HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Någon som lyssnat på högtalarna Zeus Actor?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

micckke
Starting Member

40 Posts

Posted - 2005/03/06 :  21:53:29  Show Profile Send micckke a Private Message
Köpte för ett tag sen ett par begagnade högtalare. Ett par svensktillverkade Zeus Actor. Tänkte höra om det är någon på forumet som har någon erfarenhet av dessa högtalare. Roligt att höra vad andra tycker om dom.
De har tydligen testats i elektronikvärlden. Kanske någon som har det testet (hoppas hoppas).

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/03/07 :  09:22:55  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
High Fidelity testade dom också.
Go to Top of Page

micckke
Starting Member

40 Posts

Posted - 2005/03/07 :  09:41:39  Show Profile Send micckke a Private Message
O fasen. Kanske nån som har det testet?
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/03/07 :  09:48:37  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag får leta i gömmorna.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/03/07 :  21:51:59  Show Profile Send edison a Private Message
"Förhandstips":
HF gillade dom rätt bra...mer detaljerat än så minns jag inte (blaskan ligger låååångt inne bland kartongerna i förrådet ;-)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/03/07 :  21:56:12  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Har du inte lyssnat på dem? :)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/03/07 :  22:45:39  Show Profile Send edison a Private Message
vemsom, menar du mej?
Jag har desvärre inte lyssnat - bara nämnde att testen som HF gjorde var "vänligt inställd" till ljudet av Actorhögtalarna, i väntan på att ngn (kanske Björn-Ola?) hittar fram sitt HF-exemplar...mitt ligger alltför väl gömt på tidigare nämnt ställe ;-)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

micckke
Starting Member

40 Posts

Posted - 2005/03/07 :  22:47:01  Show Profile Send micckke a Private Message
vemsom:
Jodå jag har allt lyssnat på dom en hel del redan. Skulle bara va roligt att höra vad andra som lyssnat på dom tycker. Körde innan dessa med ett par Canton golvare. De var mycket basgladare högtalare. Lite "tråkigt" i början när basen inte fanns där. Men man börjar inse att det var cantonhögtalarna som förstärkte basen inom vissa områden.

Om det är någon som har nåt test de kan scanna in så vore jag väldigt tacksam. Alltid roligt att läsa tester om prylar man har, finns ju noll info om dom på nätet.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/03/11 :  07:56:08  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Högtalarna är ju lite speciella eftersom dom levererades med en elektroniklåda som skall kopplas mellan för- och slutsteg och som kompenserar fas- och frekvensfel.
Ger dessutom möjlighet att justera frekvenskurvan för olika rum.

Westberg skriver i H. F. -97 nr 7:
Actor är en homogen och musikaliskt följsam ljudåtergivare med neutral klangkaraktär.
Den är en utmärkt illustratör av storskaliga ljudbilder som återges så rumsligt korrekt som man kan begära.
I mellanregistret visar Actor prov på förnämlig fokus och klangriktighet.
Diskantområdet är detaljrikt.
Basen är ren och kontrollerad men saknar riktigt djup och pondus.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

micckke
Starting Member

40 Posts

Posted - 2005/03/13 :  13:34:24  Show Profile Send micckke a Private Message
Björn-Ola:

Låter som om dom tyckte väldigt bra om den. Och basen sköter ju min subb så det gör inte så mycket att dom inte går så djupt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000