HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Absorbenter och diffusorer - köpråd
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

J
Starting Member

43 Posts

Posted - 2005/03/09 :  08:56:28  Show Profile Send J a Private Message
Efter en lång tids frånvara från hifi-affärerna, funderar jag nu på lite uppgraderingar. En område som jag tror det finns mycket att hämta i är "rumsakustiksbehandling".

Jag har en anläggning bestånde av Nautilus 804 och Luxman elektronik.

Rummet är tvådelat (med valv imellen) och består av 4*5 meter + 3*4 meter fyrkanter, det är mao ganska lång, men jag tänkte har hifin stående på längden och i i det stora delrummet. Ungefär så här har jag preliminärt tänkt mig mao:

+---=======---+   H = hötalare
|             |   = = fönster
|  H       H  |   L = lyssningsposition
|             |   
|             |
|             |
|      L      |
|             |
+-          -++
|            |
|            |
|            
|
|            |
+---    -----+
OBS! Rummet är helt skalenligt...lite svårt med så här enkla medel...


Hur mycket pengar kostar justa absorbenter/diffusorer eller rättare sagt hur mycket bör man lägga. Och var bör jag införskaffa om jag till en börja vill dämpa sidoreflexer och så vidare. Finns det bra affärer i Göteborg som kan hjälpa en?

Är lite rädd att 804:orna bas kommer bli lite mager i ett såpass stort rum, men det återstår att se (ej flyttat in än).

Andra åsikter på placering osv mottages gärna också.

Edited by - J on 2005/03/09 09:00:27

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/03/09 :  09:23:50  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Om du kan tänka dig DIY har jag flera tips annars gäller Svanå/golden age/Ecophon. Dämpa frontväggn (den du ser när du lyssnar) + c:a 1/3 av sidoväggen+golv+tak på samma yta så kommer du att lyfta dina 804 till nya höjder.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

J
Starting Member

43 Posts

Posted - 2005/03/09 :  12:07:22  Show Profile Send J a Private Message
Micke Y: Du menar alltså "paneldämpning"? Vilken typ?

Skall man dämpa hela frontväggen (fönstren går förståss inte, man får väl ställa persiennen halvstängd, skaffa tunga gardiner och leka budgetdiffusor som bäst ;-)? Men annars menar du alltså att man skall döddämpa hela frontväggen bäst det går. Och 1/3 av taket, väggarna och golvet i stora rummet (nedre rummet vill jag inte göra inverkan på). Med 1/3 menar du 1/3*(golvyta+takyta+väggyta)?

Bör man skaffa tubetraps eller likanande för att döda 1:a och 2:a sidoreflexen (eller sköter man detta på annat sätt)?

Är det inte vettigt med diffusorer lite här och där också?

Detta är ett vardagsrum, så vissa restriktioner finns ju på hur det får se ut när det är klart...

EDIT: Vi snackar dessutom hyresrätt, vilket också sätter lite begränsningar i hur mycket man kan borra och limma osv i tak och väggar.

Edited by - J on 2005/03/09 12:54:46
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/03/09 :  18:43:13  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Döddämpade rum utfärdas generell varning för.

Generella råd utfärdas generell varning för...

Om 1 månad skall vi kunna erbjuda en service som inbegriper hembesök, mätning samt så lite akustikreglering som möjligt.

Börja med att flytta in, häng upp tavlor och gardiner, bokhyllor och annat. Sedan får man ta hand om de bekymmer som blir. Baspuckeln i ditt lyssningsrum kommer att bli vid 60 - 80 Hz ca och den tar man hand om med en Helmholtzresonator (eller två) kostar inte skjortan. 1:a reflexen kräver diffusor som är minst 10 cm djup. Absorbent funkar dåligt på 1:a reflexen om den inte är tjock.

mvh

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

snaben
Member

108 Posts

Posted - 2005/03/09 :  18:47:37  Show Profile Send snaben a Private Message
Hej HIFI-Consult

Jag vill gärna att du berättar mer om er planerade nya service med hemtjänst (!).

Jag bor i Helsingborg.


Hälsningar

olle

OED
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/03/09 :  19:20:39  Show Profile Send Haakan a Private Message
snaben...frågan är om det blir bättre eller bara annorlunda om du inte har mätutrustning till ditt förfogande...lej bort jobbet är mitt tips

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/03/09 :  21:15:18  Show Profile Send Micke Y a Private Message
J

Nä döddämpa är jag lite tveksam till. Personligen tycker en blandning av dämpning & diffussion funkar bättre.

