HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 HJÄLP !!! Skivspelare - tonarm
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2005/03/11 :  15:55:10  Show Profile Send lindome a Private Message
Hej

Jag har nyligen köpt en begagnad Rega RB300 arm.
Skulle vilja montera den på en Michell GyroDec. Har dock ingen "monteringsplatta" att fästa armen med.

Sen är jag ju inte duktig på att ställa in avstånd, pickup och dylikt heller

Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa till med detta?
Helst i Göteborg med omnejd då jag själv bor där.

Mvh Ulrik

mikethebike
Member

305 Posts

Posted - 2005/03/11 :  16:51:11  Show Profile Send mikethebike a Private Message
Ta kontakt med Michell direkt ... de har färdiga tonarmsplattformar för Rega (blir "automagiskt" rätt geometri och vikt då). Jag tror (och hoppas) att de kan hjälpa dig direkt.

Alternativ två är att kontakta Ljudtema som fortfarande anges som generalagent i Sverige. Jag har dessvärre dåliga erfarenheter av dem (de lovade att återkomma med eftersökt info men trots tre påminnelser var det bara tyst från deras sida ... men de kan ju ha bättrat sig).

Det låter som du också är i behov av en mall för inställning av spårningvinkel etc. Kolla in länken ... det bör ta dig en god bit på vägen

http://www.audiophilia.com/features/cartridge_setup.htm

Om du får problem med att få fram en mall ... PM'a mig så kan jag nog fixa fram åtminstone en kopia av min egen.

Lycka till (bra spelare och arm ... du kommer att bli nöjd!!)

I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2005/03/11 :  22:36:02  Show Profile Send lindome a Private Message
Tack för tipset!

Jag har redan mailat Michell och frågat men ännu inget svar. Kanske på måndag får man hoppas.
Ljudtema tror jag inte har så mkt hjälp att komma med

Jag PM:ar dig om jag inte hittar nåt bra de närmaste dagarna.
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2005/03/14 :  20:31:56  Show Profile Send Per G a Private Message
Lindome,
Rb300 fungerar bra på Gyrodec, hade en på min förut (numera SME309).
Köpte min Michell från Lasses HiFi (som tog den från Ljudtema) och hade inga som helst problem. Kan hända att jag har en RB300 monteringsplatta liggande!
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2005/03/15 :  07:33:16  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Lindome snor din tråd liiite.... :-) Per G, vad har du för pickup på SME:n???Har en tonarm liggande som jag ska sätta på min AR 40, men är osäker om den OM 30 jag har idag "duger" eller skall det till en bättre????Och i så fall vad...

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2005/03/15 :  16:00:01  Show Profile Send Per G a Private Message
Henrik,
Jag kör med Dynavector 20XL (tror jag att den heter). EN bra pu som inte kostar skjortan och idag spelar svarven "jämnt" med min CDS så det kan inte vara så illa.
"Borde" ha satsat på en 17D2 på en gång men när jag köpte min Gyrodec så fick det bli litet lägre nivå (RB300 + 20XL) för att passa plånboken.
Om du redan har en OM 30 så blir det väl bra att börja med!
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2005/03/15 :  18:50:04  Show Profile Send Zombie a Private Message
Om det kör sig med RB300 är jag intresserad, vann just en LP12 på ePay

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2005/03/15 18:51:09
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2005/03/15 :  21:15:53  Show Profile Send lindome a Private Message

Zombie: Skall tänka på det

Övriga forumdeltagare i Gbg med omnejd: Är det ingen som har lust att komma och kolla på detta?

Gyrodecen har ett litet svagt missljud, jag vet inte om det är lagret eller om det beror på att den stått oanvänd ett tag.
Jag har lagt på lite olja, vilket minskade ljudet en del och tallriken snurrar väldigt lätt och fint!

Värt att notera. Man måste lägga örat riktigt nära tallriken för att uppfatta ljudet.

Ulrik
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2005/03/16 :  08:46:54  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
lindome: Har du missljudet även om du kopplar loss remmen o snurrar tallriken för hand???Har du inte det så är det något med motorn??

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2005/03/16 :  16:21:15  Show Profile Send lindome a Private Message
HLindgren: Motorn är tyst. Ljudet från centrum av tallriken är otroligt lågt, men jag vet ju inte hur detta påverkar ljudet eftersom jag inte fått på nån arm än

Finns du i närheten av Gbg?

/Ulrik
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2005/03/16 :  16:26:24  Show Profile Send NtR a Private Message
Lindome, det påverkar ljudet, var så säker. Kallas rumble och är just lagerljud. Lagret går antagligen att justera/byta utan att det kostar skjortan, bara du hamnar hos rätt reparatör. Prova gärna utanför hifivärlden hos ngn finmekaniker, de förstår sig på små toleranser allihop men tar inte betalt för hokus-pokus-kunskaperna.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2005/03/17 :  07:51:56  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
lindome: Finns i gbg :-)

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2005/03/17 :  10:40:34  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Lindome:
Fråga: Har inte sett någon Gyrodec i verkligheten, men har inte de någon sorts uppochner-vänt lager? Kanske du har nåt problem med oljecirkulationen? Jag skulle nog konsultera någon som kan skivspelaren i fråga.
Hur smörjs ett sådant där inverterat lager, är det nån pump eller självcirkulerar oljan på något sätt?

HLindgren skrev:
"Har en tonarm liggande som jag ska sätta på min AR 40, men är osäker om den OM 30 jag har idag "duger" eller skall det till en bättre????Och i så fall vad..."

Det finns åtminstone 5 varianter av SME3009 som har lite olika effektiv massa,
vet du vilken variant du har? Lättare att föreslå någon lämplig pickup om man vet...
Go to Top of Page

lbstr
Member

137 Posts

Posted - 2005/03/17 :  12:52:20  Show Profile Send lbstr a Private Message
Lindome: Finns lite info under "Bearing Maintentance" här: http://www.angelfire.com/music5/gyrodec/
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/03/17 :  14:05:34  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Lagret är inverterat och det "pumpas" upp när tallriken roterar.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2005/03/17 :  14:32:00  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
bostrowskij: Nu har jag inte kartongen framför mig, men har för mig att det är en 3009-II Improved med fast pickupskal. Skall titta när jag kommer hem.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2005/03/17 :  19:04:40  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
HLindgren,
OM30 borde sitta som en smäck på den armen matchningsmässigt, OM30:an är ju inte ankskit men skulle den inte "duga" så är väl en OM40-nål en enkel uppgradering.
Lustigt hur det kan bli, jag läste fel i PerG:s inlägg ( han har ju tydligen en 309 och inte en 3009) men ändå blev det visst rätt...

Pac & lbstr,
Tack för upplysningen och en mycket bra länk, Lindome kanske bara behöver snurra på kulan lite.

Edited by - bostrowskij on 2005/03/17 19:11:02
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2005/03/17 :  19:58:15  Show Profile Send Per G a Private Message
Vrida på kulan och litet olja borde göra susen. Ovan angivna länken ger massor med info kring Gyrodec. Vilken modell är det du har?
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000