Author |
Topic  |
Lash
Member

814 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 09:15:54
|
Vart finns det scheman? |
|
loovet
Member

354 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 15:29:54
|
Hur fungerar en relästyrd volymkontroll?
Är ingen expert på det elektronik, men skall nog kunna få till en förklaring över hur en relästyrd volymkontroll fungerar.
Om man först tänker sig en vanlig potentiometer. I ett visst läge så utgör ju denna ett bestämt motstånd. Detta bestämda läge skulle man ju lika gärna kunna bygga upp med hjälp av två motstånd. Ett motstånd (R2) som ligger i serie med signallinan och ett efterföljande motstånd (R1) som ligger parallellt mot Noll.
Genom att sedan lägga två motståndskombinationer, med skiftande värden, i serie så fördubblar man ju det totala motståndet. Om man sedan sätter ett relä per motståndspar som aktiverar eller avaktiverar det aktuella paret, så får man ju fyra olika motståndslägen enligt följande
00 - inget av mostånden aktiverade. 01 - det andra av de två motstånden aktiverade. 10 – det första av de två motstånden aktiverade. 11 – båda mostånden aktiverade.
Kopplar man sedan upp 8 st motståndspar i serie med var sitt relä så får man ut maximalt 63 (8^2-1) olika motståndsnivåer.
Lämplig dämpning för de olika motståndsparen skulle kunna vara enligt följande: nr1 – 48 dB nr2 – 24 dB nr3 – 12 dB nr4 – 6 dB nr5 – 3 dB nr6 – 1,5dB
Totalt ger detta en dämpning om maximalt 94,5 dB, med ett steg om 1,5 dB per steg. Vill man ex-vis vill ha en dämpning om 56 dB så aktiverar man reläpar 1,3 och 4.
Aktiveringen av reläerna skall ske enligt det binära talsystemet. Med start frän att samtliga reläer är tillslagna, vilket motsvarar talet 63. (1 motsvarar aktivt relä, 0 motsvarar ej aktivt relä)
111111
Tills att inga motstånd är inkopplade, vilket motsvarar talet 0.
000000.
En dämpning om 56 dB kan därför illustreras på följande sätt:
101100
För att få det hela att fungera så används sedan en pulsgivare, en mikrokontroller, reläer och motstånd. Se följande tråd för förslag på komponentval:
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=3639
Mvh
/loovet
|
// det blev en aleph 1.7 // |
 |
|
Lash
Member

814 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 16:27:18
|
Du kan inte rita ett schema? Jag fattar inte hur du menar. |
 |
|
Rollo
Member

175 Posts |
|
loovet
Member

354 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 16:39:18
|
Rita och rita,
har ingen plats att lägga upp bilder på på nätet.
Så om du har förslag på hur jag enklast gör för att lägga in bilder här på forumet så skall jag fixa det.
Annars kan jag skicka ett mail om du vill.
På www.lcaudio.dk finns en förförstärkare som använder sig av det som jag har beskrivit. De har en byggbok för Sidewinder, tror att det finns en beskrivande bild på s. 11.
/loovet |
 |
|
loovet
Member

354 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 16:41:14
|
quote: Originally posted by Rollo
Kan det vara en sådan vi pratar om: http://www.goldpt.com/schm_ml.html ??
Nej, nej, nej, vart finner du reläerna i denna. Detta är en vanlig strömställare med motstånd.
/loovet |
 |
|
e96mlo
Member

504 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 16:51:03
|
Men principen är ju densamma. Man byter ju bara strömställaren mot ett gäng reläer plus styrning.
/Marcus |
 |
|
loovet
Member

354 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 16:55:01
|
quote: Originally posted by e96mlo
Men principen är ju densamma. Man byter ju bara strömställaren mot ett gäng reläer plus styrning.
/Marcus
Men det gör den dock inte relästyrd...
/loovet |
 |
|
e96mlo
Member

504 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 17:08:45
|
Nej, den blir mikrokontrollerstyrd. Men din egen förklaring fungerar ju på ett liknande sätt; man växlar helt enkelt motstånd med reläerna som brytare.
/Marcus |
 |
|
Rollo
Member

175 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 17:25:02
|
quote: Originally posted by loovet
quote: Originally posted by Rollo
Kan det vara en sådan vi pratar om: http://www.goldpt.com/schm_ml.html ??
Nej, nej, nej, vart finner du reläerna i denna. Detta är en vanlig strömställare med motstånd.
/loovet
Tänkte mer på motståndsstegen än manipuleringsförfarandet... |
 |
|
loovet
Member

354 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 18:07:03
|
Lash,
du har nu fått ett bild över kopplingen, den är inte så snygg, men du förstår säkert hur jag menar.
/loovet |
 |
|
Lash
Member

814 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 18:38:41
|
Lägger in bild om någon annan är intreserad.

|
 |
|
loovet
Member

354 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 18:43:43
|
Klart snyggare än det jag ställt upp,
/loovet |
 |
|
Lash
Member

