HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 hjälp med rör mod
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2005/03/20 :  22:19:52  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
Hej alla hoppa.

jag hadde tänkt att modifiera ett befintligt rörsteg (som inte jag ha byggt) och behöver lite hjälp med att ta bort en del som borde vara onödig.







det är alltså bas och diskant "kontrollen" jag vill ha bort.

vet inte hur jag ska förklara det men är det bara att sätta motstånd och till jord? isf vilka värden på motstånd bör det vara?

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/03/20 :  23:55:23  Show Profile Send Haakan a Private Message
är det den du visade (i bakluckan?) när vi gjorde ss-modulerna ?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/03/21 :  09:34:33  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Låt mig studera kopplingen ikväll så återkommer jag med förslag.

Edit: Jag behöver veta om rören i linjedelen delar kanal eller inte.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.

Edited by - Jax on 2005/03/21 09:41:10
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2005/03/21 :  17:06:08  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
jo vist är det den haakan..

Jax, tackar!! jag är lite osäker på svaret på din fråga (då jag och rör inte går hand i hand ) men eftersom det bara finns 2 rör för båda kanalerna så bör ju rimligen svaret vara ja. eller har jag missat vad du menar?

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2005/03/21 :  17:11:17  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
jo en sak till, finns det någa anndra saker man kan ändra tilll det bättre i shemat? vad jag har gjort är att ta bort lnjeväljaren (eller lagt en av god kvalitet med 2 ingångar) och skärmat allting ganska nogrant. vad mer kanman göra?

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/03/21 :  20:29:20  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Jo jag har fler idéer till modifieringar men en av dem är beroende av hur rören är använda. ECC81 i linjedelen till höger i schemat är en dubbeltriod. 2 halvor är ritade där. Jag behöver veta om båda trioderna i ett rör är använt av ena kanalen eller om ett rör kör båda kanalerna, ena trioden vänster och andra höger. Knepigt att förklara hehe...

Tyvärr ligger fortfarande min ADSL nere så ni kommer inte åt min webserver, ni får ge er till tåls tills i morgon då bredbandsbolaget "lovat" att det ska vara tillbaka. (legat nere sen fredags, urusel service av bredbandsbolaget!).

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2005/03/21 :  21:01:59  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
ja precis som jag förstod det.. båda rören som syns på chemat är ju ecc81. kan det vara så att ett rör har samma funktion på 2 kanaler? eller att ett rör har 2 funktioner (2 rör = 2 kanaler) emm om du förstår. jag har alltid trott att det är allternativ 1

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/03/22 :  18:56:13  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Så här skulle jag göra med linjedelen, den till höger på ditt schema:


Jag skulle egentligen vilja sätta en ECC82 eller 12BH7A eller E80CC (helst) som första triod i linjedelen men det hänger ju på hur rören är kopplade nu.

Jag har lite idéer om RIAA-delen oxå om du vill.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2005/03/22 :  19:46:30  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
okej trevligt! jag tänkte ifs ta bort monoomkopplaren och balansen också men det betyder väll bara att från 100k poten så går den direkt till basen (heter det så på rör) på första trioden (och sen till jord..) är det fel?


ja gärna annda förslag på riaa delen också, trodde den va ganska bra som den är bara..


så man kanske ska införskaffa i 2 st E80CC rör då? hmm vart kan man få tag i sånna?

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/03/22 :  20:06:14  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
jag tänkte ifs ta bort monoomkopplaren och balansen också men det betyder väll bara att från 100k poten så går den direkt till basen (heter det så på rör) på första trioden (och sen till jord..) är det fel?
Det stämmer. Galler heter det på rör.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/03/22 :  21:28:43  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Du har ingen möjlighet att ta ett foto av undersidan på förstärkaren?

Du behöver bara ett E80CC, de dyker upp lite här och var som NOS (oanvänt av gammal tillverkning) eller bättre begagnade. Det är pinkompatibelt med ECC81/82/83 så det är lätt att byta när du hittar ett. Det är den första av de två trioderna som ska vara E80CC, det andra är med fördel ECC81 då de funkar hyfsat som katodföljare som jag gjort i mitt förslag.

Själv hittade jag E80CC i gammal flygradioutrustning jag hittade på loppmarknader.

