HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Pioneer 668: Den optimala signalkällan?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 15

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/03/03 :  16:32:47  Show Profile Send David A a Private Message
för att detektera om en produkt är transparent ja...
Att säga att produkten ifråga inte färgar ett dugg enbart genom vanlig lyssning är inte direkt rättvisande.
Jag tyckte tex att min Grendel lät renare, mer definierad, större ljudbild, fastare bas osv osv jämfört med min föregånde Krell FPB300. Och visst gör den det i MIN anläggning. Men vilken av dom som är mest transparent kan jag omöjligen uttala mig om.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/03 :  16:33:11  Show Profile Send matte76 a Private Message
AG: Håller med! Det är det jag undrar över också....

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2005/03/03 :  16:36:35  Show Profile Send markih a Private Message
Matte76!

Jag tycker att du ställde bra frågor ända fram till sidan 4 i denna tråd. Sedan sade du följande: "Jag litar hellre till mina öron som säger att Primare CD31 låter mycket bättre än Pioneer 668. Färgat eller ofärgat. Klarare ljud, bättre bas och så vidare och så vidare...och ja, jag har jämfört med samma förutsättningar för bägge. Och jag är övertygad om att Primaren reproducerar signalen bättre och mer verklighetstroget än 668:an."

Det är ingen som ifrågasätter dina intryck eller din smak, bara att man måste dra slutsatser efter målsättning och metod. Att 668 är si eller så bra återgivare jämfört mot xxx..., beror helt på vilken målsättning och metod man använder. Dvs, slutsatsen beror på vad man vill uppnå och hur man testar.

Till detta vill jag då upprepa det jag skrev på sidan 1: "För att svara på frågan så finns det flera saker man måste skilja på:
1: Vad vill man uppnå, originaltrohet eller nåt annat? =Målsättning
2: Hur gör man bäst för att uppnå det man söker? =Metod

När LTS/Öhman brukar testa, så ligger fokus oftast på att försöka uppnå originaltrohet. Detta antar jag av flera skäl: Dels för att försöka uppnå originaltrohet kräver mer avslöjande metoder som alla använder någon form av absolut referens, - ett original att jämföra mot, dels för att att sådana tester blir mer allmängiltiga än att någon gör ett test helt efter ens egna preferenser och sedan beskriver sin upplevelse. I det sistnämnda kan ju smaken variera men även sättet att beskriva upplevelsen varierar mellan olika människor och det blir svårare att veta om jag skulle ha upplevt samma som skribenten.
Det finns ytterligare en faktor, kanske den viktigaste, nämligen att ljudet av en anläggning påverkas av alla dess delar, vilket gör det svårt att veta hur varje del egentligen låter i sig. Detta gör att ens upplevelse av en apparat ofta har väldigt lite att göra med totalljudet, - det som man tar fasta på när man lyssnar.

Enklast är ändå kanske att läsa på LTS hemsida. Där finns en kortversion av sk F/E-lyssning att läsa: http://www.lts.a.se/ovrigt/fe-test.html

Metoden med 'subjektiv lyssnande utan absolut referens', är enklare att utföra men kan inte leda till verkligt nära originalet. Man uppnår inte lika många % av originaltrohet som med tex F/E-lyssning. Följden blir att man ger upp målet om en illusion som ej går att skilja från verkligheten och istället ersätter målsättningen med att söka 'något att trivas med'. Inget fel i det, eftersom det är många inspelningar som sätter gränsen för vad som är möjligt att uppnå.
Dock bör man inse att de allra bästa inspelningarna blir präglade och man bör kanske ställa sig frågan om fel+ mer fel blir mer fel eller mindre fel? Svaret är inte helt självklart!"

markih

Edited by - markih on 2005/03/03 16:40:34
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2005/03/03 :  16:38:43  Show Profile Send markih a Private Message
AG: http://www.lts.a.se/lts/faq.html#faq1

markih
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/03 :  16:45:02  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ok markih tack! I rest my case!

- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)

Edited by - matte76 on 2005/03/03 16:46:13
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/03/03 :  16:48:49  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
I rest my case! = Jag vilar min väska?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/03 :  16:53:53  Show Profile Send matte76 a Private Message
Engelholm: Precis!

Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2005/03/03 :  17:35:10  Show Profile Send -AG- a Private Message
Ok, så att vid signalkällor som tex 668:an så används vanlig A/B testning. Mao inte objektivt. Förstår hur F/E testet görs och iden är bra. Det jag spontant kan komma på är bara att man måste vara väldigt noga med att lasten blir densamma som den ska användas till. För olika laster så kommer en förstärkare som bekant bete sig olika. Om man bara använder sig av LTS högtalare vet man inte vad som händer om man tex använder andra högtalare eller tom annan konstruktion, dipol, elektrostat, osv... dvs man måste göra testet med samma utrustning man avser att använda och dessutom måste referensförstärkaren (den man skickar in signalen till från testobjektet) klara samma last för att utvärderingen ska bli rättvis.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/03/03 :  17:53:30  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
AG: Håller med! Det är det jag undrar över också....
Matte76> Du undra ju inte ett dugg, du vill ju bara argumentera. Det du undrar över har ju folk försökt att förklara för dig flera gånger, länkar till lättläst text har givits ett antal gånger och fortfarande undrar du. Läser du överhuvudtaget vad de andra i denna tråd skriver till dig eller vad är problemet? Förstår du inte metoden får du gärna ringa mig så kan jag förklara på telefon, numret hittar du i min rör-annons.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/03/03 :  17:56:59  Show Profile Send Ayn a Private Message
Är matte i själva verket...ett TROLL?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2005/03/03 :  18:14:35  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Förstår du inte metoden får du gärna ringa mig så kan jag förklara på telefon, numret hittar du i min rör-annons.

det samtalet skulle varit kul att få höra...
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/03 :  19:38:34  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Du undra ju inte ett dugg, du vill ju bara argumentera. Det du undrar över har ju folk försökt att förklara för dig flera gånger, länkar till lättläst text har givits ett antal gånger och fortfarande undrar du. Läser du överhuvudtaget vad de andra i denna tråd skriver till dig eller vad är problemet

Rydberg: Nej, jag undrar...argumentera bara för argumenterandets skull orkar jag inte...om nu folk har försökt förklara det har jag inte sett det...har jag missat det ber jag om ursäkt naurligtvis. Ja jag läser allt men det har skrivits så mycket så visst kan jag ha missat något..det jag undrat över hela tiden är vad färgningar är och hur man praktiskt kan visa att en produkt är "färgad". Och ringa dig, nej det vågar jag inte, då bara skäller du på mig...

Edited by - matte76 on 2005/03/03 19:39:37
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/03/03 :  19:43:01  Show Profile Send marens a Private Message
Jag tycker vi kan låta matte i lugn och ro läsa och fundera på vad som har sags i tråden så är jag övertygad om (ifall viljan verkligen finns) att förståelsen för vad som menas kommer.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/03 :  19:52:48  Show Profile Send matte76 a Private Message
ok marens, ska jag göra när mycket tid finns...tydligen finns ingen kort och enkel förklaring, åtminstone ingen som någon kan delge.

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/03 :  19:53:35  Show Profile Send mayro a Private Message
matte76...
Var inte ledsen. Jag fattar hur dom menar. Men begriper absolut INTE hur detta skulle kunna avgöra att en pioneer som dom flesta tydligen anser låter skräp ändå framställs såsom guds gåva till oss alla....

Men jag hörde en pioneergrundad inbrännmaskin för ett tag sedan. Och den lät trevligt måste jag säga. Men den är ju baserad på CD och inte en vanlig spelare. Utan en ren proffsgrej.... Sisst jag hörde en pioneer låta bra var för mer än ca tio år sedan med pioneer PD95 spelad via sina RCA då XLRén var rena skräpet....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/03 :  20:18:46  Show Profile Send mayro a Private Message
Och en trevlig sak vore om dom som här sänder massa länkar kunde hjälpa till med länkar i den andra tråden angående högtalare mm.. Bara en ödmjuk fråga. Angående denna dvd finns sida upp o ner med länkar.
Där en blir snudd hängd för han inte fattar ..
Men där man verkligen borde lätt kunna sända svar o länkar finns inte ett enda svar eller länk..

Kanske lättare med svar där man lätt kan bara hänvisa till sidan 21 i en text någon annan skrivit än att använda sina egna öron.. Så matte76.. för en gång skull står du o jag på samma sida här..Det va skoj faktiskt....

Men en sak förstog jag som dom har 100% rätt i. Det är att det kan bli helt olika resultat med samma stärkare osv.. Så en stor del av test texten delar jag till 100%.. Som alltid verkar jag hamna med en fot i båda lägren. Både en del i den LTS typ samt den mera öppna typen.. dvs dyrfi med kablar men också det ifrågasättande som typ LTS verkar ha.. Vilken jäkla "bastard o oäkting man är.....ler stort...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2005/03/03 :  20:29:30  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Vad är poängen med denna diskussion?