Jag har byggt 6 st. liknande LeoArietis dämptavlor som sitter på frontväggen (2) och sidoväggen (4) tillsammans med mycket diffussorer i rummets bakväggar och en mellan högtalarna på frontväggen.
Du behöver 2 membran absorbenter (bredbandiga) eller helmotz resonatorer (smalbandig) på att kontroll över den djupa basen. De placeras i hörnen på frontväggen.
Golv har tjock matta och tak har enkla dämptavlor vid 1:a reflex.

Dämptavlorna sitter vid 1:a reflex + jämt fördelade vid frontväggen (bilder kommer)

http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35518

Man kan också tänka sig ett draperi runt hela frontväggen.

Det finns några bra länkar i kokboken - läs dom innan du bestämmer dig för hur du vill göra. Bor du i Stockholm är du välkommen hit och kolla.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2005/03/09 21:38:45
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/03/09 :  21:43:36  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Konceptet börjar ta form så sakteliga. Mätapparat kommer att inhandlas och det börjar redan komma bokningar.


Här finns lite mer i ämnet:

mvh

,

/Z- fixade till länken

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

snaben
Member

108 Posts

Posted - 2005/03/10 :  21:41:14  Show Profile Send snaben a Private Message
Haakan

Jag har mätutrustning för digital rumskorrigering och det är väl OK men jag är intresserad av att komma åt själva grundproblemet --> Rummets akustik.

Jag hoppas att ett vant och erfaret öra kan hjälpa mig. Hoppas.....

olle

OED
Go to Top of Page

snaben
Member

108 Posts

Posted - 2005/03/10 :  22:02:49  Show Profile Send snaben a Private Message
Sladd

Jag läste din länk du la ut och jag vill gärna ställa mig i kö för ett hembesök.... Kanske finns det fler som är intresserade i Skåne........



olle

OED
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/03/10 :  22:16:26  Show Profile Send Haakan a Private Message
snabeln alltså för å veta hur å var du ska dämpa måste du ha en ljudmätare...så enkelt är det, förutom en del kunskap dvs

finns många som kan mycket om akustik på vårt grannforum

www.faktiskt.se

dock kanske det bästa är å leja nån professionell om man inte kan nånting


"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

J
Starting Member

43 Posts

Posted - 2005/03/11 :  07:52:45  Show Profile Send J a Private Message
Tack för alla tips hittills. Har snackat med Hifi-consult och deras koncept verkar passa mig mycket bra. Så jag ger mig till tåls tills dom är redo... deras "releasedatum" klaffar bra med mitt schema i övrigt.

Om inget har något bättre tips så tror jag Hifi Consult får uppdraget.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/03/11 :  12:14:54  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Kanske finns det fler som är intresserade i Skåne........




Ängelholm 20 min. från Helsingborg.

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Audio Concept
Member

981 Posts

Posted - 2005/03/11 :  13:00:30  Show Profile  Visit Audio Concept's Homepage Send Audio Concept a Private Message
För alla i Stockholmsområdet finns denna service redan tillgänglig. Kontakta oss för mätning och demo av våra akustikpaneler.

mvh, Audio Concept, Robert

mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end

www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/03/11 :  13:12:49  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Lika bra att även jag passar på att säga att Engelholm Audio (i Karlskrona/Blekinge) har haft, och har, denna tjänst under en lång tid. "House Calls" görs på beställning och information finns i prislistan som man hittar under Downloads på www.engelholmaudio.com


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/03/11 :  20:04:09  Show Profile Send Micke Y a Private Message
OK nu har alla fått göra reklam men jag vill påminna om våre regler som säger följande:
quote:
§.5 Reklam på HiFiForum.nu
Finansieringen av HiFiForum.nu sker genom reklam via banner.
Administrationen av reklamen sköts av Admin. Reklam på andra ställen än
de av Admin rekommenderade är inte tillåtet
, tex tillåts inte
reklam i en medlem's avatar (/signatur).


Jag vill uppmana våra leverantörer att göra sina erbjudanden tydliga via nyheter eller på andra sätt men motstå frestelsen att gå in i trådar med sina erbjudanden.

Jag väljer att inte editera inläggen men hoppas att vi slipper det i fortsättningen.

Micke



When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000