814 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 18:50:51
|
Jag förstår itne riktigt hur det fungerar sedan, jag klistrar in det du skrivit i en annan tråd.
------------------------------------------------------ loovet Lämplig dämpning för de olika motståndsparen skulle kunna vara enligt följande:
nr1 – 48 dB nr2 – 24 dB nr3 – 12 dB nr4 – 6 dB nr5 – 3 dB nr6 – 1,5dB
Totalt ger detta en dämpning om maximalt 94,5 dB, med ett steg om 1,5 dB per steg. Vill man ex-vis vill ha en dämpning om 56 dB så aktiverar man reläpar 1,3 och 4.
Aktiveringen av reläerna skall ske enligt det binära talsystemet. Med start frän att samtliga reläer är tillslagna, vilket motsvarar talet 63. (1 motsvarar aktivt relä, 0 motsvarar ej aktivt relä)
111111
Tills att inga motstånd är inkopplade, vilket motsvarar talet 0.
000000.
En dämpning om 56 dB kan därför illustreras på följande sätt:
101100 -----------------------------------------------------------------------------
Med exemplet 101100 = 56db Om relä nr. 2 56 är kopplade genom resistorerna Och relä nr. 1 34 är kopplade utan resistorena, hur får du det till 56db?
|
Edited by - Lash on 2002/10/11 19:00:10 |
 |
|
loovet
Member

354 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 19:03:29
|
Du måste tänka utifrån det binära talsystemet!
1 illustrerar ett aktivt relä (signalkällan går igenom motståndet) 0 passivt relä
101100 (reläföljd, aktivt passivt, sex tecken precis som antallet reläer i kretsen)
signalkällan går genom det första motståndet, samt genom motstånd 3 och 4.
Det första motståndsparet dämpar 48 dB, det 3:e 12 dB och det 4:e 6 dB. Totalt ger detta 48+12+6 = 56 dB.
|
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 19:07:58
|
Den binär räkningen var det inget större fel på men det decimala! 
66dB menar du väl??  |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
loovet
Member

354 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 19:13:03
|
quote: Originally posted by Nagref
Den binär räkningen var det inget större fel på men det decimala! 
66dB menar du väl?? 
Nagref,
du har helt rätt, iband undrar jag vad man tänker med. Satt på jobbet och filade på mitt första inlägg och redan där gick det fel, för många bollar i luften.
Självkart ska det vara 66 dB
Lash, hoppas att jag inte har förvirrat dig helt, med mina tokerier.
/loovet |
 |
|
Lash
Member

814 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 19:32:50
|
Näerå, jag förstår nu. Nu är det bara det där med PIC-processorn kvar, jag ska alltså programera den att styra reläerna? Det klarar den av att göra direkt från sina egna pin-utgångar? Pulsgivaren styr jag PICen med eller?
Nagref "De komponenterna verkar bra. Själv skulle jag välja pulsgivaren med distinkta lägen men det har jag ju redan gjort då jag sitter med en sådan framför mig! 6-bitar är nog tillräckligt. Man behöver ju inte dämpa så mycket. Det behövs några trissor och några motstånd till (plus helst några dioder som skydd) att driva reläerna men då använder man de billigaste som man kan hitta. Kostar några kr per relä till och då kan de säkert driva 4 st parallellkopplade reläer utan problem."
Vart ska jag placera dom extra motstånden, trissorna och dioderna? |
 |
|
Lash
Member

814 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 19:40:02
|
Bild på PICen

Är det benen PORTB RB0, RB1, RB2 & PORTC RC0, RC1, RC2, RC3, RC4 JAG ANVÄNDER FÖR ATT STYRA RELÄERNA? |
 |
|
rikkitikkitavi
Member

656 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 20:00:41
|
Lash, är dämpningen beräknad utifrån att varje spänningsdelare är "isolerad"? För i så fall kommer ju variationer beroende på hur reläet i föregående och efteföljande steg står innebära att spänningsdelaren i varje steg påverkas => dämpningen avviker från de beräknade..
man kan ju lösa det med en op mellan varje steg som "isolerar" tack vare låg utgångsimpendans och hög ingångsimpendas, fast med 8 st op i signalvägen är det inte så "hifi"
/rickard
|
I m only in it for the DIY |
 |
|
loovet
Member

