Author |
Topic |
|
Merry
Member
275 Posts |
Posted - 2005/02/06 : 03:41:16
|
hej hopp undrar om jag kan få lite hjälp med kabelval till min anläggning. det jag undrar är om det går att speca upp vilket märke som ger ett ljusare respektive mörkare ljud. jag är ju då i detta fall ute efter kablar som kan ljusa upp mitt ljud. frågan avser högtalar kablar såväl som signal kablar. idag har jag hemma supra ply 3,4 och audioquest type 4 signalerna är noname , har ju även möjlighet till biamping , kan man då med fördel använda en sorts kabel till diskant och en annan till bas för att laborera fram önskvärt ljud ?? |
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/02/06 : 10:33:28
|
Detta inlägg ger väl ett lite mera övergripande råd än direkt val av vilken kabel..
Jag brukar oftast inte benämna att en kabel är "ljusare" eller "mörkare". Utan benämner det med "upplöstare" eller "mindre upplöst"
Hur som helst så är mitt råd följande.. Kabla hela din anläggning till max upplösning och sedan med val av nätkablar ge mer eller mindra värmeinnehåll..
Min anläggning är kablat med Silver kablar hela vägen. Samt en silver hybridkabel på högtalarna.
Såsom nätsladd har jag Silver hybrid (Tror jag det är) på slutsteg samt cd och elektroniska delningsfiltret.. Sedan så sätter jag en fin koppar kabel på försteget. Och då får jag effekten att det blir rätt mix..
Men som alltid så är detta sätt inte ett garanterat bra resultat. Utan bara jag provade andra slutsteg så ändrades allt snudd på i val av sätt att ha dom olika nätkablarna..
Så jag önskar dig välkommen in i en djungel av alternativ!!! Och säger en sak som du kommer ha användning av under resan (Som förmodligen är lång) Köp inte EN kabel och bestämm dig för om den är bra eller dålig. Bestämm först vilken nivå du vill ha på din anläggning.. Och ta kontakt med verkligt kunnig person d¨å det kommer till kablar. Och fall inte i fällan att lyssna på råd och köptips för mycket. Man kan komma till rent helt fel resultat därigenom. Och också sluta i en spiral av tråkiga misslyckanden.
Jag skrv detta svar såsom du är lite "nybörjare" inom detta med kablar. Och då menar jag absolut inte nedsättande. För din fråga är en bra fråga som kräver mod att sätta ut på ett forum där kabelfrågor brukar sluta med kalabalik.
Så läs inlägg runt kablar. och gå inte på den största fällan bara.. den är att vi som har stort kabelkunnande är BÄST.. För bäst är dina egna öron till sist som skall leva med det ljud du får.
Och gå inte på detta med att ha en kabel bytt i en kjedja. Utan försök bestäm dig för vilket mål du har.. Sedan då vilket typ av kabel som tar dig dit. Inte en kabel i taget och sedan "valla" problem som uppstår fram o tillbaks under resan. Sedan på slutet har du förmodligen helt köpt bort allt och finner som många gör att "kablar inte gör skillnad" Och i den situationen man hamnat i då har dom i typ LTS också 100% rätt.. I det fallet låtet oftast en samlad anläggning typ LTS kablar klart bättre. För dom är konsekvent hela vägen och blir inte topp. Men klart bättre än kabeluppsättning ifrån tusen o en råd via nät eller kompisar..
KABLAR är en lång hård dyrbar historia då man "går fel"
Som sagt. Välkommen in i den svåraste biten i sterovärlden!! Ha skoj och lycka till
MVH Tobbe |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2005/02/06 10:37:20 |
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2005/02/06 : 16:53:48
|
mayro: Så du rekommenderar inte längre "Signal Cable" (Silver Resolution hette toppmodellerna va?) reservationslöst? Ver inne och kikade på sidan. Verkar ganska lovande tycker jag. Fått en del seriösa och bra recensioner ju. Och så är dom snygga!
Eller dom kanske inte passar i alla system? |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
Apinator
Member
311 Posts |
Posted - 2005/02/06 : 17:50:07
|
Det jag anser är att man i många fall kan bli lurad att tro att ett ljust ljud är mer upplöst, detta stämmer inte i de fallen jag har varit med om! T.ex lånade jag hem ett par Audioquest Gibraltar och ett par Nordost Blue Heaven, och då jag lyssnade på dessa två och jämförde rakt av så lät Nordosten mycket bra, den var som jag tyckte då väldigt högupplöst, dock , på inrådan från stereohandlaren så fick jag ha dessa kablar under ett antal dagar, och när man då hade lyssnat på Nordosten under ett par dagar så tröttnade man ganska snabbt på ljudet eftersom det var ansträngande att lyssna på. Dessutom fick jag fram exakt samma detaljer med Audioquesten som med Nordosten, så man ska inte luras att tro att en kabel är mer detaljerad bara för att den har en mer ljus karaktär!
