Author |
Topic |
coldcut
Member
747 Posts |
Posted - 2005/03/06 : 23:17:38
|
Från och till dyker det upp lååånga trådar på detta forum som avhandlar utrustning, ljudideal, kontruktioner, tillverkare m.m. Åsikter, resonemang, idévinklingar och sättet att konversera är det en enorm skillnad på, men det är iofs inte konstigt med tanke på de 1000-tals personer med olika bakrund, erfarenheter, utbildning och referenser som dagligen vistats på hififorum.
I mitt fall har man efter ett tag hittat sina personliga "favoriter" bland inläggsskribenterna, ett sorts tyst samförstånd där logiken, värderingarna och resonemanget stämmer med mig själv, och i dessa fall ägnar man ibland en extra tanke åt innehållet.
Vad den här topicen går ut på är att ställa ut frågan vad NI tycker gör ett inlägg extra värt att notera!
Lång erfarenhet av hifi? Ett brinnande intresse? Ett stort tekniskt kunnande? Attityd?
Varför jag undrar är därför att i en del fall biter inte några som helst argumnent för att omvärdera en åsikt, oavsett om de är av teknisk natur, sund logik eller.. ja, vad du vill! Därför skulle det vara intressant att få veta mer om detta!
Ordet är fritt!
Flyttar tråden till vårt OT forum då diskussionen ligger på ett allmänt plan/ Cyber |
Edited by - Cyber on 2005/03/07 19:10:09 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/03/07 : 02:24:38
|
quote: Lång erfarenhet av hifi? Ett brinnande intresse? Ett stort tekniskt kunnande? Attityd?
Vem vill inte vara så perfekt |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2005/03/07 : 02:51:30
|
quote: Vad den här topicen går ut på är att ställa ut frågan vad NI tycker gör ett inlägg extra värt att notera!
Lång erfarenhet av hifi? Ett brinnande intresse? Ett stort tekniskt kunnande? Attityd?
Man lär sig ganska snabbt vilka personer som har erfarenhet och inte har erfarenhet angående vår hobby och vilka som bara gillar att debatera om allt möjligt på detta forum. Jag skulle ranka så här. "Lång erfarenhet av hifi" eller lyssnat mycket på olika grejer är sådant som jag noterar extra. Resten kommer långt ner på listan. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2005/03/07 : 03:50:54
|
Erfarenhet och känsla för hifi och framförallt musiken, målet med övningarna för de flesta hoppas jag. |
Bravo |
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2005/03/07 : 08:48:22
|
Jag håller med FBK och Bravo i stort men skulle vilja modifiera deras syn lite. Erfareheten ska gälla det som behandlas i tråden. En person som har en relativt kort erfarenhet av HiFi i största allmänhet kan ha erfarnehet av och intressanta synpunkter inom ett specifikt område.
För mig är även attityden viktig. De som är tvärsäkra har jag mindre förtroende för än de mer nyanserade. Som tur är brukar erfarenhet ge inskikten om att tvärsäkerhet och HiFi inte hänger ihop. Därtill är området allt för mångfacetterat.
mvh/ Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2005/03/07 : 09:12:02
|
Jag brukar läsa inlägg extra noga med stort intresse om de har en ödmjuk och nyanserad inställning, alltså ett resonemang och inte bara en massa påståenden som i sig bygger på ett stort antal antaganden osv. Jag värderar också tekniskt kunnande ganska högt eftersom jag tycker teknik är intressant, men det betyder inte alls att mindre tekniskt kunniga personer inte har något att bidra med i mina ögon. Tvärtom! Men här hänger det ofta på attityden alltså om man har en ödmjuk inställning och ett resonemang (tar med för och emot, olika vinklar osv) som inte har orimliga anspråk. Man erkänner möjligheten att det skulle kunna vara annorlunda. Och om man är säker på sin sak så säger man det naturligtvis (ärlighet) och varför (motivering är viktig), är man egentligen osäker så lyser det ju igenom i så fall och får totalt motsatt effekt. Men det är ändå viktigt att man är ärlig.
