få för sig att pilla så är det fritt fram.

Samma här hemma. Jag har en kille som är snart 2 år och jag var själv pillig på teknikprylar som liten. (Min far blev nog lite sur fjärde gången jag körde sönder pickupen eftersom jag använde tonarmen som järnvägsbom )
Därför är jag lite förvånad att min Anton inte rör stereon över huvud taget. När han var i 1års åldern skulle han pilla mera men då sa jag bara att han inte fick röra och det har funkat bra. Han tror förresten att högtalare heter "dansa" och förresten har han nog börjat titta lite lystet åt stereon igen....

Edited by - Roq on 2005/09/28 17:40:41
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/09/28 :  17:55:57  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
*gillar offeraltarestuket*

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2005/09/28 :  18:35:06  Show Profile Send linkan a Private Message
Min 4-åring byter gärna skivor själv, lite pilligt iom att det finns en skivpuck. Det som jag måste ha koll på är dock att hon inte hanterar skivorna så varsamt. Inga problem med volym ökningar efter ett missöde och efter detta så ändrar hon inte volymen mer än enstaka steg. Inpräntat från början att hon inte får röra pappas grejor för "då blir pappa galen" (enligt hennes egen utsaga).
Många av våra vänners barn vill dock pilla lite mer men det funkar ofta att styra bort dom lite snyggt.
Jag tror att många plockar bort allt som barnen kan nå från de lär sig stå och detta gjorde aldrig vi och vi har aldrig haft några problem med att det ska pillas på allt.

Linkan

Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2005/09/28 :  21:16:28  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Min drygt tvååriga dotter har mina gamla philips 890-lurar som en av sina absoluta favoritleksaker.
Mina nya pekar hon bara på och säger -pappas!

Något tuggat videofodal är den enda skada hon ställt till med hittills.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/09/28 :  21:24:39  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Barn lär sig fort, oftast genom att titta.



Lillan dansar(gör knäböj) när hon for chansen,,, Fröknarna på dagis undrade om vår familj dansade. För hon var tydligen den enda på sin avdlening som gjorde så på fredags musiken på dagis.
En stolt pappa sa bara att vi lyssnar mycket på musik.

I helgen så ville dottern inte somna, utan skulle bara bli buren (Lätt grinig och övertrött)
Jag gick ner till musikrummet och i mökret lades Jeanette Lindström/Steve Dobrogozs "Featurs" i spelaren.

2 min in på första sången, så hade hon somnat...

Barn och musik skall gå hand i hand,,, det är ju vår nästa musikgeneration.

Per-G Jeppsson: Vem skulle inte tindra med ögonen framför den ?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/09/28 :  22:47:49  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Min 3-åriga dotter lärde sig redan då hon ställde sig upp att stereon är pappas. Hon har varit nyfiken ett par gånger (speciellt när det dammas och städas bland grejerna), men respekterar fullt ut att det bara är antigen pappa eller mamma som får "leka" med anläggningen.

Jag önskar bara att polarnas små liv kunde hållas vid lika god "hifi-etikett"...


Headbanga är dotterns enda ICKE "balett/prinsesse-dans" som utförs(mödrar skall inte lära sina döttrar att dansa).


M
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2005/09/28 :  23:23:46  Show Profile Send classe a Private Message
dotter på 4 1/2 ska lyssna på 5.1 test skivan och dom stora svarta
skivorna rör inte volymen efter hon vred på full kräm
men byter låtar fixar hon på cdn inte byta cd den har puck.

18 ska de va.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/09/28 :  23:57:10  Show Profile Send Adagio a Private Message
"Rosemarys baby" Vissa av oss är lite puritanska till vår läggning. Själv kan jag känna ett visst obehag av rum som har en massa prylar helt ologiskt utslängda överallt. Less is more.
Hemslöjdsfaschism ala´fur o brodyr i grälla färger, eterneller(kvastar) torkade blommer-det är ju skräp för tusan. Detta är saker som ger mig lite taskiga vibbar. Men vi är ju olika och det är ju charmen.
Snyggaste lyan har ju han i filmen American psyco. Ja, han var ju inte lite knäpp heller, men han hade smak till skillnad från busen i när lammen tystnar, huga. Brr.
Jag är säker på att jag fått min dotter för att lära mig acceptera kaos, hennes absoluta mål måste vara KAOS, med versaler. Karma eller nåt. Att hennes rum kan förvandlas från städat till ett katastrofområde på en så kort tidsrymd är inget annat än ruskigt imponerande. Har defenitivt sänkt mina krav och ökat min tolerans sen hon kom in i vårat liv. Stereon och musik är något som även det hamnat betydligt längre ner på prioriteringslistan.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/09/28 :  23:59:43  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jag har aldrig haft några problem med sonen - vare sig det handlar om pill med grejorna eller musiksmaken.

Grejorna har alltid stått där och därför varit en del av tillvaron. Men det ska sägas att under riskåren var det så dåliga grejor att vi sällan lyssnade på musik - utan de stod mest och samlade damm. Rätt ointressanta för oss större och därmed förmodligen helt ospännande för sonen.

