Author |
Topic |
|
Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005
787 Posts |
Posted - 2005/03/21 : 21:11:41
|
Tänkte visa upp hur det ser ut i skogarna runt om i kronobers län.
Själv var jag ute och körde bil (inte smart) och fick kryssa mellan nedfallna träd på landsvägen samtidigt som man hörde att folk hade dött av träd som fallit på sina bilar.Brrrr.En annan sak som slog en var att det luktade skog överallt.
Kom bara till växjö, fick övernatta hos mor.Klockan 5 kunde jag inte hålla mig längre utan var tvungen att åka hem och elda upp kaminen i huset+ att se till katten.Kom bara halvvägs innan det var tvärstopp på landsvägen.Som tur var så kom det en hjullastare precis då som puttade bort träden så jag kunde åka vidare.
Nästa stopp var en km från hemmet.2 av 3 vägar gick inte att urskilja de var totalt täckta av träd.Fick ta den tredja, en omväg och där låg ett stort träd som någon trevligt nog hade sågat ett hål i så man kom igenom med bilen.300m längre fram låg en metertjock björk över vägen men jag kunde köra en omväg förbi den också och sen var jag hemma
Har tyvärr inga bilder från dagen efter men ni såg väl på TV antar jag.
Här är några bilder
En titt in i skogen från vägen:
En till:
Ännu en:
Vägen röjd från träd: Det går dock inte att föreställa sig hur det såg ut på morronen efter
Cool lensflare
Det kommer mer senare i veckan.
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2005/03/21 : 21:54:34
|
Tur att inte svärfar i Agunnaryd ser detta Han blir tokig varje gång han hör om stormen..."Det var ingen j*vla storm det var en ORKAN !!!!"
Bra bilder, ser ut som Agunnaryd, skall dit igen på Onsdag.
M
|
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005
787 Posts |
Posted - 2005/03/21 : 21:58:38
|
Det är en väg utanför Grimslöv,men det ser lika jävligt ut på många många ställen.
Tänkte att jag skulle hitta nått ännu värre ställe till nästa uppdatering.
Till sist,det var väl en storm med orkanbyar eller... |
Edited by - Llönnblom on 2005/03/21 22:01:39 |
|
|
Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005
787 Posts |
Posted - 2005/03/23 : 21:49:25
|
Här är lite fler bilder.Kameran är dock rätt kass när ljuset är dåligt.
Här är ett enormt område som är upparbetat:
Det här var ett område med ungskog:
Den här bilden är rätt festlig:
Det kommer en uppdatering till.
|
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång
3276 Posts |
Posted - 2005/03/23 : 21:51:53
|
Har en elektriker som jobbar här hemma, han bor på Knippla en ö i skärgården utanför Göteborg. Dom mätte upp 48 m/s i byarna..... |
|
|
Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005
787 Posts |
Posted - 2005/03/23 : 21:56:32
|
Usch då.Var det mycket som blåste sönder hemma hos honom?Själv hade jag en jäkla tur.T o m presenningen över veden låg kvar. |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2005/03/23 : 23:45:08
|
Huga! Det är ingen vacker syn... |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005
787 Posts |
Posted - 2005/03/24 : 06:15:41
|
Pac.
Nej, det är verkligen ingen trevlig syn.Man blir inte glad när man tittar på eländet.Äger ingen skog själv,men det är ju tragiskt för dom som gör. |
|
|
MasterOfPuppetz
Member
786 Posts |
Posted - 2005/03/25 : 12:26:53
|
Jaså, har hon övergett lådvinet för en stund och roar sig då med att välta träd? . |
Rock And Roll Ain't Noise Pollution! |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/03/25 : 17:46:39
|
Vi åkte förbi mot ljungby efter blåsten. Det såg rent ut som krig hela vägen.. Allt ligger ner i vissa områden.. Precis allt...
Sen kommer miljöpartiet o säger man nu inte ska ta bort det som ligger för djuren ska ha det gott.. krypen menade dom.. Herregud vilken larvig komentar.. Dom fattar noll. Hela skogar ligger ju ner. Det går ju inte ens att ta bort om man så spenderar flera år med att försöka..
Politiker är verklighetsnära kan man ju säga....smile... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2005/03/25 : 21:23:44
|
I ekonomisk mening var stormen en svår smäll för många och det är inte roligt. skog är ett långsiktigt engagemang som sträcker sig över generationer.
Just därför är det sorgligt att man ändrat i naturen de sista 100- 150 åren som nu skett där traditionellt skogsbruk ersatts med idiotiska granplanteringar på mark som aldrig haft gran på sig förut. Detta ger en sårbar "skog" (granåker). Förutom sårbarheten innebär det en drastisk minskning av antal arter när gammelskog, fallen skog, brunnen skog och blandskog helt ersätts av dessa granåkrar. Detta är alltså helt nya fenomen (om man tänker efter en smula är 150 år ganska kort tid ur naturens synvinkel) och miljöpartiets åsikt är ganska sund. Röj inte upp allt, låt en del ligga, odla inte upp med ny granskog. De säger alltså inte att det var bra med storm eller det är bra att skogsbönderna förlorar pengar. Men nu har eländet hänt (det var bara en tidsfråga) och då kan man lika gärna göra något bra mitt i allt eländet.
