Author |
Topic |
|
ILLY
HiFitraktör
1325 Posts |
Posted - 2005/03/17 : 23:56:47
|
Nu har man vart i moddartagen igen. Tyckte det var dags att se om min cd-spelare skulle må bra av en finare opamp i utgångssteget, än NJM4560L som satt i orginal. Till att börja med så var jag tvungen att konstruera en adapter, eftersom H/K hade valt att använda en SIL-8 kapsel, istället för DIL-8 som i övrigt verkar vara standard. Detta var dock snabbt ordnat, med hjälp av en DIL-16 sockel.
Eftersom jag ville testa lite olika varianter, för att höra efter vad som kunde tänkas passa min anläggning och mina öron bäst, så passade jag på att inhandla två stycken. Dels en som jag hört mycket gott om och dels ett wildcard som såg bra ut på papperet, men som jag i övrigt inte känner till. Det blev en Burr-Brown OPA2604 och en Analog Devices OP275.
Hem fort som fasen och börja med att plugga in den okända 275an i spelaren! Och vilken besvikelse. Ett konstant brum på gissningsvis 400Hz och svag, instängd knastrig musik ur ena högtalaren. Skam den som ger sig, jag kanske slarvade och petade i den lite snett? Av med strömmen och ner och lirka. Nejdå, den verkar sitta som den ska och inga kortslutna ben någonstans heller. Men varm var den! Säkert 70 grader efter att ha varit igång mindre än en minut.
Rätt nervös testade jag att istället sätta i 2604an, förväntade mig absolut ingenting när jag tryckte på "play". Fast det kunde jag ha gjort, nu var det annat ljud i skällan! Min spelare lät genast bättre än den någonsing gjort tidigare. Ärligt talat var jag chockad över att en så stor del av grumlighet och fattig dynamik kunde skyllas på en enda opamp i min cd-spelares utgångssteg, men så var det. Och jag som alltid trott att mina dåligt optimerade delningsfilter var största boven i mitt system.
Så vad är felet? Jag är nästan helt säker på att det inte har med matningsspänning att göra. Min gissning är att 275:an av någon anledning oscillerar. Fast det verkar inte helt logiskt heller. Är det inte så, att det är större risk för en krets med större bandbredd att hamna i självsvängning? För 2604 har ju mer än dubbla bandbredden, 20Mhz, 275an har 9.
Som sagt vad är felet och vad kan jag göra för att motverka det? (kommer nog en annan fråga om opampar sen, men den sparar vi någon dag!) |
Militant cyklist. |
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2005/03/18 : 00:04:47
|
Har inte tittat på pinlayouten ännu... återkommer /esl |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2005/03/18 : 00:10:28
|
skall funka... om 2604 funkar skall 275 fungera. Kan vara måndags ex. Nån annan som vet? /esl |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2005/03/18 : 00:38:33
|
Håller med, båda är dessutom unity gain stable så det är inte problemet.
Jag gissar på att det är bandbredden som gör det, det kan helt enkelt var så att kretsen började självsvänga; det kan ju också finnas störningar runt 10-15 MHz i kretesen (klocka?).
|
|
|
silvervarg
Member
652 Posts |
Posted - 2005/03/18 : 00:55:55
|
Jag tror att du har rätt i att den oscillerar eftersom den blir så varm. Den kanske blir lite känslig eftersom du troligen får ganska långa ledningsbanor med hjälp av den "adapter". Kanske överhörning mellan sladdarna i adaptern som ställer till med lite problem? Prova gärna att sätta små kondensatorer mellan + och - ingången på OP-amparna (t.ex. 100pF). Det kan hjälpa till att få bort oscilleringen.
|
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2005/03/18 : 02:11:22
|
Även en 100nF över matningsspänningen. /esl |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
Nicke
Member
379 Posts |
Posted - 2005/03/18 : 05:44:24
|
Din OPA275 är troligen trasig...
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2005/03/18 : 09:52:04
|
Värmen och brummet var ett tecken från Hifiguden att det bör sitta ett rör där istället! |
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2005/03/18 : 10:11:24
|
ILLY, hemskt ledsen men du gör som så många andra, moddar utan schema och utan veta vad du moddar, än mindre med det du ersätter. När man moddar kan man råka ut för oönskade effekter som kan vara hörbara på ena eller andra sättet.
Det första man bör göra är att skaffa ett schema så man veta vart i kretsen man pillar eller så kan du göra "reverse engineering" fast det är mycket jobbigare.
Kolla pinouten en gång till. Kolla strömförbrukning på de nya opamparna. Hur mycket ström drar de? Hur mycket matningsspäning har du? Hur varma borde de bli av detta? 10 mA +-15 V blir jäkligt varmt ska du veta, fullt normalt allstå.
Kolla DC-offseter så att du ser att du har kopplat rätt samt det tycks funka OK. Kretsarna du har valt är ganska harmlösa så oddsen för att få det att funka är trots allt ganska goda men det kan tänka att avkopplingen av matningen är bristfällig. |
/Per-Anders eller P-A |
|
|
ILLY
HiFitraktör
1325 Posts |
Posted - 2005/03/20 : 00:40:35
|
f95toli: Klockan är original, 16,9344Mhz enligt LCaudio, med en 74HCU04 oscillator.
silvervarg och esl: Det är en teori som säkert kan stämma. Ska testa att löda in lite småkondingar och se om det hjälper.