Det är bara ut och lyssna, och lyssna länge och noga! |
"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk. "Stativhögtalarfetischist" |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/02/06 : 18:03:16
|
Som jag skrev så valde jag att bara generellt skriva info lite runt kablar utan att ge exakt pekfinger mot vad jag själv använder..
Men då jag INTE är typen som förkastar en sak för en annan så gör jag självklart även prov med andra saker än mitt huvudsystem.. Så även då det gäller kablar...
Kanske mest då det gäller just kablar..
Så jag provar runt massor med även andra saker..
Så just med dom monoblock jag har hemma som absolut INTE går ihop alls med systemet så får jag kabla ner det för att kunna lyssna.. Detta betyder inte att mina ordinarie kablar är fel..
Utan att förstärkaren är för dålig helt enkelt...
Den har en hård jobbig karaktär som gör en ljudbild jag inte kan ens ha som spelade i bakgrunden.. Så den är totalt urkopplad numera.. Och allt är tyst här hemma... Men detta provstärkare var just ett prov.. Jag gissar att ingen med mitt systems upplösning skulle ens med alla världens kablar kan få detta att låta bra.
om jag så tog hit allt som finns där ute så är grundkaraktären fel. Då hjälper inte något. Inte ens världens bästa kabel..
Så din fråga är rätt bra ska du veta. Den kom nog fint in i topicen här.. Man kan INTE kabla bort problem med ens en superkabel för 200000kr.. Bara förstärka lidandet man får höra då felet blir tydligare o tydligare...
LTS har igen en sak som stämmer om man bara tolkar den som det sägs utan vinklingar.. DVS att en kabel bara för en signal.. osv osv..(menar inte ordagrant så påhopp/inlägg behövs.. Utan bara lite innebörden)
Det som stämmer i detta påstående som man ser sägas lite då o då är att om signalen in är skit så kommer också skit ut.. Gör det INTE det så är detta en produkt som kommer göra en kabelrevolution utav herrans like.. Då lånar jag ett ord igen.. Då fasiken är det Woodoo...på hög nivå..
Skit in skit ut...oavsett kabel..
Fin signal in olika resultat av ljudupplevelse beroende på massor av faktorer..såsom elektronikens.rumets osv osv påverkan..
Så det kan göras till en bok som får bibeln att likna en liten pocketutgåva...Skrattar.....
Men jag ville inte heller styra denna tråds ägare till att köpa något.. inte heller ge tips. bara lite grundinfo..
Jag antar trådägaren säkert om intresse finns för fördjupande info om lite mera saker osv leder till ett frågande PM eller ny kommande fråga. Han är ju modig och törs sticka ut huvudet i getingboet för att få svar. Så med sådant mod så törs han nog fråga flera efterföljande frågor. Även få flera saker via inlägg ifrån andra där saker jag inte tog upp kommer som vägledning..det finns en enorm bank av info här på forumet mer än dom saker jag kom på..
Jag måste säga det är skoj att se folk på alerten som du är Blue!! Roliga frågor.. samt också klarsynta och undersökande med lite trevlig ironi inlaggt i dom..KUL
MVH Tobbe |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2005/02/06 18:10:10 |
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2005/02/06 : 18:12:40
|
Tack Mayro... men jag fattar inte riktigt om jag fick några svar på mina frågor?
: )
Obs! Jag är seriöst nyfiken, tycker helt klart "Signal Cable"-kablarna verkar intressanta! Men dom finns inte i någon butik i Sverige antar jag? |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/02/06 : 21:43:01
|
Frågan var om jag gått ifrån Mina silver esolution. Svaret är ett enkelt att ge.. '
Skulle inte ens drömma om att göra detta.. Inte en chans oavsett om jag FICk dom finaste dyraste i hela hifivärlden. För jag bryr mig endast om ljud och inte presige...
Angående om dom inte spelar med allt..
det finfina med dom är att dom finns i olika typer för billiga pengar så man kan köpe en eller två extra och laborera med OLIKA kablar av olika typ utan att betala mer ån vad en dyrare kostar... Så svaret är även där jag spelar med Signal kabel och dom passar överallt...
