HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hur fungerar en relästyrd volumkontroll?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2002/10/12 :  10:46:45  Show Profile Send Lash a Private Message
Ok, det är ett problem som går att lösa alltså? Och resultatet bli bra eller? Inga kompromisser på ljudkvaliten alltså?
Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2002/10/12 :  10:55:27  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
quote:
Originally posted by Lash

Ok, det är ett problem som går att lösa alltså? Och resultatet bli bra eller? Inga kompromisser på ljudkvaliten alltså?

Klart att det ska gå att lösa.

Pass, Krell, Nagref m m använder relästyrda volymkontroller i sina förstärkare. Så inga kompromisser på ljudkvalitén är nog att räkna med.

/loovet

// det blev en aleph 1.7 //
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/12 :  11:20:35  Show Profile Send Nagref a Private Message
loovet:
Jag använder inte relästyrd volymkontroll men har väl andra delar som styrs med reläer i ett förstegsprojekt som jag är inblandad i.
Det av kostnadskäl och svårigheterna att få det enkelt.
Det betyder inte att det kan bli bra. Det blir det med allra största säkerhet ur ett ljudkvalitetsperspektiv.
Nåväl... Den enklaste lösningen på problemet är att inte göra en passiv krets utan en aktiv som involverar 2 st opampar per kanal. En buffert (op1) som inte gör så mycket mer än att se till att impedansen in i volymkontrollkretsen är låg (0?) och inte då påverkas av tidigare steg. Sedan så bestämmer man sig för hur låg impedans denna buffert (op1) får/kan driva. Låt säga 600 Ohm. Då väljer vi ett motstånd på 1.2 kOhm som går från buffertens (op1) utgång till via ett relä till nästa opamps(op2) minusingång.
Sedan så tar vi ett motstånd på 2.4k som vi låter gå från op1-utgången via ett annat relä till op-2 minusingången. En likadan koppling fast med 4.8k, samma sak med 9.6k, 19.2 och 38.4k. Då får man inte en logaritmisk volymkontroll men väl en linjär där man slipper att få påverkan från de inbördes olika inställningarna. Op-2's plusingång jordas och utången kopplas via ett motstånd på kanske 2.4k (för ungefär 12dB förstärkning) till minusingången. Det blir en inverterande koppling men det kan man ju fixa i den förehående bufferten (op-1).

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2002/10/12 :  11:59:24  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
Hej Nagref,

du har fått ett mail innehållande en beskrivning över hur Nelson Pass har gjort sin volymkontroll.

Skulle man inte kunna göra på detta sätt? Hur hög blir dämpningen i hans krets? Jag får den till ganska låg 19dB.

Jag har ingen möjlihet att lägga ut bild på nätet, därav mailet.

Lash, ge mig din mailadress så ska du oxå få bilden.

/loovet

Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2002/10/12 :  16:56:31  Show Profile Send Lash a Private Message
fre.bergman@telia.com

Är det itne när man blandar in opampar det blir kompromisser på ljudet?

Edited by - Lash on 2002/10/12 16:57:38
Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2002/10/12 :  17:31:51  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
quote:

fre.bergman@telia.com

I Aleph 1.7 finns inga oampar...

så det ska nog gå att få till utan dessa.

jag lever på hoppet

/loovet

Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2002/10/12 :  17:39:49  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
quote:

fre.bergman@telia.com

you've got mail

/loovet

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/12 :  17:56:03  Show Profile Send Nagref a Private Message
Jag lägger ut den...

Om jag förutsätter att J2 är ingång och J2 är en utgång så kommer inimpedansen vid J2 är variera kraftigt och i vissa fall bli väldigt låg. 233 Ohm som lägst och 8k någonting som högst.

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/12 :  17:57:43  Show Profile Send Nagref a Private Message
En buffert före är väl lämpligt åtminstone men den kan man ju göra diskret om man är jätteallergisk motopampar.

