Author |
Topic |
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 13:18:10
|
Allright, då ska jag nog sätta mig ner o lyssna lite teoretiskt på högtalarna! |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 13:19:58
|
marens: För mig räcker det med att jämföra två olika cd-spelare i samma rum, kopplade till samma kablar, förstärkare osv och spelandes samma skivor. Tycker jag den ene låter bättre än den andre tycker jag den är bättre. Oavsett vilka F/E-lyssningar LTS håller på med... |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 13:20:53
|
quote: Allright, då ska jag nog sätta mig ner o lyssna lite teoretiskt på högtalarna
Gör du det Rydberg, hur man nu gör det...dvs du sitter kvar vid datorn... |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 13:27:12
|
matte: Om det räcker för dig är det bara du som avgör. Samma metod "räcker" även hemma hos mig. Men man kan ju inte komma och påstå att den metoden är mer avslöjande eller korrekt för att bestämma en CD-spelares ljudåtergivning på något sätt om man knappt vet vad F/E-lyssning är... Det kanske i själva verket mest är suggestivt brus (hjärnan som fyller i information omedvetet som man tycker fattas, detta gör vi hela tiden och är en viktig förmåga som vi har) man "hör" när man lyssnar på det sättet du beskriver, och inte alls skillnader i ljudåtergivningen från själva CD-spelarna. Kan du motbevisa det? |
Edited by - marens on 2005/03/03 13:30:55 |
|
|
markih
LTS Göteborg
963 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 13:30:48
|
Matte76: "För mig räcker det med att jämföra två olika cd-spelare i samma rum, kopplade till samma kablar, förstärkare osv och spelandes samma skivor. Tycker jag den ene låter bättre än den andre tycker jag den är bättre. Oavsett vilka F/E-lyssningar LTS håller på med..."
Matte!
Tänk på att det du då testar inte är apparatens förmåga till musikåtergivning, utan vad du gillar bäst i din anläggning och med dina skivor. Självklart helt ok och antagligen bäst för dig. Men dra inte slutsatsen att du har testat en apparats förmåga till återgivning! Det är bara denna viktiga distinktion som jag och andra pratar om.
Ps. För att det skall vara meningsfullt att jämföra två CD-spelare, bör man nivåkalibrera. När jag har testat har olika spelare skilt sig lite utnivå. Sjlävklart hör man skillnad, men om volymen är bara är aningens högre på en spelare, så uppfattar man ofta skillnaden snarare som bättre driv, mer musikalitet, mer levande bättre närvaro etc. Ds. |
markih |
Edited by - markih on 2005/03/03 13:34:21 |
|
|
David A
Baseball Fury
1341 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 13:32:49
|
Jag har faktiskt haft(och har) den lyxen att kunna jämföra ganska tunga men fortfarande färgade saker med ofärgade diton hemma hos mig själv just nu! Så jag ljuger inte alltför mycket om jag säger att en transparent anläggning kan vara MYCKET trevlig att lyssna på. |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 13:36:06
|
quote: Kan du motbevisa det
Nej det kan jag inte...hur skulle jag kunna? Men återigen, jag litar på vad mina öron säger mig... |
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 13:37:38
|
quote: Jag har faktiskt haft(och har) den lyxen att kunna jämföra ganska tunga men fortfarande färgade saker med ofärgade diton hemma hos mig själv just nu! Så jag ljuger inte alltför mycket om jag säger att en transparent anläggning kan vara MYCKET trevlig att lyssna på
David A: ...Och hur vet du säkert att den ena anläggningen är färgad och den andra inte? Finns bevis för det? Har du det så ger jag mig... |
|
Edited by - matte76 on 2005/03/03 13:38:16 |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 13:39:43
|
quote: Nej det kan jag inte...hur skulle jag kunna? Men återigen, jag litar på vad mina öron säger mig...
Du menar: Att du litar på vad din hjärna omedvetet tolkar in att dina öron hör?
Jag litar också ganska mycket på detta men det skadar inte att vara medveten om de uppenbara fallgroparna.
Ta som exempel nivåkalibrering. Detta är ett lysande exempel på suggestivt brus som kan spela en ett rejält spratt när man som minst anar det. Bara ena objektet har 0.5dB högre nivå (enda skillnaden alltså) så kan man tolka in (förslag som man omedvetet fantiserar ut) att det mesta blir bättre: stereoperspektiv detaljeringsgrad, dynamik, you name it. |
Edited by - marens on 2005/03/03 13:42:20 |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 13:41:41
|
quote: Att du litar på vad din hjärna omedvetet tolkar in att dina öron hör
Isåfall faller ju hela LTS-filosofin, dvs inget av det man hör behöver vara sant...hör jag en bra basgång kanske den egentligen är dålig, min hjärna bara luras...lägg av.. |
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 13:43:59
|
Jag kan inte svara för LTS-filosofin, men det går ju utmärkt att filtrera bort det man faktiskt inte hör på riktigt mha blindtest och på så sätt statistiskt bevisa att det man hör är rätt. Inte så tokigt faktiskt. |
Edited by - marens on 2005/03/03 13:44:34 |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 13:45:33
|
Du har nog rätt Marens, men jag litar både på min hjärna och mina öron...visst, jag förstår vad du menar med placebo och sånt, men testar man grundligt kan det övervinnas. |
|
Edited by - matte76 on 2005/03/03 14:01:13 |
|
|
David A
Baseball Fury
1341 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 14:26:32
|
Matte76: Inget argument tycks bita på dig..precis som jag för ungefär två år sedan Senast i fjol sa jag åt Johan Lindroos att jag tyckte NAD208 var en tråkig gråsten som lät kack. Det gjorde den också när jag lyssnade på den. Men det var med all säkerhet resterande anläggning som tillförde en hel del skit vid det tillfället, dessutom en omöjlig högtalarlast. Men när övriga anläggningen håller samma transparenta klass, ja då låter den och Rotel 1090 helt enkelt kanon! Hur jag ska kunna bevisa saker för dig har jag inte en aning om. Men jag vet själv att dessa transparenta saker som LTS rekommenderar har fått mig själv att höja på ögonbrynen när de kombineras tillsammans. Och det är det inte mycket highend som får mig att göra numera... |
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 14:55:58
|
David A,
Hur mkt high-end har du haft hemma under en längre tid och jämfört med din Nad208???
