HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CD spelare köpråd
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Gottis
Member

89 Posts

Posted - 2005/03/04 :  18:53:14  Show Profile Send Gottis a Private Message
När jag satt och lyssnade på min två kanals anläggning i dag så fick jag för mig att koppla in min H/K DVD 30 för att höra hur det lät med den istället för Nad C542. Snacka om att tappa hakan. Det blev ett helt annat driv och basen blev desutom bättre. Det var som att dra bort en filt från högtalarna. Om Nad C542 tycker jag nu så här. Men så är det när man bor på Gotland och inte kan gå och lyssna eller låna hem får att lyssna själv. Så nu skulle jag uppskatta tipps på en CD spelare mellan 5 och 10 000kr. Det jag är ute efter är, bra driv / bra bas / mjuk/varm diskant. Jag driver mitt system med Thule pr 150B-PA150B Högtalare JMlab 726S

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/03/04 :  18:55:55  Show Profile Send Tomas a Private Message
Hittar du en begagnad Opera audio consonance reference 2.2 så är du hemma! De ligger däromkring!

Förresten här är en:

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=22629

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317

Edited by - Tomas on 2005/03/04 18:57:06
Go to Top of Page

Gottis
Member

89 Posts

Posted - 2005/03/04 :  19:03:47  Show Profile Send Gottis a Private Message
Nu när jag bor som jag gör Så vill jag inte köpa beggat över nätet, det är jag alldeles för feg för. Inga tegelstenar för min del Men tack för tippset.
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2005/03/04 :  19:10:39  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
...

www.akkelisaudio.com

Edited by - Akkelis Audio on 2005/03/05 13:45:58
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/03/04 :  19:11:25  Show Profile Send Tomas a Private Message
Du skulle tjäna på att åka bil hem till honom och köpa den men om du inte vill köpa begagnat är det en annan sak.

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/03/04 :  19:22:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Xindac SCD2 är riktigt bra.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Gottis
Member

89 Posts

Posted - 2005/03/04 :  20:11:40  Show Profile Send Gottis a Private Message
Jobbar mån - lör så det finns inte tid att åka färja från Gotland t o r med bil. Men i sommar - höst ska jag ta ledigt och åka över för en lyssningsrunda för då ska det innhandlas högtalare för 20 - 25 tusen. Det vågar jag absulut inte köpa olyssnat.

Den där Esound CD-E5 så ju intresant ut. Hör av mig senare ifall jag kan bestämma mig

Edited by - Gottis on 2005/03/04 20:35:54
Go to Top of Page

Wibbe
Starting Member

38 Posts

Posted - 2005/03/04 :  20:12:08  Show Profile Send Wibbe a Private Message
Hej Gottis!

Har precis lyssnat på några CD-spelare (max ca: 10000 sek)för uppgradera 2-kanals ljudet hemma hos mig. Har bla. lyssnat på Arcam, Primare, Atoll, Marantz, Pioneer 868(DVD-spelare)...
Tillslut hamnade det en Primare CD21 hemma hos mig. Tyckte den och Atoll CD100 var bäst, så då gick jag på designen. Båda hade ett väldigt naturtroget ljud med varm karaktär. Båda hade en ordentlig pondus utan att visa sig på styva linan (svårt att förklara).
Delad andraplats kom Arcam CD192 och Atoll CD80. Där tyckte jag de blev lite mer "uppstressat" ljud och inte lika naturtroget utan lite mer pitchat.
Dock tyckte jag inte att Pioneer 868 gjorde bort sig heller. Inte samma strama bas och aktoritet men bra placeringar och 3D.

Hoppas det hjälper nått

MVH
Wibbe
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2005/03/04 :  21:53:21  Show Profile Send The Leafs a Private Message
quote:
Det jag är ute efter är, bra driv / bra bas / mjuk/varm diskant


Jo jag vet...."en dåres envishet" o.s.v.....men jag rekommenderar en lyssning på Rega Planet2000 eller ännu hellre en beggad Rega Jupiter.

Din beskrivning av vad du är ute efter stämmer bra in på dessa. Inte universums mest detaljerade spelare, men spelglad till 1000 och med ett ljud som man aldrig kan bli lyssningstrött av. Behaglig diskant.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/05 :  08:24:42  Show Profile Send matte76 a Private Message
Primare CD21, för både ljudet och utseendet...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Gottis
Member

89 Posts

Posted - 2005/03/05 :  16:28:49  Show Profile Send Gottis a Private Message
Nu när den värsta besvikelsen/ilskan över Naden har gått över och jag har sansat mig lite så tror jag att jag väntar med CD köpet tills jag sticker upp till fastlandet för inköp av högtalare och kollar på CD sammtidigt. Kina spelaren och Primaren de är väl som verkar mest intresant just nu. Tackar för alla svar. Kanske det var lite onödikt att starta den här tråden men det kan bli så när man är förbannad över att kastat 4000 rätt ut i östersjön
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/03/05 :  16:38:07  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Vågar inte räkna på alla pengar jag kastat i sjön.
Vägen till hifi-nirvana är krokig med många snubbeltrådar och fallgropar.
Av skadan blir man vis men inte rik, sägs det.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Barfotalasse
Member

123 Posts

Posted - 2005/03/06 :  12:13:13  Show Profile Send Barfotalasse a Private Message
Skulle lyssna, pröva själv -och så det viktigaste: Att sova på saken...

