HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur många har egentligen hört Ino's alster?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/03/10 :  13:06:55  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Blue> Det är inte kontinuerlig effekt såklart, kontinuerligt klarar den 200w enligt IÖ:s egen definition på effekttålighet.

Spektralt har test-signalen bandbredd 8 - 64 000 Hz, med två knäpunkter, ett knä vid 31,25 Hz (HP) och ett vid 2 kHz (LP), samt med en Crestfaktor på 6 dB. Denna vår mätnorm ställer högre krav på högtalaren än de normalt använda normerna (till exempel IEC och DIN). Därför finns det exempel på högtalare med högre angivna effekttåligheter än våra, men som i verk-ligheten tål mindre.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/03/10 :  13:15:58  Show Profile Send Blue a Private Message
Rydberg: Jo jag är med. Men en stärkare som kan gasa ut 5000 W dynamiskt då... inte helt lätt och billigt att hitta det heller skulle jag gissa...

Jag menar bara: Vad är poängen att överhuvudtaget ange en sådan siffra? Tror man att det finns folk därute som funderar på att brassa på en bit över 5000W i topparna (från vad det nu är för vettigt slutsteg som skulle fixa detta) och varna dom att "appapp... nur får du gasa ner lite grabben".

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/03/10 :  13:27:58  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Om du har ett par högtalre som är hyffsat lättdrivna, 88db, och spelar 100 dB vid 1 meter (klart lägre i lyssningspunkten) så kräver en 24dB transient (dvs 124dB) en momentaneffekt på 4096w. En högtalare som pi60s är designad för att klara sådana transienter utan att gå sönder. Pass X350 som jag hade innan kunde lämna peakeffekt på över 3000w

Edited by - Rydberg on 2005/03/10 13:28:39
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2005/03/10 :  13:52:45  Show Profile Send Bosco a Private Message
matson:

quote:
Bosco: Mkt fint! Hur fick du till det längst in på "hyllan"?(håller på och bygger och blir nervös bara jag tänker på det)

Tänker du på faneringen? Diskantbaffeln fanerade och fräste jag faktiskt innan jag monterade lådan, detta för att min fräs inte kommer åt att fräsa försänkningen för diskanten när lådan är monterad. Innan monteringen skar jag av faneret precis ovanför hyllan, det gör inget om man skär lite ovanför eftersom faneret på hyllan täcker 0.8mm upp. Problemet är förstås att skära direkt under försänkningen, där är det inte mycket att skära i och faneret kan gå sönder.

Om det är kanterna där faserna möts på sidorna av hyllan du menar så gjorde jag de skarpa kanterna för hand med en fil. Faserna i övrigt frästes med en fasfräs.
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2005/03/10 :  13:57:06  Show Profile Send Bosco a Private Message
Blue: för att återge en okomprimerad virveltrumma naturligt krävs väl drygt 1000W för normalkänsliga högtalare, och lite mer än en virveltrumma vill man ju lyssna på.

Så blir det ju nästan aldrig i verkligheten på "vanliga" inspelningar, men det finns ju film också...

(undrar hur mycket kräm Amarok kräver vid de där "urladdningarna" i början?)
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/03/10 :  14:29:02  Show Profile Send U1 a Private Message
Hoppas tråd skaparen ursäktar lite OT

Det roliga var >5kw, detta säger absolut inget. Tänk om vi alla skulle resonera så! Hur långt har du till jobbet? >1000km...etc

Om man vänder på tecknet så börjar vi snacka på något som är konkret. Säg den högtalare som inte tål >5kW (300Hz).....

Över till något relevant.

Skulle inte någon av er Ino ägare kunna ta er till diy mässan i gbg? Jag skulle tro att det är riktigt många som vill höra dessa högtalare, personligen önskar jag att höra någon av IÖs högtalare.

MvH
Johan
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2005/03/10 :  14:48:54  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message
> betyder väl mer än om inte jag missuppfattat det hela.

"It takes a joyful sound
To make the world go round"
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/10 :  14:51:20  Show Profile Send matte76 a Private Message
Stämmer det Jensevik

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/03/10 :  15:06:19  Show Profile Send Rydberg a Private Message
U1> Då är det kanske vår tur att skratta , > utläses större än, i detta fallet blir det alltså mer än 5kW. Säger det mer nu eller?

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/03/10 :  15:07:49  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
">5 kwatt" betyder precis som två varit inne på : "mer än 5000 watt".

Att ha >1000km till jobbet vore ganska ovanligt och väldigt opraktiskt.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2005/03/10 :  15:12:27  Show Profile Send Bosco a Private Message
Men mer än är ju inget vidare mått... Det innebär ju oändligt mycket.

Edited by - Bosco on 2005/03/10 15:13:33
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/03/10 :  15:15:58  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Nej det innebär det inte alls, det betydet bara att högtalarna tål mer än 5000w, det kan var 5050w, 6000w, det betyder ju inte nödvändigtvis att de tål oändligt med effekt. Det är väl ofta man specar så eftersom man har vissa varitioner.

Edited by - Rydberg on 2005/03/10 15:18:16
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/03/10 :  15:16:29  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Finns det fortfarande ingen som kan skicka mig hans produktkatalog? Skicka PM, så ger jag er en mailadress...

