HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Köpa begagnat på nätet? Blåsta?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bossekaka
Member

137 Posts

Posted - 2005/03/08 :  09:57:57  Show Profile  Visit Bossekaka's Homepage Send Bossekaka a Private Message
Jag har sett att många tipsar om begagnatköp på nätet, vilket jag också tycker är intressant, men.... Har ni blivit blåsta någon gång!?

Själv har jag haft otur att bli blåst på några dvd'er och några laserdiscar. Har inte vågat mig på att köpa dyrare saker efter det.

Technics SL-1210/Yamaha CDX-1060>Yamaha CX-630>Yamaha MX-630>Audio Pro Focus

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/03/08 :  10:05:36  Show Profile Send hal a Private Message
Har ännu inte blivit blåst. Har dock köpt det mesta av forummedlemmar.
Sunt förnuft får råda, och är man tveksam får man avstå.
Man kan kolla upp lite saker som är offentliga som adress, telefon etc. Viktigt också att man haft minst telefonkontakt.


Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/03/08 :  10:06:28  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Nej aldrig faktiskt (peppar peppar), ju dyrare grejor man köper dessto mer seriösa brukar säljarna vara. Har i princip bara haft o göra med superhyggliga personer när jag handlat hifi i Sverige.

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2005/03/08 10:08:24
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/03/08 :  10:09:01  Show Profile Send labrat a Private Message
Ja, tror sunt förnuft löser de flesta problem.
Har själv handlat många gånger från tyska eBay, där man kan hitta en hel del fynd om man har tur. Har alltid varit förskottsbetalningar, men alltid fungerat smärtfritt. Fördelen med auktionssajter jämfört med t ex blocket är att man kan gå efter de omdömen säljarna har fått. Skulle jag köpa något riktigt dyrt hade jag tagit det försiktigt. Det finns ju även i dagsläget flera olika betalningslösningar som fungerar genom att du betalar in till ett företag, säljaren får besked om detta och skickar iväg prylarna, och du meddelar när du fått dessa så får han en utbetalning.

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/03/08 :  10:11:51  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
Har ni blivit blåsta någon gång!?

Blåsningsförsök från Danmark har jag råkat ut för.

Finns oärligt folk, har råkat ut för sådana i företaget också där man skickat mot faktura och aldrig fått betalningarna.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2005/03/08 10:13:01
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/03/08 :  10:34:01  Show Profile Send Tomas a Private Message
Jag har köpt saker från halva världen, och väldigt mycket från Sverige utan problem. Köper man dessutom via ebay eller audiogon så kan man kolla feedback för trygghetens skull.

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Falumas
Member

149 Posts

Posted - 2005/03/08 :  10:38:25  Show Profile Send Falumas a Private Message
Jag har köpt rätt mycket från ebay, har i stort sett bara blivit blåst en gång och det var på en Musical Fidelity DAC24 som var trasig. Skall försöka laga den någon gång när tid och lust finns.
Annars har jag inhandlat två mer eller mindre kompletta stereoanläggningar på nätet. Är nu mycket nöjd med vad jag fått och under 20kkr har jag betalat också. Där nypris på mer än en komponent varit över 20kkr. Det finns riktiga kap att göra på Ebay t.ex. Ebay börjar dock bli fullt av ebay-junkies som tar hand om dom riktiga kapen.

Försök aldrig ro om den som sitter i samma båt som dig själv.
Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2005/03/08 :  10:39:44  Show Profile Send Skurt a Private Message
Har köpt CD-spelare från Audiogon, pickup från audio-markt.de och riaa-steg och tonarm från ebay, utan några problem. Har blivit utsatt för blåsningsförsök på ebay. Fölorade en auktion på en Mephisto-transport, blev erbjuden en likadan utanför ebay för nästan halva priset (sen ville han ha betalt via Western Union, som inte ger några garantier eller liknande). Men det är viktigt att etablera en bra kontakt om man inte har någon feedback att gå på...
Go to Top of Page

Rob
Member

242 Posts

Posted - 2005/03/08 :  10:44:02  Show Profile Send Rob a Private Message
Inte ännu och hoppas att jag slipper att bli det också...

Är det dyrare grejer så brukar jag åka och hämta de personligen för att minimera risktagandet men det är kanske inte alltid en möjlighet..

Som köpare vill jag alltid veta så mycket som möjligt om säljaren... Säljaren får inte försöka att vara anonym på något sätt. Sedan får man använda sunt förnuft och göra en personlig bedömning av säljaren..

Jag har köpt och sålt mer eller mindre all min utrustning privat och det har funkat bra än så länge...

Pelle
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/03/08 :  10:55:11  Show Profile Send CC a Private Message
Någon gång har "köparen" inte löst ut det jag skickat

Men annars så har jag aldrig ännu haft några problem Å skulle jag haft det skulle jag förtränga det... Å då kommer jag inte minnas att jag blivit lurad... Eh? Hm..

