HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Längden på signal- respektive högtalarkabeln?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/03/10 :  10:12:11  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jag vet att min fråga har diskuterats i tidigare trådar här på HiFiForum men har inte lyckats finna sökord så att jag kunnat hitta dem med search-funktionen.

Min fråga gäller om det finns några generella riktlinjer om hur man bör välja längd på signal- respektive högtalarkablarna när man har möjlighet att välja? Det vill säga lång signalkabel och kort högtalarkabel eller tvärtom? Jag tänker i första hand på obalanserad signal.

De aktuella längderna är (cirka):
Antingen
- 0,5m signalkabel + 2*4m högtalarkabel
eller
- 3m signalkabel + 2*1m Högtalarkabel

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/03/10 10:27:37

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/10 :  10:14:24  Show Profile Send matte76 a Private Message
Desto kortare desto bättre är väl generellt regeln...(korta signalvägar brukar inverka positivt på ljudet) om det har betydelse vilken av signal- eller högtalarkabeln som är lång resp kort vet jag inte...spelar nog inte så stor roll.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/03/10 :  10:20:53  Show Profile Send Blue a Private Message
Det brukar anses att man vinner på att ha korta högtalarkablar, men att längden på signalkablar är mindre avgörande. Därav den klassiska hiend-lösningen med monoblock som står placerade intill högtalarna.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/03/10 :  10:27:55  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Det beror ju lite på vilken last kablarna innebär, förstgets drivförmåga, slustegens inimpedans etc. Svårt att säga nått generellt.

Allmäna råd är annars att hitta signalkablar med så låg kapacitans som möjligt och högtalarkablar med så lågt dc-motstånd samt induktans som möjligt.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/03/10 :  11:04:27  Show Profile Send U1 a Private Message
Jag tycker nog att om man har obalanserade signal kablar så bör dessa hållas korta, dvs lång högtalarkabel. Om du istället har balanserade signalablar så är det enligt mig fördelaktigt att ha långa signalkablar och korta högtalarkablar.

En liten "teori" som jag har funderat på är om man har passiva filter i högtalarna vilket innebär några spolar (kondensatorer, motstånd)som i sin tur innehåller säkerligen 50m koppar kabel, hur stor roll spelar då ytterliggare 1 meter högtalarkabel? Självklart kan den plocka upp störningar från omgivningen men med en väl skärmad kabel borde detta problem minimeras.

Har du ingen butik i närheten som kan låna likadana kablar fast i olika längder för att testa?

/J
Johan

Edited by - U1 on 2005/03/10 11:06:11
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/03/10 :  11:10:35  Show Profile Send Rydberg a Private Message
U1> Huvudsyftet är inte att eliminera störningar utan tonkurveavvikelser. Alla meter kabel i högtalarna gör ju förhoppningsvis att frekvensgången blir helt rak så det är ju avvikelser därifrån man vill undvika.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/03/10 :  11:36:19  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
U1:
quote:
Har du ingen butik i närheten som kan låna likadana kablar fast i olika längder för att testa?

Har inte kommit så långt ännu att jag har grejorna. Funderar på hur jag ska kunna arrangera uppställningen för olika alternativ med hänsyn till allt annat i vårt lilla sovrum. Därför frågan om kabellängdernas eventuella betydelse.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2005/03/10 :  11:53:30  Show Profile Send TBA a Private Message
Jag håller med U1. Maxlängd på signalkablar 1 meter annars bör man gå över till balanserat. Nu när jag köper hifikomponenter är balanserade in och utgångar ett krav just för att jag ska kunna ha möjlighet att möblera om rejält.
Sedan skulle jag köpa en enmeters kabel även om det räckte med en halv. Har en halvmeters hemma som jag köpte för många år sedan. Den räcker inte mellan något nu så den skräpar i en låda någon stans.
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/03/10 :  12:26:20  Show Profile Send U1 a Private Message
Rydberg: Det är faktiskt inte alls en dum poäng, men efter lite räknande så tycker inte jag att det håller.

Som exempel använder jag dom filter som jag för tillfället bygger, allt beskrivet för 1st högtalare.

Jag använder 4 spolar i en passiv topp med följande värde 7mH, 4,25mH, 0,4mH och 0,2mH. Om jag lindar dessa själv så får jag att dom skall vara 106,8m, 79,4m, 19,4m och 12,1m om jag vill ha så låg dc resistans så möjligt. Om jag för enkelhetens skull summerar detta så blir det en sammanlaggd längd på 217,7m koppar tråd. Om man använder riktigt fina drosslar så brukar dom ha en tolerans på ca ±2%, vilket här skulle ge upphov till ett spel mellan 213,3m - 222,054m, dvs 8,7m.

Summan av detta gör att jag tvekar lite till betydelsen av ytterliggare en meter högtalarkabel, säger dock inte att det inte har betydelse utan endast att jag tvekar.