För att inte falla ifrån topicen så knyter jag här ihop svaret så det får en betydelse för trådägaren...
Jag reglerar värmeinnehållet med dessa två typer som min leverantös säljer. Den ena är silverbaserad med gold nätpluggar ifrån furutech.. Den andra som jag har är en digital HC med också specialbeställda furutexh påmonterade.. Där är dom olika kablarna som jag använder i olika ställen för att väga av mitt slutresultat.. Finljudtera kan man kalla det..
Och jag har hela tiden även andra märken såsom jämförelser .. Inte för att byta kablar. Utan för jag bvill ha ut allt ur mina surt förvärvade saker...
Men tills idag så spelar ENDAST mina signal cables min stereo...
Sen att jag har ett slutsteg som ingenting kan spela bra på .. varken mina kablar eller jormas..eller LTS typen..eller något annat jag satt dit är en annan sak. Inget kabel ifrån någon tillverkare oavsett vilken kan trolla bort komponenter som helt enkelt inte är bra. Enklare än ammen..
Inte hos mig. men heller inte hos någon annan..Så mitt val tills bättre förstärkare kommer in är att helt slå av bara. Musik skall vara skoj. Inte jobbigt.
Jag ber trådägaren om förlåt detta OT kom in här. Men lite av svaret blir ju ändå lite för dig att också ta hänsyn till då du nu ska ut o prova dig fram..Så snälla. Om någon nu vill undra nåt på mina inlägg så gör vi det via PM så vi inte förstör tråden. Det finns massor med kunade som just nu inte får sin plats..
Ber igen om förlåt....men hoppas lite ändå hänger ihop med din fråga här Mr trådägare...
Tobbe |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Merry
Member
275 Posts |
Posted - 2005/02/07 : 17:30:45
|
tråden är din mayro ang LTS , har dom egna kablar? jag skall kolla upp silver esolution. jag har nu lyssnat in mig på mina nya grejer och kanske kanske så är det så att mitt ljud bara har blivit lite varmare men ändock inte mindre detaljerat. när jag spelar med en låg typ salongs volym så känns det lite instängt , men så höjer jag och då låter det helt kanon , detaljerat men ej vasst. men jag vill ju att det skall låta lika på låg volym ochså. det är alltså silver som gäller i kablarna om man vill ha högupplöst? tack för att du orkar fördjupa dig åt en kabel gröngöling mayro. |
|
|
SebastianG
Member
432 Posts |
Posted - 2005/02/07 : 19:04:23
|
Hej! Håller med om mycket av det mayro säger, men jag måste bara dela med mig av mitt senaste fynd... Jag har nämligen hittat en signalkabel som jag klart kan rekommendera! Det är Robban på AudioConcept som tagit fram en kabel som han kallar för NordicConcept Interconect. Den är otroligt snabb och jag upplever det att den låter väldigt avslappnad och "naturligt" korrekt. Priset är en "bomb" bara 800 kr för 50cm! Jag tycker att den slår mina tidigare favoriter från AnalysisPlus...
Mvh Sebastian |
"Still confused, but now on a higher level…"
Flyfisherman |
|
|
Merry
Member
275 Posts |
Posted - 2005/02/07 : 20:46:27
|
ok , tack för tipset sebastian ska kika på den. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/02/07 : 21:09:27
|
Mr trådägare.. Inget att tacka för... Kablar har varit mitt huvudämne i ca 15 år. I slutet av 80 talet byggde jag rätt stora högtalar utan att egentligen veta dom blev en mindre kopia av nuvarande wilson grand eller liknande.. skrattar gott.. Minnen... Dom är nog dom ända hembyggen i hela världen som senare blev INBYTTA i en hifi klubbebutik... Ja ni läser rätt dom blev tagna i inbyte. Det var riktiga moster med BLA JBL 2235 som basar.. Lådornas innervolym efter stagningar mm var 300 L. Detta bara basarna.avstämmda till 28 Hz genom hjälp ifrån JBL impotören i gbg. Ett finsnickeri i Kristinehamn byggde lådorna. Över dom så blev det byggt en separat låda med tvåvägs konstruktion.fasade kanter mm.. Dom vägde bly redan tomma. baslådorna utan en skruv vägde mer än 100kg st.. tomma.... Sen körde jag fast.. FILTER:::::: wow vilken kunskap...