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2005/03/08 :  10:58:38  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Har handlat av privatpersoner i sverige. Jag vill inte sätta in en massa pengar på ngns "privatakonto" utan ville vara säker på att de skickade sakerna, att sakerna kom fram och att jag betalar "rätt" person med spårbarhet. Jag bad säljarna som inte hade, att skaffa ett postgirokonto. Det kostar 150kr/år tror jag. Jag var beredd på att betala denna summa om de "tyckte" det var för krånligt osv. Men vill de sälja en pryl för 10k och uppåt så är 150 ingenting att snacka om. På så sätt kunde säljaren skicka varan med postförskott, den säkras med spårbarhet hos posten och jag löser ut den. Skulle jag få tegelstenar så kan jag direkt visa upp detta för personalen vid avhämtningsstället och peka på varudeklarationen på paketet. Säkrare än så kan man nog inte bli inom sveriges gränser. Skulle väl vara att åka o plocka åt sig grejerna direkt. Men då snackar vi ju inte internet köp....

Låter det?? BRA!

Edited by - SpLiX on 2005/03/08 11:00:18
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/03/08 :  11:01:35  Show Profile Send Rydberg a Private Message
SpliX> Jag hade aldrig börjat pula med postgirokonto etc, då skulle prylen fått stå kvar (iaf om det bara handlade om 10 papp)

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Bossekaka
Member

137 Posts

Posted - 2005/03/08 :  11:21:32  Show Profile  Visit Bossekaka's Homepage Send Bossekaka a Private Message
Det där med outhämtade paket är riktig öken....
För ett antal år sedan hade jag en ganska diger videofilmssamling som jag sålde och köpte och hade mig med, då kommer jag ihåg att det var ett antal paket som folk struntade i att hämta ut med följd att jag fick betala returkostnaden osv, dyrt i längden. Ibland kunde det handla om kartonger med 20-30 filmer som bara låg på posten i en och halv månad och förblev osålda. Då bestämde jag mig att sluta med postförskott. Priset för det är ju tyvärr förlusten av köpare som inte vill betala förskott...
Jag blev ändå förvånad över hur många det var som var villiga att betala flera tusen i förskott, och det här var ju ändå i nätköps-karusellens början.

Man kanske inte ska vara så rädd iaf.

Technics SL-1210/Yamaha CDX-1060>Yamaha CX-630>Yamaha MX-630>Audio Pro Focus
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/03/08 :  11:25:11  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Kolla upp referenser från tex forumsmedlemmar och att alla uppgifter stämmer. Be om bilder, kvittokopior etc.

Eftersom hifi-forum är så stort borde man ju kunna anordna ett system med "gode män" som kollar upp att saken verkligen finns och att den är i ungefär det skick som beskrivs. Det tror jag skulle öka tryggheten och den gode mannen skulle ju kunna få ett litet arvode. (100-200kr?) Säljaren skulle också känna sig mindre benägen att blåsa någon när han varit ansikte mot ansikte med en person.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2005/03/08 :  11:40:21  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Rydberg.

Det är inte alla som har råd/ork att bli blåst, jaga sin pryl som kostar 10k eller mer, ja kanske mindre.

Visst, ingen svälter väl ihjäl bara för att man blivit blåst på 10k, men man kan ha mer kul för dessa pengar. (Har själv loosat plånbok med just 10k på väg att hämta ut förstärkare. Plånboken skickades tillbaka till mig utan pengar ) Och det är inte så struligt att skaffa postgiro, är säljaren ärlig så kan han lägga ngn timme på att sälja sin pryl till en nöjd kund.

Senaste killen jag köpte kablar av skickade mot postförskott. Skitbra att kunna kolla upp kolli nr, klämma/kolla paketet vid uthämtning så man inte fick 6m trädgårdsslang. Nu hade han visserligen redan postgiro och hade han inte det skulle jag kanske köpt just dessa pryttlar utan "garanti" då jag inte klev över 10k strecket. Men man känner sig mer lugn och det är ett enormt plus för köparen.

Säljer man sin första och enda pryl så, ja, det kan "kännas struligt", men är man en person som ideligen "bytar" upp sig kan det vara på plats att skaffa sig ett postgiro konto så att man lättare och säkrare kan göra affärer online. Vänd på frågan, hade du skickat en pryl för 10k eller mer innan du fått betalt?

Låter det?? BRA!

Edited by - SpLiX on 2005/03/08 11:43:45
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/03/08 :  11:46:28  Show Profile Send U1 a Private Message
LeoArietis: Vilken stålande ide!

Själv har jag både köpt och sålt en hel del. Aldrig haft några problem.

MvH
Johan
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2005/03/08 :  11:48:59  Show Profile Send ryst a Private Message
Har aldrig blivit blåst.
När jag säljer så blir det förskottsbetalning alt att de får komma och hämta på plats.
Har själv inget emot att betala i förskott, gäller ju bara att kolla upp personen i fråga innan affär.

