HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Den nybyggda rörförstärkaren beter sig underligt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

knas
Starting Member

47 Posts

Posted - 2005/02/27 :  00:45:43  Show Profile Send knas a Private Message
Jag har byggt en OTL-hörlursförstärkare med ECC82, ECC88 och trafo från en gammal rörradio. Chassit är av plast, men jag har förstökt att hålla jordpunkter gemensamma. Ritningar och dylikt finnes här: http://www.diyforum.net/blasten/projekt7.htm

Spelar gör den, men inte med så stor grace som jag hade hoppats på. Först och främst brummar den när den inte har signal. Jag har läst att rörförstärkare "ska" göra detta, men i mitt fall brummar det tillräckligt för att ge en döv man huvudvärk. Det är ett typiskt 50Hz-brum. Brummet går ned en aning och ligger endast i bakgrunden när man spelar musik. Men i lugnare partier eskalerar det, ungefär som att ljud tystnar brummet. Det är dessutom en stor obalans i kanalerna. Vänsterkanalen är högljudd och dominant medan den motsatta gömmer sig.

Dessutom så påverkas brummet, och kanalnivåerna stort av beröring. Om man lägger handen på vänstersidan av chassit vässas ljudet och blir mer skarpt. På samma vis blir det mer distans och dovhet när man berör högersidan. När man rör händerna omkring förstärkaren manipuleras ljudet otroligt mycket, brummet byter kanaler och moduleras, diskant och bas träder fram och går tillbaka. Detsamma gäller när man petar på jordkablarna i den.

Vad kan vara problemet här?

Jag är mycket tacksam för svar!

Mvh - Claes

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/02/27 :  01:46:38  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Låter som jordfel någonstans alternativt dålig skärmning. Plastchassi kanske inte var så bra.

Ibland räcker det med att skärma ingångsrören. En snabbtest är aluminiumfolie runt rören som ansluts till jord.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Calle H
Member

147 Posts

Posted - 2005/02/27 :  08:38:36  Show Profile  Visit Calle H's Homepage Send Calle H a Private Message
Hade ett liknande ljudfel med dator kopplad till förstärkare. Hjälpte lite med att jorda datorn och förstärkaren i ett element, men kvarstod i alla fall. Då gick jag på en lampa med dimmer och där var det klart illa. Lampan av och det vart väldigt lite surr. kopplade ur allt och började om. Fann då att när antennkabeln för kabel-TV kopplades in uppstod surret. Köpte då en Galvanisk skiljeförstärkare, som trollade bort felet. Har dock liknande om jag kopplar in radion på fasta nätet. Så, mitt tips är att koppla ur allt skit som sitter på nätet, och kolla om det kan vara någonstans utanför ditt bygge.

Med öl i gräset på en Opeth-konsert.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/02/27 :  17:31:22  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag hade exakt samma fel efter att jag hade bytt trissor i ett riia steg som jag har det räckte med att man var i närheten så ökade brummet samt att den inte "orkade" återge ljudsignalen utan klippte så snart man ökade volymen. Vid en närmare koll så visade det sig att jordningen inte var tillräcklig utan fick förbättras och numera har jag inga problem vare sig med det ena eller andra.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

knas
Starting Member

47 Posts

Posted - 2005/02/27 :  21:57:41  Show Profile Send knas a Private Message
Tackar så hjärtligt för era svar!

Jag provade aluminiumfolietweaket, men det gav ingen skillnad. Det gjorde ingen skillnad oavsett om rören var lindade eller hela förstärkaren.

Förstärkaren har även provats i källaren där det är i princip tomt på övrig elektrisk apparatur. Ingen skillnad där heller.

Den känns rätt så orkeslös och distar lagom på rätt låg volym. Förstärkaren körs helt ojordad, men jag ska testa att löda det där översta stiftet till den gemensamma jorden innuti lådan och köra förstärkaren i köket. Återkommer med resultatet.

Lägger in lite bilder på bygget med förhoppning om att det kan hjälpa.


Innuti


En rörsockel. Jag tror inte att brummet kan bero på för långa ledningar här. Vad tror ni?


Lödningarna håller måttet så där ligger inte problemet.


Rörkärlek :D

Är jättetacksam för mer hjälp! Just nu är förstärkaren mest ett dyrt stycke plast och sladdar.

Edited by - knas on 2005/02/27 22:18:45
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/02/27 :  22:18:40  Show Profile Send f95toli a Private Message
I 99% av fallen har inte jordproblem något att göra med huruvuda man kopplat sig till nätjorden eller inte, nätjord (=skyddsjord) finns pga säkerhetsskäl; ur störsynpunkt spelar det sällan roll om man är kopplad till skyddsjord eller inte.

Jordproblem handlar oftast om
*jordloopar
*Klena jordledningar
*Att man missat att att jord något som ska jordas (strömmen tar en annan väg än det är tänkt på tillbakavägen).

