HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 ML Clarity eller Aeon i?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

PLandgren
Starting Member

33 Posts

Posted - 2005/03/01 :  10:56:54  Show Profile Send PLandgren a Private Message
Jag tror att jag förälskat mig i ljudet från elektrostater. Det jag nu måste bestämma mig för är vilken modell jag ska köpa.

Egentligen behöver det inte vara Martin Logan heller, men jag känner bara att det är säkraste valet med tanke på att antalet butiker som för dem är större än för andra märken. Har jag fel?

Jag har lyssnat på ML Clarity och tycker att den är riktigt trevlig. Prismässigt skiljer det inte extremt mycket upp till Aeon i, men jag är osäker på vad man får för pengarna. Clarity är en helt ny modell, men det ser ut som om båda har 2:a generationens panel.

Viktmässigt skiljer det 10 kg mellan dem. Vad betyder det?

Allra viktigast är förstås ljudet och integrationen mellan bas och panel. Vad har ni för input att ge?

Eller rent av förslag på andra alternativ? Gärna som man kan provlyssna i Skåne eller Köpenhamn.

Elektroniken till dessa högtalare är nästa projekt... det har jag alltså inte valt ännu, men tar gärna emot förslag. Det var visst något med mycket ström?

Jag ser fram emot era synpunkter.

/Peter

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/03/01 :  12:51:05  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
EAR är väl bosatt i skåne, Har för mig att det står ett par Quad elektrostater hos honom,,

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2005/03/01 :  13:06:27  Show Profile Send JonasV a Private Message
Holländska Audiostatic säljes av bla. Balance i Jönköping och Esoterisk i Uppsala.

Fråga om du vill veta mer om dom

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O

Edited by - JonasV on 2005/03/01 13:07:54
Go to Top of Page

PLandgren
Starting Member

33 Posts

Posted - 2005/03/03 :  18:49:33  Show Profile Send PLandgren a Private Message
Audiostatic har jag bara hört väldigt lite om.
Har de några modeller som ligger i liknande prisklass?

Hur står de sig mot Martin Logan? Fördelar/Nackdelar?

Det är inte helt omöjligt att jag skulle kunna välja ett annat märke, men det är bara svårt att provlyssna när de inte finns i Skåne.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/03/03 :  19:04:45  Show Profile Send svejk a Private Message
Har inte hört dom nya små ML. Borde kanske hålla truten. Men en lite större panel är inte så dumt. Titta efter ML SL3 en mycket lyckad konstruktion dom hittar du för 12-14 loppor. Jag rekomenderar dig att prova Ice Power som förstärkare. Funkar mycket bra! Har testat ett flertal slutsteg genom åren på ML Ice är det som har passat bäst när jag lägger ihop alla parametrar.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/03/03 :  20:10:34  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Jag har hört båda, jag föredrar Aeon i varje dag i veckan! Stor skillnad i ljud och byggkvalitet tycker jag. Undvik dock den uppåtriktade diskanten som finns på baslådan.
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2005/03/04 :  14:03:51  Show Profile Send JonasV a Private Message
Som svar på dina frågot PLandgren: http://www.audiostatic.com/

Hade själv bara hört talas om Martin Logan innan besöket till Balance.

Facts:

Dom är Fullrange, inget Aktivt Baselement med anpassningsproblem.

Membranfolien är 0.006mm vilket är omkr. häften av vad Martin Logan kör med.

Ett Membranbyte går på ca. 3000 - 4000:- kronor och bör ske efter ung. 3 år om du Röker mycket.
Efter besked av ägare som haft detta märke ca 10år.
Bytet sköts själv genom instruktionblad.

Ramen är gjord av 3 lager MDF och Finns i olika lacker.

Basen förlorar lite kraft längst ner, men det har fungerat bra med Subben inkopplad till 60Hz och ganska lågt ställd volym.

I www.Audioreview.comforum, finns Rescension av en Äldre version.

Om Min DCI-LT

Den har 4 transformatorer men inga Kondensatorer i Signalvägen, vilket DCI sår för:
DCI=Dirct Coupled Interface.

Vikt ca. 23Kg stycket.

Ställbara Spikes.

Förgyllda skruvterminaler.
En gång när jag skulle byta högtalarkabel började terminalen lossna.
Det var dock bara att skruva lös bakpanelen och dra åt med en tång och skiftnyckel

Som alla Elektrostater krävs högspänning från väggutaget, glömde kontakten en gång men den gick ca 3 timmar på den statiska laddningen (för att visa hur ynklig ström som krävs)!

Membranfolien är genomskinlig och svagt Amberfärgad

Ynkligt liten fotyta!
Min Blinda fru som ung och vild på 25 bast trampar runt i rummen krockar aldrig med den fast den står i Hallkorridoren

Ursäkta! Joo LT i betecknigen står för Long Throw, den större slaglängden i upphängingen ökar effektålighet samt bättrar basförmågan.

Känslighet: 86dB/W

Frekvensrespons: 26Hz - 21000Hz.

Demopris för mig 41000:-
Nypris hos Balance 53000:-
Nypris hos Esoterisk 59000:-

Vet INGET om andra versioner förutom att dom försökt i specialversioner kontrollera ljudspridningen genom ett par "vingar".

bla bla bla...
Nu har jag berättat typ allt jag vet om dom

Edit: Nytt som föll på HELA tiden.

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O

Edited by - JonasV on 2005/03/04 14:12:52
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2005/03/04 :  14:30:13  Show Profile Send JonasV a Private Message
JustVars, kan ju vara bra med en Bild också så vi vet vad jag pratar om

En öronsmekare i Vår Korridor!




Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

Interceptor Audio
Starting Member

20 Posts

Posted - 2005/03/07 :  22:49:38  Show Profile  Visit Interceptor Audio's Homepage Send Interceptor Audio a Private Message
Hej Peter!

Skillnaden mellan ett par MartinLogan Clarity och Aeon i är faktiskt större än vad man kan tro...

Precis som du nämnde så har de bägge E2 panelen. Viktskillnaden som du angav gör Aeon i mer stabil. Utöver detta så har du nedanstående skillnader:

1. Aeon i har större kabinett (större volym), vilket ger bättre botten.
2. Aeon i har en NAC diskant av bättre kvalité (Scan Speak med Neodynium magnet) vilket ger bättre och klarare återgivning.
3. Aeon i är högre och har därmed bättre spridning.
4. Delningsfilter i Aeon i är uppbyggt av bättre komponenter.
5. Kabinetten hos Aeon i är byggd i kraftigare material och är därför mer stabil emot resonanser, vilket ger bättre precision.
6. Aeon i levereras med bättre spikes (ETC Spike).
7. Integrationen hos Aeon i är lite bättre, men inte mycket.

Så man får trots allt en hel del för de "extra" pengarna...

Angående elektronik så skulle jag rekommendera förstärkaren S200 och CD-spelaren CDT-17A från Cayin. Vill du få ut ytterligare lite till av högtalarna så skulle jag rekommendera Thor och Freja från Bladelius.

Hör gärna av dig om du har några mer frågor eller funderingar...

Ha det bra!

/Mvh Per-Anders.

Interceptor Audio är distributör för Cayin, Crystal Cable och MartinLogan i Danmark & Sverige.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000