Circlomanen: Du har säkert rätt! Hade dock tänkt vänta med glödlamporna tills jag har någorlunda förståelse för hur halvledarna egentligen fungerar.
Peranders: Du har givetvis helt rätt. Dels har jag inte fått tag på något schema (inte ansträngt mig enormt mycket heller, för den delen) och dels är jag inte säker på att det skulle hjälpt mig så mycket. Min utgångspunkt var att jag läst på en fransk sajt om en kille som bytt till AD825 i sin, sedan har jag bara läst databladen för de olika opamparna och konstaterat att de har så mycket likheter att om hans modd funkar, så borde också min göra det. Några +/-15 går den inte på. Det enda jag hittat i min maskin är 7805or och 7808or, dessutom blir inte de amparna som låter som de ska en trededel så varma.
Visserligen är jag mer än nöjd med ljudet jag får ifrån 2604an, men jag är mest nyfiken på varför sakerna beter sig som de gör. Jag har en lång väg kvar att gå, men jag vill ju lära mig audio-elektronik den praktiska vägen! |
Militant cyklist. |
|
|
luften
Member
723 Posts |
Posted - 2005/03/20 : 13:01:25
|
ILLY: Vad är det för matningsspänning till opna? Samt, vad är det för spelare du moddar? |
//air |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2005/03/20 : 13:20:24
|
Jag såg lite fel, jag trodde det var 275an som hade större bandbredd, bredbandiga op-ampar kan ju börja oscillera och är också benägna att plocka upp störningar (ex klockor, därav min fråga) som de sedan förstärker mer än själva signalen vilket resulterar i att de bottnar (förstärkningen är ju frekvensberoende, en krets som förstärker 1 gång vid 20 kHz kan ha förstärkningen 1000 vid 16 MHz om det vill sig illa).
Men som du påpekar är 2604 än mer bredbandig så då borde du ha samma problem med den (visserligen är det möjligt att OP275 är mer mer benägen att ringa om den ex. är dåligt avkopplad men det låter inte så troligt).
Det kan inte vara så att du råkat bränna din OP275? Eller att den var defekt när du fick den?
När jag har problem av denna typ brukat jag testa op-ampen (eller vad den nu är för komponent som krånglar) i någon annan enkel krets (typ inverterad koppling) men denna metod (och in princip alla andra vettiga felsökningsmetoder) kräver ju tillgång till oscilloskop och helts också en funktionsgenerator; har man inte rätt utrustning är det svårt att felsöka eller ens gissa sig till vad som är problemet.
|
|
|
radelius
Member
163 Posts |
Posted - 2005/03/20 : 20:30:07
|
Har haft liknande problem med en OPA285:a (i princip samma som 275:an) i en koppling som jag i skrivande stund inte kommer ihåg vad det var för en. Alla andra opar jag testade i samma krets men inte 285:an. H/S |
Staffan Rådelius |
|
|
ILLY
HiFitraktör
1325 Posts |
Posted - 2005/03/20 : 23:10:26
|
Luften: Det är en Harman/Kardon HD750, m a o inte direkt hi-end i grunden. Minns inte vad den kostade, men jag skulle gissa på ca 2500:- för ungefär tre år sen. Lagom moddarprisklass alltså.
Angående matningspänning. Nu skäms jag riktigt ordentligt. Jag har visst dragit lite förhastade slutsatser av att bara titta på kretskortet. Nu när jag fick frågan kom jag på att jag faktiskt måste plocka fram min kära multimeter för att kunna ge ett korrekt svar. Jag har hela tiden trott att det var +/- 8V, eller möjligtvis +/- 5, eftersom spänningsregulatorerna är på 5 och 8 volt. Gissa vad jag fick för resultat när jag mätte? 7,9V mellan ben 4 och 8. Jag tror jag väntar med att dra några slutsatser tills jag byggt ny strömförsörjning... Lite lustigt är dock att lägsta spänning är +/- 4,5V för båda opamparna.
Om jag ska göra ny strömförsörjning, vilket jag ändå hade planerat att göra någon gång förr eller senare, så är det en sak jag undrar över. Bör jag kortsluta den gamla strömförsörjningen med ett motstånd, eller är det bara att klippa banorna? Om jag ska sätta dit ett motstånd, finns det någon standard för hur stort det ska vara, eller finns det någon praktisk formel för att räkna ut det? Den nya strömförsörjningen kommer att få en egen transformator, om den informationen är till någon hjälp när frågan ska besvaras.
Många frågor blir det när en nybörjare är i farten...
f95toli: Jag har varken utrustning eller kunskap till att testa om kretsarna är defekta. Är det vanligt att man får trasiga kretsar direkt från Elfa och om så är fallet, brukar de gå med på att byta in dem? Statisk elektricitet är ju en faktor som jag inte helt kan utesluta heller. Brukar opampar gå sönder om man kör dem på för låg spänning? |
Militant cyklist. |
|
|
|
Topic |
|