I ditt fall skulle jag kolla att allt är jordat som det ska samt att du inte har några jordloopar.
Det faktum att kanalerna beteer sig olika pekar också mot en felkoppling eller att det är dålig kontakt någonstans.
Go to Top of Page

petmo338
Starting Member

18 Posts

Posted - 2005/02/27 :  22:39:47  Show Profile Send petmo338 a Private Message
Jag har byggt precis samma förstärkare. Det verkar som den är väldigt känslig för hur ingångsrörens socklar är lödda. Den börjar självsvänga väldigt lätt som jag uppfattat det.
Jag har lött om mina 3 ggr och inte fått till det perfekt ännu. Finns en hel del matnyttigt i denna tråden:

http://www.diyforum.net/phpBB2/viewtopic.php?t=1206&highlight=otl

Ang obalansen i kanalerna så var det problem med för låg glödspänning vilket medförde för liten bias-ström. Mät tex över 5,6k motståndet och se så du har ca 17mA på båda kanalerna.

Go to Top of Page

knas
Starting Member

47 Posts

Posted - 2005/02/28 :  17:49:51  Show Profile Send knas a Private Message
f95toli: tack för klargörandet! Skyddsjorden skippar jag.

petmo338: jag lödde om rörsocklarna till ECC88:orna så det blev raka streck mellan stiften. Ingen skillnad dock :(. Ska testa att löda om ECC82:ornas socklar på samma vis. Jag ska även mäta strömmen över 5,6k motståndet när jag får tid till det. Tusen tack för länken! Lägger nog upp bilder på de omlödda socklarna inom kort.

Edit: strömmen låg på cirka 24 och 27 mA. Jag testade även att plocka bort regulatorer och likriktare för glöden då den av någon anledning stabbades till under 5V glöd istället för 6V. Tråkigt nog råkade jag bränna likriktaren, så nu kör jag orörd glöd med samma brum. Varför likriktar man egentligen glöden och stabbar den?

Edited by - knas on 2005/02/28 18:59:23
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2005/02/28 :  20:34:25  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Det verkar vara Kurt Strains OTL-förstärkare? Kan inte komma in på headwize.com längre, den verkar vara nere just nu.
Men man likriktar och stabbar väl glödspänningen för att få bort växelströmsbrummet.
Du kanske skulle kunna ta PSU Designer, http://duncanamps.com/psud2/index.html till hjälp genom att mata in dina komponenter och värden på strömförsörjning för B+ och glöd och se hur det verkar, men jag måste erkänna att jag inte tror att det är där problemet ligger.

Har du brum vid beröring (BVB, låter som ännu en sjukdom...) så låter det ju mer som ett signaljordsproblem. Hur är det med jordningen av ingångarna?


En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

petmo338
Starting Member

18 Posts

Posted - 2005/03/01 :  18:24:11  Show Profile Send petmo338 a Private Message
Enl vad jag har kommit fram till så är det inte växelspänningen på glöden som genererar brummet. Jag har separata ON/OFF switchar på båda, och det blir KNÄPPTYST såfort man slår av högspänningen. Och då finns det ju fortfarande kräm i kondingarna för 5-6 sekunders lyssnande så förstärkaren är ju fortfarande "på".

Det verkar vara viktigare att trådarna på sockeln är vinkelräta än korta.
Jag tror dock att konstruktionen inte är helt 100, man kanske kan stoppa in nån katodavkopplingskonding eller något får att få den stabilare. Men jag har för dålig koll för att orda om det.

Är inte 27 mA lite högt för ett Ecc82? Vill minnas att dom vill ha max 10mA / sida.
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/03/02 :  00:26:04  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Jag försöker titta lite på bilden hur jordarna är dragna.

Jag kan se en svart ledare från bakre lödstöd via säkring till främre lödstöd. Sedan verkar den bruna ledaren till vänster göra samma sak? Om den gör det så har du en jordslinga där som bör brytas upp.

Sedan ser jag en jordledare från skärmen vid ingångskontakterna till bakre lödstöd. Är andra änden av skärmen jordad? Det bör den inte vara. Jag skulle försöka med att jorda skärmen vid potentiometern istället och ta bort den svarta jordledaren vid kontakterna.

Överhuvudtaget ska man försöka undvika slutna slingor av jordledare. Ett sätt är att ha en enda jordpunkt i hela apparaten men jag brukar köra en jordbuss som sitter mellan ingångskontakternas jord och strömförsörjningens minus. Sedan låter jag varje steg ha en jordpunkt utefter bussen. Dra en ledare från ingångskontakterna till ingångsstegen och ha en punkt där, dra vidare därifrån till utgångssteget och ha en punkt där, sedan därifrån till strömförsörjningens minus.
Alternativt: starta vid ingångsstegets jordpunkt, dra till utgångsstegets, sedan till minus. Dra skärmad ledare från ingångssteget till potentiometern och vidare till ingångskontakterna. Anslut skärmen vid ingångssteget till dess jordpunkt och endast där.

