Author |
Topic |
|
Sebban
Member
88 Posts |
Posted - 2004/11/25 : 11:39:53
|
Nu startar jag en byggtråd för min Gainclone!
Det känns som en bra idé, så man kan få lite tips och idér. Eller så kanske man kör fast och behöver hjälp...
Gainclonen ska byggas efter en ritning som är i princip som orginalet.
En låda kom från Elfa...
Vad fanns det för kul i den då? En trafo!
Små hemliga lådor...
|
/Sebastian Petersson |
Edited by - Sebban on 2005/03/03 01:11:57 |
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2004/11/25 : 12:04:12
|
Ser trevligt ut. De där transformatorena är också en fröjd att jobba med.
Har du ett schema? |
|
|
Sebban
Member
88 Posts |
|
UrSv
Member
2786 Posts |
|
Sebban
Member
88 Posts |
Posted - 2004/11/25 : 13:09:28
|
Jo det antar jag... Lär ju säg att jag inte riktigt kan allt om de där olika varianterna... |
/Sebastian Petersson |
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2004/11/25 : 14:04:46
|
Det blir säkert umtärkt. Varianter finns det fler än personer som bygger... |
|
|
Andreas A
Member
407 Posts |
Posted - 2005/01/04 : 14:28:05
|
några framgångar på bygget? |
|
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2005/01/04 : 21:45:48
|
Vad är det för kondingar som ligger mitt på 1:a bilden? ser ut som mcap av nått slag... artikelnr? |
.....where the music comes to die. |
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
|
Sebban
Member
88 Posts |
Posted - 2005/02/20 : 19:25:50
|
Nu har jag äntligen börjat bygga på gainclonen! Det kom "lite" emellan om vi säger så...
Det sägs ju att bilder säger mer än tusen ord så jag lägger in några sådana.
Såg här såg det ut när jag jobbade med gainclonen. Det blev lite rörigt efter en stund.
Så blev framsidan av prototypen, här kommer det väl inte bli så mycket ändringar.
Här kan man väl säga att det finns lite att jobba med... Men det är ju ändå första bygget av denna karaktär!
Lätt provisorisk montering av likriktare!
Men en sak förvånades jag över med denna förstärkare...
VILKET LJUD!!!
Jag är helnöjd, trots att det ska spelas in och byggas iordning vettigt!
Har ni tips på ändringar på komponenter eller dylikt, så tveka inte att framföra dessa!
|
/Sebastian Petersson |
Edited by - Sebban on 2005/02/20 19:37:15 |
|
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2005/02/20 : 20:43:43
|
Vad är det för likriktare du använt ?
|
|
|
Sebban
Member
88 Posts |
|
Rickard.v
Member
195 Posts |
Posted - 2005/02/21 : 21:32:46
|
Verkar skoj det där! Kanske man skulle prova att bygga! Vad blir priset?? Och det låter bra också menar du?? |
Denon Dali Supra. |
|
|
Sebban
Member
88 Posts |
Posted - 2005/02/22 : 00:38:05
|
Idag har jag provkört förstärkaren med sin blivande partner, en B&W 602 S3 högtalare.
Jag måste säga att jag fortfarande inte greppat hur detta kan låta så bra?
En bild på de blivande kompanjonerna:
Jag passade även på att utföra en lättare dissektion av denna högtalare, resultatet visas på "Bildreportage" forumet. Jag vill påstå att det utrymme för modifieringar på denna högtalare.
|
/Sebastian Petersson |
Edited by - Sebban on 2005/02/22 00:52:03 |
|
|
Sebban
Member
88 Posts |
Posted - 2005/02/22 : 00:47:23
|
quote: Verkar skoj det där! Kanske man skulle prova att bygga! Vad blir priset?? Och det låter bra också menar du??
Tycker verkligen att du skall prova att bygga! Trots att jag inte har några större erfarenheter av förstärkarbyggen så fick jag det att funka på första försöket!
Priset styrs helt i förhållande till vilken nivå man lägger bygget på i komponentväg. LM3875 chipet kostar, om jag minns rätt, 58kr +moms på Elfa. Sedan behövs det bara ganska billiga delar så som motstånd och några kondensatorer. Men jag valde att ta det bästa jag hittade på Elfa.
Transformatorerna är ju en annan stor utgift i bygget, jag valde att starta med två stycken 150VA ringkärnetransformatorer från Elfa. Så har man några passande trafos liggande så blir det väldigt billigt.
