HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Audiovector Mi3 vs K3 Super
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Elise
Member

73 Posts

Posted - 2005/03/09 :  13:58:13  Show Profile Send Elise a Private Message
Har nu lyssnat en del på båda högtalarna (med samma elektronik). Tycker inte att det finns någon fördel med Mi3, basen är kanske lite tyngre men "slappare". K3 Super är överlägsen när det gäller öppenhet, diskant och mellanregister. Förstår inte varför Mi3 är 50% dyrare än K3 Super...

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/03/09 :  14:03:53  Show Profile Send Blue a Private Message
Har också lyssnat på bägge. Tycker nog att Mi3 vinner, åtminstone när det gäller "storleken" på ljudet, dom torde funka bättre än K3orna i lite större rum.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Elise
Member

73 Posts

Posted - 2005/03/09 :  14:17:12  Show Profile Send Elise a Private Message
Tycker att Mi3 lät "burkigt" och "tillbakadragna". K3 Super var mer framåt och rappare.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/09 :  16:01:26  Show Profile Send matte76 a Private Message
Å andra sidan kan Mi3 uppgraderas framöver vilket K3 Super inte kan. Jag har ej hört Mi3 så mycket men burkiga tyckte jag inte dem var. Modellerna över är väldigt rappa och högupplösta samt släpper ljudet mycket bra.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/03/09 :  16:05:10  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Matte76. Du kan väll inte uppgradera din mi3 heller ;)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/09 :  16:07:10  Show Profile Send matte76 a Private Message
vemsom: Nej, det stämmer...men de är ju liite dyrare också...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Elise
Member

73 Posts

Posted - 2005/03/09 :  16:27:31  Show Profile Send Elise a Private Message
Visst kan de uppgraderas, men "problemet" är att de redan från början kostar 50% mer...
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/09 :  16:37:15  Show Profile Send matte76 a Private Message
Elise: Jo det är klart. Välj hur du vill göra, planerar du inte att skaffa bättre högtalare i framtiden så köp K3 Super om du gillar dem bättre än Mi3. Har ej hört K3 SUper men kan tänka mig att de är prisvärda. Snygga är de i alla fall!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2005/03/09 :  18:22:54  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
var lyssnade du på dem..?

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/03/09 :  18:31:59  Show Profile Send KennethS a Private Message
Kan ju säga att jag har praktik på lefflershifi här i Linköping och då förmånen att kunna lyssna mycket på dessa högtalare när jag vill samt att jag äger ett par Mi3 Standard. Min slutsats: K3Super har inte en chans någonstans. Dom är trevliga och mycket fina i sin prisklass och har sålt väldigt bra. Men upp till Mi3 når dom helt enkelt inte. Vad lyssnade du med för elektronik? Att basen kan upplevas slappare i Mi3 kan nog bero på att den helt enkelt har så mycket mera botten att den märks av mera än i K3 Super som saknar en hel del av den varan. K3 Super upplever jag som en mycket fin detaljerad och öppen högtalare, men att jag tycker den är lite slank och saknar djup. Räkna med att Mi3 kräver bättre elektronik för att blomma ut än K3 Super med.

Trött på folk utan vett

Edited by - KennethS on 2005/03/09 18:34:37
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/09 :  19:01:45  Show Profile Send mayro a Private Message
ja.. det är ju inte någon skillnad på en liten stativare för nån tusing och en golvare för 40000.......självklart inte....

Varken i prestanda eller krav på sidoutrusningen till dom.....

Det är väl du har Matte76???? Vi ska ta en dag och koppla upp lite tyngre stärkare till dina om du vill.. Jag får hit en riktig godbit snart.. den står på en buss hit ner just nu...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/03/09 19:08:44
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/09 :  19:45:56  Show Profile Send matte76 a Private Message
Mayro: Visst är det skillnad men Audiovector Mi3 kostar 15.000, Mi3 Avantgarde 40.000...ser fram emot att testa med grym stärkare...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Elise
Member

73 Posts

Posted - 2005/03/09 :  20:01:01  Show Profile Send Elise a Private Message
Elektroniken var Arcams FMJ serie.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/09 :  20:02:44  Show Profile Send matte76 a Private Message
Elise: Smaken är ju olika, föredrar du K3 Super så köp den! Jag tror den har ett annorlunda ljud än Mi3, bättre eller sämre vet jag inte.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Elise
Member