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/12 :  18:27:07  Show Profile Send Nagref a Private Message
loovet:
Jag får maximaldämpningen till 47.8dB

Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2002/10/13 :  17:57:07  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
quote:
Originally posted by Nagref

Jag lägger ut den...

Om jag förutsätter att J2 är ingång och J2 är en utgång så kommer inimpedansen vid J2 är variera kraftigt och i vissa fall bli väldigt låg. 233 Ohm som lägst och 8k någonting som högst.

Tja,

jag är med på att detta med en relästyrd volymkontroll inte var så enkelt som jag först tänkt mig. Men så kan det vara när man är ny på området...

Jag är med så att så långt att kretsen ovan ger en dämpning om ca 48dB.

I ett första anblick så fick jag för mig att kretsen ovan styrdes binärt. Men efter att ha simulerat lite så kom jag snart fram till att så inte var fallet.

I mina simulerinar har jag utgått ifrån att R9 är 1, R8 är 2 R7 är 4 osv. 1 innebär då att R1 och R9 ligger i serie innan spänningsdelaren. 3 innebär att R9 och R8 parralelt ligger i serie med R1. (Hoppas att någon förstår mig.)

Jag har då fått föjande värden:

1=11,4dB
2=15,5dB
3=6,6dB
4=20,1dB
5= 9,8dB
6=12,7dB
7=3,7dB
8=25dB
9=10,2dB

Som man kan se så är det inte tal om någon binär lösning...

Någon som vet vilken ordning eller hur jag ska gå vidare...

/loovet

Go to Top of Page

Vrullen
Starting Member

45 Posts

Posted - 2002/10/14 :  00:35:17  Show Profile Send Vrullen a Private Message
Se om du kan få tag i LC audios förförstärkar ritning till Frontline. Jag har en och den är relä styrd.
Det är en äldre förförstärkare och det låter härlig när man vrider på volymkontrollen (relaän slår till o från).
Har tittat inuti och det ser ut som: en vanlig pontentiometer som är kopplad till en AD (eller en mikroprocessor)som i sin tur styr reläna direkt...

"En dåre hittar alltid en värre dåre, som beundrar honom"
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/14 :  13:04:46  Show Profile Send Nagref a Private Message
loovet du ska kanske göra tvärt om...
gör S1 till LSB och S8 till MSB...

Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2002/10/14 :  20:32:16  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
Nagref,

precis som du sa, så var det bara att vända på steken så löste det hela sig ganska bra.

Har skickat över en fil till dig, om du vill så får du gärna lägga ut den här på forumet.

Vore trevligt om man kunde få lite kommentarer på hur dämpningskurvan ser ut.

/loovet

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/14 :  20:36:29  Show Profile Send Nagref a Private Message
Jag lägger ut den om en stund...
epkpeng är på tråden...

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/14 :  22:14:29  Show Profile Send Nagref a Private Message
Här kommer kurvan!

Den ser bra ut. Inte logaritmisk hela vägen men åtminstone i det över området där man bör vara mest!!!

Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2002/10/14 :  22:42:48  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
Nagref,

tack för att du lade ut bilden.

Tidigare i tråden så skrev du att inimpedansen blev något låg och att detta skulle kunna motverkas av en buffert. Eftersom jag är ny på området så undrar jag hur man bygger upp en sådan buffert? Enkelt el. Svårt?

Om någon vill ha ett ex av mitt kalkylark för sim. av vol. så är det bara att ge en hint.

/loovet

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/14 :  23:12:35  Show Profile Send Nagref a Private Message
Buffert?
Enkelt!
Flint skulle kanske göra en katodföljare misstänker jag. Jag skulle göra en opampsbuffert. Med en OPA-2134. +/- 15V spänningsmatning. Resistanerna borde i vilket fall höjas en del. I det första fallet kanske en faktor 10 eller mer och i mitt fall minst 2 ggr. 10 ggr blir nog rätt bra som en allmän kompromiss.

Edited by - Nagref on 2002/10/14 23:23:40
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000