HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 förförstärkare och studiomonitor..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/03/04 :  08:13:36  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Med tanke på hur många skivor låter så undrar jag om det här med att studiomonitorer skulle vara mer avslöjande verkligen stämmer.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2005/03/04 :  08:36:48  Show Profile Send Zombie a Private Message
"Förr var det så att en JBL monitor oavsett storlek alltid skulle ge studioteknikern samma ljudbild"
Tror det var just JBL som hävdade det i sin reklam under 70-talet, för konsumentsektorn hävdade man att om det flesta studios använder JBL, kommer du att om du köper ett par JBL att uppleva musiken just så som den var menad att vara...

En sak till: jag använder inte etc för att visa att jag skämtar, det får man lista ut själv...innan man använder kraftuttryck

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2005/03/04 08:38:15
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/03/04 :  09:05:43  Show Profile Send paradigm a Private Message
-Zombie

Ska jag tolka dig som att du menar att det bara var tomt reklamsnack?
Har du några konkreta belägg, som vederlägger påståendet om samma ljudbild?

Varför får jag känslan att du känner dig träffad av min kritik mot ljudtekniker i allmänhet och Decibell racet i synnerhet?

Jag hoppas du förstår att jag inte är ute för att "hänga" någon enskild person, bara göra andra uppmärksam på att jag starkt ogillar oskicket (som jag ser det) att konsekvent köra alla reglar i botten.
Jag hoppas du också förstår att min ENDA förhoppning, är att någon i branschen ska våga gå i bräschen för att överge det av mig så förhatliga Decibel racet. Och sen när skulle det vara ofint att förstärka med flera "smilies"? Hur många får/bör man använda, om det är något man verkligen ogillar?

/Rolle
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/03/04 :  09:18:46  Show Profile Send gcs a Private Message
martinsson undrar: vad är egentligen industristandard idag ?

Det finns ingen standard utöver att man vill ha högtalare som låter bra och är tåliga. I England så tycker jag att det verkar som om man väljer något "inhemskt". I USA kan det vara JBL eller ibland högtalare från Westlake som också innehåller JBL men med trähorn. Nu för tiden har ju många små närfältare med subbas...ofta är ju inte kontrollrummen så stora. Genelec ska man inte heller glömma. Vid inspelningar av klassiskmusik så använder man ofta B&W 800 ex.v. på Abbey road eller Berwaldhallen.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2005/03/04 :  10:54:19  Show Profile Send Zombie a Private Message
paradigm: jag bara refererade till reklam i t ex R & T. Om påståendena i reklamen är sanna eller ens sannolika kan jag inte uttala mig om. Tycker JBL passar bra till rock, högt typ L100, Jubal och andra...
Jag känner mig inte träffad alls, har inga åsikter om saken mer än att mainstreammusik i allmänhet låter skit och är komprimerad till förbannelse, särskilt röster. Tänker man på att mycket av musiken produceras i USA och att man där tillbringar mer tid i bilen än någon annanstans, är väl saken ganska klar.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/03/04 :  14:55:46  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Min uppfattning är lik den Zombie skriver, sannolikheten att man stöter på imponerande ljudkvalitet (luddigt begrepp men men...) är större utanför mainstreamgenren.

Är det kanske så att man känner till att "vi" som uppskattar och är intresserade av musik inte sitter på "greatest hits" "best of" sammlingar utan har gått vår egen väg kanske utanför nrj's utbud. ?

Åter till ämnet, generellt skulle jag säga, japp det låter mkt intressant att köra på förförstärkare och aktiva monitorer, kanske även i 5.1 konfig.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Moby_Dick
Member

61 Posts

Posted - 2005/03/04 :  17:19:12  Show Profile Send Moby_Dick a Private Message
ja precis martinsson, köra komplett 5.1 med aktiva monitorer borde vara trevligt, jbl exempelvis tror jag har 5.1 system med studiomonitorer som oxå går utmärkt att använda till hemmabio.
det vore grymt att få lyssna på ett sådant system!

Mitt System: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37001
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/03/04 :  20:50:26  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag har haft förmånen att ha ett par högtalare hemma som har sin historia i BBC monitorer. De lät fantastiskt rent och klart. De gjorde det smärtsamt uppenbart att vissa inspelningar inte gjorts med monitorer av samma kaliber. Ibland lät det

Sedan är jag som Moby dick sugen på konseptet med en bra källa och aktiva monitorer. Minimalistiskt, prisvärt och välljudande. tänk er ett par ATC SCM 100A och någon bra källa. det borde väl låta OK?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2005/03/06 18:34:38
Go to Top of Page

Barfotalasse
Member

123 Posts

Posted - 2005/03/06 :  01:11:34  Show Profile Send Barfotalasse a Private Message
Vad kul att det finns lite olika folk med olika insikter som kan umgås på ett och samma forum.

