HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Praktisk Larminstallation!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2005/03/04 :  11:42:00  Show Profile Send JonasV a Private Message
Så Anläggningen färdig och betald.
Då vill man ju inte bli snuvad på kalaset
Min fru och jag kom överrens att hitta ett praktiskt Larm till Hemmet fast vi har Lägenhet på andra våningen!
Lokala Audio & Video hade en färdig lösning inkl. montering för ca. 6000:-
Det var en bit över vår budget så jag fann en minst lika duktig till mindre en halva priset om man Micklade själv: ClasOhlson Art.No 32-2014.
Brukar vara rätt så händig när man blir motiverad och obekymrad.
Det var ett år sedan

Så nu ber jag om någon vänlig själ runt Jönköping med praktiskt handlag, skulle ha tid att hjälpa mig med lite Handräckning, skruva och skala lite tråd
Skulle Förbanna mig själv om någon Fräck Typ tog mina kära Ögonstenar!

Tackar vänligast på förhand

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2005/03/04 :  12:34:54  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message
Jag får hjälpa dig på distans.


Kul att du funderar på att köpa larm. Som positiv bieffekt är att de flesta försäkringsbolag ger en lägre självrisk om man har larm installerat.

Men....
Detta förutsätter att lamet är godkänt av bolaget samt att det skall "vara fackmannamässigt utfört". (detta kanske inte spelar någon roll för dig).

Min rekomendation är att prata med ditt försäkringsbolag innan du köper eller installerar larmet Annat att tänka på är trådlösa larm inte generellt är godkända av försäkringsbolagen, men detta skiljer sig åt från bolag till bolag.

Andra frågor att ställa sig är:
Behöver du verkligen ett larm? pengarna kanske skall gå till att byta till bättre lås/dörr till lägenheten.

Hur skall larmet vara utformat.? skall det gå till siren lokalt, till GSM sändare eller till ett väktarbolag?

Hoppas att jag inte skrämde dig, så du inte skaffar larm, men jag tycker det är viktigt att veta om alla fallgropar, så man inte står med ett larm som visar inte vara godkänt och värdelöst och man kastat pengarna i sjön.

/Säkerhetsdoktorn


"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/03/04 :  12:56:41  Show Profile Send hal a Private Message
Tjena JonasV.
Det skall nog inte vara några problem för dig att installera detta.
Behöver du råd, kan du ju fråga Dr Moreau eller mig. Har jobbat med säkerhetsinstallationer i 20 år (vad tar tiden vägen ?) på fältet.
Det larmpaket du har köpt är inget jag normalt installerar. Men har dykt på det ngn enstaka gång. Är ett standard larm med billig uppbyggnad och inget jag skulle rekommendera.
Men för den penning du har betalat så skadar det inte att sätt upp det. Det är inte godkänt enl Stöldskyddföreningen och ger normalt sett ingen självriskeliminering eller rabatt hos försäkringsbolagen.
Spontant att tänka på när det gäller det specifika larmet du köpt:
-Tänk på placeringen av rörelsedetektorn, bör inte titta på fönster och element. Då den dels inte har vitljusfilter eller temperaturkompensation.
-Tastaturen/knappsatsen är av typ "tryckkänslig plast" vilken kan vara ömtålig vid oöm behandling.
- Kontrollera att sirenrelät står i läge auto-stop. Dvs slutar att ljuda efter 3-4 minuter och återgår till bevaknings-läge.
Detta var bara några spontana kommentarer, vill du ha support så PM:a
så kan jag lotsa dig förbi de vanligaste felen som DIY:are gör i vår bransch.
I övrigt håller jag med Dr Moreau, kul med ngn annan i samma bransch.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2005/03/04 :  15:14:14  Show Profile Send JonasV a Private Message
Jag går som vanligt på till 100% "Tidsjuret, Give's until it Get's"

Duger inte standardutrusningen för att avskräcka Buslingarna och varna mig (genom 3 olika nummer), så kallar jag proffsmarknaden.
Hade planerat bygga en dyr Arbetstation med Panasonic's kombinerade Iriscanner/webbkamera för ca 2300:- från
http://www.1010Biometrics.com/
i Kanada. Dom säljer Overseas via Paypal...
Ett Danskt säkerhetsföretag är representant för dom på hemmaplan.
Panasonics program innehåller versioner för fast montering och längre läsavstånd.
Jag hittade en sjuk sida på nätet med alt möjligt tok
dom hade knäck en sådan Irisscanner genom att fota Iris samt gör hål för pupillen.
det är iallafall inga leksaker som Fingerprintscanners som säljs för vad en dyr middag kostar och hängs på USB-Porten.