Jag fick söka mig hjälp med detta och fick detta av dåvarande Visatons importör.. Elementen var dynaudio osv.. Minns inte allt. Provade också med Visatons finaste i topparna.funkade inte så bra minns jag... ja för att korta ner.. Till sist var det en kille som sålde hiragas jättesteg som hjälpte mig med filter osv.. Då fick dom fart. Luftlindade historier i separat case osv.. .. Oj vilket jobb. Men kul.. Vid bygget så upptäckte jag kablarnas egenskaper gjorde skillader i filtret.. Sedan dess har kablar styrt i stort sätt allt då jag miklar ihop saker o ting..
för att svara på denna del som gäller LTS kablar. Det är en generell benämning på då man tvinnar i fixar själv med vanliga elkablar osv.. Oftast kan resultatet bli bättre med den typen om du konsekvent kör hela linen med den typen av virade kablar. Men detta gäller enbart om du låter dig fara iväg och genom tusen o åter tusen råd köper på tester eller rådgivning från folk från höger o vänster utan att själv hålla i utprovandet..dålig rådgivning samt ofta förekommande att man först köper en kabel. Sen köper man nästa som ska förända det dåliga som kom fram med den första osv osv osv.. Då alla sitter där brukar det ibland (Ofta) vara så att en vanlig rak lije med egentvinnade vanlig elkabel låter mer musikaliskt o faktiskt också mer rätt än det virrvarr som det har blivit under resans gång. Kabelkunnande är en svår svår konst där man måste kunna förstå den utrusning man kablar upp. Man måste veta ungefärliga egenskaperna för varje komponent så man också vet ungefär vad man skall ha för något.. Det är vansinnig lätt att gå fel...
Och man får inte sitta fast i sina saker så hårt så man inte kan även tänka sig byta något i kjedjan som inte går ihop bara.. Där finns många saker som kan bli fel.. en dålig nätkabel kan fördärva en hel återgivning.. Även på redan en låg nivå. Jag skall undvika att ta exempel. Men jag vet en del sådana kablar som finns som rent gör det musikaliska omöjligt att få ur bara man har dom som nätsladdar..
En dålig signal ifrån en CD kan bli omöjlig att få till osv osv.. Så att börja kabla upp innebär man bör ha först fått sitt system att spela BRA utan en enda kabel.. Jag menar inte det skall va perfekt. Men ett system som garanterat går att få bra med bättre kablar är ett system som kan klara av att lira musik utan någon endaste kabel av klass satts in.. En bra grundregel för en nybörjare med kablar.. För.. En kabel kan inte ta bort skit i ljudet om det finns där av utrusningens felaktigheter. den kan bara förstärka lidandet eller kablas ner med resutatet du också förlorar egenskaper som är bra... Så var försiktig.. Detta är tassemarker..
Och jag förväntar mig att mina ord föder kännslor.. Men jag har åsikter som vem som helst kan syna. För jag håller med alla läger till 100%. Båda dom som spelar dyra bra kablar samt dom som gör sina sjäv.. För dom alla har kablar. Fast lite olika sammansatta bara.. --
Och jag vet inte om detta inlägg gör dig klokare. Men jag skall natta barn här så ser vi din nästa fråga..
En sak jag vill undvika är att få dig styrd mot något märke.. Utan jag vill helst bara ge generella råd. Jag ber dig med egna öron avgöra vad som passar dig.. detta med ljud även med låg volym kan ha med efekt osv också att göra.. rum. högtalrplacering mm mm mm.. Sådant kan ha massor med grunder att du uppfattar..
självklart också kablar...
Jag skall försöka gå in lite men ytterst generellt om lite olika kabeltyper.. MEN MYCKET GENERELLT::::
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Sanny_X
Member
181 Posts |
Posted - 2005/02/07 : 21:25:08
|
"Så att börja kabla upp innebär man bör ha först fått sitt system att spela BRA utan en enda kabel.. "
hmmmm, ganska svårt.... |
|
|
Merry
Member
275 Posts |
Posted - 2005/02/07 : 21:34:08
|
är balanserat via för o slutsteg att föredra , det är inte mer än 50 cm emellan dessa. om jag väljer att prova ett par såna går det lika bra att handla dessa av den lokala musik (instrument) affären , det används väl nästan bara sådana kablar i den branschen?? vad bör en balanserad kabel ha respektive inte ha? |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/02/07 : 23:14:08
|
sanny x.
Jo man kan nog få det till att man inte anväder en kabel.. Men jag vet du också vet jag menar med dom medföljande kablarna... En stereo skall ha dom grundläggande egenskaperna att den GÅR att lyssna på såsom orginal...
Om den gör det så har man en fin grund. Detta är absoluta nybörjar råd. Så det finns alltid undantag osv.. Men en bra grundregel är det..
till topic
Jag kan ta ett exempel..