Så tycker jag. |
Edited by - marens on 2005/03/07 09:18:52 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2005/03/07 : 10:00:03
|
Många gånger verkar tekniskt kunnande bidra till förutfattade meningar och det kan blockera intryck eller t.o.m viljan att testa något nytt. Saker och ting kan avfärdas direkt eftersom det inte finns någon teknisk förklaring. Dessutom verkar somliga kräva en teknisk förklaring av alla som beskriver sina lyssningsintryck, vilket är en tråkig attidyd. Självklart har ingen av oss den kompetensen, men lyssna kan vi väl?
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
mangew
Semesterfirare
2297 Posts |
Posted - 2005/03/07 : 10:06:27
|
Personliga åsikter/erfarenheter om produkt/ämnet är det som värderas högst. Mindre betydelse hur stor dokumenterad erfarenhet man har av annat.
Bättre en åsikt om något man har erfarenhet av än rena spekulationer om något man inte har någonsom helst kunnande av. Sen är det upp till tolkaren att värdera åsikten utifrån den information som ges. |
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
Edited by - mangew on 2005/03/07 10:16:04 |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2005/03/07 : 10:10:15
|
quote: Dessutom verkar somliga kräva en teknisk förklaring av alla som beskriver sina lyssningsintryck, vilket är en tråkig attidyd.
Det är ju tråkigt om någon kräver en tekniskt förklaring av någon som vill delge sina lyssningsintryck alternativt lyssningserfarenheter. Det är ju inte rimligt på något sätt. Tror inte det är så vanligt ärligt talat.
Jag tycker absolut inte att man ska behöva hitta en teknisk förklaring till sina intryck. Tvärtom bör man nog undvika det om man inte har tekniskt kunnande. |
Edited by - marens on 2005/03/07 10:17:39 |
|
|
mapem
Member
611 Posts |
Posted - 2005/03/07 : 10:33:55
|
Tvärsäkra påståenden och idiotförklaring av alla som inte håller med kan ibland vara underhållande och leda till väldigt långa trådar som man läser med ett litet leende.
Men det är ju inget man bryr sig om om man vill ha kunskap och vägledning. Jag uppskattar lång erfarenhet, musikintresse och en ödmjuk inställning till andra uppfattningar än den egna. Ödmjuk måste man vara, man måste alltid vara beredd på att ändra uppfattning och inse att öronen är lättlurade. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/03/07 : 10:44:10
|
Reella lyssningsintryck värderas högt här, särskilt om personen hört många olika saker.
Ibland tycker jag det verkar som att det förekommer att folk kommenterar saker utan att ha hört dem och i stället skriver vad de läst i tidningar mm för att verka insatta i saken. I min värld har detta nästan inget värde.
Tekniskt kunnande tycker jag är bra, naturligtvis. Men det ligger en hel del i vad Jörgen skriver:
quote: De som är tvärsäkra har jag mindre förtroende för än de mer nyanserade. Som tur är brukar erfarenhet ge inskikten om att tvärsäkerhet och HiFi inte hänger ihop. Därtill är området allt för mångfacetterat.
Så har jag också upplevt det hela. Ju mer jag håller på med detta desto mer försiktig blir jag med att ställa mig i något bestämt fack.
Jag har själv fått backa ur kabelskeptikerbåset, nätkabelskeptikerbåset, apparatfotsskeptikerbåset, "horn låter skit"-båset, "transformatorer i signalvägen kan aldrig vara bra"-båset och säkert flera andra "bås" som jag stått i...
Som självbyggare har man fått bita i många sura äpplen. "Prova det här", säger någon. Äh, det kan väl inte funka tänker jag. Testar - funkar... Stor förvirring och omvärdering av x antal förutfattade meningar.