Har kollat läget för installationen och det kommer inte bli minsta problem med placeringen!
Kontrollboxen har plats i hönet vid dörren där både Elutag och Telefonjack finns neranför.
IR-Detector kan sitta i stora rummet osedd försen det är försent för INBROTTARNA men ändå fritt från störljus från fönster och dörrar. Ute är bara gles skog!

Är mer ute efter hjälp med monteringen.



Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O

Edited by - JonasV on 2005/03/04 15:18:50
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/03/04 :  15:59:38  Show Profile
Jag jobbar som väktare... och jag skulle ALDRIG köpa ett larm...
Lika effektivt är att sätta upp larmdekaler på huset.
Även om det är larmat för tusentals kronor så ska man vara glad om det kommer någon
inom 20-30 minuter efter att larmet gått.
Det tar inte mer än nån minut att rensa ut prylarna...
Om det ska vara ett larm, skaffa ett som är kopplat till din egen mobil samt några grannars
telefoner. Allt annat är bortkastat.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2005/03/04 :  16:32:19  Show Profile Send JonasV a Private Message
Martin.M: Jo jag vet hur hopplöst meningslöst det är, för det stoppar precis inte tjuvarna.
Meningen är att man blir varskodd om man är på ärenden på byn el nått!
Vid långresor är det typ kört endå

vårt poliskontor har öppet ett fåtal timmar en Onsdag i veckan

Moder SVEA skänker med ena handen och tar med den andra.

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/03/04 :  16:36:06  Show Profile Send Haakan a Private Message
quote:
Jag jobbar som väktare... och jag skulle ALDRIG köpa ett larm...
Lika effektivt är att sätta upp larmdekaler på huset.
Även om det är larmat för tusentals kronor så ska man vara glad om det kommer någon
inom 20-30 minuter efter att larmet gått.
Det tar inte mer än nån minut att rensa ut prylarna...
Om det ska vara ett larm, skaffa ett som är kopplat till din egen mobil samt några grannars
telefoner. Allt annat är bortkastat.


vänta nu man vill väl inte att farbror gris ska komma? om man har gsm larm kan man ju själv åka hem med ett slagträ samt ett leende på läpparna

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/03/04 :  16:40:36  Show Profile Send mace a Private Message
Håller med MartinM, efter över sex år i England, där var och vart annat hus har larm, så har jag ALLDRIG sett en "utryckning" till ett hus där larmet tjuter och stroblampan blinkar !!

Det enda som verkar hända är att folk blir J**ligt irriterade
Vi hade nog 1-3 larm i veckan bara på vår gata

Ingen stannar, ingen tittar, ingen kommer!!!!!!!
Folk bryr sig helt enkelt inte.

Nu vet jag ju inte hur det är med larm som kostar +++£$£€ i månaden så att låtsas poliser kommer och tittar när (tysta!?!)larmet går, men jag har heller aldrig bott i Liiiiiidiiiingö

Riktiga jäv*a lås o grejer funkar nog bra mycket bättre

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2005/03/04 :  16:59:55  Show Profile Send JonasV a Private Message
Pappas Storasyster (Var egen Städkonsult) samt Pappas Bror (Elingenjör) har bott största delen av livet i Älta. Fastern flyttade till Spanien Nyligen.


Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O

Edited by - JonasV on 2005/03/04 20:02:39
Go to Top of Page

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2005/03/04 :  17:39:41  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message
Håller bara med alla inlägg hitills.
Det är lockande att köpa ett larm, men har du gjort en behovsanalys

Löser verkligen ett larm ditt problem?
Är det verkligen ett problem?

Jag tycker att det är "en hightech solution to a lowtech problem"

Saken är att man kan inte hindra någon från att ta sig in i lägenheten/huset.
Hemligheten ligger i att göra det så svårt som möjligt, så buset väljer någonting annat som är lättare!

Det är lätt att köpa sig en falsk trygghet med larm.
Men under vissa omständigheter är larm suveräna.

Jag skulle personligen satsa på en säkerhetsdörr (ex. daloc) plus ett rejält låspaket.

Men en intressant diskussion är det!

