HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 DAC Moddning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/03/03 :  17:23:52  Show Profile Send svejk a Private Message
Hejsan
Har en dpa dac som jag är nöjd med. Nöjd i hifi sammanhang brukar betyda uppgradering! Jag hittade någon engelsk site, denna firma sysslar bla med moddning av dpa. Mailsvar från dem var detta

Hi Thomas,

If the Digital unit has switches on the front it will be a PDM2 if not it will be a PDM1series3.

The optical transmitters in these DAC's wear out degrading sound quality.
New optical transmitter modules for PDM2 £80 or for PDM1 £60.
New optical leads will also improve performance for PDM2 £60 or for PDM1 £36.
If you use Deltran then a low jitter master clock upgrade for either DAC would be £80.

The Teac T1 could be converted to use the Deltran facility with either DAC for £150. With deltran it may be possible to transfer the clock upgrade from the T1 to the DAC.


Eftersom jag är obeskrivligt obegåvad med det tekniska och att det dessutom är skrivet på utrikiska. Förstår en del men inte allt. Någon kanske kan förklara vad för uppgradering dom föreslår?


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/03/04 :  09:16:34  Show Profile Send svejk a Private Message
Har jag ställt en oklar fråga?


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2005/03/04 :  16:11:59  Show Profile Send A8 a Private Message
De föreslår att du byter ut toslink enheterna, byter master clockan till en bättre och eventuellt låter dacens klocka styra cd spelaren.

Om du fixar ny klocka och kopplar ihop den med transporten tror jag inte det gör så stor skillnad att byta toslink enheterna, annars gör det nog nytta.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/03/04 :  17:19:28  Show Profile Send svejk a Private Message
Tacksam för svar

Toslink okej det är glasfiber kablage mellan dacarna som kan bytas mot något bättre. (Min dpa har 2st kabinet analog och digital del)
Bättre toslink är frågan, är det någon skillnad på olika toslink? Om vad skall jag kolla efter?


Det här med att synka klockan har jag frågat Harmony Design om skulle vara svårt frekvens stämde inte riktigt tror jag. Kan ha glömt det var ett tag sedan.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2005/03/05 :  12:21:02  Show Profile Send A8 a Private Message
Det är skillnad, kanske inte så att alla hör men de bästa fn tror jag är torx 142, totx 142 som klarar upp till 25mbps vilket krävs för 24bitar och 192kHz.
Go to Top of Page

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2005/03/05 :  16:31:40  Show Profile Send Ionizer a Private Message
Finns det bara optiska digitala ingångar på den DACen? Annars skulle jag har använt S/PDIF och strutat i resten.

Listor med klockfrekvenser för alla möjliga spelare finns lite var stans på nätet, om du har samma frekvens (eller jämn multipel) i driv och DA så borde det gå bra att synka.. Lite synd med sånnahär modifikationer att man inte kan provlyssna innan man betalat.

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2005/03/06 :  16:17:32  Show Profile Send A8 a Private Message
quote:
Finns det bara optiska digitala ingångar på den DACen? Annars skulle jag har använt S/PDIF och strutat i resten.

Jag skulle tro att han redan idag kan använda coax för spdif men det är inte det denna diskussion handlar om.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/03/06 :  16:27:37  Show Profile Send svejk a Private Message
Jag kör coaxialt både till transport och försteg. Mellan kabinetten digital o analog är det 4st glasfiber toslink. Hörde igår med den jag köpt dacen, han sa att det fanns en snabbare toslink än det som sitter där nu.



pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000