Du provar ut en cd.. Du sätter bara in den i ditt system. Systemet är intweekat med koner under dina saker.. Kablarna är avpassade efter din utrustning som du har.. Allt spelar kanon.. Nätkablarna är också väl avägda..men du vill förbättre lite ändå..
Sedan tar du dit en ny cd.. Du ställer den på exakt samma sätt såsom den du har ifrån start.. Tex med tre koner upphängda i gummi eller vad det nu kan vara..
Den nya provade cd spelaren är inte bra tycker du och åker tillbaks med den.. Den lirade ju inte bättre.. du har ju massor med fina koner och sladdar. då ska den ju ha bästa förutsättninge.. Testen slutade efter en timme.. det lät så hemskt dåligt...
Om du sedan ser någon skriva hur underbar denna cd är skulle man kanske skriva ett rätt typiskt inlägg som lyder enligt följande..
"Den har jag också provat. och den slog inte min xxx spelare som är 10 år ens".."vilket skit" Det är ingen riktig spelare" mm mm
denna kommentar haglar det av...
MEN. Om du tagit bort allt som tweekar ljudet och sen testat så hade du märkt den nya var i otweekat läge överlägsen din gamla cd. tar du även bort allt annat runt om så kan du verkligen avgöra grundkaraktären. Om den är bättre..eller sämre ..
Så jag menar att man provar i en "nollad" anläggning...
OK. Nu har vi tagit den delen.
Säg nu du har "nollat" och den nya är en dröm i otweekat skick.. Då grabbar du dina koner.. dina nätisar dina alla tweek du tidigare haft o sopar dit glad i hågen.. För att märka den låter skit. Då faller det sig naturligt man börjar tweeka om allt..
Kanske fungerade inte den nätsladden du en gång hade som reference osv.. Man får börja om.. Jag hade idag ett mycket mycket långt samtal med en hårdhudad hifikille med stora kunskaper om tweeka om saker.. Han sa att bara en sak utbytt så föll hela hans tidigare kabel/tweek/osv han gjort .. Ovh han fick börja om...
Detta är ännu mera en sak som just gäller vid kablarna.. Om en enda sak byts så får man se över allt igen. Har man tur så kan man använda samma kablar i samma plats. Men i lite värre fall så får man flytta om dom för att hitta rätt. Och till sist så kan man helt få byta kablar som nätisar eller mera..
Som jag skrev i första inlägget.
Detta är den största utmaningen samt förmodligen svåraste också.. kablar är en stor stor djungel.. Där det gäller att ha en bra kartbok..
En erfaren kabelkille kan ofta genom kunskap om utrustning samt egenskaperna han hör avgöra lite vad som kan vara rätt eller fel. Men att som en total grön är detta en hemsk upplevelse att märka det inte är fullt så lätt som det verkar först.. dvs att bara testa en o bestämma sig..
Jag skrev jag har en BUNT kabelalternativ vid utprovning.. Dom jag mest har är mina vanliga kablar.. Men jag använder olika på olika ställen ifrån samma tillverkare.. . Men dom är av olika pris och olika matrial och har olika egenskaper..
Och dessutom så väger jag av med ÄVEN andra märken än mina som är dom jag använder. För att se olika resultat.. Ibland kan en annans stämma bättre.. Man får absolut inte vara helt märkesbunden..
Min kabeltillverkare har flera typer så jag har tills nu klarat mig med dom vanliga i olika konstelationer..Så den dyraste blir på flera platser bäst. Men den billigare mellanmodellen blir på tex försteg bäst hos mig...sedan har jag även tagit mellanmodellen med finare furutech med guld för att finljustera exakt vämen jag ville få fram... Nu byter jag slutsteg... Därmed får jag börja om helt ifrån början igen. Kanske kommer det gå bra som jag hade det. Men jag kan också få stuva om och använda billigare på slutsteg och dyrare på försteg.. Jag hoppas bara inte jag upptäcker jag får köpa ny av någon av mina tre typer jag växlar o provar ut med.. För det vora skit ekonomiskt just nu...
Och mr trådägare. (Du har svårt namn o stava.. Så du fick smeknamnet trådägare..)
om du bara går på din lokala butik och köper dig en sladd vilken som helst som du undrar.. Jag då spelar inte kablar någon roll alls... Inte ett dugg...
Och alla orden här blev ev intresant läsning för någon som inte såg detta som " jag tar vad som helst".. skrattar....