"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2005/03/04 :  17:52:41  Show Profile Send JonasV a Private Message
Lätt Sarkastiskt: Du vet inte lämplig tillverkare av Förportar i Volframprofiler snitsigt Lackad i TitanNitrid I Vackra Kulörer ???

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O

Edited by - JonasV on 2005/03/04 17:53:32
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2005/03/04 :  17:55:09  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message
Skaffa en rejäl hund istället.....lägg 15000-20000 på en Neopolitansk Mastiff så lär de vända i dörren av bara utsendet:-)

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/03/04 :  18:55:33  Show Profile Send Haakan a Private Message
bästa iden hittils.... eller 2 hifikatter av modell tiger

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/03/04 :  19:46:37  Show Profile Send Bubbel a Private Message
En rejält tränad hund gör jobbet och samtidigt en trevlig kamrat.

Jag måste berätta en liten historia från verkligheten det är om Ulrik och hans dobbermann Cliff. Ulrik och hans fru hade köpt ett hus och hade väl bott där i ett halvår då området där de bor drabbades av inbrott. En dag när Ulrik kommer hem upptäcker han att altandörren var öppen givetvis så förstod han att de hade fått påhälsning av någon otrevlig typ men sedan tänkte han på Cliff och misstänkte att hunden hade rymt. Men det visade sig helt fel för när Ulrik klev in för att ringa polisen såg han en man som satt på golvet med Cliffs huvud mellan benen, Ulrik frågade vad som hade hänt och tjuven berättade att han hade gått in och hunden hade följt med runt i huset och varit glad för sällskapet men då tjuven skulle gå hade Cliff tagit ett rejält tag om pungen på tjuven och tvingat ner honom på golvet. Trots att tjuven hade försökt att övertala honom att släppa hade hunden bara tittat på honom och det här hade pågått i tre timmar innan Ulrik och polisen hade befriat honom. När Ulrik berättade det för oss så flabbade vi länge och väl.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/03/04 :  20:54:05  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Nu vet jag ju inte hur det är med larm som kostar +++£$£€ i månaden så att låtsas poliser kommer och tittar när (tysta!?!)larmet går, men jag har heller aldrig bott i Liiiiiidiiiingö




Vad jag lite otydligt menade var att väldigt kostsamma larm, sådana som larmar till övervakningscentral, med väktare som åker ut direkt, säkert funkar bättre,. Den typen av larm är nog vanligare i lågskatteområden

Inte att Du kommer från lidingö alltså

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2005/03/04 :  20:58:19  Show Profile Send JonasV a Private Message
Tänk den som hade Tasmanska Djävlar Hemma eller något så svårfångat som en Pungvarg

Har Kraftigare Skelett med muskelfästen som man inte ser hos däggjuren, Käkarna är mer som Pibullsterriern eller Mastiffer.
Det var mycket länge sedan jag en period ville studer Anatomi, men jag tror att Pungvargen hade extremt grymma käkar, här kan man likna dinos.
Fast den sedan länge är utdöd skall den finnas ett kort filmklipp där den sista fångade stryker runt bakom stängslet.
Har dock hört att Marsupials skall vara Speciellt svåra att träna!

Jag har ju en välmående Katt som heter Dennis på 3år.
Han vart sent rumsren och bajsar aldrig i lådan.
Han är Ofta kelig och söker kontakt med främligar.
Nu är han så tilitfull att:
1. Han kommer fram till mig och lägger den ena tassen på mitt ben (om jag sitter) och den andra försöker han sätta på min kind.
2. Om han är hungrig eller har kontaktbehov börjar Han Fånga och bita min Hand och Brottas vilt men lekfullt (det är som en liten tiger
3. han kan komma och krypa ihop i mitt knä.
4. Älskar Kattleksaker, sånt som han inte brydde om sig som liten?
5. Han kommer fram till mig föratt få uppmärksammheten, och följer jag efter går Han till dörrposten för att jag skall släppa ut honom.

Dennis blev kastrerad för nästan ett år sedan.
Han gillar inte Kattgodis men älskar nylagad kycklin 0ch kalkon!