Ja, jag påstår att trots den ringa inspelningstiden förstärkaren har fått att det verkligen låter bra! Det lär ju inte låta sämre efter lite omorganisering på kretskortet. |
/Sebastian Petersson |
|
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2005/02/22 : 15:58:05
|
Hej Sebban.....
Jag är också precis i start groparna för mitt första GC bygge(eller rättare sagt första förstärkar bygge någonsin). samlar på mig alla komponenter nu.
Dock har jag inte löst kylningen ännu, vad har du för kyl element till ditt bygge? |
|
|
Calle H
Member
147 Posts |
Posted - 2005/02/22 : 17:44:29
|
Coolt värre detta.
Du får GÄRNA lägga upp fler bilder, hur du byggt, samt ELFAs artikelnummer om du har dem. Sådana trafos har jag liggandes på jobbet förresten, man kanske skulle nalla en och börja löda.... |
Med öl i gräset på en Opeth-konsert.
|
|
|
Sebban
Member
88 Posts |
Posted - 2005/02/22 : 20:58:19
|
quote: Hej Sebban.....
Jag är också precis i start groparna för mitt första GC bygge(eller rättare sagt första förstärkar bygge någonsin). samlar på mig alla komponenter nu.
Dock har jag inte löst kylningen ännu, vad har du för kyl element till ditt bygge?
Jag valde helt enkelt ett element som jag hade låg hemma. Det är ifrån en AMD 64.
Jag delade den på mitten och hoppas på att det ska räcka, men det tror jag att det gör. För den blir inte alls så varm när jag provspelat. |
/Sebastian Petersson |
|
|
Sebban
Member
88 Posts |
Posted - 2005/02/22 : 21:01:25
|
quote: Coolt värre detta.
Du får GÄRNA lägga upp fler bilder, hur du byggt, samt ELFAs artikelnummer om du har dem. Sådana trafos har jag liggandes på jobbet förresten, man kanske skulle nalla en och börja löda....
Jag har artnr. från Elfa, men jag ber att få återkomma med dessa. Har man trafos så blir ju förstärkaren verkligen billig! |
/Sebastian Petersson |
|
|
Sebban
Member
88 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 01:10:37
|
Dags för en lite uppdatering av byggläget!
Senaste tiden har åtgått till att insamla delar till projektet. Volymkontrolldelen har blivit lite omarbetad, då jag kom över en motoriserad Alps potentiometer till, minst sagt, fördelaktigt pris!
Så jag har av lite velleman byggsatser byggt en IR-styrning till poten. Fungerar mycket bra, dock ska jag byta till 2-pol reläer.
Är detta första fjärrstyrda gainclonen i Sverige?
Har även spelat in den ett tiotal timmar och den tycks enligt mig få lite mer "kontroll" över ljudet.
Lådan har även börjat ta lite form, dock mer om den senare i veckan.
Lite bilder på delarna är ju alltid trevligt!
Dessa kort som blir IR-styrningen. Det till höger som är sändaren ryms i handflatan. Givetvis blir sändaren batteridriven.
Den mycket trevliga Alps poten. Rejäl sak!
Nätbrunn med filter. Hoppas att det fungerar lika bra som det ser ut.
Mycket trevliga och välgjorda högtalaranslutningar.
RCA kontakter...
Av och på modul. Apem gör rejäla brytare!
Min egenhändigt tillverkade nätkabel. Fungerar även som prydnad...
Material som ska bli fronten på lådan. Borstad mässing tycker jag är trevligt. |
/Sebastian Petersson |
|
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 08:23:44
|
hehe, du gör inget till hälften va?
det där vellman-kitet, sköter det linjerna med eller bara volymen? |
.....where the music comes to die. |
|
|
Sebban
Member
88 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 17:30:50
|
quote: hehe, du gör inget till hälften va?
det där vellman-kitet, sköter det linjerna med eller bara volymen?
Nej, man vill ju ha lite stil och fason på grejerna! Samtidigt som man är en obotlig prylbög, som vill att det ska SE bra ut också.
Vellemankitet är egentligen bara en strömbrytare. Så jag kommer använda 2st 2-pol reläer och en voltregulator för att kunna köra motorn på poten åt båda hållen. |
/Sebastian Petersson |
|
|
|
Topic |
|