MvH
Johan
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/03/10 :  12:59:36  Show Profile Send Blue a Private Message
Jo... och apropå att balanserade signalkablar är bäst vid långa längder är det väl också just här som man hittar den poäng som "balanseratskeptikerna" brukar lägga fram: Att balanserat bara är meningsfullt vid mycket långa signalsträckor (som i PA-sammanhang) och vid mycket låga signalnivåer (men märkligt nog lyser balanserade lösningar nästan helt med sin frånvaro i skivspelarsammanhang, där dom alltså borde vara som mest motiverade i hemmahifisammanhang...).

Jag kan ärligt talat inte av egna erfarenhetet riktigt uttala mig om de verkliga (och inte bara teoretiska) fördelarna av balanserat kablage, men noterbart är att balanserade lösningar nästan inte existerar på den brittiska hifiscenen.

Lite OT fast kanske ändå inte...

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/03/10 :  13:03:56  Show Profile Send Rydberg a Private Message
U1> Det som är intressant är ju inte komponenterna i sig. Man måste ju att högtalaren låter precis som den ska. Det som intressant är den totala impedansen och samspelet mellan kabel, utgångsimpedans och denna. Du kommer att få både tonkurveavvikelser och favridningar som ändrar ljudet (även om de är små).

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/03/10 :  14:35:03  Show Profile Send U1 a Private Message
Rydberg: Jo klart att det kommer att bli en skillnad, undrar endast hur stor. Det jag skrev har jag inga belägg för utan endast en fundering som kom upp då jag satt med lödkolven i högsta hugg.

Jag tror jag skall testa, har mina kablar till mina gamla bakhögtalare liggandes, ska klippa ett par på ca 1m och ett par på 5m så skall jag försöka utröna skillnaden.

MvH
Johan
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/10 :  14:45:44  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
noterbart är att balanserade lösningar nästan inte existerar på den brittiska hifiscenen


Så har det varit men börjar nog ändra sig, bla Roksan har numera balanserade anslutningar. Om en cd eller stärkare är uppbyggd balanserat låter den oftast bättre så också. Primare CD31 och I30 tex låter klart bättre kopplade balanserat, har jämfört med obalanserat, skillnaden är rätt stor.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/03/10 :  16:02:12  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Tack för alla svar så här långt. Tråden blev bra mycket intressantare än jag kunnat ana! Fortsätt!

Tänkte slänga in en boll till vid sidan om balanserat och obalanserat: Digitala signalkablar typ Quad. Hur förhåller det sig med dem. Mer eller mindre okänsliga för långa längder?

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/03/10 :  16:09:28  Show Profile Send Blue a Private Message
matte76: Roksan, har dom? Så vitt jag har fattat det handlar det bara om balanserade digitala utgångar på cd-spelarna?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/10 :  16:11:34  Show Profile Send matte76 a Private Message
Blue: Kollade nu, du har rätt.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2005/03/10 :  22:27:18  Show Profile Send Per G a Private Message
Jag kör med 12 meter NACA5 högtalarkabel vilket anses vara den perfekta längden för Naim NAP250 slutsteget.
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/03/10 :  22:36:27  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Om balancerat eller obalancerat är bäst vid rimliga avstånd (som det blir i ett hem) beror främst på om apparaterna i grunden är konstruerade för balancerat eller obalancerat. Bäst är alltså att öppna apparaterna och följa signalvägarna alternativt att granska kretsschemat om man har tillgång till det.
Obalanserade kablar bör vara konstruerade med signalledare, jord och skärm. Där skärmen endast är ansluten i ena änden, så kabeln är alltså inte symetrik, så det spelar alltså roll hur man vänder kabeln. Skärmen skyddar då signalen mot störningar nästan lika effektivt som en XLR.

Tillbaks till ursprungsfrågan, så skulle jag rekommendera lång signalkabel och korta högtalarkablar.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2005/03/11 :  08:07:27  Show Profile Send Larsho a Private Message
Har läst någonstans att för korta högtalarkablar inte är bra

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/11 :  08:08:39  Show Profile Send matte76 a Private Message
Larsho: Undrar varför det skulle vara så? Signalvägen blir ju kortare.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2005/03/11 :  08:28:18  Show Profile Send TBA a Private Message
För korta högtalarkablar räcker inte mellan förstärkare och högtalare. Kunde inte låta bli :)
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/11 :  08:53:19  Show Profile Send matte76 a Private Message
TBA:

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/03/11 :  09:25:48  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Larsho> Det kan ju inte varit nån seriös person som sa det

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/03/11 :  23:24:33  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Tack för alla synpunkter.

Om jag ska ge mig in på att sammanfatta så tolkar jag svaren ungefär att det för båda de fall jag beskrev inledningsvis går att få bra lösningar. Och detta gäller generellt så länge signalvägarna i respektive kablar inte är överdrivet långa.

Fortsätt gärna kommentera frågan!

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2005/03/12 :  11:24:16  Show Profile Send Larsho a Private Message
Rydberg

Jo faktiskt, stod i en artikel om kablar.
Kommer tyvärr inte ihåg i vilken och när

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/03/12 :  12:15:44  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Långt ifrån alla artiklar är seriösa (om nu någon trodde det)

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.86 sekunder. Snitz Forums 2000