Author |
Topic |
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2005/03/19 : 18:20:34
|
Hallojsan Har äntligen fått fram lödkolven från sitt dammiga gömställe under sängen Nu skall Über-ack-packet till vår lilla NLE hörlurs/pre börja bli färdigt så att jag slipper köpa nya 9V batterier igen
NLE!
Inkråm!
Använder denna nu!
Tjongade alltså ihop denna igår
Lite säkringar!
Hade Ju inte sladdar i "rätt" färg mm. men jag ville ju proooova
Nu kommer såklart lite frågor
Använder alltså följande:
Fyra styck 12V 7.2Ah ackar per kanal kopplade så de ger +-24V. Skall ha ett separat batteri för dioden.
Nu blir det analt Jag vill sätta in en voltmätare per kanal.
En eller två strömbrytare spelar ingen roll men vet inte hur det skall lösas med mindre än två?? det är ju 2*+24V, 2*-24V och 2*024V som behöver brytas !!? kan man använda ett relä??
Någon som vill knåpa ihop ett litet kopplingsschema till amatören
lådan som används verkar vara standard rack låda ?? kan man hitta lock till dessa någonstans?? eller blir det till att gå och leta på skroten tro
Alla bra idéer är JÄTTEvälkommna
Ha det BÄST, M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
Edited by - mace on 2005/03/20 13:27:03 |
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2005/03/20 : 16:21:52
|
Två relän borde väl fungera bra? en för varje rail(+/- rail alltså). Och sedan en strömbrytare som tar ström från ena railen och går seriellt genom reläna som är parallellkopplade. Då är det bara att slå på strömbrytaren så har du ström. Om jag nu inte tänkt fel Nu vet jag ju inte hur mycket ström ett relä drar men det torde vara marginellt. Eftersom det kommer bli snebelastning på just ena railen. Nu får nästa fylla i resten |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2005/03/21 : 12:13:02
|
Är det ELFA som är bäst för delar ??
M |
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2005/03/21 : 14:35:28
|
Är det bara visning av spänning du vill ha går det ju att ta en vridströmbrytare med 2*6 poler så kan du bryta allt med ett steg. Fast vill du bara slå av och på voltmätarna går det ju utmärkt att behålla en ledning inkopplad och bara bryta den ena så går det ju med en trepolig brytare som finns på Elfa.
Kolla Elfa för täckplåt vilket de borde ha till racklådorna. |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2005/03/21 : 16:07:33
|
Jag vill att alla 6 ledningar bryts när jag stänger av + att voltmätarna stängs av samtidigt. Jag har aldrig förstått mig på +-V men man bör väl bryta alla tre, +- och 0, per kanal !?!
Sä länge voltmätaren är inkopplad efter brytaren så sköts den ju(väl?) automatiskt så att säga
Batterier --> Brytare --> Voltmätare --> Säkringar --> Sladd --> NLE. Eller
EDIT! Blir nog lättare att hitta brytare (A-mässigt) om jag gör följande....
Batterier --> Säkringar --> Brytare --> Voltmätare --> Sladd --> NLE.
M |
Mr 500! |
Edited by - mace on 2005/03/21 16:26:18 |
|
|
luften
Member
723 Posts |
Posted - 2005/03/21 : 16:32:55
|
quote: Jag har aldrig förstått mig på +-V men man bör väl bryta alla tre, +- och 0, per kanal !?!
Det räcker om du bryter + och -. Dvs, 2 spetsar behövs. Eller 4 om du kör skild matning till varje kanal. Kör enligt ditt senare exempel, skulle jag rekommendera. |
//air |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2005/03/21 : 16:42:11
|
Ahaaaaaaaaaaaaaa nollan behöver inte brytas då ???
Ähhh. vänta nu +- ! är det helt enkelt vanlig trefas som vi säger på landet
Det gör det hela billigare 6-polig.....699kr http://www.elfa.se/se/index1.html 4-polig....36.2kr http://www.elfa.se/se/index1.html
Bockar Djupt i tacksamhet för all hjälp
M |
Mr 500! |
|
|
|
Topic |
|