HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 en gainclone föds
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

menace
Member

124 Posts

Posted - 2005/03/02 :  21:56:47  Show Profile Send menace a Private Message
Som projekt i i en kurs (produktionsanpassad elektronikkonstruktion) så byggde jag och några kompisar ett slutsteg baserat på lm3875.
Eftersom budgeten var tight så fick vi snåla in något på men resultatet blev ändå förvånansvärt bra!

Kraven på slutsteget var:

Softstart
Högtalartillslagsfördröjning
klippindikatorer
2 x balanserade XLR-ingångar
2 x RCA-ingångar
Ställbar känslighet ~0.5-10 volt

Vi valde att göra slusteget på tre separata kretskort eftersom vi ville kunna testa varje del för sig.

här syns strömförsörjningskortet med tillslagfördröjning


Vi löste softstarten på ett väldigt enkelt sätt. För att förhindra strömrusning till kondensatorerna vid tillslag går strömmen via 3 100Ohms effektresistorer till dess att kondensatorerna är uppladdade till 16.7 V då ett relä kopplar strömmen förbi resistorerna och full ström erhålles.
Detta är kanske inte bästa lösningen men väldigt enkel.

Här under är kortet för högtalaratillslagsfördröjningen samt klippindikatorer.


här under syns alla tre kretskorten färdiga att ta plats i lådan, kylprofilen ska sedan fästas i lådan som är av aluminium så kylningen blir bra, knappt ljummet vid full belastning.


Här under syns färdigt resultat.


Vi mätte även effekten som förstärkarna kan leverera och den är uppmätt genom belastning av utgångarna med 4,6 respektive 8,6 Ohm utsignalen mätades med ett oscilloskop för att se då signalen distorderade. Som insignal användes en sinusvåg på 1 kHz med en amplitud av 0,8 V.

med en last på 4,6 Ohm uppmättes föjande:
Utsignal (Vrms) = 11,5
effekt (Wrms) = 28,75
utsignal (Vtopp)= 18
Effekt (Wtop) = 70,43

Och med en last på 8,6 Ohm:
Utsignal (Vrms) = 13,4
effekt (Wrms) = 20,9
utsignal (Vtopp)= 19
Effekt (Wtop) = 41,97

Dc-spänningen på utgången med full förstärkning och insignalen kortsluten mättes till 3,5mV samt 4,2mV

Trafon som användes är en 120VA 2*18VAC
och 2st 22 000 uF elektrolytkondensatorer glättade spännigen.

Jag har massor med bilder och mätningar om någon är intresserad.

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/03/02 :  22:09:31  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Trevligt litet bygge.
Vilken typ av koppling är det ni har använt er av??

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

menace
Member

124 Posts

Posted - 2005/03/02 :  22:33:38  Show Profile Send menace a Private Message
vi har använt den icke inverterade direkt från databladet
Go to Top of Page

anders
Member

168 Posts

Posted - 2005/03/02 :  23:03:13  Show Profile Send anders a Private Message
Kul!
Jag har ett par frågor:

Mätte ni matningsspänningen till LM3875 (direkt på kretsen)?
Från mätningarna ser det ut som om matningsspänningen blev runt 22 Volt. Lite märkligt om den blev så låg?

Det ser ut som om utgångsströmmen blir begränsad, tror du att det rör sig om en praktisk begränsning hos LM3875 som inte framgår i datablad?
Go to Top of Page

mounte
Member

73 Posts

Posted - 2005/03/02 :  23:11:42  Show Profile  Visit mounte's Homepage Send mounte a Private Message
Schyssta bilder
Men framförallt schysst resultat!

Jag sitter och funderar lite på eran högtalartillslagsfördröjning (underbart ord i alfapet!) Har en egen zap-pulse stärkare som jag skulle behöva bygga en sådan fördröjning till, vore skoj att få veta hur eran lösning fungerar och vad de olika in- och utgångarna är , grön,vit,grön,vit,röd,svart,röd

// Daniel
Go to Top of Page

menace
Member

124 Posts

Posted - 2005/03/03 :  14:38:58  Show Profile Send menace a Private Message
anders: vi mätte aldrig matningsspännigen till lm3875, mätningarna jag skrivit om ovan är mätt på lasten som ska simulera högtalare.
däremot kan jag svara på varför strömmen blir begränsad, vi använde bara en 120VA:s trafo, samt att LM3875 har en begränsning på 5A ut.
Go to Top of Page

menace
Member

124 Posts

Posted - 2005/03/03 :  14:45:51  Show Profile Send menace a Private Message
mounte: vi löste tillslagsfördröjningen med en enkel RC-krets som sedan är kopplad till en op-kopplad som komparator som via en transistor slår till ett relä som kopplar till högtalarna, exakt hur detta är gjort minns jag ej (det var över en månad sen bygget färdigställdes) kan kanske skaka fram kopplingschema senare. ingångarna är bara mantningsspänning samt signal.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000