Om du sedan kommer till xlr kontra RCA.. även på saker som är byggda för XLR kan man ibland få bättre ljud med RCA.. så detta med att XLR alltid är bäst stämmer inte .. Mitt Accuphase lät just hos mig klart bäst med RCA.. Detta troligen för mitt filter osv är med rca. Så just mina saker svarade bättre med RCA... Jag provade med en RCA till XLR och det vart inte alls lika bra.. Även vid andra tillfällen har det hänt att rca spelat klart bättre. ÄVEN om sakrna varit avsedda för XLR... Jag hävdar att det ibland rent blivit omusikaliskt med xlr. sedan med rca får allt en mera rätt nivå och lyster..
Denna fråga var en gång ett hett debbattämne.. WOW om jag härmed väcker en ny björn.... Hjälp..
Men men.
Nu skall jag sluta denna kablelhistoria.. Om MR trådägare vill något eller undrar något så tar vi det i PM form nu.. Eller per tel.. Detta har blivit aldeles för långa trista inlägg.. Men det finns inte svar på din fråga som går att ge genom att säga..
Köp 50 m för en tia..
Så enkelt är detta ämne inte.. Det har tagit mig ett liv att komma dit jag är idag. Och resan har kostat pengar jag inte ens törs drömma om... Men jag har sett andra här med stora kunskaper som kan ge dig goda råd.. Du har ett enormt kabelkunnade här.. Helt otrolig bank detta är. Men tyärr kan inte dom aktiva gå in här tror jag. för då skulle det tyvärr verka såsom dom sålde på dig osv.. Men sök även svar via tel till dom olika.. Lysna noga om dom har kunnande och också kan förklara hur kablar gör o verkar...
Så ring dom olika.. LYSSNA.. och använd ditt eget huvud..
Och prova dig fram.. Sedan får du gärna fråga även mig saker om du vill.. Men jag kommer inte ge råd om vad du ska köpa. Utan läs..Lyssna o prata direkt o försök förstå hur dom olika rådgivarna säger du bör osv göra.. Om en säger .."den får du byta ut" om nån komponent så är han inte en skitstövel för det.. Han är kanske den ända som inte bara vill sälja utan faktiskt ger dig ett riktigt råd som du 15000kr fattigare får göra ändå...
MVH
Boken Mayro..
fy va långt.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2005/02/08 : 09:55:05
|
Enl mina erfarenheter tycker jag att det är bättre att lägga dubbla pengar på kvalitet än dubbla längder av hälften så dyr kabel dvs biwiring. Singlewire ger mer valuta för pengarna. Att blanda olika konstruktioner till topp och botten kan i och för sig ge speciella effekter som man kan tolka som positiva, men det ger upphov till olika fas och impedanser vilket snurrar till det en hel del. När man sen kopplar in en single wire låter det mera korrekt och precist och kanske lite tråkigare, men å andra sidan låter den andra kombinationen ibland som en slags surroundeffekt med en massa diffusa effekter. Sen finns ju faktiskt kablar som är gjord i biwire de lämpar sig givetvis för det. Några snabba tips -Nordost-En kabel med mycket luft och snabbhet i en del system kan den upplevas som basfattig. -Audioqest-Mera kropp lite mindre luftighet än NO lite köttigare bas -Kimber-En omtyckt kabel mittemellan de andra två. Sen finns det många andra men dessa är bra och står för lite olika sound som kan anpassas för olika system. Jag tycker inte inte att man ska blanda olika fabrikat då får inte filosofin verka fullt ut och det är svårt att ringa in vilken kabel som skapar problem eller löser de samma, men olika fabrikat kan ge lyckade kombinationer, det är bara svårt att veta vad det är som låter hur. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
Edited by - Adagio on 2005/02/08 09:57:25 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/02/08 : 10:46:27
|
quote: är balanserat via för o slutsteg att föredra , det är inte mer än 50 cm emellan dessa.
Har du möjlighet till balanserad överföring tycker jag definitivt du ska prova. Förutsatt att apparaterna är byggda balanserade så finns fördelar vad gäller störundertryckning. En brasklapp här dock: Det är inte ovanligt att det finns XLR-kontakter på apparater som INTE är balanserade i sig själva, man omvandlar då den obalanserade signalen till balanserad i källan och tillbaka i mottagaren. Detta sker med ytterligare komponenter och då är det ingen fördel i en vanlig hemmaanläggning, snarare tvärtom för det blir fler komponenter i signalvägen. Så - om du har möjlighet, prova både balanserat och obalanserat. (Hoppas jag inte rörde ihop det för dig nu...) |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/02/08 : 11:06:35
|
som sagt... En svår väg att ballansera på.. Jag önskar dig ödmjukt lycka till....
