HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Pioneer 668: Den optimala signalkällan?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 15

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/03/04 :  13:10:58  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Matte76> Du, jag tänker inte sitta här och prata bebisspråk med dig, förstår du inte det som en mellanstadieelev med lätthet skulle förstått kan jag inte hjälpa dig tyvärr.

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2005/03/04 13:12:10
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/04 :  13:21:25  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Du, jag tänker inte sitta här och prata bebisspråk med dig, förstår du inte det som en mellanstadieelev med lätthet skulle förstått kan jag inte hjälpa dig tyvärr

Hmm snacka om nedvärderande...trevlig ton du har Rydberg! När argumenten inte räcker till kommer personangreppen! Och Matte76, inte 77, heter jag!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/03/04 :  13:21:40  Show Profile Send Ayn a Private Message
Uppfattar du färgning som ett negativt laddat ord verkar du ha missat en hel del här i tråden, matte. Jag tycker att främst inläggen som markih skrivit har varit mycket välskrivna och pedagogiska. Du tackade till och med själv och sa att du hittat svar så det räcker på faktiskt.se.

Ställer du en fråga som kräver ett avancerat svar, då får du ett avancerat svar. Det ÄR avancerat att sätta upp ett F/E-test! Och då får man även bereda sig på att sätta sig in i problematiken och testutförandet för att förstå vad som menas. Gör man inte det går det mycket riktigt inte att komma så mycket längre i den här diskussionen.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/03/04 :  13:27:14  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Läs detta Matte76: http://www.lts.a.se/ovrigt/fe-test.html

Har du frågor, efter det att du läst det, ställ dem.

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/04 :  13:36:53  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ayn: Du har säkert rätt, vissa personer omnämner enligt mig färgning som något negativt, dvs smutsar ner inkommande signal, medan andra som tex Markih, inte gör det alla gånger.

Sen vänder jag mig emot att vissa tycker att en produkt som "färgar "ljudet enligt någon kriterie skulle vara sämre än en annan av den anledningen. Och det har framgått att vissa tycker det, tex i fallet piP-högtalarna mot vissa dyrare högtalare...

Jag har läst och förstått det mesta. Men nedvärderande inlägg och ironi från vissa besserwissers klarar jag mig utan helt klart. Lustigt: Först skriver en att en mellanstadieelev hade förstått sedan nästa skriver att svaret är avancerat. Hur ska ni ha det?

- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)

Edited by - matte76 on 2005/03/04 13:43:34
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/03/04 :  13:42:41  Show Profile Send Rydberg a Private Message
matte76> Redan i mitten på sidan ett fick du samma länk som jag nyss postade, läste du den inte då??? Om man kollar i resten av den 6 sidor långa tråden så kan man inte finna ett enda inlägg från din sida som tyder på det. Det är ju helt uppenbart att du inte är ute efter att lära dig någonting utan bara leka i sandlådan. Kan inte du bespara mig och resten av forumet från sådana dagisfarsoner?

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/04 :  13:45:13  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag har läst och leker inte i sandlådan, vill bara ha ett enkelt svar nedskrivet här som inte är långa uppsatser. Men det verkar inte gå att ge eller så vill ni inte, av någon anledning. Det är enklare att svara nedvärderande att läs den och den länken...

Rydberg fortsätter med personangreppen ja...Moderator?

Edited by - matte76 on 2005/03/04 13:46:14
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/03/04 :  13:45:56  Show Profile Send Ayn a Private Message
quote:
Sen vänder jag mig emot att vissa tycker att en produkt som "färgar "ljudet enligt någon kriterie skulle vara sämre än en annan av den anledningen. Och det har framgått att vissa tycker det, tex i fallet piP-högtalarna mot vissa dyrare högtalare...

Men du sa ju tidigare att du respekterar att andra prioriterar att ha en så ofärgande anläggning som möjligt framför att ha en anläggning som subjektivt "låter så bra som möjligt"? Tycker du inte det ändå? Jag får inte det att gå ihop.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/03/04 :  13:48:04  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Det ÄR avancerat att sätta upp ett F/E-test!

quote:
Lustigt: Först skriver en att en mellanstadieelev hade förstått sedan nästa skriver att svaret är avancerat. Hur ska ni ha det?

Att sätta upp ett test och att förstå metoden är två helt olika saker såklart. Parallell: Du kan ju ganska enklt att förstå hur en hole i one går till, man slår ett slag och bollen kommer i koppen, att i praktiken slå en hole in one är svårare.

