HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 jordproblem med SME-tonarm-Hjälp !
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

urban
Member

317 Posts

Posted - 2005/03/27 :  16:26:40  Show Profile Send urban a Private Message
Hej, jag skriver detta i hopp om att det finns någon som kan ge mig goda råd om mitt jordproblem. Som yttrar sig som så att dom två SME-tonarmar jag har ( 3009 + serie 3) och endast dom har ett kraftigt jordbrum + ett "knitter",högre upp i frekvens, hur än jag kopplar jordledningarna. Jag har kopplat på alla upptänkliga sätt men ingenting hjälper, jag har kopplat enligt SME's egna rekommendationer,jag har provat med att jorda mot ett element,jag har noga kollat alla ledningar mot eventuella kortslutningar men allt är OK. Att notera är att jag har använt dessa tonarmar tidigare utan problem men då mot ett annat försteg, det nuvarande är ett Onkyo 3890 som är kopplat balanserat mot slutstegssidan. Och det är heller inga problem med andra skivspelare eller tonarmar ! Just nu vet jag ingen råd så jag hoppas att någon vänlig själ därute har något konstruktivt råd att erbjuda ! TACKSAM FÖR SVAR !!! mvh Urban.

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2005/03/27 :  20:02:35  Show Profile Send Lord a Private Message
Jag vet inte om du har kollat det , men på SME 3009 så är anslutningen mellan jordkabeln och tonarmen annordant men ett separat kontaktbläck som är silverpetertat , och detta har en förmåga att oxidera.
Prova att göra rent de och motsvrande yta på tonarmen , om du inte redan gjort det .

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2005/03/28 :  16:19:15  Show Profile Send urban a Private Message
hittade en glapp lödning(grrr)vid ett av anslutningsstiften bakom P-U ! Brummet borta men "knittret" återstår men det går att leva med tillsvidare.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000