Och eftersom dina fråkor besvaras med olika råd om kablar du bör köpa så kan jag säga ett tips
LÄS INNAN du bestämmer dig. Och fråga dom olika som spelar med Signal Cables kablar....Skriver ett rakt tips nu då jag ändå ser det inte gick att hålla på generell niva ..
Ovh måste klargöra en sak..
Jag labbar inte med olika Märken i min stereo.. Men vid utprovningar av annan utrustning än min så använder jag allt jag har för att få så rätt som möjligt.
Men genomgående har jag Signal kabel silver resoulution kablar..
Det är på ström in sidan jag använder olika typ med olika karktaär.. Och alla kommer ifrån just samma tillverkare..Inte olika..
Jag vet också vad tilverkaren själv spelar på samt lite runt om.. Sådant som är bra att veta då man ska välja kabel..För dessa saker han man själv hört på.. då vet man också lite om ljudidealet hods den som tar fram produkten..
Vet man vad en tillverkare spelar på. samt ungefärligen smaken på ljud så kan man snudd gissa sig till hur kabler spelar signalen |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Kari
Member
90 Posts |
Posted - 2005/03/10 : 00:50:14
|
OK, är tvungen att kommentera. Jag TROR att ca 90 av alla som läser dessa forum har anläggningar som kostat mindre än 10kPAPP. Och så söger du att man ska investera i kablar för lika mycket, minst? Bullshit hela vägen. Alltså vad fan är det med folk idag? Köp du din NAD för 2000 och sen kablar för lika mycket och tro att detta lirar i klass med tex. Passlabs.
>Det är på ström in sidan jag använder olika typ med olika karktaär.. Och alla kommer ifrån just samma tillverkare..Inte olika.. Förklara vidare, vad är skillnaden på dessa nätkablar och VARFÖR låter dom olika. Eftersom i princip alla har 230V 50Hz ur sina vägguttag + skit från andra apparaturer så VARFÖR har denna 1m sladd stumpp så STOR skillnad?
>Vet man vad en tillverkare spelar på. samt ungefärligen smaken på ljud så kan man snudd gissa sig till hur kabler spelar signalen
Tror du verkligen att någon bryr sig vilken smak dom har när dom tar fram en kabelprodukt? 99.9% är upphittad hype på hur atomerna flyttar fram sig bättre osv osv, alltså frågan är om marketing och om du faller för den eller inte. Det är klart som fan att om du pröjsar 10000SEK för en kabel att den låter bra. Jag kan lika gärna påstå att klä in dina grejer i 1mm tjcok bly så låter allt bättre.
Det vad jag vill komma fram till är att DIN egen hjärna spelar bäst so m den bäst tror på. Sen om du vill lura hjärnan med att spendera 4000SEK på nätkablar är upp till dig, idioti enligt mig.
/Kari
|
Edited by - Kari on 2005/03/10 00:59:43 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/03/10 : 01:17:13
|
jadu kari.... en del lever i vishet. en del i ovisshet.. vilken tillhör du av dessa två grupper.. Uppenbarligen en klart över oss andra som finner skillnader....
En knepig mix faktiskt detta. den som vet genom personlig test o kunskap blir den som har fel. Den som lever i ovisshet och inte har eller har haft,ja denne person vet allt.....
Kari. Jag önskar även dig allt gott i ditt sökande.. Tror bara det blir rätt knepigt att finna nirvana då man INTE söker....
Men om jag hade rekomenderat trådskaparen här att ta banklån och köpa kablar för en kvarts miljon har jag faktiskt även köpt dina ord.. om personen i fråga inte nu ansåg en kvarts mille värt detta så klart. det finns ju dom med dessa pengar också här ibland oss.. Om du inte redan förstog det...
Mitt tips som det var o är det tips du går emot är grundat på för marknaden MYCKET billiga kablar.. Dessa kostar som den dyrare kinakabeln. Inte som en svindyr sak som det brukar vara...
Så om du numera även anser detta vara fel att ge som tips.. Ja då blir mitt nästa svar.. skit i att ens lyssna på musik. det är absolut billigast. samt minst löjeväckande av allt..
Men Kari. Vad spelar du själv på om jag får drista mig till att fråga dig om det??? Så jag också kan förstå mer om varför du har din åsikt så solklar??? Kanske kan ditt upplysande ge mig en hint om nåt så även jag slipper bli lurad av alla dessa som BARA lurar på oss stackars okunniga allt.....
