HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Alison One högtalare ??? finns dom ??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2005/03/15 :  14:57:11  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
Halloj,
Kort fråga, för en hel massa år sedan...typ 1992-93 höll jag på att köpa ett par begangnade golvhögtalare som hette typ "Alison One" eller nåt....de var väl drygt en meter höga och var triangelformade med en rak baksida och två fronter i typ 120° vinkel mot varandra. Det satt sex (6) element per högtalare med 3 element under varandra på vardera av fronterna.... om Ni fattar hur jag menar ??

Kom ihåg att jag tyckte de lät riktigt bra på min lilla NAD 3020, så de borde ha varit ganska lättdrivna....Någon som känner till nåt eller har hört/haft sådana ? det vore skoj med en bild om man kan hitta nåt på webben eller så.


Hälsn.

// Thomas


Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/03/15 :  19:11:57  Show Profile Send Micke Y a Private Message
De har återuppstått och finns att köpa igen. Roy allison hade smarta tankar att utnyttja rummet i sina konstruktioner på ett förutsägbart sätt.
Det finns säkert några i Sverige men jag har inte hittat några. Sökte ett par n:o 3 ...

http://www.allisonacoustics.com/index.html

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2005/03/15 19:13:50
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2005/03/15 :  19:56:11  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
he he precis...dom var det....fräckt...Series One, de största....undrar just vad dom ska kosta ?

Som sagt...jag fick inte köpa dom för frugan då....hade för lite flis, och så var dom "för fula" tyckte hon.....VA ???...jag hade fått dom för typ 3500:- eller nåt sånt....så en kompis till mig köpte dom istället....törs man säga att han blev helnöjd

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet

Edited by - Thomas_Ö on 2005/03/15 20:04:50
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2005/03/15 :  19:59:52  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Känner en kompis som har ett par Allison, minns ej modell dock. Ingick i köpet av en villa...
Go to Top of Page

Allison One
Member

153 Posts

Posted - 2005/03/15 :  23:47:02  Show Profile Send Allison One a Private Message
Jag har ett par, precis som min signatur antyder!

De låter fantastiskt bra för sitt pris och sin ålder.
Jag köpte dem nya i början av 80-talet då de såldes ut för halva priset.
De kostade 8.000:- och jag fick dem för 4.000:-
Tyvärr kan jag inte scanna in provresultaten från Statens provningsanstalt som redovisades i Hifihandboken från 198x men frekvenskurvan är otroligt rak och fin i hela området 20-20.000Hz
Även impedans och Ohm kurvorna är häpnadsväckande raka och fina= en lätt last.

Det roligaste var för ett par år sedan när jag plötsligt en dag får ett brev från dem med ett erbjudande om att köpa nya som skulle vara exklusiva för 5-6,000$
Jag hade inte en aning om att jag skickat in och registrerat mig som ägare.
Ser på deras hemsida att de bara ska gå ner till 32Hz i basen men i Hifi handboken med provningsresultat så går de utan falla av ner till 20Hz men från 35 och nedåt så ökar distet markant, så de kanske väljer i senare versoner att filtrera bort signalen under 32 för att det distar för mycket?
En rolig detalj är att baselementen har en klibbig yta och de är fortfarande lika klibbiga efter mer än 20-år.
(Jepp, de är rejält dammiga i underkant.)
Min fru tycker att de är snygga och diskreta för att vara stora högtalare, så de får jag ej göra mig av med.

En lugn stund själv för att lyssna på prylarna är den bästa uppgraderingen!
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2005/03/16 :  07:23:27  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Ja,dom finns jag ägde ett par på 80-talet och enligt manualen så skulle dom stå nära en vägg.Det var Audio-Pro som var agent för dom på den tiden.Jag skrev ett brev till R.A och fick svar plus en

massa info om deras(då)efterföljare till modell one.Jag köpte också mina när A-P sålde ut dom för 4000kr.De lät på den tiden ganska bra,jag hade dom ihopkopplade med en H-K PM-660,det var deras största integrerade på den tiden.Jag tror det var Stereophile som intervjuade Roy Allison och Edgar Villchur i något av de senare nummren de är två av de stora pionjärerna i hifins barndom.
Mvh
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000