Author |
Topic |
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
Posted - 2005/03/27 : 15:24:19
|
Frågan är inte så enkel, men hur mycket "kända" oljereserver finns idag och hur många nya oljereserver har upptäckts de senaset 20 åren?
Hur mycket olja förbrukas idag i världen och hur ser ökningstakten ut?
Oljan tar ju inte slut som ett paket mjölk så; När är det rimligt att förvänta sig en kraftig prisökning på olja?
Kina och Indien har ju ganska hög tillväxt och även om bara en liten del (10-20%) av befolkningen där börjar konsumera olja som i I-länder så blir ju behovet väldigt stort. |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125 |
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2005/03/28 : 00:09:33
|
Jag har sett siffor på typ 140 år med nuvarande oljefynd. |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
U1
Member
3319 Posts |
Posted - 2005/03/28 : 16:49:59
|
Utbud/efterfrågan! Priset kommer att gå upp kontinuerligt. Vi hittar ständigt nya väga på problemen, tänk på oljekrisen i början på 70´talet. Oljan kommer med all säkerhet aldrig ta slut Men den kommer säkert att bli dyrare.
Det finns många exempel på detta i historien, det är dessa problem som driver tekniken framåt.
Martin.M: Det skulle bygga på att nuvarande bestånd/nya fynd och samma grad av olje kosumtion, vilket är högst otroligt.
/Johan |
|
|
LarsTokyo
100.000-klubben
776 Posts |
Posted - 2005/03/29 : 00:17:23
|
Enligt en expert på området som en kollega till mig pratat med kommer oljan aldrig tar slut. Det hittas ny olja hela tiden, nya tekniker utvecklas för att tömma befintliga källor osv..... Priserna kommer med all säkerhet gå upp. Med ökad konsumtion (Kina som du skriver) kommer priserna gå upp. Titta bara på alla andra råvaror hur de gått upp i pris den senaste tiden. Kineserna dammsuger hela världsmarknaden på råvaror, och vad jag hört och förstår kommer det inte mattas av inom den närmaste tiden.
Hittade detta http://www.startribune.com/stories/535/5311910.html : In 2004, China's oil consumption rose by 40 percent, to 6.5 million barrels a day. U.S. domestic demand is 20 million barrels a day. U.S. demand is rising by about 500,000 barrels per day per year. China's is increasing by about 1.5 million barrels per day per year. |
Nu i North Carolina, USA. |
|
|
|
Topic |
|