Så reella lyssningsintryck från erfaret folk är vad jag sätter min peng på. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Akkelis Audio
Member
1026 Posts |
Posted - 2005/03/07 : 11:03:14
|
Inställning och erfarenhet värderar jag högt då jag läser inlägg.
Tekniskt kunnande är inte speciellt viktigt om det inte är DIY sidorna inläggen ligger på. På DIY sidorna snackar man tweaks, konstruktioner, problem, mm, mm.
Personligen så tycker jag att det inte är intressant hur saker mäter eller är konstruerade. Låter det bra så låter det bra. Vad som låter bra är dock en subjektiv upplevelse och där har man olika uppfattningar. Efter ett tag så lär man sig "vilka" som har en liknande uppfattning om ljud som en själv och då är det lättare att tillgodogöra sig dessa personers erfarenheter.
Sedan är det givetvis så att välkonstruerade och välbyggda apparater/högtalare har bättre förutsättningar att låta bra men det är inte självklart att det är så.
|
www.akkelisaudio.com |
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2005/03/07 : 11:20:02
|
Trevligt tycker jag det är med folk som är öppensinniga, ödmjuka och nyfikna på andra vinklar än sina egna. Det är då det finns förutsättningar för givande diskussioner.
Sedan kan nybörjares åsikter och intryck ibland vara minst lika intressanta som gamla veteraners tycker jag. |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2005/03/07 : 12:26:14
|
Med en sådan inställning finns också möjligheten att lära sig något. Om någon påstår att jag har fel och kan förklara varför, så är jag enbart tacksam. Det finns mycket man kan missuppfatta.
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/03/07 : 12:41:47
|
Hej,
quote: Vad den här topicen går ut på är att ställa ut frågan vad NI tycker gör ett inlägg extra värt att notera! Lång erfarenhet av hifi? Ett brinnande intresse? Ett stort tekniskt kunnande? Attityd?
Kul tråd!
Jag tycker om den/dom medlemmarna som initierar och driver en egen fråga/problematik. Inte nödvändigtvis måste alla tycka samma i slutet av tråden (vore väll för tråkigt) men likväl kan tråden sluta med ökad insikt från alla inblandade parter!
Stillasittandes personer som hoppar in i trådar och "rör om" ger jag inte mycket för. Skapare av nya trådar som rör heta diskussionsområden är för nära besläktat med Big Brother och inger heller iget vidare förtroende.
Jag avundas och respekterar också dom som klarar av att gå ifrån den diskussion där alla ändå känner att den ingenstans kommer leda. Jag brottas med detta själv...
Jag tycker om strukturerade inlägg. Quote'ning av förra talarens frågeställning med efterföljande (eget) svar samt i slutet uppföljande (eller nya) frågor är klockrent. Tycker inte om när man inte tar sig tiden att läsa igenom allas kommentarer! Kopiera frågorna och svara på dom. Att inte svara på alla frågor är en dålig egenhet som tyder mer på att man vill ha en kommentar, en åsikt, att spy ut nått snabbt, snarare än att man vill delge information eller dela med sig av sitt kunnande eller sina erfarenheter.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2005/03/07 : 12:46:48
|
Folk med självkritik/självinsikt (dessa finns det alldeles för få av) som väger det rimliga i sina lyssningsintryck värderar jag högt, folk som bara anser sig ha rätt (dessa finns det alldeles för många av) bidrar inte med så mycket. Lång erfarenhet på ett felaktig sätt är fortfarande inget att hänga i julgranen imho |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
Edited by - Rydberg on 2005/03/07 12:47:57 |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/03/07 : 12:54:19
|
quote: Folk med självkritik/självinsikt (dessa finns det alldeles för få av) som väger det rimliga i sina lyssningsintryck värderar jag högt, folk som bara anser sig ha rätt (dessa finns det alldeles för många av) bidrar inte med så mycket
Detta håller jag med om. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Dimitri
Member
1050 Posts |
Posted - 2005/03/07 : 13:18:19
|
Bra fråga. Flertalet av inläggen säger något i stil med:
quote: Personligen så tycker jag att det inte är intressant hur saker mäter eller är konstruerade. Låter det bra så låter det bra. Vad som låter bra är dock en subjektiv upplevelse och där har man olika uppfattningar. Efter ett tag så lär man sig "vilka" som har en liknande uppfattning om ljud som en själv och då är det lättare att tillgodogöra sig dessa personers erfarenheter.