Hörlursutgångens jord kan anslutas till utgångsstegets punkt eller borta vid minus vilket som nu fungerar bäst i ditt fall.


27mA genom en ECC82 är lite i mesta laget.


/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/03/02 :  01:15:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jax råd om jordning är mycket bra. Det är noga med hur man arrangerar jorden.

Den blåa tråden som är lindad runt den svarta, vad är idén med den? Det ser ut som den blå går från ena glödpinnen 4 och lindar sig runt den svarta tråden från pinne 2, som är ingående signal?!? Jag blir osäker för på pinne två borde sitta ett motstånd på 100 ohm och det ser jag inget. De motstånd som sitter närmast gallren ska sitta så nära sockeln det bara går.

Glödtrådarna brukar jag tvinna väldigt tätt fram till sockeln, här är det inte gjort så.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/03/02 :  10:32:37  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Glöden ser iofs likriktad ut så tvinningen är inte så noga.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2005/03/02 :  13:31:53  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Ja och appropå det så har jag länge undrat om glödspänningen och likström resp växelström.

Om jag kikar i databladet på t.ex. ECC82 så vill den ha 6.3V och ca 300mA glöd, DC eller AC. Vad är fördelar resp nackdelar?

Mvh Mikael

Think what's inside the box!
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/03/02 :  14:19:44  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Nackdelen med DC är materialvandring sägs det. Att vända på polerna till glödtrådarna då och då sägs vara bra.

Fördelen är ju att man slipper eventuellt brum från glödtråden.

Man kan köra lite lägre spänning om man kör DC, jag kör 12.0V DC i min förförstärkare i st f 12.6 som det ska vara med AC.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

knas
Starting Member

47 Posts

Posted - 2005/03/02 :  17:11:32  Show Profile Send knas a Private Message
Finemang med sådan feedback! Det tackar jag för.

Det som är gjort nu är att enligt Jax instruktioner tagit bort den bruna kabeln, flyttat säkringen från minus till plus istället, och från minus endast dragit en ledare till övre lödstöd. Undre lödstöd har numera endast en huvudsaklig jordanslutning som går rakt ned från övre lödstödet. Sedan har jorden till rörsocklarna lötts om så att det går direkt från stift till jord helt utan hinder för samtliga socklar. De där blåa lindade kablarna var endast ett litet experiment, så de är väck nu.

Hur den låter nu: lägre brum utan det hemska, skarpa fyrkantsbrummet som fanns innan. Dessvärre känns den mycket mer orkeslös nu och distar som fan.

petmo388: för mig är det exakt på det viset! Den spelar hur rent som helst under de där 5-6 sekunderna.

Jax: tackar för jordningstipsen. Ska testa tipset om att fixa bort jorden som går från RCA-kontakterna när tillfälle ges.

Bernt Jansson: Bilden luras. 100k-motstånden finns där, men är täckta med krympslang. Monterar om gallrets motstånd vid nästa session. Tack för tipset!

När brummet är väck och förstärkaren spelar är det tänkt att jag ska lägga upp en komplett tråd med bilder och text från byggets start till färdig produkt. Mvh
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/03/02 :  19:32:16  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
100k-motstånden finns där

Hmmm, pratar vi om samma? 100k går väl till jord från gallret. (Har inte schemat framför mig) I signalvägen skall enligt schemat på Headwize sitta ett 100 ohms motstånd för att förhindra självsvängning. Jag misstänker lite att det är det du har, självsvängning alltså.

Förresten - vad är det för impedans på dina lurar?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

knas
Starting Member

47 Posts

Posted - 2005/03/03 :  19:46:47  Show Profile Send knas a Private Message
Ledsen Bernt, jag var lite tankspridd. Jag menade motståndet på 100 ohm som sitter mellan pot och tvåan på ingångsrören. Nu är de förresten omlödda med kortare enligt ditt tips:


Så här ser alltet ut just nu:


Nuläget: det brummar mycket mindre än innan tack vare det kortade 100 ohm-motståndet. Men jorden som går i mitten influerar fortfarande sinnessjukt mycket. Flyttar man på den mot de övriga så brummar det mycket mer. Jag börjar fundera på att dra den utanför chassit i en halvmetersböj för att få bort den en bit. Förstärkaren känns trött och distar rätt tidigt, och obalansen är kvar. Börjar få slut på idéer så jag är jättetacksam för tips och korrektioner.

Edited by - knas on 2005/03/03 19:47:13
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/03/03 :  20:32:49  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Du skulle kunna prova att returnera glödens jord till bakre lödstödet.

Prova oxå att dra potentiometerns jord till jordpunkten du nu har mitt emellan rören. Prova sedan att flytta den bruna till samma mittpunkt.

Vidare, prova en stump skärmad ledare från pot till rören, anslut skärm till potens jord i ena änden och mittpunkten i andra. Låt den andra skärmen mellan pot och ingång vara som den är nu (dess skärm är väl ansluten till potens jord?).



Så är det med brum, man får testa sig fram.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000