HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vintage Audio?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bossekaka
Member

137 Posts

Posted - 2005/03/07 :  10:35:08  Show Profile  Visit Bossekaka's Homepage Send Bossekaka a Private Message
När räknas stereoprylar som vintage? Hur gammalt måste det vara?

Jag är facinerad över hur snygga och gedigna en del komponenter från 70 talet är

Jag har sett en del prylar på annons runt om, men tycker att de många gånger är aldeles för dyra.... Eller vad tycker ni?

Technics SL-1210/Yamaha CDX-1060>Yamaha CX-630>Yamaha MX-630>Audio Pro Focus

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/03/07 :  11:02:59  Show Profile Send Blue a Private Message
Ptjaaa... att säga när en produkt blir "vintage" är väl ungefär lika svårt som att säga var gränsen mellan hifi och hiend går...

För dyra? Vet inte riktigt. Mitt intryck är att det bara är grejer av mycket exklusiv sort som fortfarande kan säljas till hyfsat höga priser, om vi pratar prylar med många år på nacken. Typ Accuphase, McIntosh och liknande.

När det gäller lite mer "budget" kan man göra enorma fynd om man är lite om sig och kring sig. Ta t.ex. en gammal NAD 3020 för en femhundring, en Thoréns-skivspelare för ca lika mycket som man fräschar upp för någon tusenlapp, och så ett par schyssta gamla Snell-stativare till det för en tvåtusing. Lägg till nya kablar och du har en både originell, cool och välljudande anläggning för 5.000 spänn! (Vill man kan man sedan komplettera med en "modern", dvs digital källa också ju).

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/03/07 :  22:19:24  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Vintage är väl grejor innan 80-talet kollar man runt lite på nätet så är gränsen där någonstans.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/03/08 :  16:54:45  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Kan bara instämma i att det gjordes väldigt snygga grejer på 70-talet. McIntosh kör ju fortfarande med den stilen och jag tycker det är urläckert. Lägger in en bild på min egen "Vintage" reciever från Marantz.


läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/10 :  18:51:41  Show Profile Send mayro a Private Message




Lite suddig bild tyvärr. Men helt klart vacker retro....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000