Om du har gjort det och inte upptäckt skillnader är jag den förste att låta hakan åka i golvet!!
Att jag sen haft en Technics SU-A700 förstärker (nypris då:4500 kr) som jag tyckte lät OHYGGLIGT bra är en annan sak.. Men att jämföra det med det jag har idag är precis som jag hävdar nu att jämföra NAD208 med High-End!
Min åsikt hursomehlst |
----------------------- Tabula Rasa! |
Edited by - Mahler on 2005/03/03 14:56:33 |
|
|
PeterL
Semesterfirare
371 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 15:01:09
|
quote: Kanske "korrekt", men ändå skit? Då vill jag hellre ha välljud som når mina öron...
Det är lätt att tro att korrekt återgivning = tråkig återgivning. Har själv trott det, men denna fördom vittrade långsamt sönder. Efter att ha lyssnat på Öhmans anläggning i Täby så var fördommen definitivt historia... |
PeterL |
|
|
mangew
Semesterfirare
2297 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 15:02:56
|
quote: David A,
Hur mkt high-end har du haft hemma under en längre tid och jämfört med din Nad208???
Om du har gjort det och inte upptäckt skillnader är jag den förste att låta hakan åka i golvet!!
Väntar på Dunsen |
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
Edited by - mangew on 2005/03/03 15:03:19 |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 15:04:31
|
quote: Hur mkt high-end har du haft hemma under en längre tid och jämfört med din Nad208???
Det räcker med att ta sig en titt på Davids medlemspresentation för att hakan ska åka i golvet. High-end var ordet. http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=24224 |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 15:05:01
|
Jag med... |
----------------------- Tabula Rasa! |
Edited by - Mahler on 2005/03/03 15:05:18 |
|
|
David A
Baseball Fury
1341 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 15:18:56
|
Well Mahler... vi tycks ju ha ungefär samma steg. Köp dig ett 1090 eller en 208 och prova lite själv därhemma. Det gjorde jag. Det är det enda sättet att få visshet i något här i livet. Ingen dålig affär behöver det bli heller.
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 15:47:26
|
quote: Inget argument tycks bita på dig
David A: Jodå om det är övertygande och bra argument..men det har inte blivit sådana hittills...men strunt samma. Jag lägger ner diskussionen nu, det är uppenbart att den inte leder någonstans. No hard feelings, nu ska jag njuta av min välljudande (färgade ) anläggning... |
|
|
|
markih
LTS Göteborg
963 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 15:59:04
|
Mahler, då gäller det som David A skrev förut, att man kan ju inte bara plocka in ett 1090 i godtycklig anlägggning och bedöma. Det är ju helhetstänkandet som är viktigt...
Matte76!
I mina ögon har du inte dragit konsekvensen av argumenten. Men det krävs att du verkligen läser in ordentligt vad målsättning och metod går ut på. Det krävs en del vilja och ansträngning men du behöver inte göra det, - jag nöjer mig lika gärna med att diskussionen avslutas, dock utan att vi har lyckats kommunicera. (Ingens fel...)
Mvh |
markih |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 16:01:20
|
quote: I mina ögon har du inte dragit konsekvensen av argumenten. Men det krävs att du verkligen läser in ordentligt vad målsättning och metod går ut på
Förstår ej vad du menar? |
|
|
|
David A
Baseball Fury
1341 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 16:09:30
|
Jag håller med Markih angående 1090... något som jag glömde nämna.
Jag lägger också ner här. Ville bara dela med mig av det jag upplevt själv och är inte ute efter att slå i någon att hans ljudideal är fel. För som sagt jag tycker också att färgningar kan vara mycket trevligt ibland, men till viss gräns. Men tycker som sagt att man ska vara medveten om att alla subjektiva intryck om "transparenta" produkter är att ta med en nypa salt om dom inte passerat F/E testet. |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 16:22:36
|
quote: om dom inte passerat F/E testet
David A: Men är det den enda accepterade testmetoden? |
|
|
|
-AG-
Member
238 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 16:32:06
|
Ni som pratar om färgningar, definera begreppet och visa hur ni går till väga för att helt objektivt plocka ut färgade/ofärgade produkter. |
|
|
Topic |
|