HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hjälp med Högt. bygge beräkning m.m.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AndreasK
Member

74 Posts

Posted - 2005/03/15 :  11:49:19  Show Profile Send AndreasK a Private Message
Tänkte äntligen slå slag i sak å bygga mig ett par högtalarlådor och filter till mina element, som är Scanspeak 18W8545 (bas) och Scanspeak D2905/9300 (diskant) tvåvägare med 1 diskant och en bas/mellan i varje låda, är tanken. Har/finns det någon som har erfarenhet utav lådtyp/volym och filter 6db eller 12 db. Konstruktion på både filter och låda spelar ingen roll då jag kommer genomföra detta "till varje pris" :) har ni förslag eller tips på detta, så hade jag varit väldigt tacksam.

Audio Nicke
Member

306 Posts

Posted - 2005/03/15 :  17:02:11  Show Profile Send Audio Nicke a Private Message
Hej Andreas

Har själv pulat med nästan dessa element och lyckats efter rätt mycket pulande och mätande testande kommit fram till ett filter som funkade riktigt bra. Svårigeten är att 18W8545 inte med fördel kan delas speciellt högt, uppbrytningar och sån skit.
Filtret delar ca 1900Hz och ger en fin jämn frekvenskurva.
Hur låter det då? Joo riktigt trevligt detaljerat och fint. Visst finns det vissa men oxå, bla så kan det övre mellanregistret kännas klent och släppet är inte riktigt så bra som jag skulle vilja ha det, men man kan inte få allt.

Är du intreserad kan jag fixa lite kurvor och beskrivingar på filtret och volymer på lådan...

/Nicke

Stavar som en kratta bara så ni vet;-))
/Nicke
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/03/15 :  17:41:11  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Andreas:
Kul! Råvarorna är absolut inte dom sämsta och det borgar iaf för möjlighet till välljud. Det är dessutom element som är flitigt använda av DIY'are över hela världen. Scan Speak är stoooora!

Dina frågor får mig att ana att du inte själv har så stor erfarenhet av högtalarbygge, heller inte möjlighet att mäta. Mitt tips är att du dessutom söker (med Google.com) efter andras byggen.

Nått att tänka på:
Egentligen spelar det ingen roll om det är 6 eller 12 dB's filter. Målet är ju detsamma och vad det blir för ordning på filtret i slutändan spelar mindre roll.

Ps. 8545 finns i K-version och presterar då ett dåligt mellanregister, alternativt ställer för stora krav på diskanten. Vilken har du? Vilken är det som Audio Nicke har använt och pratar om?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/03/15 :  19:50:13  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Ett hett tips !

Jag har filterkomponenter till M1 kit'et som jag funderar på att sälja då jag nu kör aktivt.

http://www.speakerbuilding.com/content/1021/

Blev mkt sugen på denna efter upplysning av EngelholmAudio

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Audio Nicke
Member

306 Posts

Posted - 2005/03/15 :  21:26:49  Show Profile Send Audio Nicke a Private Message
EngelholmAudio; Jupp visst är det K-varianten jag har
Har dock fått lite olika uppgifter om hur kapton påverkar ljudet i ett element...
Detta diskuteras på ATs hemsida under FAQ...
http://www.audiotechnology.dk/iz.asp?id=4|q|195|||#

Hur som haver så ser deras ferkvensgångar väldigt lika ut.
Hoppsan var visst lite OT skall inte upprepas sorry.

Håller dock med att det finns många förslag på filter där ute till dessa mycket kompetenta element, så googla gärna på

/Nicke

Stavar som en kratta bara så ni vet;-))
/Nicke
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/03/16 :  06:40:48  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Ajfasen... där föll mitt tips...

Det är nog bättre att låta proffsen hantera detta.

Go to Top of Page

AndreasK
Member

74 Posts

Posted - 2005/03/16 :  11:40:47  Show Profile Send AndreasK a Private Message
Tackar för alla svar,

Audio Nicke: Det hade varit väldigt trevligt om du ville dela med dig med filtren, volym etc.

Engelholm: Det är ett element utan K :) och det stämmer att jag inte har någon till gång för mätninig osv. det enda jag kan lita på är vad andra har byggt, och göra likadan ;) fast bättre.

Martinsson: Vad är det för komponenter du har? allt måste ju undersökas, det finns ju som bekant inga genvägar hehe. Har du m1 (väldigt snygga)? funkar de bra ?

Jag googlar och söker med ljus och lykta nu visste inte att det fanns flera modeller på bas elementet men man lär sig något nytt... Aldrig fel med ordenlig research innan man till slut köper in mtrl. och börjar bygga...