Fixat

Edited by - Merkurius on 2005/03/10 15:23:36
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2005/03/10 :  15:18:30  Show Profile Send Bosco a Private Message
Jo, men vill man misstolka det så är det enkelt.

Vad siffran vill säga är väl egentligen att högtalaren klarar minst 5KW.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/03/10 :  15:20:20  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Precis, det är väl uppenbart för de allra flesta? (med undantag för några stolpskott )

Edited by - Rydberg on 2005/03/10 16:21:55
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/10 :  16:11:31  Show Profile Send mayro a Private Message
som vanligt så får man superkul då man kan ge nån på skallen ser jag.. Men enligt vad jag ser och förstår så är det ett rent misstolkande och därvid missförstånd ifrån U1 sida....troligen skulle även den bästa kunna missförstå i detta fallet om man la lite lite uppmärksamhet åt sidan.......vilket man ju ser alla göra till o från här och på andra ställen i livet.

Men vad har detta med topic att göra.. Har vi hört Inos alster MERA om man löser denna fråga tro????

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/10 :  16:22:53  Show Profile Send matte76 a Private Message
Vilka är stolpskott menar du Rydberg?

Edit: There´s no point in asking you´ll get no reply....

- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)

Edited by - matte76 on 2005/03/10 16:37:49
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/03/10 :  16:23:24  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Ah nu resonerar ni dumt. Hur många produkters egenskaper som helst specas ju som "minst" såhär mycket. Och tål t.ex. en högtalare minst 5000 watt så kan jag sitta lugn med mina 100 watt oavsett om högtalaren i praktiken tål 5001 watt eller 100000000 watt.
quote:
Men mer än är ju inget vidare mått... Det innebär ju oändligt mycket
Det är ett jättebra mått så länge gänsen är långt från vad du kommer behöva. En bill som toppar > 200km/h är fullt tillräckligt för svenska vägar, en högtalare som tål > 5000 watt torde inte bli överbelastad i några normala användanden. Och nej, det betyder INTE oändligheten.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/03/10 :  16:39:46  Show Profile Send Haakan a Private Message
dessa trådar är alltid intressanta roligast av allt e alla som klagar när dom inte ens hört skiten...dra en sväng till ingvar vetja...så svårt kan det väl inte vara? jag kanske borde fara dit själv? så man får va med å skriva i denna tråd eftersom det är det den handlar om...

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/03/10 :  16:46:53  Show Profile Send Blue a Private Message
Haakan: Jag klagar INTE på Pip. Har aldrig hört dom, men är övertygad om att dom är väldigt bra, med tanke på att jag i princip bara hört positiva omdömen, även från icke LTS-frälsta.

Min enda kommentar gällde det komiska i att specificera en maxeffekttålighet på 5000 W. Och att ja, i princip är det meningslöst att specificera effekttålighet för högtalare överhuvudtaget.

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/10 :  16:48:34  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Jag klagar INTE på Pip. Har aldrig hört dom, men är övertygad om att dom är väldigt bra, med tanke på att jag i princip bara hört positiva omdömen, även från icke LTS-frälsta

Jag håller med Blue, detta gäller mig med. Men diskutera dess påstådda suveränitet måste man ju få göra...även utan ha hört dem. Eller?

Edited by - matte76 on 2005/03/10 16:49:16
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/03/10 :  16:59:26  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Blue-> Varför är det önödigt att speca effekttålighet? Det är väl jättebra att veta hur mycket/lite det krävs för att förstöra ett element?
Exempelvis avrådde Ingvar mig att driva hans basmoduler pX med ett gammalt nad-steg(2200) vilket lämnar dynamsikt över 400w/kanal vilket skulle leda till en ganska stor risk att förstöra elementen(genom stor värmeutveckling) vid transienter. Då fick man "ha is i magen" som han uttryckte sig.

Mvh

Edited by - Baltazar on 2005/03/10 17:06:37
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/03/10 :  16:59:51  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Och att ja, i princip är det meningslöst att specificera effekttålighet för högtalare överhuvudtaget.
Hur menar du då? Det spelar alltså inge roll hur starkt man kan spela med dem?

Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/03/10 :  17:07:04  Show Profile Send U1 a Private Message
Skämms

(med undantag för några stolpskott) Den var jag värd

MvH
Johan

Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/03/10 :  17:12:42  Show Profile Send Blue a Private Message
Rydberg: Jag menar så här: Har man ett normalt lyssningsrum så är det med dom flesta högtalare extremt svårt att förstöra dom pga att förstärkaren är för kraftfull, och att man låter den lämna mer effekt än vad som normalt är specat för högtalaren. Håller du inte med om detta? (Givetvis gäller detta så länge effekten är ren, en klippande stärkare kan som bekant vara skadlig för högtalarna. Med andra ord är "rekommenderad minsta effekt" en betydligt mer användbar spec än "max effekttålighet").

Men visst, kanske är det jag som inte riktigt ser tjusningen i tokhöga ljudnivåer (och jag lyssnar nästan aldrig på "dynamiskt inspelad" musik). Men även med dynamisk musik är jag övertygad om att det (i ett normalt vardagsrum) krävs en ohälsosamt hög ljudnivå för att man ska riskera sabba högtalarna, så länge vi snackar om en stärkare som lämnar ren effekt.

Men återigen, det som jag ser som outhärdligt högt är kanske normal lyssningsvolym för dig, vad vet jag.

Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000