Lite input från mig: Tycker liksom Moby Dick det skulle vara trevligt med helaktiva högtalare och så ett par lådor med elektronik i hyllan. Tror det kommer vara så om tio år -kanske med en dator. Varför skulle inte riktigt bra studiomonitorer också gå bra hemma?

Vad vill jag ha? Bra ljud. Bra rum. Högtalare som spelar bra. Och så många och bra skivor...

Köper alltså ett par snygga högtalare som har ordning på frekvensgång, fas, spridning. Snabb och jämn attack och så lika snabb och jämn avklingning. Vid alla frekvenser, helst. Inga snabba konstiga förändringar någonstans, det blir inte så lyckat.

Och så möblerar vi ett rum som ger hyggligt låg efterklang, jämn diffussion + reducerar rumsresonanser så gott vi kan med hänsyn till att rummet ska användas av familj och vänner till annat också.

Sedan slår vi till och går in med elektronik och putsar lite försiktigt på detaljerna med hjälp av eq med parametriska filter och annat. Aktar oss så vi inte tillför nya fel istf de gamla.

Det är väl principiellt ungefär som man skulle bära sig åt när man sätter igång med "uppspelningdelen" i en studio? -Eller???

Känns som om problemen och missförstånden kommer när man ska ta genvägar. "Du ska inte ha proffsgrejer. Använd hemhögtalare, de är gjorda för att användas i hem." Hört den förut??? Ja, rätt förståss, om jag bara tänkt plugga in de i en förstärkare och spela. (Kvinnliga partners tycker nog de ser snyggare ut också.)

Gäller ju sedan att se upp så man inte jämför äpplen med päron. Jag menar, en liten närfältsmonitor kan ju knappast användas som exempel på att pro inte kan användas hemma i vardagsrummet. Det är ju olika sätt att använda grejerna.
Tittar vi på lite större grejer, ser vi att gränsen suddas ut när användningsområdet blir mer lika, och krav och möjligheter också börjar likna varandra i både pro och hemvärlden.

Och så vill jag det ska finnas reservdelar om 20år och har hoppat på decibelracet och vill spela starkare än de ack så läckra men dyra små juvelerna till stativare som står i hifiaffären. Då står jag ju där med proffsgrejer då... [Fast det har jag inte.]

Tycker f.ö att paradigm verkar ha helt rätt när han påpekar att något fundamentalt verkar ha smugit ut bakvägen. Men det beror nog på att förr, för lääääänge sedan, var musik och ljudåtergivning av klass något kultiverat som var förbehållet allvarliga män som kunde föra lärda diskssioner.

Klassisk musik och jazz spelades in med finess, rocken och poppen med helt andra möjligheter -och förutsättnningar- fick de som var intersserade av sån't hålla på med.

Och så gick det ganska hyggligt ett tag, tills den stora förvirringen satte in för en 15-20 år sedan. Nu är musikskapande var och ens möjlighet och åsikterna om hur det ska spelas in och bevaras varierar med vad någon tror ska gå att sälja imorgon. Allt kan hända, och det gör det också. Det är därför vi har formatförvirring, standardförvirring och kompenseringar för att ogöra tidigare kompenseringar. Och mer grejer köper vi... Det är väl det som är meningen?

Ge mig inte för många för det här nu...

När man väl insett att man faktiskt ÄR konstig, försvinner stressen med att försöka vara normal.
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/03/06 :  13:11:55  Show Profile Send ulfsan a Private Message
På tal om monitorer och helaktiva högtalare... Vad tror ni om dessa:

http://www.focal.tm.fr/gb/pro/sm/index.htm

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/03/06 :  18:39:48  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag har hört några aktiva Genelec monitorer också och de lät riktikt bra trots små yttermått. Bra ur Hifi perspektiv - och för klarhet skull så menar jag att det inte skiljer sig från det proffesionella en millimeter - med renhet, detaljer och fyllighet. Inte som den gamla myten om supervass diskant.

En viktig anledning att just aktiva kan vara så bra är att man slipper det passiva delningsfiltret som kan ställa till så mycket konstigt.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Junplätt
Starting Member

35 Posts

Posted - 2005/03/13 :  20:43:52  Show Profile Send Junplätt a Private Message
Rackarns vilken kul diskussion!

Det måste väl ändå vara bäst med aktiva lådor!!? 2st slutsteg som är skräddarsydda för just de högtalarelement o lådor. Annars håller vi ändå med biwire/biamp mm

Har lyssnat på väldigt många aktiva "studiomonitorer", sitter själv o funderar på att använda dem till hifianl. samt hembion.
Vilka monitorer man än har i ett studiosammanhang så måste man lära sej hur det låter i vanliga "anläggingar", tv:n eller radion... NS10 nämndes tidigare, helt fantastiskt att en så märklig låda kan bli studiostandard? När man skulle göra en snabb mix i ns10 kunde man alltid räkna med följande; diskanten var ok, mellanregistret fanns inte, lowmid helt borta och lågbas alldeles för hög. Mao man måste lära sej hur lådorna låter.

jag tror att vissa monitorer fungerar kalasbra som hifilådor, andra mindre bra(läs ns10 inte alls). hur som söker man olika ljud...

