HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur står sig Holfi mot konkurrenterna??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

PLandgren
Starting Member

33 Posts

Posted - 2005/03/08 :  12:07:44  Show Profile Send PLandgren a Private Message
Holfi är ett märke som man nästan aldrig ser i diskussionerna här på forumet. I Danmark verkar det vara lite mer utspritt, men kan det finns ju många danska märken som är stora i Sverige.

Holfi har en del förstärkare med en (i mina ögon) smart funktion för integrering i hemmabio. Redan deras lilla förstärkare Integra 8S har försteg för 5.1, men bara slutsteg för 2-kanaler. All avkodning av allehanda format som DTS osv. antas hanteras externt, antingen i en ren avkodare eller i DVD-spelaren.

Borde inte detta göra att man får maximalt 2-kanalsljud för sina pengar, men ändå en smidig integrering i hemmabion? Jag kör en HTPC med M-Audio Revo 7.1 så det mesta klarar man där i.

I modeller finns det flera stycken att välja mellan. De finns både med 2,3 och 5 slutsteg i. Sen ovanför hittar man rena för-/slutsteg varav de finare har batteridrift, men då blir det riktigt dyrt.

Jag är lite sugen på deras billigaste försteg..

Vad har ni för synpunkter??

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2005/03/08 :  13:03:30  Show Profile Send Larsho a Private Message
Har själv ägt Integra 88SE och det är mycket trevliga
maskiner, har tyvärr inte hört den nya 8S men den gör dig
säkert inte besviken.

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/03/08 :  13:43:43  Show Profile Send Blue a Private Message
Aldrig lyssnat, men enligt Calle på Ljudprodukter i Malmö slår Holfi allt i prisklassen kring 10 kkr/stycket... Och då säljer han ändå en del Audio Analogue, Rotel och Musical Fidelity. Fast marginalerna på Holfi är kanske bättre, vad vet jag.

; )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2005/03/08 :  13:48:41  Show Profile Send Larsho a Private Message
Holfi är Calles egna favorit faktiskt, och han har det själv
hemma i sin anläggning

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

PLandgren
Starting Member

33 Posts

Posted - 2005/03/08 :  15:09:42  Show Profile Send PLandgren a Private Message
Men det verkar ju nästan också bara vara Ljudprodukter som säljer dem i Sverige?
Vad det betyder vet jag inte, men det är väl egentligen också därför jag skriver här.

Det jag hört av dem låter bra, men de har inte hemma någon av de dyrare modellerna som väl är de som är mest intressanta.

Om man ska betala 15-20.000, är Holfi i så fall ett bra val? Jag har sett att Copland har ett försteg med 5 (eller 7?) ingångar, men utan avkodning. Är det ett bättre val?
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2005/03/08 :  15:48:22  Show Profile Send Larsho a Private Message
Nja Malmsjö Hifi säljer också Holfi och Dennis Hifi har gjort
det tidigare men är osäker om de fortfarande gör det ?

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2005/03/08 :  16:27:15  Show Profile Send sker a Private Message
HiFi-klubben hade på g att börja sälja Holfi vet inte hur det har gått med det?

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2005/03/09 :  10:30:22  Show Profile Send snare2 a Private Message
Hifiklubben säljer ju "konkurenten" Thule istället
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2005/03/09 :  10:39:37  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Hifiklubben i danmark säljer HOLFI.
http://www.hifiklubben.com/dk/produkter/surround_sound/Forstaerker.htm

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2005/03/09 :  10:44:07  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Några bilder på HOLFI från Köpenhamnssmässan 2005.

Klicka på bilden för att öppna en större bild i ett nytt webläsarfönster:

Xenia


Integra 8S



Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2005/03/09 11:31:17
Go to Top of Page

PLandgren
Starting Member

33 Posts

Posted - 2005/03/09 :  11:40:41  Show Profile Send PLandgren a Private Message
De modeller som kan vara intressanta är:

Integra 8S, ~10.000 kr
Integra 3.5.1, ~14.000 kr
Integra 2.5.1, ~24.000 kr (?)
eller möjligtvis Pre 5.1 för ~20.000 kr + matchande slutsteg.

Hur står sig dessa mot andra förstärkare i liknande prisklasser?
Till exempel Integra 2.5.1 ligger ju i pris med Advantage Thor. Den har fördelen med försteg för alla kanalerna, men det viktiga är ju hur den låter! Någon som hört båda?

Hur mycket bättre blir det sen om man väljer Pre 5.1 med 2-kanalssteget för ~12 kkr?

Jag kan väl alltid ta mig till Danmark för att provlyssna, men jag är intresserad av att höra om det är någon av er som redan gjort det och som kan dela med sig?

Sen kan man ju fundera på hur smart det är att köpa ett märke som inte så många andra har eller har hört talas om... Dels så betyder det ju något för andrahandsvärdet, men sen borde det ju också finnas en koppling mellan en produkts popularitet och dess kvalitet/prisvärdhet. Men det kanske är för naivt att tro?

Två exempel:
(jag tycker de ser bättre ut i svart. Träfronterna är lite kinky! Varför finns de inte i silver/alu?)

http://www.hifiklubben.com/dk/produkter/surround_sound/forstaerker/detail/HOLFI_Integra_351_forstaerker.htm?id=1817



http://www.hifiklubben.com/dk/produkter/surround_sound/forstaerker/detail/HOLFI_Pre_51_surround_forstaerker.htm?id=1984


Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/09 :  11:45:21  Show Profile Send mayro a Private Message
för en 4 år sedan jämförde jag en integread holfi och dito krell i cav serien....

Holfi var klart trevligare att lyssna på musik igenom....

Så i denna nivå stog i alla fall holfi högt enligt mitt lilla prov...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

oscar-ja
Member

77 Posts

Posted - 2005/03/11 :  09:43:18  Show Profile  Visit oscar-ja's Homepage Send oscar-ja a Private Message
I Stockholm kan man köpa Holfi hos Lars Bengtsson Ljud & Video. Det avskräcker i alla fall mig. Dessutom har jag varit skeptisk till Holfi sedan jag läst recensioner på TNT Audio, som inte var så positiva. Uppenbart här är dock att inte alla delar deras uppfattningar, och jag har inte lyssnat alls.

Kan dessutom hålla med om att träfrontarna inte är så heta. Det ser ut som något man slängt ihop själv tycker jag. I alla fall som sånt jag slängt ihop!
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2005/03/11 :  10:17:48  Show Profile Send Larsho a Private Message
oscar-ja

Då har du nog inte sett träfrontarna i verkligheten

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

oscar-ja
Member

77 Posts

Posted - 2005/03/11 :  21:26:30  Show Profile  Visit oscar-ja's Homepage Send oscar-ja a Private Message
Larsho, jag har sett dem inne på Lars Bengtsson, men det var rätt länge sedan. Jag kanske skulle omvärdera min åsikt om jag såg dem igen? Syftet med träpanelerna är väl att sticka ut från mängden, och det får man säga att de gör. Trä ser man ju i en del hifi-produkter, men vad Holfi har gjort är liksom att bara byta aluminiumfronten mot en träpanel rätt av. Jag ville inte ha sagt att det är taskig finish på Holfi-grejerna, bara att jag personligen inte gillar det.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000