Men då blir jag något förvirrad även om jag kan hålla med talaren i sak. För att när högtalare konstruerade av en person som har blivit symbolen för den tekniska falangen, lovordas av alla (nästan) som hört dessa, så dyker plötsligt upp en dabatt huruvida merituppgifterna i signaturen stämmer. Som om det var svårt att acceptera att man både kan besitta (och använda) djupgående tekniskt kunnande, ha guldöron, förorda enkelhet och till råga på allt vara en hängiven musikälskare. Sådana personer kan bara inte finnas! Dimitri
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/03/07 : 13:51:27
|
zed: och hur kopplas det till trådens fråga?
quote: Vad den här topicen går ut på är att ställa ut frågan vad NI tycker gör ett inlägg extra värt att notera! Lång erfarenhet av hifi? Ett brinnande intresse? Ett stort tekniskt kunnande? Attityd?
Rydberg: Japp - så är det! |
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Dimitri
Member
1050 Posts |
Posted - 2005/03/07 : 13:55:53
|
EA: quote: zed: och hur kopplas det till trådens fråga?
Mycket enkelt Pär, nämligen att det är fullt möjligt att värdera hela skalan Dimitri |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/03/07 : 14:22:43
|
Sannt! Insiktsfullt.
|
|
|
|
coldcut
Member
747 Posts |
Posted - 2005/03/07 : 17:15:36
|
zed51:
quote: Mycket enkelt Pär, nämligen att det är fullt möjligt att värdera hela skalan
Ja, det ena utesluter inte nödvändigtvis det andra. En person med lång erfarenhet och stort engagemang kan givetvis besitta andra värdefulla egenskaper. Men, som du (lätt ironiskt) uttryckte det, är det inte alla förunnat..
Om man sammanfattar inläggen hittills, tycks de flest medge att erfarenhet och kunskap ger tyngd och trovärdighet åt ett argument. Men även om man har rätt, betyder inte det att man automatiskt har rätt att säga det! Iaf inte om det sker på ett sätt som är respektlöst eller otrevligt. Med andra ord: En god stämning kan skänka större behållning och utbyte, än en fastslagen slutsats, hur korrekt och oemotsäglig den än må vara.
Intressant!
|
- |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/03/07 : 17:30:49
|
quote: Lång erfarenhet på ett felaktig sätt är fortfarande inget att hänga i julgranen imho
Rydberg. Jag utelämnade delarna över denna delen då dom ändå är inne på samma spår..
Jag KAN bara inte låta bli att fråga dig VEM som avgör detta
"Lång erfarenhet på ett felaktig sätt"
Vem är den personenSom KAN eller ÄR den som skall avgöra detta
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2005/03/07 : 17:40:03
|
quote: För mig är även attityden viktig. De som är tvärsäkra har jag mindre förtroende för än de mer nyanserade. Som tur är brukar erfarenhet ge inskikten om att tvärsäkerhet och HiFi inte hänger ihop. Därtill är området allt för mångfacetterat.
Var visst lite trött i natt när jag läste denna tråd. Instämmer med Jörgen_G i hans inlägg, attityden är mycket viktig!
Sedan så tycker jag att Björn-Ola har en poäng i sitt inlägg quote: Många gånger verkar tekniskt kunnande bidra till förutfattade meningar och det kan blockera intryck eller t.o.m viljan att testa något nytt. Saker och ting kan avfärdas direkt eftersom det inte finns någon teknisk förklaring. Dessutom verkar somliga kräva en teknisk förklaring av alla som beskriver sina lyssningsintryck, vilket är en tråkig attidyd
Min värld är inte svart eller vitt, så jag instämmer verkligen i detta! |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2005/03/07 : 19:00:58
|
Jag gillar en ödmjuk, nyfiken och öppen attityd. "Jag testade trots jag tvivlade, det fungerande va kul!" Svalander tycker jag har skön inställning!