Mitt exempel. Hade en lite äldre Technics CD som jag pensionerade och handlade en Denon beg. universalspelare istället. Superlativ i recensionerna, lättanvänd, bra ljud och kan spela dvd =Givet köp tänkte jag.

Resultat:
Går tyst. Lite bättre ljud. aningen mjukare, bättre perspektiv, lite mer liv. Knappt så det märks. (Kör analog ut men på väg mot digitalt.)
Klart snyggare.
Busenkelt med CD/DVD/SACD/DVD-A. Bara starta. Föredömligt. Bravo!

Men:
Det tar 13 sekunder att läsa in skivan innan det kommer ljud. Inga problem för mig, men om jag sitter med kompisar, spelar och byter skivor, känns det som att ha en rostig spelare.

Vid sökning med ljud kommer musiken st-tö-öt-tv-vi-is. Kanske stort problem om man ofta letar upp grejer inne i låtarna. Tur för mig att jag till 99% sitter ned och spelar en hel skiva. Fjärren används bara när jag tittar på dvd.

Trots att spelaren är bland de stilrenaste skulle jag gärna betalt 1000 spänn extra för att slippa ALLA texter på fronten utom modellbeteckningen. Tycker texter och märken på ser ut som smutsmärken...

Det är liksom alltid viktigt att hitta alla minus och sedan fundera på om de kommer bli odrägliga när man ska leva med dem.

Är jag nöjd? Ganska. Kommer jag nånsing bli helt nöjd? Nä.

När man väl insett att man faktiskt ÄR konstig, försvinner stressen med att försöka vara normal.
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/03/06 :  13:42:16  Show Profile Send paradigm a Private Message
Alltså, om någon har ett par hundringar över och känner för att vara lite vågad, skulle jag varmt rekommendera att ni inhandlar en gammal Playstation PS1 med modellbeteckningarna, SCPH1002, 5002, 5502, 7002, eller möjligen 7502. Ju äldre desto bättre!
Om det nu inte redan råkar ligga en gammal PS1'a i ungarnas garderob.

Koppla in den på ljudanläggningen och jämför sedan förutsättningslöst ljudet, med vad det nu är som ni så gärna vill ha.

Fråga er sedan om det är ljudet eller prislappensom räknas!!!

/Rolle
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/03/06 :  17:15:48  Show Profile Send Blue a Private Message
paradigm: Hehe... har en Playstation hemma. Den låter öken. (Fast förmodligen är det fel modellbeteckning dårå...).

Läge för ny "Denver-tråd"?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/03/06 :  18:50:32  Show Profile Send KennethS a Private Message
hehehe har en svingammal ps1:a, ska kolla:D

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2005/03/06 :  19:43:53  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Ah,det där läste jag om någonstans.
Är det inte ett gäng tyskar som tokmoddar gamla PS1
Ska visst låta riktigt bra enligt dom.
/Jonas
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/03/06 :  21:26:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Tyskarna: http://www.musicconnection.de/pdf/dynastation_GB.pdf
Grejen med det här är att driven är gjord för att kunna läsa skivor hur dåliga de än är.
(Ungar är inte alltid så aktsamma om sina skivor)
Finns en tråd under DIY om detta.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/03/06 :  22:37:39  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Något att testa är ju också Marantz CD5400OSE (OSE = Original Special Edition, Marantz moddar/tunar själva spelaren på fabriken) som lär vara riktigt bra för 3495:-

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/03/07 :  04:39:03  Show Profile Send Bravo a Private Message
Eller en Marantz SA-8400 SACD-spelare som låter som du beskriver att du vill ha det. Kostar ca. 9900:-
Spelaren låter riktigt bra för pengarna.

Bravo
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/03/07 :  11:05:47  Show Profile Send Blue a Private Message
Bravo: Den verkar schysst, men känns det inte fortfarande ganska pointless att skaffa SACD? Få och dyra skivor. Personligen tror jag både SACD och DVD-Audio kommer dö inom några år.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/07 :  12:10:59  Show Profile Send matte76 a Private Message
Håller med Blue, jag tror ett annat format kommer som ersätter SACD och DVD-A. Inom några år, tror ljudet på cd kan komma att bli bättre än idag...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/03/07 :  14:24:17  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Ett annat tips, som visserligen kan vara svårt att komma över, är Densen Beat B-400Plus. Bra driv, bra bas! mjuk/varm diskant vet jag inte men den är bra!

Se upp med problemspelare bara! Vissa av Densens spelare har haft problem.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Gottis
Member

89 Posts

Posted - 2005/03/07 :  21:28:00  Show Profile Send Gottis a Private Message
Vart hittar man Densen Beat B-400Plus. Har letat men hittar ingen. Det viktigaste är att det är ett sjujäkla driv i spelaren
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/07 :  21:32:21  Show Profile Send mayro a Private Message
Jag höde att Teac tydligen kommer med en supebillig dvd som tydligen spelar otroligt bra.. Vet inte om det stämmer. Men kan ju vara värt att kolla upp då den tydligen inte var dyr.. 3-5 tusen hamnade den på som jag fattade saken rätt.... som sagt.kolla vad det är e ju helt gratis....

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/03/07 :  22:45:02  Show Profile Send Bravo a Private Message
Går väl inte att förneka att dessa format troligen kommer att lida sotdöden "Blue", men se det som att du får formatet (SACD) som en bonus till en redan bra cd-spelare om du väljer Maranzen.
Trots allt uppfattar jag att den har den karaktär som efterfrågades.

Bravo

Edited by - Bravo on 2005/03/08 00:04:10
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000