Så eftersom du nu här framstår som en som vet så blir det din uppgift att ge oss andra vägledning....
Ordet är ditt...
MVH Tobbe
Edit... Kari..Skickligt att hitta denna stendöda tråd i trådhögen... måste pirrat ordentligt i "avtryckarfingret" då den väcktes ifrån dom döda.... |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2005/03/10 01:29:13 |
|
|
Per100
Member
1543 Posts |
Posted - 2005/03/10 : 09:00:59
|
".. skit i att ens lyssna på musik. det är absolut billigast. samt minst löjeväckande av allt.."
Detta citat borde skrivas in bland hifihistoriens bevingade ord. |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
PeterL
Semesterfirare
371 Posts |
Posted - 2005/03/10 : 09:42:14
|
quote: jag är ju då i detta fall ute efter kablar som kan ljusa upp mitt ljud. frågan avser högtalar kablar såväl som signal kablar.
Om du upplever att ljudet är för ljust så ligger felet troligtvis någon annanstans än i kablaget. De akustiska förutsättningarna i kombination med högtalare och deras placering är överlägset viktigast för ljudkvaliteten. Om allt detta stämmer kan du fintrimma ljudet något med val av signalkälla och förstärkare. Skillnaden i ljudkvalitet kablar emellan är minimal och ofta inte ens hörbar. Behåll kablarna och börja jobba med högtalarplacering, akustik.
|
PeterL |
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2005/03/10 : 10:43:21
|
Ja, när tråden ändå väckts från de dödakanske man ska passa på att göra ett litet inhopp!? Jag har också svårt att benämna kablar ljusa eller mörka men om ditt ljud är något "instängt" eller dovt eller något liknande epitet anser jag att det kan vara värt att laborera med kablar. Detta, naturligtvis, beroende på om din elektronik och högtalarna är eller bör eller ska vara mer högupplösta. Hur som helst tror även jag att det är svårt att hitta tillverkare som ger större mervärde i musikupplevelsen, per investerad krona (dollar), än Signalcable.
Jag har kablat med Silver resolution och ni som pratar om små skillnader kanske inte har hört vad bra kablar gör med en relativt högupplöst anläggning, för skillnaderna är faktiskt förvånande stora. Mitt kabelbyte gjordes med utgångspunkt i Kimber 8TC som högtalarkabel och CN-ljudteknik som signalkabel samt standard strömkablar. Successivt byttes allt med start i signalkabeln för att sedan fortsätta med högtalarkabeln och slutligen nätkabeln till cd:n. Förstärkaren får fint vänta till mer pengar flödar in i plånboken.
för att sammanfatta detta byte avslutar jag med att säga att skillnaden blev så stor att jag upplevde det som overkligt i den bemärkelsen att min anläggning inte ens borde kunna låta så bra som den gör nu, oavsett kablar! Läs gärna mitt test och andras intryck av dessa kablar under "hårdvara". |
Retro låter fint. |
|
|
Beat
Member
1505 Posts |
Posted - 2005/03/10 : 14:30:32
|
För att blygsamt återgå till början av tråden... Nordost Flatline "Red Dawn" funkade bra hos mig i de avseende du efterlyser. engelholm på forumet säljer dessa superkablar. Sen blev det iofs Harmonich Tech för att det passar mig bättre. Det blev en "trovärdigare" återgivning (Nu får jag bassning...). Sen är det säkert som mayro säger att det beror på bättre upplösning. Lyssna dig till resultatet och hör vad som passar.
Kari: Det kanske inte beror så mycket på vilka pengar man lagt ner på anläggningen utan vilket arbete. Din ansträngning runt kablar kanske inte matchar mayro´s på alla punkter. Hur som helst är frågan fri och tillför ringa.
|
Du når oss på Lazy Boy hær:
sales@lazyboyaudio.no
https://www.facebook.com/lazyboyaudio/
http://www.lazyboyaudio.no/ |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/03/10 : 14:37:34
|
quote: Skillnaden i ljudkvalitet kablar emellan är minimal och ofta inte ens hörbar.
Inte min erfarenhet, hemma hos mig testade jag och Per100 skillnaden i samma låt och bytte mellan mina no name koppar-kablar och Silver resolution (högtalarkablar). Skillnaden var stor, perspektivet och basåtergivningen framförallt blev mycket bättre med Silver resolution. Både Per och jag hörde skillnaden tydligt. Ljudbilden föll nästan ihop i jämförelse när vi bytte tillbaks till kopparkablarna. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
|
Topic |
|