Skaffa ett postgiro skulle inte jag göra i 1:a taget iaf.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/03/08 :  12:46:14  Show Profile Send jaejin a Private Message
Har handlat en hel del via kontakter man fått va nätet. Många gånger har man haft otroligt trevliga samtal med personer som delar samma intresse. har blivit blåst en gång när jag skulle köpa dator. Den erfarenheten kostade 1500kr. det var inget kul.

Sedan finns det riktiga äGG därute , som man skulle kunna anse som kriminella. Krånglar och ljuger. Använder alias i sina annonser, senast utskickad idag just av en sådan person. så det finns.

Men det kommer alltid finnas visst sorts folk.
Men det finns också många, många andra är otroligt seriösa och bra att handla med. Gäller bara att vara så försiktig man kan......
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2005/03/08 :  13:00:25  Show Profile Send Loopen a Private Message
Hej alla!

Jag har köpt otaliga prylar begagnat, både kameror, hifi, fiskeprylar och en hel del skivor. Mest från Tradera, Blocket och Annonsdirekt men har bara varit nära att bli lurad på en bärbar dator på Tradera. Jag mejlade och sa att jag gör en utflyckt med frugan och hämtar datorn i småland....hör av dig bara. Säljaren mejlade och sa att han ingen telefon hade pga lång utlandsresa, osv, osv. Han ville vi skulle göra som så att jag betalade halva så skulle han skicka den och att jag betalade resten när jag kollat på den.....Nänä, mejlade jag tillbaka. Jag kommer ner så gör vi upp direkt. Efter detta bröts kontakten trots flera kontaktförsök....PUST

Som någon sa tidigare. Telefonkontakt ett par gånger och ett uns av känsla så brukar det inte vara några problem.
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/03/08 :  13:31:28  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Postförskott är inge roligt.

Igår så bestämde sig en kille som skulle köpa en grej av mig, för att inte hämta ut paketet. 410 kr kostar det att skicka samt få tillbaka det. Han var iaf så schysst att han betalade den summa, men har man kommit överens om något så har man. Kände att jag inte orkade polisanmäla snubben, det lär ju ändå inte hända något.

Nu får nog de flesta sätta in pengarna iförväg istället
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/03/08 :  13:46:41  Show Profile Send jaejin a Private Message
Kom på att när jag skulle köpa en projektor så kom det med efterkrav. men när jag skulle hämta ut paketet så var det så dåligt packat att jag ej vågade hämta ut det. fjärrkontrollen höll på att ramla ut. kartongen var trasig innan de skickade den. omöjligt att bussgods hade orsakat detta. Det var inte heller en höjdare. ska även nämna att dett var skickat ifrån ett företag.

Var själv villig att betala för halva kostnaden för att skicka tillbaka paketet. men de hörde aldrig av sig.
känns ännu konstigare.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/03/08 :  13:50:10  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Merkurius> Vet hur det är, jag har skickat rör i förskott och sedan vänta på att få pengar i månader . Nu för tiden så är det förskottsbetalning som gäller och rören skickas inom 48 timmar (i 95% av fallen inom 24 timmar) efter registrerad betalning (alla verkar vara nöjda med detta ).


I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/03/08 :  13:56:42  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Jo. Jag visste dock inte att man får öppna paketet på posten innan man betalar, om man skickat med postförskott. Så var det definitivt inte förr (det kanske är så att kassörskorna på bensinmackarna inte vet vad man får och inte får göra...) Det blir ju dessutom billigare om de pröjsar in pengarna i förväg.

Rören kostar ju inte så mycket så jag kan inte tänka mig att folk börjar argumentera om postförskott..
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2005/03/08 :  14:08:50  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Hittills bara betalat i förskott för en dvd-film som jag aldrig fick. Hoppas det aldrig blir värre än så..
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2005/03/08 :  14:33:55  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Inte "storblåst", men lite småblåst tycker jag att jag blivit vid var och varannat köp. Det är småsaker som det ljugs och mörkas om. "Är den verkligen i nyskick? - Jaaa", så är det lik förbannat repor och smågrejer. Verkar som att folk tror att man inte skall märka det alternativt inte orka bråka om det.
"jag är andra ägaren" verkar också vara en sak som är lätt att ta till trots att apparaten gått genom fler led än så.

Enda gången det hände något riktigt illa var när säljaren inte hade emballerat en förstärkare tillräckligt. Den gick sönder i frakten och eldade upp mina högtalare direkt med ett jättebrum. Det var dock inte säljarens mening att något sådant här skulle hända och vi löste problemet tillsammans (även om det blev en rätt dyrköpt historia).

Ino Audio for life
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2005/03/08 :  14:51:45  Show Profile Send StefanL a Private Message
Blivit blåst en gång, tyvärr så var det första gången jag gjorde affärer äver internet och sedan dess så har jag haft en väldigt stor skepsism mot affär över internet. Det är inte pengarna jag surade förr, utan just saken att han (säkert) satt och flinade över vilken bra affär han gjort...


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000