Jag pular på en RIAA.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2005/03/22 :  21:52:03  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
jorå ett foto går att orden! inte idag men imorrn, hoppas jag.

det ser ut som en hel del att ögra om men det e ju bara kul

sen måste jag tacka dig jax för ditt engagemang!

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/03/22 :  21:55:12  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Låt mig gissa, basen är väldigt tunn när du spelar vinyl?

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2005/03/22 :  22:08:45  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
jag har inte använt det riaasteget så mycket och det var ett tag sen sist så ärligt talat så mins jag inte. men har inget minne av att jag la märke till det häller. det enda jag vet är att det lät mycket bätre än mitt andra riaasteg (billigt skit från typ clasohlson eller kell.com)

här kommer lite data på försteget bla tonkontrollen som tagits bort..




-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/03/22 :  22:44:44  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Originalet avviker betydligt mer i basen än vad som står där.

Denna funkar betydligt bättre (nu blir bilden lite bred):


/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2005/03/23 :  22:04:10  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
ojoj! kanonbra. kanske får ta och etsa nytt kort nästan

himla simpelt det ser ut tycker jag! vet inte om jag skulle komma på allt själv men man förstår ju vad saker och ting gör..

tack tack!

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/03/23 :  22:55:47  Show Profile Send ludo a Private Message
Jax>
R9=390 ohm - har det med 50kHz nollstället att göra?
Kunde man inte trolla bort brusgeneratorn R13=51k på något snyggt sätt?
Ingen feedback heller så långt ögat når - simpelt, ellegant och säkert mycket väljudande riaa-steg det här!
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/03/24 :  02:26:45  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
390 är mycket riktigt 50kHz nollan. Man kan ersätta det med en tråd om man inte vill ha nollstället.

51k kan inte tas bort enkelt, det sätter kurvan under 500 Hz på rätt nivå. Man får välja motstånd med lågt brus, t.ex. 3W metallfilm och lägga komponenterna så de inte värms upp av rören i onödan.

Man skulle kunna sänka impedansen på hela nätet men ECC83 är inte så bra på lågohmiga laster. Teoretiskt skulle man kunna buffra ECC83 med en katodföljare eller en ECC82 anodföljare för högre förstärkning och som orkar lasten men hur linjära rören än är så är det en extra olinjäritet.

Jämfört med den gamla kopplingen tror jag inte bruset är ett problem, titta på 3.3Mohm-motståndet där.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/03/24 :  15:32:51  Show Profile Send ludo a Private Message
quote:
51k kan inte tas bort enkelt, det sätter kurvan under 500 Hz på rätt nivå.

51k genererar c:a 30nV/sqrt(Hz) termisk brus. I o m att motståndet sitter i serie med gallret till V4b och att förstärkningen i det steget är (vad jag kan se) c:a 50 ggr så kommer även bruset förstärkas lika mycket med reducerad S/N-förhållande som följd.
Om man däremot anpassade riaa-filtret till lastmotståndets (R14) värde så kunde man utelämna R13 (tillika bruskällan) helt.
Exempel på detta:
http://www.klaus-boening.de/html/laboheme.html schema fig 7.
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/03/25 :  09:03:43  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Jo ludo, du har så rätt så men det kräver ju som sagt att man sänker nätets impedans.

Jag gjorde en snabbis med simulatorn och om man skalar RIAA-nätet med en faktor 4 så blir man av med R13. På ett ungefär iaf.

C6 = 220nF
R8 = 2.5k
R12 = 60k
C4 = 120nF
C5 = 40nF
R9 = 82 ohm
R13 = tråd

Priset för justeringen är sänkt förstärkning till 40dB. Jag vill helst ha c:a 50dB för att utspänningen ska matcha andra ljudkällor som CD så man slipper ändra volym fast det kanske är ett lågt pris för att slippa bruskällan.

Jag ska räkna lite noggrannare på det i påsk så får vi se, jag vill se vad som händer med åldrande rör bl.a.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/03/28 :  20:51:27  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Jag kliade mig lite till i huvudet under påsken och kom fram till en hygglig kompromiss på RIAA-delen.

C6 = 1uF
R8 = 5k
R12 = 120k
C4 = 63.6nF
C5 = 21nF
R9 = 150 ohm
R13 = 22k

Dessutom byts R5 till 1k samt C2 och C3 till 47uF.

Avviker max 0.3dB.

En plot på det hela, grön är från schemat i första post, röd är min modifierade.


/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000