Stormar är naturliga och ganska vanliga. Orkaner är också helt naturliga men något ovanligare. De tusentals år det tagit den nordiska naturen att anpassa sig och få just den mix som är anpassat till klimat och väder har människan ändrat på mycket kort tid. Bilderna visar resultatet. Människans minne är kort och att dessa orkaner slår till sådär vart hundrade år blir därför lika förvånande som när OK har slut på vinterdäcken i November "eftersom det gått så väldans mycket senaste veckorna..." och snön vräker ned utanför rutorna...
Ingen naturkatastrof alltså utan helt naturligt.
mvh
No-lärare och hifibutikägare....
, |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/03/25 : 21:36:51
|
tror du missförstog mig lite.. Meningen var just fenomenet att man troligen inte ens KAN röja upp allt ju... Det var just denna aspekten jag menade.. För det som ligger är så enorma mängder så det skulle nog vara en helt omöjlig uppgift att innan naturen tog sitt ens hinna med.. Det lär nog ligga ris o sådant i skogarna i tiotals år framåt...om det räcker...
För det var just detta med ris o sådant dom talade om som jag refererade till...
Så lite missförstånd där.. det ironiska mot just detta parti var just det an trots man sett på tv och sett folk gråta. stora starka skogs män grät.så satt man i en STHLM studio och sa detta. utan tydligen inse vidden av vad som hänt här nere och uppåt i landet o småland...det var det lite ironiska.. Kanske var lite otydlig där... Förlåt mig...
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005
787 Posts |
Posted - 2005/03/25 : 21:49:42
|
Hificonsult.
Jag kan hålla med om en del av vad du säger men skogsbönderna odlar vad som efterfrågas och det är gran som gäller.Det är ju så dyrt att markbereda,plantera,röja,gallra(ett antal ggr) och att avverka så det gäller ju att ha det träslaget som ger mest betalt.En skördare(den som fäller och kvistar av) och en skotare(den som plockar ihop stockarna) kostar ca 2000:- i timmen nuförtiden.Vid vindfällen behövs även en gubbe som kapar trädet vid vältan manuellt om den ligger utmed marken.
MasterOfPuppetz.
Det tog några timmar innan det kopplade. lol
Edit:det där om gubben |
Edited by - Llönnblom on 2005/03/25 21:56:29 |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2005/03/26 : 10:27:45
|
Llönnblom: "Jag kan hålla med om en del av vad du säger men skogsbönderna odlar vad som efterfrågas och det är gran som gäller.Det är ju så dyrt att markbereda,plantera,röja,gallra(ett antal ggr) och att avverka så det gäller ju att ha det träslaget som ger mest betalt.En skördare(den som fäller och kvistar av) och en skotare(den som plockar ihop stockarna) kostar ca 2000:- i timmen nuförtiden.Vid vindfällen behövs även en gubbe som kapar trädet vid vältan manuellt om den ligger utmed marken."
Du har helt rätt. Fast med facit i handen, hur smart är det att odla granåkrar på mark som inte bör ha gran på sig? Det är helt enkelt en dålig idé såväl ekologiskt som ekonomiskt och nu kan man ju hoppas att det återplanteras med andra träslag och kanske inte bara i monokulturer vilka ju alltid är mer sårbara. (hifikulturer?...) Fast vi vet ju hur det brukar gå. Efterfrågan styr produktionen och snart har alla glömt att man måste göra rätt annars så blåser skogen omkull om 10, 50 eller 100 år och dåååå är det en "naturkatastrof" och folk står igen (i och för sig helt förståeligt) och gråter....
En orkan är naturliga saker.
En granåker är onaturlig.
Då spelar det inte så stor roll hur mycket maskinerna kostar per timme.
Mayro:
Vi gröna människor upphör aldrig att förvånas över hur mycket folk vill "städa" i naturen och göra allt till någon slags park. Miljöpartiet har fog för sin oro och anledningen att man nämner riset är att nuförtiden tar man vid "normalt" skogsbruk bort även de små grenarna, dvs riset. (detta eldas i värmeverk) En hantering som ger skogens mark ett underskott på mineraler (mer än häften av dessa ämnen finns i riset och inte i stammen) och ännu finns ingen bra metod att återföra aska från värmeverken ut till skogsmarken igen. Vid en ekonomisk smäll av denna kaliber så frestas man som skogsbonde att kompensera sig i görligaste mån och ta rubbet, inte lämna något.... Sett ur det perspektivet så blir kanske önskan om att lämna ris och ved kvar lite mer förståeligt.
Man jag greppar att det såg underligt ut.
mvh
.
mvh
. |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/03/28 : 19:16:26
|
Ja det blev väldigt knepigt att se och höra detta på tv ifrån en studio i Sthlm då man bor hör nere och åkte igenom dessa områden och ser hur det ser ut.. Då inser man hur fjärmade dom faktiskt är ifrån verkligheten .. Och varför just miljöpartiet som sagt.. DOM om några borde ha koll. Men inte ens dom fattade hur saker o ting var..Men idag är detta prat borta . så det gick väl upp ett ljus att nivån var lite värre så..
Men jag är ingen miljökämpe. Men håller med dig fullt ut.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
|
Topic |
|