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O

Edited by - JonasV on 2005/03/04 21:05:12
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2005/03/04 :  21:01:20  Show Profile Send JonasV a Private Message
Mace: Larmpaketet från Clas i Insjön fungerar mot larmcentraler om man är villig att betala avgiften själv

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/03/04 :  23:02:42  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Ni som kan en del om lars och lås, vad säger ni om effekten att sätta på bläck så att mitten på dörren täcks (dvs låskolvar m.m. syns inte) och bräckjärn kan inte enkelt sättas exakt mitt på dörren?
Även effekten av att stifta bakkanten av dörren (dvs nära gånggärnen)?
Gärna även förslag på andra lösningar som försvårar för inbrott.

Hur högt får ett larm låta? 180dB så att man blåser ut trummhinnorna på ev tjuv hade varit trevligt, men jag antar att det inte är tillåtet med sådant system...
Go to Top of Page

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2005/03/05 :  07:10:48  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message
Ang låsbleck på dörren så är det en bra ide, likaså att stifta bakkanten.
Att byta lås är också att rekomendera.
Ex. till rund låscylinder (bättre än den ovala) samt ett hakregellås.

Prata med din lokala låssmed, men köp inte allt dom vill att du skall ha, utan ifrågasätt så han får motivera varför du skall ha det.
Alltför ofta säljer dom på dig saker du egentligen inte behöver.

Ang larm, tja min kompis har installerat en speciell larm siren på sitt företag.
Inte så högt ljudmässigt, men det pulserar på en speciell frekvens. Det yttrar sig att man blir illamående, får yrsel och inte kan vara i lokalen en längre stund - smart!!!
Kanske kan du koppla anläggningen till ett larm som sätter igång en Celine Dion skiva?


Silvervarg: bor du i villa eller lägenhet?

/Säkerhetsdoktorn

"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2005/03/05 :  11:24:02  Show Profile Send JonasV a Private Message
Dr.Moureau: (Svårt att uttala ditt Nick men jag gillade filmatiseringen).

För Många år sedan var det ju en del Forksning kring skadan av Infraljud, då för högt ljud tryck omkring 4Hz? kunde vara RENT dödlig!
Och har det inte gjort's försök att hålla borta skadedjur från känsliga platser genom att utsända Lågfrekvent Infraljud på Lagom nivåer?

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/03/05 :  11:31:42  Show Profile
Jag säger det igen. Om ni ska ha larm. Skaffa en sån hög pulserande signal, det är inte olagligt.
Stöter på dom dagligen
Sen ska larmet vara kopplat till telefon direkt, grannar + sin egen. Till nån larmcentral... strunta i det.
Ibland kan larmet ligga 15 minuter innan dom ens ropar ut det...

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/03/05 :  16:34:42  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Tackar för svaren!

quote:
bor du i villa eller lägenhet?

Bor i parhus (så nästan villa), men bostadsrätt, så jag kan inte byta lås hur som helst.
Jag har hittills ingen HiFi-anläggning av stort värde och gillar dessutom DIY så det finns risken för stöld är inte så stor.

Några bekanta har dock larm (monterat av någon aktoriserad). Skall kolla lite på det nästa gång jag är där.
Av en slump så har jag låsbläck eftersom en dörrförsäljare kom förbi en dag och sålde och monterade dessa till ett bra pris.
En kompis har stiftat sin dörr i bakkant, och det verkade vara ett enkelt ingrepp.
Eftersom Dr Moureau säger att det är bra så skall jag nog stifta min dörr också.

Finns det flera bra saker som man kan göra som tjuvar tycker illa om?
Helst inte allt för dyra eller komplicerade saker. Jag vill t.ex. inte ha en Dobberman, för det skulle inte mina katter tycka så mycket om...
Fast Bubbels beskrivning av hur Cliff agerade var lysande!
Efter ett sådant agerande så är hunden värd en rejäl belöning samt något man får komma ihåg nästa gång hunden gör något dumt.

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/03/05 :  21:08:55  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jodå Cliff blev allas vår favorit i gänget och han bjöds på mycket gott tills han bort för ett antal år sedan, frågan är hur Cliff visste att man är handlingsförlamad i ett sådant "grepp" då Ulrik inte hade lärt honom detta dock var han tränad i att stoppa och bevaka metoden.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2005/03/06 :  16:09:01  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message
Kom precis från Köpehamn. var på mässan och sedan på bluesklubben MOJO.
Välbehövd semester bland all vardagsstress.

Ang Lås: jag bor själv i bostadsrätt, och har bytt mina lås och det var inga problem.
(själva låskistan är lika stor som den gamla). Föreningen var bara positiv till alla åtgärder som höjer säkerheten.


"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000