354 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 22:20:28
|
quote: Originally posted by rikkitikkitavi
Lash, är dämpningen beräknad utifrån att varje spänningsdelare är "isolerad"? För i så fall kommer ju variationer beroende på hur reläet i föregående och efteföljande steg står innebära att spänningsdelaren i varje steg påverkas => dämpningen avviker från de beräknade..
man kan ju lösa det med en op mellan varje steg som "isolerar" tack vare låg utgångsimpendans och hög ingångsimpendas, fast med 8 st op i signalvägen är det inte så "hifi"
/rickard
Nu blev det rena rama gregiskan för mig...
de enskilda dämpningarna, ex-vis 6dB, är beräknade enligt följande:
20*log(649/(649+649)) = 6
hur påverkas de olika stegen av detta?
i LC-audios Sidewinder verkar det ha använt sig av ovanstående. Fungerar det inte???
/loovet
|
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 23:55:33
|
Vad rik.... vill säga att man inte kan bedöma dessa dämpande steg som isolerade enheter utan måste ta hänsyn till hur föregående och efterföljande steg är kopplade. I ditt exempel så dämpar 649 och 649 med 6 dB men om föregående dämpenhet är inkopplad så är drivimpedansen inte låg utan 976//330=247 Ohm Om vi tänker att dessa båda (som ska dämpa 12 + 6 dB) är inkopplade så kommer dämpningen att bli...330//(649+649)=263 Dämpningen i det första steget kommer att bli 20xlog(263/(263+976)=-13.5 Db och sedan så får du dämpningen på 6dB... Summa 19.5 dB dämpning istället för 18dB |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 00:02:29
|
Lash jag är lite för trött för att svara men hur de extra komponenterna ska kopplas har jag beskrivit i den andra tråden. När det gäller pic16C505 så kan man använda RB0-RB5 som ingångar och de flesta av RC portens ben som utgångar. Kretsen är så duktigt uppbyggd att den har en intern oscillator som man kan använda då man inte behöver promilleprecision för klockningen och man kan då göra en smuttare lösning. |
 |
|
Lash
Member

814 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 05:05:40
|
Vad rik.... vill säga att man inte kan bedöma dessa dämpande steg som isolerade enheter utan måste ta hänsyn till hur föregående och efterföljande steg är kopplade. I ditt exempel så dämpar 649 och 649 med 6 dB men om föregående dämpenhet är inkopplad så är drivimpedansen inte låg utan 976//330=247 Ohm Om vi tänker att dessa båda (som ska dämpa 12 + 6 dB) är inkopplade så kommer dämpningen att bli...330//(649+649)=263 Dämpningen i det första steget kommer att bli 20xlog(263/(263+976)=-13.5 Db och sedan så får du dämpningen på 6dB... Summa 19.5 dB dämpning istället för 18dB
Och vad innebär allt det där? Ska jag glömma iden med relästyrd volymkontroll också? |
 |
|
loovet
Member

354 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 09:21:57
|
Vad rik.... vill säga att man inte kan bedöma dessa dämpande steg som isolerade enheter utan måste ta hänsyn till hur föregående och efterföljande steg är kopplade. I ditt exempel så dämpar 649 och 649 med 6 dB men om föregående dämpenhet är inkopplad så är drivimpedansen inte låg utan 976//330=247 Ohm Om vi tänker att dessa båda (som ska dämpa 12 + 6 dB) är inkopplade så kommer dämpningen att bli...330//(649+649)=263 Dämpningen i det första steget kommer att bli 20xlog(263/(263+976)=-13.5 Db och sedan så får du dämpningen på 6dB... Summa 19.5 dB dämpning istället för 18dB
Jag har insett att det verkar som om det inte ska vara lika lätt som jag tänkt mig från början. De två första dämpenheterna har jag tagit från lcaudio, de övriga har jag räknat ut var och en för sig, vilket gör att de egentligen blir helt inviduella.
Hur ska jag tänka om jag lättast skall få de olika dämpsatserna att hänga ihop?
/loovet |
 |
|
loovet
Member

354 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 09:57:22
|
quote: Originally posted by Lash
Och vad innebär allt det där? Ska jag glömma iden med relästyrd volymkontroll också?
Nu har du hamnat på fel tankar "When it gets tough, the tough gets going..."
Först och främst så tycker jag att vi löser problemet över hur det olika dämpsatserna skall länkas samman för att fungera som tänkt.
Vill inte alltid ha kompletta lösningar, vill ju själv fundera lite först, så att man verkligen vet hur det fungerar när man väl har fått ihop det hela.
Vad gäller mikrokontrollern så kan jag medge att jag har gett upp själva programerandet av en sådan. Jag vet vad jag vill ha ut av den och det får nog räcka för min del. Sedan så skall jag snällt be någon att programera en sådan åt mig, givetvis mot betalning. Tror nog att Nagref eller Swede skulle kunna tänka sig att ställa upp på detta. Här har vi lite att vinna, vi skulle ju faktiskt kunna gå ihop några stycken och göra en gemensam beställning av komonenter från Elfa och när man väl sedan har skapat koden för hur mikrokontrollern ska kodas, så är det nog inga större problem att göra flera på en gång. Vet att även Flint skulle kunna vara intresserad av en sådan kontroller.
När vi sedan har fått ihop önskade dämpsatser och fått mikrokontrollern att fungera som vi vill så ska det nog inte vara allt för oövervinnerligt att få ihop det hela.
vi får inte ge upp när vi är på gång
/loovet
|
 |
|
Topic  |
|