När det gäller musiksmaken finns det hopp. Mina Pink Floyd CD:r får jag allt som oftast leta reda på i sonens rum. Samma för frugan och hennes Hansson & Carlsson CD. Det behöver således inte med nödvändighet bli så att musiken blir onjutbar bara för att ättelägget blir tonåring.

mvh/Jörgen G




Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/09/29 :  11:30:00  Show Profile Send ILLY a Private Message
quote:
Jag är säker på att jag fått min dotter för att lära mig acceptera kaos, hennes absoluta mål måste vara KAOS, med versaler. Karma eller nåt. Att hennes rum kan förvandlas från städat till ett katastrofområde på en så kort tidsrymd är inget annat än ruskigt imponerande.


Joru, den känner man ju igen! Min snart tvååriga dotter älskar att pilla på pappas stereo. Den har dock klarat sig fint, fettfläckar går trots allt att tvätta bort. Inpetade koner kan ryckas ut med dammsugaren utan nämnvärda bestående men. Värre var det när hon stoppat bestick i videon, den gick inte att rädda. Hon älskar musik iallafall, så nånting har man väl lyckats med genom att spela 24/7.

Ja just det, cd-hyllorna har ju fått flytta upp en meter. Sönderrivna fodral och repiga skivor får nog av VÄLDIGT fort. Mammas gamla mr. music står på nedersta hyllan, som ett litet larm ifall det blir dags att höja hyllorna ytterligare, eller om hon tröttnat på att förstöra innan hon når dem. Är ju knappast någon katastrof om de skivorna skulle råka tappas på ett grusigt hallgolv...

Militant cyklist.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/09/29 :  11:59:14  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Bättre att lära in från start att de inte ska röra sådana saker som är dyra / kan förstöras / är rädd om tills dess att de kan göra det på ett kontrollerat sätt så slipper man risken att något oavsett värde förstörs helt i onödan

Bestick i videon låter som att det inte är långt ifrån att en gaffel trycks igenom ett högtalarelement - kan ju vara kul att testa hur hårt materialet är - eller repad front på en förstärkare. Bestick här väl f.ö. hemma i köket inte runt ikring hifin inte någon annanstans där man inte äter mat heller för den delen.

En jobbarkompis till min fru hade t.ex. en liten knatt som hade lekt med pappans diamantborr och dragit den över deras sprillans nya 32" WS för ett antal år sedan (när dom var riktigt dyra) och resultatet blev en stor repa tvärs över hela rutan.

Över lag så förstörs/slits saker helt i onödan bara för att man inte orkar säga till, en sån lätt sak som att inte smälla i bordet med gaffel/kniv ser man många gånger föräldrar inte bryr sig om - och när det väl kommit så långt löns det inte att man säger till, de slutar för stunden men fortsätter efter ett tag. Bättre att vara skarp på dylika saker första gången det händer så händer det inte igen, och man besparar sig massor med småskador på allehanda ting runt om i huset.

Petig? Nej jag är ingen hård människa, men rätt är rätt och fel är fel, det finns ingen anledning att låta ungar riva sönder saker bara för att de är barn.

Det ena föder förmodligen det andra, respekt för en sak (ta besticken och bordet som exempel) leder automatiskt till större respekt för andra saker och omvänt.

För mig vore en inpetad kon katastrof, att suga ut den med dammsugare utan "nämnvärda" men är helt oacceptabelt

Jag är kanske en riktig gnällis men ungar lider absolut inte av att bli tillsagda, snarare tvärt om de behöver en hel del av den varan då mång och mycket handlar om att testa gränser.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/09/29 12:03:14
Go to Top of Page

EmilH
Member

484 Posts

Posted - 2005/09/29 :  13:19:52  Show Profile Send EmilH a Private Message
Ett tips är att komplettera hemförsäkringen med en drulleförsäkring... kan vara skönt att falla tillbaka på ifall något skulle hända :-)
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/29 :  13:34:11  Show Profile Send mayro a Private Message
Jag DELADE tiden med min dotter då hon växte upp via att ge henne en egen fjärr till tv´n.. Sedan varje gång hon tog "min" fjärr så tog jag den o sa "tack tack. pappas" och gav Linnea sin fjärr o sa.. "linneas"...

Efter en vecka kom hon med MIN fjärr o sa. "Pappas".. Sen hämtade hon sin egen o vi satt o kolla tv..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2005/09/29 :  13:34:13  Show Profile Send John a Private Message
Härom kvällen skulle jag lyssna lite på musik när dottern somnat. Hängde på mig lurarna, startade lurstärken och slog igång cd-spelaren. När skivan skulle börja snurra kom jag på att jag kanske borde höja volymen (brukar stå på noll när jag inte lyssnar). Upptäckte då att den var ställd på MAX! Hann precis skruva ner innan musiken började... Gissar att min tvååriga dotter varit och skruvat lite. Numera kollar jag alltid volymen!

/en john som tycker det är kul att vi är så många som verkar ha barn i samma ålder

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/09/29 :  15:59:58  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Har inga barn än, men dock en klåfingrig katt..
en dag väcktes hans intresse för CD-släden som helt omotiverat åkte in och ut, han såg den som en fiende och skulle sopa till den med tassen, precis då tryckte ovetande husse på fjärren igen och släden åkte in igen vilket resulterade i en klämd tass... numera iakttar katten helst släden, utan att göra några utfall mot den

Ta i trä men än sålänge låter han bli högtalarmembranen, dock är han omättligt nyfiken på dom..

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.05 sekunder. Snitz Forums 2000