HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 HFLS Filter? Diskant
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rokk
Member

181 Posts

Posted - 2005/03/02 :  21:08:53  Show Profile Send rokk a Private Message
Jag har lite tankar och funderingar runt filtret i HFLS1.

Jag är tyvärr lite halvtaskig på filter men funderar över vad R1081 (3.9ohm) och vad R1071 (4.7ohm) har för egentlig funktion?

Jag vill höja diskanten 2-3dB och provade mig fram själv(troligen vill någon hänga mig rdan nu;), jag fann att R1081 var den dämpande faktorn medans R1071 snarare förbättrade ljudet. Som sagt är min kunnighet inom filter av denna typ inte stor alls.
Så som jag vill göra så diskanten inte är dämpad så kan jag plocka bort 1081? Vad har 1071 motståndets 'styrka' för betydelse på ljudet? Ett aningen svagare motstånd gav ett mer öppet ljud, men jag är orolig för vad det har för eg effekt på diskanten.

Hjälp mig någon som vet vad han gör, snälla =)

Edited by - rokk on 2005/03/03 21:51:31

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2005/03/03 :  21:40:36  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Ska du ändra dämpningen till diskanten måste du ändra både R1071, R1081 och C1071. Dessa blidar tillsammans en dämpning och en sk "slewing highpass", kan kalla det frekvensberoende dämpning, mindre dämpning vid höga frekvenser. Ändrar du motsånden på måfå påverkar du karakrären hos den "frekvesberoende dämpningen" och även delningen.

/Jesper
Go to Top of Page

rokk
Member

181 Posts

Posted - 2005/03/03 :  21:49:17  Show Profile Send rokk a Private Message
Ohh, låter avancerat.. =)
Om jag inte vill dämpa diskanten alls då?
Och hur kan jag enklast räkna på hur dämpningen blir med de motstånds-byten jag gör?
Finns det någon typ av program som kan räkna ut det eller måste jag själv ge mig i kast med matematiken? ;)
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/03/03 :  22:35:21  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Måste säga att jag gillade den lite ljusare diskanten, av det jag kunde tyst höra när jag smög in dem lite innan filtren.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2005/03/03 :  22:43:02  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Om du vill ha kvar samma överföringsfunktion på hos diskantfiltret ska du hålla R1071xC1071 konstant. För att inte påverka delningen ska R1071+R1081//Rdiskant vara konstant. Detta gäller så länge 1/(2xPixR1071xC1071) >> delningsfrekvensen. Rdiskant är igentligen Zdiskant så du får kolla i databladet vad impedansen för diskanten är vid delningsfrekvensen. Detta ger i alla fall en hint om vad du behöver tänka på, i praktiken måste du mäta, testa och lyssna.

/Jesper
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2005/03/03 :  22:45:42  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Om du har tillgång till pspice eller annat simmuleringsverktyg kan du koppla upp filtret och testa för att få en känsla för hur det beter sig när du ändrar olika värden. Det enda trixiga med det är att simmulera elementets impedans.
Vad är det igentligen du vill ändra på?

/Jesper
Go to Top of Page

rokk
Member

181 Posts

Posted - 2005/03/04 :  00:13:34  Show Profile Send rokk a Private Message
Som filtret är i original så är diskanten dämpad en aning, jag vill inte ha diskanten dämpad alls. =)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000