HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hifi investeringar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/03/07 :  12:37:30  Show Profile Send U1 a Private Message
Satt och tittade på hifimagasinets annonser och en tanke som började komma i bakhuvudet var hur vissa märke står sig i pris och vad detta kan beror på.

Vissa produkter står sig väldigt bra och kan även stiga i pris medans andra faller mycket kraftigt. Nu börjar jag fundera på vad som är en god hifi investering, med det menar jag produkter som håller sitt pris väldigt länge. Vilka märke/modeller anser ni vara en relativt framtidssäkra investeringar?

Ett exempel är NAD208 som håller ett förhållandevis väldigt högt pris, dom säljs begagnade till ett pris som inte är långt från ny pris. Ett annat är gamla Krell modeller. På högtalar sidan finns exempel på Quads esl modeller, etc.

Vad tycker ni?

MvH
Johan

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/07 :  13:03:32  Show Profile Send matte76 a Private Message
Det kommer ju uppföljare till nästan alla produkter på marknaden och då minskar föregångarens värde dramatiskt. En bra investering isåfall är produkter som recensioner och/eller användare anser vara bra och prisvärda, och som inte får uppföljare kort tid efter, dvs som håller sig några år innan efterföljaren kommer.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/03/07 :  13:07:07  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Status, kvalité och försäljningsvolym är tre väldigt viktiga faktorer. Somliga varumärken är mer kända och de blir därför mer lättsålda även begagnat.

Storsäljare har ofta en bredare förankring i folks medvetande och minnet lever kvar längre och därmed blir begagnatmarknaden för just de produkterna bättre jämfört med en "okänd" aldrig så bra produkt. Speciellt produktserier som byggts under flera år av tillverkare som inte varje säsong byter ut hela sortimentet med nya årsmodeller brukar ju ha bättre begagnatpris. (tex B&W Nautilus)

Statusmärken fortsätter ofta att ge status eller behåller atraktiviteten hos de som hellre köper begagnat än nytt. (Tex Bang&Oloufsen, KRELL, mfl)

Några få produkter får samlarvärde eller kultstatus eller är kända som en ovanligt bra produkt. (Tex NAD208, Carlson-högtalare, Nautilus)


Jag tror att de två viktigaste faktorerna är en erkänt BRA produkt som tillverkas under längre tid och som då får chansen att sjunka in i folks medvetande.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2005/03/07 13:13:50
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/03/07 :  13:39:16  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag tycker för min del inte alls att man kan ta med Bang&Olufsen i samma mening som Krell eller Mark Levinson.

Inte bara pga att de inte har det ljud som prisklassen visar utan även att B&O blir äldre snabbare designmässigt än Krell och Mark Levinson.

Men som sagt det är ju bara min åsikt. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/03/07 :  13:43:58  Show Profile Send Blue a Private Message
Att 208an håller högt pris är inte så konstigt, med tanke på att vi har en populär organisation i det här landet som hyllar detta slutsteg som något av det bästa som någonsin tillverkats...

Annars är det väl mycket så att det är "ikonvarumärkena", dom med en lång historia och allmänt hög "cred", som stannar kvar på höga begagnatpriser. Förutom Krell och Quad kan väl nämnas Naim, Accuphase, McIntosch m.fl.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2005/03/07 :  14:27:46  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Blue förstår inte alls vad du syftar på...

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/03/07 :  15:37:23  Show Profile Send U1 a Private Message
Visst är det så som ni skriver men har ni några kul konkreta produkter?

Skulle vara kul att höra vilka ni tror kommer bli vår tids klassiker.

MvH
Johan
Go to Top of Page

thli
Member

248 Posts

Posted - 2005/03/07 :  15:45:19  Show Profile Send thli a Private Message
Wilsons Watt/Puppy serie kommer nog att hålla sig VÄLDIGT bra.

//Thomas
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/03/07 :  17:04:14  Show Profile Send Blue a Private Message
Bland produkter som finns i produktion idag, som kommer bli lite av klassiker, tror jag på t.ex. Rega P3 (iofs redan klassiker som Planar 3), Primare A30 (nu ersatt) och Quad 12L.

Och... i Sverige även Ino Pip förstås.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/03/07 :  17:16:30  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Kan intyga att både Quad 12L och piP står sig mycket bra i värde. Har ägt båda, och snart sålt båda

Mvh


Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/03/07 :  21:27:39  Show Profile Send svejk a Private Message
Amerikaner amerikaner kommer upp när jag funderar. Krell, Audio Resarch, Macintoch,Theil, Martin Logan mfl. På dem ligger prisbilden begagnat tämligen högt och stabilt.
Tar man tex ett Krell slutsteg som kostade 50 loppor nytt och jämför med förslagsvis Classe eller Advantage som kostade samma slantar och hade ungefär samma prestanda (subjektivt) så är begagnade icke amerikaner mycket lågt prisatta.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2005/03/07 :  22:19:41  Show Profile Send Micke65 a Private Message
Linn Sondek LP12
Naim Nait
Pioner PD91/93
Se där, bara prylar jag själv haft
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2005/03/07 :  22:48:03  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
U1, du har ju själv redan nämnt det bästa exemplet av dem alla, nämligen NAD 208. Jag är övertygad om att 208:an är så efterfrågad p.g.a. dess fantastiska återgivningsförmåga. Inte enbart p.g.a. att den råkar stå med på LTS rekommenderatlista. (Den som betvivlar 208:ans förträfflighet är som vanligt välkommen att meddela sig för lyssning).

När det gäller övriga produkter som efterfrågas på begagnatmarknaden så verkar efterfrågan bero lite av vilket land man tittar på. I Tyskland är t.ex. Rega Planet lite mer poppis som begagnad än i Sverige.

//E

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000