/mvh Vän Av Ordning

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2005/03/03 :  22:54:07  Show Profile Send Aton a Private Message
Varför är det alltid de tristaste diskussionerna som skapar långa trådar? Varför är så många arbetslösa? Värför finns det fattiga? Världen är full av frågor som är svåra att besvara.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/04 :  07:46:14  Show Profile Send matte76 a Private Message
filikoster & Aton: Jag håller med er, tråden får gärna låsas av moderator...diskussionen kommer nog inte längre ändå. För min del är tråden avslutad.

Edited by - matte76 on 2005/03/04 08:15:24
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/03/04 :  08:43:43  Show Profile Send Mahler a Private Message
quote:
Varför är det alltid de tristaste diskussionerna som skapar långa trådar? Varför är så många arbetslösa? Värför finns det fattiga? Världen är full av frågor som är svåra att besvara.

Och en röd linje är följande bevingade ord!!

"Det historien lärt oss är att vi inget lärt av historien"

Vi lär få se en upprepning Aton!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/04 :  09:01:57  Show Profile Send matte76 a Private Message
Mahler du är en vis man!

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/04 :  12:56:01  Show Profile Send mayro a Private Message
En sak man märker då en enda fråga ställs är att man absolut inte får svar utan man dränks i en massa ord bara som man knappt ens förstår och inte ens skulle använda i normalt språkbruk om man inte vore inne i en djupt akademiskt diskution..med någon hyperutbildad....

Och jag för min del skippar att ha sådana diskutioner... TESTSÄTT avgör INTE vad en spelare presterar. det gör öronen. Sedan mina vänner kan jag få en forsell cd för en hundring att låta skit i jämförelse med en pioneer för en femma . UTAN problem.. Bara genom handhavandefel..

Och detta sätt som man "testar" fram sina cd på har massor med sådana fel inbyggda.. MASSOR... och jag varken orkar eller vill gå i diskution om detta då anhängarna ändå inte säger något har betydelse som jag sett på alla trådar tidigare.. Så Matte76.. Vila du i "väskan". För det finns inga skillnader förutom att Pioneer samt andra saker osv är bäst och allt annat är rena rama ormoljan. Samt vi andra är okunniga eller inte vetande...samt inte sökande...

Herregudars då.. ett hifi liv i onödan....Och om man ifrågasätter blir man direkt utbombad..

Jag anser du startade en bra fråga i din tråd matte76, Men kika på hur man på hänvisade frågan om samma sak i faktiskt.se gjort så ser du att du samt denne trådskapare möter samma "död" på korset.... Jag garvar gott åt en del saker. Men att se likheterna i typen av inlägg är rätt skoj. Att en del blir exakt liknade i sätt att säga saker på då man blir djupt troende är rätt läbbigt.....

Undrar om det finns vaccin mot sådant tro..smile..

Men som man såg med ett annat "märke" så avtog smittförloppet av sig själv i norrland. Och kroppens egna skydd system startade utan vaccin... Kanske hinner kroppen med denna gång också..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/04 :  13:03:13  Show Profile Send matte76 a Private Message
Mayro: Ja, jag kanske borde insett att jag skulle bli precis lika sågad av vissa "förstå-sig-påare" som han som startade tråden på faktiskt.se blev, men jag ville ändå göra ett försök. Men det ledde ingenstans egentligen, så de som tycker att Pioneern är så himla bra får fortsätta tycka det. Jag tycker annorlunda, baserat på vad mina öron har hört. Jag respekterar att andra inte tycker som jag. Trevlig helg Mayro! Glöm inte sola i "vår"-solen!

Edited by - matte76 on 2005/03/04 13:04:20
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/03/04 :  13:03:51  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Undrar om det finns vaccin mot sådant tro..smile..
Du menar mot hifiproppar, shaktistenar och annan ormolja?

Vetenskapliga metoder ska vi väl inte vaccinera oss emot bara för vissa är oförmögna att förstå dem?!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/04 :  13:07:12  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Vetenskapliga metoder ska vi väl inte vaccinera oss emot bara för vissa är oförmögna att förstå dem

Förstå dem gör man om de förklaras på ett lättförståeligt sätt. Sen är de inte "allena rådande", utan det finns säkert andra metoder som kan berätta en annan sanning. Och den genomsnittlige lyssnaren nöjer sig nog med att lita till sina öron gällande vad som är "bra" för honom/henne. Detta ska man få framföra utan att höra att de är "färgade", ett negativt laddat ord såsom det uttrycks åtminstone.

Säger man så måste man kunna visa att de är "färgade" också. Har det tex bevisats utan tvivel att en Primare cd-spelare är färgad och att Pioneer 668 inte är det? Naaahhhh....

Edited by - matte76 on 2005/03/04 13:10:33
Go to Top of Page
Page: of 15 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000