HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ny CD, eller inte?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/03/15 :  16:32:07  Show Profile Send labrat a Private Message
Jag är lite tveksam till om min Pioneer DV-626D (5-6 år gammal) håller måttet och om det inte är en ganska stor flaskhals i min anläggning (Quad 21L + Shanling SLM-A40). Vid snabb jämförelse låter till och med min xbox bättre, och denna skall enligt flera olika personer låta skräp.

Har dock ganska begränsad ekonomi, eller väldigt begränsad. Sitter och funderar på o m jag ska ta ett lån och köpa en ordentlig cd-spelare (lite sugen på Rega Planet 2000), eller helt enkelt bara köpa en billig DVD (Pioneer 470/575 kanske).

Vad tycker ni? Kommer det ge ett märkbart lyft? Som jag har förstått det är det rätt små skillnader mellan olika cd-spelare. Det jag först och främst vill uppnå är ett mjukare ljud, och mer detaljrikedom. Min nuvarande Pioneer spelar rätt hårt vid högre volymer. Är det värt att lägga ner tusen kronor på en ny Pioneer, eller bör jag vänta/ta ett lån och köpa en "riktig" cd-spelare?

Intressant vore alltså om någon hade erfarenhet av Pioneer 470/575 och även hört XBOX, eller överhuvudtaget har hröt XBOX'en spela skivor? Jag är ny inom området, och har inga erfarenheter alls av dyrare cd-spelare så det är lite svårt för mig att avgöra hur stor förändring en uppgradering skulle bli. Var och tittade förbi hos Siba på Avenyn idag, alla Denver var som bortblåsa så det verkar inte vara ett alternativ, dessutom tror jag mer på Pioneeren isåfall då den har fått rätt bra omdömen. Rumsakustiken skall även åtgärdas med dämppaneler i lämplig position.

Tacksam för all hjälp coh alla råd!

Sandoz in the rain

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/03/15 :  16:41:57  Show Profile Send CC a Private Message
Ja.. Denver har fått strykande åtgång... Vad kan detta bero på? Hm?
Annars kanske du skulle låna hem å lyssna?
Bästa sättet för dig o veta om DIN svaga länk är din spelare!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/15 :  17:22:08  Show Profile Send matte76 a Private Message
Satsa på en bra cd-spelare, ditt ljud kommer lyfta flera snäpp.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/03/15 :  17:45:04  Show Profile Send labrat a Private Message
Jo, men jag vet inte riktigt om min ekonomi kommer kunna ta den belastningen i dagsläget (ett lån isåfall, får räkna lite och se om banken är villig, har redan låån så det räcker egentligen).

Det finns egentligen tre alternativ:
1) Lån, köpa en dedikerad cd-spelare.
2) Panta burkar och leva på nudlar och köpa en Pioneer 470/575 och börja spara till en bättre spelare/alt. DAC.
3) Fortsätta spela skivor på xboxen tills jag får råd med något roligare.

3an är tråkigast men billigast.
Frågan är hur mycket jag skulle vinna ljudmässigt på att köpa mig en Pioneer 470/575. Någon här måste ju ha provat spela skivor på en XBOX, och kunna göra någon form av jämförelse.

Hursomhelst, tack för alla råd!

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/15 :  17:47:30  Show Profile Send matte76 a Private Message
Alternativ 1 om du inte vill vänta ett bra tag och spara. Väljer du alternativ 2 kommer du snart likväl bli sugen på en ren cd-spelare i högre prisklass. Så helst 1 annars 3 hade jag valt.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/03/15 17:48:01
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/03/15 :  17:58:35  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
labrat: Jag skulle satsa på väg 3 tillsammans med den första delen av väg 2. Då kankse väg tre inte blirr lika lång.

Håller med matte76 om risken att ändå vilja ha något bättre än det man köper när man redan vid inköpet vet att det är något halvdant. De grejorna hamnar på minus redan från början.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/03/15 17:58:57
Go to Top of Page

berglund
Member

189 Posts

Posted - 2005/03/15 :  18:00:39  Show Profile Send berglund a Private Message
Livet är långt och obelånad musik så mycket njutbarare att lyssna på. Instämmer i kören, alt 3 med hjälp av delar av alt 2.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2005/03/15 :  18:53:38  Show Profile Send Zombie a Private Message
Hört talas om "free hifi"?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2005/03/15 18:53:59
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2005/03/17 :  20:09:37  Show Profile Send Per G a Private Message
Spar pengar och vänta till du har råd att köpa en bra cd.
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/03/17 :  20:18:14  Show Profile Send paradigm a Private Message
-labrat

Har du läst i DIY tråden om
playstation1 som CD-spelare?
http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37554

/Rolle
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000