HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Moddartips på servokort/Teac VRDS?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/03/06 :  12:22:33  Show Profile Send CC a Private Message
Hej!
Någon som vill bjuda på moddar tips på nedanstående servokort tillhörande min Teac VRDS7:a?
Digitalutgången ska bytas till en WBT Nextgen(75ohms), så mycket vet jag... Men annars så är mina egna tekniska kunskaper ganska låga förutom att jag är hyfsad på att löda...
Samt så är arbetar Teac:en endast som drive, analogkortet är bortkopplat.

Men alla tips o ideér är välkommna! (Om nu det finns något vettigt/ovettigt att göra med den)




"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

freann
Member

863 Posts

Posted - 2005/03/06 :  13:36:52  Show Profile Send freann a Private Message
Ser att du kopparklätt kristallen till klockan - bädda även in den i ett tjockt lager häftmassa (smältlim blir nog lite för kladdigt och varmt här).
Ett annat grundtips är att skärma transformatorn/orerna med kopparplåt - mycket effektivt.
Avkoppla kretskorten genom att ta bort plastplupparna som fäster dem vi bottenplattan och lägg bitar av mjukt skumgummi emellan. Billigt & bra.
Limma fast kondenastorerna i kretskortet - inte bara lim på toppen.
Löd en högvoltskonding över polerna på nätbrunnen. Om du har jordat uttag kan du även löda dit två Y-kondingar med en efterföljande spole som filterar högfrekvensskräpet innan det går ut i jod (och till övriga jordade apparater).

...och till sist har vi ju det där med nätkabel och fötter då...

Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/03/06 :  13:50:25  Show Profile Send CC a Private Message
Ok, tackar för tipsen!

Nätkabel o fötter har jag sedan tidigare tagit hand om

quote:
Löd en högvoltskonding över polerna på nätbrunnen.

Vad för värde handlar det om då? Ska den sitta mellan fas o nolla på inkommande ström? Förstod jag rätt? Vad gör den?

Jag lägger in en bild på nätdelen åsso :-)


"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2005/03/06 :  14:46:38  Show Profile Send freann a Private Message
X-kondingen kan ligga mellan 0,47 - 1,0 uF. Välj en av hög kvalité på *minst* 630V. X-kondingen filtrerar symmetriska störningar som uppträder mellan fas och nolla. Här filterar den inkommade, men även utgående högfrekvent skärp.
Assymmetriska störningar filteras med hjälp av kondensatorer mellan fas/jord samt nolla/jord. Dessa måste vara av Y-typ, alltså avsedd för ändamålet :-)

Jag använder både X- och Y-kondingar på min cd-spelare. Vad jag gör är att jag sätter en drossel mellan y-kondingarna och jord ut (via nätkabel). Detta för att i möjligaste mån se till att spelaren inte skickar ut störningar via jord. I mitt fall är varken själva spelaren (chassiet) eller elektroniken jordad. Chassiet borde jag jorda, men den låter bättre om jord inte ansluts till elektroniken.
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2005/03/06 :  16:27:09  Show Profile Send A8 a Private Message
Byt de lokala (vid varje chip och speciellt vid "klock chippet")avkopplings kondingarna mot Sanyo Oscon. De som sitter vid servo kretsarna brukar må bra av mycket högre värden än orginal. Vill du lyfta ett snäpp till se till att klockan har sin egen krets med egen regulator (tex shunt regulatorn TL431) och avkoppling.
Mvh/Michael
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/03/06 :  16:39:11  Show Profile Send svejk a Private Message
Min TEAC transport vart bättre med digital utgång från Harmony Design. Den skall isär snart igen bättre strömkabel Silver. Följer denna tråd med spänning hoppas på användbara tips som den som får hjälpa mig att meka.
(Fixar ingenting själv pga fysisk skada)


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/03/06 :  18:00:50  Show Profile Send CC a Private Message
En får tacka för tipsen! Som sagt, allt är välkommet!

Tyvärr så var nedan mer än jag förstår (ännu)
quote:
Vill du lyfta ett snäpp till se till att klockan har sin egen krets med egen regulator (tex shunt regulatorn TL431) och avkoppling.



quote:
digital utgång från Harmony Design

Ovan har jag tänkt på, men trots allt så vill jag hålla ner kostnaden för uppgraderingen (av ekonomiska skäl) så jag ska se hur långt jag kommer på egen hand...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000