73 Posts

Posted - 2005/03/09 :  20:06:29  Show Profile Send Elise a Private Message
Japp, som sagt föredrar K3 Super, bara lite fundersam över att Mi3 är så pass mycket (procentuellt sett) dyrare. Min personliga uppfattning är att K3 Super "är" en bättre högtalare, eller kanske snarare att Audiovector gjort den "för" bra i förhållande till Mi3. För övrigt går det ju inte att skylla på elektroniken i detta fall ;-)
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/09 :  20:11:37  Show Profile Send matte76 a Private Message
Elise: Köp du K3 Super. Skit i priset, jag tror AV har lyckats göra en kanonhögtalare för priset helt enkelt. Rent utseendemässigt vete tusan om de inte slår Mi3:orna...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/03/09 20:24:15
Go to Top of Page

Elise
Member

73 Posts

Posted - 2005/03/09 :  20:28:00  Show Profile Send Elise a Private Message
Ja, att K3 är utseendemässigt bättre kan vi väl nästan kalla för objektivt...

Edited by - Elise on 2005/03/09 20:29:07
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/09 :  20:58:02  Show Profile Send matte76 a Private Message
Elise: Nja det kan man nog aldrig gällande utseendet. Jag tycker både Mi3 och K3 är vackra högtalare, inte i Sonus Faber-klass kanske men ändå. K3 har fördelen av att vara lite smalare vilket är diskret snyggt.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/03/09 :  21:08:31  Show Profile Send marens a Private Message
Elise: Jag tror du har upptäckt det många andra också har fått erfara. Högtalare från samma tillverkare låter ofta annorlunda. Och pris/prestanda hänger inte ihop för fem öre! En billigare modell kan ofta låta betydligt bättre än en dyrare, liksom en gammal modell kan låta bättre än en ny. Det enda som är givet är att högtalarna låter annorlunda, ofta så pass annorlunda att det är svårt att förstå poängen.

Har ingen erfarenhet av just de högtalarmodellerna du lyssnat på utan pratar bara allmänt hur det kan vara.
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/03/09 :  21:32:21  Show Profile Send KennethS a Private Message
Bara konstigt att jag inte uppfattat samma sak..och jag sitter bara med dom högtalarna hela dagarna..men men, smaken är som baken! Sen kan jag inte säga att lyssna på Arcam FMJ A32 är en direkt upplyftande historia. Tycker att Thor gör en klart mycket bättre jobb med Mi3 än A32. Mera punsch och bättre kontroll och klart mer öppen i ljudet. K3 Super är en mycket bra högtalare för sina pengar och ett riktigt kap! Men jag håller som jag sagt absolut inte med om att den är på något sätt bättre än Mi3. Men du sparar ju bra med pengar genom att du inte tycker dej finna Mi3 bättre!

Trött på folk utan vett

Edited by - KennethS on 2005/03/09 21:34:05
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/03/10 :  09:44:21  Show Profile Send Blue a Private Message
KennethS: Klart man kan tycka att Thor är bättre än FMJ A32 om man vill, men en så bra förstärkare som A 32an lär nog i vilket fall som helst inte utgöra en direkt begränsande faktor, vare sig för Mi3 eller K3 Super. Möjligen är det mer klös i Thoren vilket kan vara kul, men nej, A32 är på inget sätt en dålig stärkare, jag har själv hört den i många sammanhang och aldrig blivit besviken. Av ett stort antal tester i de största tidningarna världen över kan jag heller inte minnas att jag sett ett enda dåligt omdömme (att jämföra med Thoren som väl i princip bara recenserats i H&M?).

Nåväl, grattis till din praktik!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/03/10 :  09:52:27  Show Profile Send KennethS a Private Message
Blue: Nejdå.Klart att det inte är en dålig förstärkare. Men jag har även hört den med ännu dyarare Audiovector modeller som Mi3 Avantgarde med samma problem som med Mi3, fast ännu tydligare. Har även haft A32:an hemma på test och varken jag eller tjejen vart imponerad över den. Men det är som med allt annat:Smaken är som ja, ni vet!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/10 :  16:51:45  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ja, smaken är ju olika men olika förstärkare passar olika bra till olika högtalare. Vilket som är "rätt" får var och en bestämma. Jag tycker Mi3 standard är mycket bra för priset vilket säkerligen K3/K3 Super också är. De har ju sålt bra i alla fall.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.86 sekunder. Snitz Forums 2000