HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Någon som har lyssnat på Amphion Creon?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2005/03/11 :  22:31:25  Show Profile Send snare2 a Private Message
Hej

Jag har en god vän till mig som har fått ett erbjudande om ett par nya Amphion Creon i obruten kartong till ett bra pris.

Kruxet är att varken jag eller kompisen har hört dessa högtalare (även om jag har hört de flesta Amphion högtalarna) & det är ca 40mil att åka för att lyssna.

Kan någon beskriva ljudet i dessa högtalare & vad har ni testat med för elektronik?, hur är dem i placering osv.
Jag förstår att själva "grundljudet" är nog detsamma som i andra Amphion, men frågan är om det skiljer mycket på tex "storebrodern" & denna modell?.
Mvh
Snare2

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/03/12 :  09:52:20  Show Profile Send Per100 a Private Message
Har hört Creon med Grendel och S1:an samt transparent mw plus (MM).
Väldigt bra bas och djup presenterades. Saknade däremot
en hel del luftighet och uppösning i diskanten jämfört med
Mårten Design mingus samt Von Schveikert Vr4 gen III, båda
kopplade med samma grejer. Även utan jämförelse med andra (och dyrare högtalare...) hade jag lite svårt för diskanten, men det innebär inte att alla kommer uppfattade det på
det viset. Hade nog gått på Xenon (som har en annan diskant) utifall att diskanten var viktig för din del.

Någon kan säkert fylla i hur stor skillnad det är på diskanten hos Xenon och Creon.
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2005/03/12 :  19:54:01  Show Profile Send snare2 a Private Message
Tack Per100
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/03/13 :  12:04:49  Show Profile Send Roq a Private Message
Hej snare2!
Som Xenon-ägare kan jag intyga att diskanten är utmärkt. Helt klart ett av högtalarens starka kort.
Delningsfrekvenserna på Xenon går vid 150Hz och 1200Hz(!) d.v.s. allt över 1200Hz sköts av diskantelementet.
En fördel med detta är att högtalaren blir transientsnabb i ett större frekvensomfång. Detta eftersom diskanten ju är ett litet och lättdrivet membran och som alltså svarar snabbt.
Det finns kanske nån nackdel med denna filosofi men jag tycker mina Xenon låter mycket transientsnabba och väldigt exakta (detaljerade) jämfört med många andra högtalare.

Tyvärr har jag inte jämfört med Creon...

Edited by - Roq on 2005/03/13 12:05:36
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000