HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Kondensatorer- Rätt typ på rätt plats
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ByggareAndy
Member

266 Posts

Posted - 2005/03/28 :  00:24:40  Show Profile Send ByggareAndy a Private Message
Hej, sökt efter en länk/artikel som går igenom de önskvärda fysikaliska egenskaperna för en kondensator i olika elektronikdelar men inte hittat något bra. Tänkte därför starta en tråd som går igenom alla olika ställen som det finns kondensatorer på i Hi Fi sammanhang och få förklarat för mig vilka fysikaliska egenskaper som man vill ha.

Några exempel för att ni skall förstå min tankegång

1. I nätdelen rekommenderas stort kondensator värde med hög ström rippel tålighet och lågt esr, ekvivalent serie resistans. Att det är bra med 1 mF i nätdelen och att rippel tåligheten är hög förstår jag. Men lågt esr, högt Q-värde, är det för att klara av att leverera en hög ström på en kort tid?
Ofta lägger man till en WIMA MKPx på utgången av nätdelen, är det för att filtrera högfrekvent brus? Vilka fysiska egenskaper är då bäst?
2. Vid avkoppling av OP förstärkare rekommenderas en 10 uF tantal kondensator och en 0.1 uF skivkondensator eller 0.1 uF metalliserad polypropylen. Vad är det som gör att en vanlig elektrolyt är sämre än en tantal? Varför metalliserad polypropylen istället för skivkondensator?
3. Vilka fysikaliska egenskaper är det som gör att en kondensator i signalvägen helst skall vara av polypropylen typ eller något annat?


I denna tråd vill jag inte ha några inlägg om lyssningsintryck eller diskussioner om vilken tillverkare som är bäst, det finns redan gått om sådana trådar. Inläggen skall helst vara baserade på fakta gärna med en länk som beskriver ert påstående mer ingående om det behövs.

T.ex. benen på elektrolyter skall vara så korta som möjligt och gjorda av aluminium vilket medför att benen blir omagnetiska. Varför- man undviker att plocka upp brus från omgivningen.

Jag har säkert missat någon plats som det sitter kondensatorer så var vänlig och lägg till det. Om det finns en länk som beskriver allt detta på ett bra sätt blir jag väldigt tacksam om ni postar den.

/Andy

Ingen signatur för tillfället

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2005/03/28 :  12:47:19  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Hej,
Börja med att titta här, svarar nog på en del av dina funderingar.
http://www.capacitors.com/picking_capacitors/pickcap.htm

I övrigt handlar det om att kondesatorn har inre resistans, induktans, dielektrisk absorbtion, spänningstålighet, pulstålighet, osv, olika typer till lika grad. I varje tillämpning handlar det om att hitta rätt kompremiss.

Man kan givetvis sätta upp en lista med tumregler som kan vara mycket användbart, men i slutändan bör man ändå ha hyfsad koll på fysiken/elektoniken bakom för att kunna göra en bra komprimiss.

För att svara kort på dina frågor.
1. Esr (i denna tillämpning) påverkar strömförsörjningens utimpedans, åtminstonde vid lite högre frekvenser. Q-värdet specas sällan, med det är en funktion av C, esr och esl..
Lägre (esr) impednas innebär oxå att kondingarna filtrerar bättre.
En filmhondensator har lägre esl och esr än en stor lyt, att sätta en sån parallellt sänker därför impedansen för hela paketet vid höga frekvenser. Man skapar oxå en parallellresonanskrets mellan elyten och filmkondingens kapacitanser och induktanser, vilket KAN skapa problem.
2. Tantaler har lägre esr. Film eller kermasik i avkopplingssammanhang är rent tycke och smak, de har likartade egenskaper.
3. Polypropylen har bla lägst dielektisiteskonstant och därmed lägst dielektrisk absorbtion. Den är oxå opolariserad, har låg esr och esl.. bla.

/Jesper
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/03/28 :  15:38:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
http://www.elfa.se/se/fakta.pdf

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2005/03/28 :  15:50:03  Show Profile Send karvid a Private Message
Lite tester avseende kondensatorer:
http://home.zonnet.nl/geenius/Cap.html


PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957
Go to Top of Page

ByggareAndy
Member

266 Posts

Posted - 2005/03/28 :  21:01:25  Show Profile Send ByggareAndy a Private Message
Tack för era svar, skall läsa igenom och försöka förstå sidorna ni rekommenderar och era svar. Förhoppningsvis kommer det bli en kort sammanfattning som man kan utgå ifrån när man skall göra något på egen hand.

Det finns säkert fler bra sidor/kommentarer inom ämnet så var vänlig och posta dem.

/Andy


Ingen signatur för tillfället
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000