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/04 :  13:48:38  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Men du sa ju tidigare att du respekterar att andra prioriterar att ha en så ofärgande anläggning som möjligt framför att ha en anläggning som subjektivt "låter så bra som möjligt"?

Jo det är självklart att jag gör! Men att säga att en cd-spelare är "färgande" därför att den inte finns med på LTS lista över "ofärgade" produkter, det är DET jag vänder mig emot. Att tex säga att min anläggning är färgande. Jaha? Och det har förstås testats? Tror inte det va...

Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/03/04 :  13:49:23  Show Profile Send Ayn a Private Message
quote:
vill bara ha ett enkelt svar nedskrivet här som inte är långa uppsatser. Men det verkar inte gå att ge

Nej, som redan sagts så måste du sätta dig in i tillvägagångssättet för att förstå sättet det går tillväga på (därav ordet). Jag kan hålla med om att det börjar sjunka till en ganska låg nivå i övrigt här, men kan förstå att folk blir frustrerade när det här faktiskt har upprepats flera gånger.

Utöver kortversionen av F/E-testbeskrivningen finns även en lite längre artikel som beskriver det mer ingående, om du är ännu mer nyfiken. Den återfinns här, och tar upp lite mer i detalj om hur det funkar med just CD-spelare: http://www.lts.a.se/artiklar/FE-lyssning.pdf

Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/03/04 :  13:49:25  Show Profile Send Baltazar a Private Message

Det verkar fortfarande som att en del verkar ha svårt att skilja på subjektiv/upplevd bra ljudåtergivning, och objektivt bra ljudåtergivning.
Att 688:an i en specifik anläggning inte låter bättre än en anna spelare utesluter ju inte att det är 688:an som avläser och förmedlar informationen på skivan bäst även om det upplevs som att ljudet blev mindre kul att lyssna på. Det kan ju liak gärna bero på ett annat fel i kedjan.

Återigen, det är ingen som påstått att ofärgat/transparant ljud är det som föredras av alla under alla omständigheter.

Edited by - Baltazar on 2005/03/04 13:52:14
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/04 :  13:50:24  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Att sätta upp ett test och att förstå metoden är två helt olika saker såklart

Där är vi överens. Men jag tycker att en metod eller ett test som inte kan förklaras på ett lättförståeligt sätt, tja det är inte mycket värt i praktiken. Kan det däremot förklaras kortfattat och lättförståeligt är det en annan sak.

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/03/04 :  13:50:25  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
vill bara ha ett enkelt svar nedskrivet här som inte är långa uppsatser.
Enklare/kortare än det som står på sidan vi länkat till blir det inte. Det är dessutom urenkelt skrivet, varje normalbegåvad individ med läsförmåga borde fatta tycker man......

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/04 :  13:52:58  Show Profile Send matte76 a Private Message
Rydberg: Kan du skriva ett inlägg utan personangrepp? Du är anmäld till moderator.

Sen är det fler än jag som vill ha ett enkelt svar ni inte vill skriva ut här, Mayro tex. Men skit samma, vill ni inte nöjer jag mig med länkarna ni skrivit. Jag ska läsa dem, om jag nu kan läsa överhuvudtaget och sen FÖRSTÅ dem också!! Rydberg?

Edited by - matte76 on 2005/03/04 13:53:35
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/03/04 :  13:54:55  Show Profile Send Baltazar a Private Message
quote:
Men jag tycker att en metod eller ett test som inte kan förklaras på ett lättförståeligt sätt, tja det är inte mycket värt i praktiken. Kan det däremot förklaras kortfattat och lättförståeligt är det en annan sak.

Det tycker inte jag. det finns mycket här i världen som man antagligen inte skulle förstå, trots upprepade och förenklade förklarningar. Förstår inte varför det skulle vara värt något då? Ska en testmetods lämplighet avgöras av den som har svårast att begripa den?

Lite märkligt resonemang men jag kan ha feltolkat dig.

Mvh

Edit: SnällaRydberg, kan du inte vara lite gladare och kramas mer här på forumet? Alla kan sjunga Cumbayaaaa tillsamans eller nåt kanske?

Edited by - Baltazar on 2005/03/04 13:56:56
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/03/04 :  13:55:44  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Men skit samma, vill ni inte nöjer jag mig med länkarna ni skrivit. Jag ska läsa dem
Ska läsa dem????????? Du har inte gjort det än alltså och ändå sitter du här i 2 dagar och diskuterar?? Give me a break alltså.....

quote:
Du är anmäld till moderator.
Reflektion: jaha!

Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/03/04 :  13:58:36  Show Profile Send Ayn a Private Message
quote:
Men att säga att en cd-spelare är "färgande" därför att den inte finns med på LTS lista över "ofärgade" produkter, det är DET jag vänder mig emot. Att tex säga att min anläggning är färgande. Jaha? Och det har förstås testats? Tror inte det va...

Nej, det är sant, såvida man inte testat komponenterna som ingår i din anläggning kan man inte säga om de är färgande eller inte. Mycket riktigt. Däremot - om man genom F/E-tester kommit fram till att exempelvis Pioneer 668 är i det närmaste helt ofärgande, och någon sen säger "min Primare CD31 låter annorlunda jämfört med Pioneer 668" - ja då har man ju egentligen svaret redan där, eller hur? CD31 låter annorlunda, och alltså är den då färgande. Samma sak med andra komponenter.
Själv gillar jag färgningar! Jag har med all säkerhet en anläggning som färgar hit och dit, och jag föredrar utan tvekan min CD-spelare framför en Pioneer 668. Inte desto mindre har jag inga problem med att tro och påstå att 668 färgar mindre, ja, till och med nästan inte alls.

Den här diskussionen skulle bli så mycket mer givande om alla släppte alla värderingar de lägger in i ordet "färgande". Det är inget negativt, och man behöver inte känna att stoltheten fått sig en törn om någon påstår att man äger en färgande komponent - det viktiga är att man gillar det man hör!

Edited by - Ayn on 2005/03/04 14:05:00
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/03/04 :  13:58:40  Show Profile Send svejk a Private Message
Kan ni inte ta erat trätande per pm. Ett forum är ett offentligt rum. I ett offentligt rum pissar man inte på golvet.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/03/04 :  13:58:40  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Baltazar> Det finns gränser för ens tålamod, den gränsen är sedan länge passerad

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/03/04 :  14:00:19  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Ayn> Bra inlägg!

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/04 :  14:08:14  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Det finns gränser för ens tålamod, den gränsen är sedan länge passerad

Ja det gick nog snabbt i ditt fall. Jag menade att jag ska läsa länkarna igen.

Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/03/04 :  14:09:48  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Rydberg -> Jag förstår det men jag ville bara få alla på bra humör såhär en fredageftermiddag

Puzz o Kjam på er allihopa!

Svejk, torkar du upp spyan din då? Vad tillförde du som är bättre än vad som diskuteras i tråden?
Det är ett diskussionsforum. Vad som diskuteras i tråden kan man välja att läsa låta bli.

Mvh

Edited by - Baltazar on 2005/03/04 14:10:12
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/04 :  14:10:43  Show Profile Send matte76 a Private Message
Grejen är ju att ni köper rakt av att Pioneer 668 är så otroligt "ofärgande" och reproducerar signalen så naturtroget, bara för att F/E-metoden säger det. Jaha! Då måste det vara så!

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/03/04 :  14:13:21  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Men jag tycker att en metod eller ett test som inte kan förklaras på ett lättförståeligt sätt, tja det är inte mycket värt i praktiken.
Va? Gäller det bara hifi eller? Annars skulle Volvo och Saab kanske inte hålla på med sina komplicerade krocktester, mäta skuvning och elände med karossen, påverkan och last på testdockan...det är ju svårförklara så det är inte "mycket värt i praktiken".

F/E-testning är ett sätt att lyssna sig fram till förstärkares påverkan av musiksignalen för en given högtalarlast. Testet inkluderar alltså en "låtsashögtalare" (dvs en högtalarlast) som test-slutsteget får driva. Genom att plocka ut två signaler, en före och en efter slutsteget, så kan man jämföra och lyssna sig till eventuella skillnader som slutsteget ger.

En analogi Du skall pumpa vatten upp till en höjd. Du kopplar in en vattenpump och ökar trycket. Gör pumpen att det smakar annorlunda eller är det ingen skillnad på vattensmaken? Enkelt - du smakar på vattnet innan pumpen och du smakar på vattnet efter pumpen. Precis efter pumpen kan du ju inte hälla ut vattnet - där är det ju ett jä---a tryck. Alltså måste du sätta en vattenkran där. Självklart måste vi se till att vattnet har samma temperatur, dricka ur samma sorts glas, etc.

Vill man anmärka på testet är det enligt mig, bland annat, följande punkter
* konstlasten må vara en "normal och mångfacetterad last" men hur slutsteget beteer sig för just *din* högtalare kan variera
* testsetupen introducerar omkopplare, motstånd, mm vilket kan dölja/drukna kvaliteer
Som vanligt gäller att man använder bra material (musik) som verkligen testar allt.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
Page: of 15 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000