Jag funderade på filtret det bästa är väl nästan om elementet tillåter 6db har fått för mig ju mindre komponenter desto bättre?? åsikter om detta, förlorar man på karusellerna och tar in på gungorna ?
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/03/16 :  19:09:39  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
förlåt mig AndreasK, om det är ett 8545-00 du har och inte K varianten så rekomenderas en närmare titt på M1'an, jag har aldrig hört någon eller sett någon, men det ser ut att vara en enkel och bra konstruktion (vad jag kan utröna).

Jag har samtliga filterkomponenter till 2st M1, och du har elementen (precis som jag), allt du behöver nu är en hög träbitar och en grogg.

Komponenterna köptes en gång i tiden av EngelholmAudio och håller hög klass, om jag inte minns fel rör det sig om x-coil (tunnfilmsspolar) finfina motstånd och MCap kondingar (rätta mig om jag har fel EA).

De är givetvis inte använda utan ligger fortfarande förpackade tillsammans med kvitton och schema.

Go to Top of Page

AndreasK
Member

74 Posts

Posted - 2005/03/17 :  09:50:57  Show Profile Send AndreasK a Private Message
Det låter väldigt intressant Martinsson, Pm:a mig pris m.m, är filtret användbart i andra typer utav lådor eller skall det vara M1 lådan, har detta något samband eller är detta stikt knutet till elementen (impedansen ändras väl i olika lådor?) mao om jag tar tag i groggen :) och några träbitar som inte är exakt som m1 (volym alltså) skulle filtret funka ändå ?
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/03/17 :  12:37:09  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
filtret är utvecklat för M1 som jag förstod det hela, detta borde ju innebära att det finns en knytning till lådan.

Jag kan tänka mig att detta är kritiskt ifall man skulle överväga en portad konstruktion då M1'an är sluten, men jag tror inte att några liter hit eller dit spelar någon jätteroll i detta sammanhang, fast jag tvekar när jag skriver detta.

Jag föreslår att du frågar EngelholmAudio, då jag har kommit att få uppfattningen att han har järnkoll på sådana här saker (han är ju kontruktör) trotts att han är ölänning i grunden : )

Jag drar ivär ett PM ikväll.

Go to Top of Page

AndreasK
Member

74 Posts

Posted - 2005/03/17 :  14:54:32  Show Profile Send AndreasK a Private Message
Man kanske skulle utöka bygget till en 2,5 väg eller 3vägare. då jag tycker om lite "botten" det kanske är en bra ide att köra M1 och sedan lägga till en bas samt banpassfilter till 8545 ? (har en tendens att spåra ur när man skall bygga något men man får ju inte låsa sig) vill bygga en högtalare i det "övre" området men ju mer prylar desto krångligare kanske ?
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/03/18 :  14:36:17  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jo det är Cross Coil spolar, Mcap kondingar och MOX motstånd. En bra bit över vad man nästan "egentligen" behöver.

Filtret skall vara anpassat till baffelns storlek. Impedansändringen för olika volymer sker i basområdet, där filtret inte har nån (nämnvärd) inverkan.

Mitt tips är att låta M1 vara som den är och om du vill ha mer botten låta en separat subb ta hand om det, med aktiv delning (och därmed dubbla slutsteg).

Allt skrivet av en ölänning...

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

PK
Member

64 Posts

Posted - 2005/03/19 :  00:43:20  Show Profile Send PK a Private Message
Ett litet annorlunda förslag kan vara North Creek Systems "BOREALIS PROJECT" en tvåvägare där de visserligen använder kevlarkonen 8546 istället för 8545 men då dessa förutom konerna är baserade på samma motorenhet kanske 8545 är ca 1dB lägre i output och så använder de din diskant.De delar lågt akustiskt ca 1500 hz så uppbrytningarn i basarna bör inte generera nåt problem.Filtren ser ut som följer.

BAS. 1.9 mH-20,4 uF-0.6 mH altså ett tredje ordn utan imp korrektion det skall även sitta ett 2.2 ohms motstånd mellan kondingen och jord

DISKANT.11 uF-0.44mH 2 ordningens filter elektriskt samt spänningsdelare 3.3 ohm i serie samt 6.8 paralellt.
Detta filter skär ca 24dB per oktav diskanten är 30 dB ner vid resonans 650Hz.Lådan är 19 liter och 24 cm bred. Avstämningsfrekvens är 39 Hz och F3 är 47Hz.Detta bör funka lika bra med 8546 som 8545.
Denna konstruktion låter mycket bra.
Good luck.
Kan du inte rita upp filtret så hör av dig
Pk.n@telia.com

PK
Go to Top of Page

AndreasK
Member

74 Posts

Posted - 2005/03/21 :  11:26:36  Show Profile Send AndreasK a Private Message
Tackar, det verkar fin fint, blir nog ett par M1 kanke , men Borealis skall jag undersöka lite närmare. Pk tackar för uppgifterna, kopplings schema skall nog inte var några probs. Man kanke skulle bygga separat sub till detta i så fall, frågan blir då... gissa den tredje :) förslag på detta ?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000