Jag beundrar er här som kan förklara för mig knepiga saker på ett enkelt sätt. Ja helt enkelt dom som kan vara seriösara samtidigt som dom inte tar sig själva på så förbannat stort allvar. Hifi och musik är för mig känslor och upplevelser, mao något subjektivt. Att hitta något absolut sanning i detta går inte.
Det jag inte gillar i attityder är jag skall ha rätt. "Skit samma om jag skriver 100 inlägg jag skall ha rätt"
Jag försöker leva mitt liv efter devisen "Det är bättre att må bra än att alltid ha rätt" När jag får detta att fungera har jag sinnesro och kan få fina upplevelser av plattorna och anläggningen. |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2005/03/07 : 22:49:24
|
Om man är ute efter välljud så finns det väldigt enkla regler och lösningar, men om man börjar nånstans att föra in andra prioriteringar som "möbleringsvänlighet" "flyttbarhet" osv, så blir allt en gråskala. Vad har då detta med denna tråden att göra? Jo: osäkerhet och att alltid behöva föra in ett "IMHO" för att slippa hävda något och stå för något konkret och lättanvänt, gör (enligt mig) (ett exempel) trådar mindre intressanta.Erfarenheter som förmedlas på ett sakligt och förståeligt sätt med en logisk och lättförstådd analys,är lärorika och givande. En massa flytande "men kanske så eller så eller inte men enligt min lilla obetydliga och värdelösa kunskap(troskap) så kanske om auktoriteterna tillåter" osv, gör att det egentligen inte går att lära sig något användbart.Att därimot inte kunna något och själv skriva så är ju helt rätt. Jag ser forumet som en erfarenhetspool och enkel konkret och användbar förståeligt förmedlad erfarenhet och roliga ideer och påhitt är det jag tycker om att läsa och hoppas att jag kan bidraga med. Jag är så ohyggligt naiv och blåögd att jag vet att det finns ett väl definerat fel och ett väl definerat rätt sätt för allt. Världen är enkel och lätt att förstå, konsten är inte att göra något bra, konsten är att göra det smart och inom plånbokens allt för snäva gränser. Detta är min syn på allt i livet och jag vill aldrig göra någon fel eller hävda att jag har rätt över någon annan, men jag förstår att det ibland tolkas så. Att undvika att hävda något som en kunskap är för mig bara ett sätt att försöka smälta in och anpassa sig. Något jag har lika svårt att göra själv som ont av när andra gör. Jag försöker lika mycket stå ut som den jag är (stå ut är positivt i min värld) som jag försöker att acceptera andra som dom är och vem som helst får hävda vad som helst och jag kommer lyssna med stort intresse och undvika att fördömma eller ringakta/håna eller liknande, bara för att det den personen säger som en sanning till mig inte är min sanning. Så för att knyta ihop mitt lite självcentrerade inlägg så vill jag se och blir intresserade av människor som har mycket ideer och vågar stå för sina observationer och hävda dem som sanningar. (tills annan kunskap dyker upp som ändrar/stärker/omkullvälter.) (Tyvärr är det väl en mänsklig tradition att misstro säkra människor med erfarenheter och ideer som inte är godkända av rådande auktoriteter.) Jag drar mina egna slutsatser och är inte vidare rädd för att läsa och fundera över annat än det jag själv vet för tillfället. Jag blir alltid som ett barn på julafton när jag upptäcker något nytt som ändrar det jag tidigare vetat,lika kul varje gång, men tyvärr allt för sällsynt.
Vad tror ni? Skulle jag passa som diplomat? |
|
|
Topic |
|