/J
Go to Top of Page

Barfotalasse
Member

123 Posts

Posted - 2005/04/06 :  12:23:51  Show Profile Send Barfotalasse a Private Message
Tjenare Junplätt!

Aktivt borde verkligen vara bäst.

Kanske har du sett Brystons "påhängsförstärkare"? Gjorda för att monteras på passiva högtalare. (I princip blir de ju som aktiva då, men utan de fördelar som kan erhållas om förstärkare och högtalare verkligen är anpassade för varandra. Finns idéer om detta som jag inte förstår, men det fungerar likväl.)

Kan nog tänka mig att ha ett par rejäla gamla passiva högtalare och så klämma in lite förstärkeri. Är lådvolymen tillräckligt stor så gör den minskade volymen p.g.a stärkaren inte mycket för avstämningen.

Jaja, vi får se. Stora högtalare är ju som bekant lite svårmöblerade -så ett par små, bra, aktiva lådor låter väldigt lockande.

När man väl insett att man faktiskt ÄR konstig, försvinner stressen med att försöka vara normal.
Go to Top of Page

quixotic
Member

106 Posts

Posted - 2005/04/06 :  17:14:13  Show Profile  Visit quixotic's Homepage Send quixotic a Private Message
För något år sedan köpte jag ett par Yamaha NS1000 monitorer att använda i min hemmaanläggning. Besvikelsen var stor, efter allt gott jag hört om dessa monitorer (och deras motsvarigheter för hemmabruk) så var det i stort sett bara mellanregistret som levde upp till vad jag hade hoppats på.

Under hösten matade jag högtalarna med alla typer av kombinationer av förstärkare och inkällor. Allt lät klent, tråkigt och väldigt torrt. Skam den som ger sig, efter idogt klurande och surfande på annonssidor på Internet, så sprang jag på en äldre Sansui (b-2101 med försteg c-2101) för några tusenlappar. Jag hade väl inte några större förhoppningar när jag efter genomgång och rengöring kopplade upp systemet och lade i "Ragpickers Dream" med Mark Knopfler.

Jag säger bara, håll i hatten! Helt plötsligt föll allt på plats. Gitarren, otroligt upplöst och med en snärtighet som slår allt jag tidigare hört. Otroligt kontrollerad basåtergivningen (som tidigare varit i stort sett obefintlig) men ändå med trycket som man ibland vill ha (och som NS1000 traditionellt saknar). Röståtergivningen ska vi inte tala om, här excellerar NS1000 även med usla förstärkare, men med Sansuien, magiskt! Konstant ståpäls en hel CD med Sarah Brightman, så kristallklar men ändå med en suverän fyllighet!

Jag var på gränsen att ge upp, men nu vill jag nog aldrig skiljas från dessa kompakta 37 kilosklumpar.

Allt har dock sin baksida, så även dessa högtalare. De återger verkligen ALLT! Minsta skrap förmedlas exakt, dåliga inspelningar låter hemskt och allt från klirrande nyckelknippor till frasande skjortor får man på köpet. Saker som jag aldrig hört förut, finns där nu. Det är retsamt eftersom fler inspelningar än man tror har sina skavanker, retar man sig vid dem så blir det nästan jobbigt att lyssna på skivorna med dessa monitorer.

Med detta vill jag ha sagt att inte ALLA monitorer är lämpliga enbart för studio och arbetsmiljöer, det finns faktiskt de som presterar riktigt bra i vanlig hemmamiljö, bara man har rätt inkällor till dem.
Go to Top of Page

sumo
Member

215 Posts

Posted - 2005/04/06 :  18:51:59  Show Profile Send sumo a Private Message
Har ett par gamla monitorer JBL 4311.
Suveräna till hårdrock.
Bra till annan musik också såklart
Hör detaljer bättre än på mina Snell-högtalare, även om de kanske inte spelar med samma pondus.
Har sett att man kan köpa begagnade för ca: 5000:- vilket är så nära gratis man kan komma för en så här bra högtalare
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/04/06 :  19:25:33  Show Profile Send paradigm a Private Message
Jag vet inte hur många gånger jag hört att JBL, minsann bara duger till hårdrock och pop, men att de blir ohjälpligt akterseglade vid all annan musik...

Alltså, jag bjuder på stående fot in vem som helst som vill lyssna på ett par stora DIY JBL'are och givetvis går det bra att ta med sig vilka referensskivor som helst, för en seriös provspelning och sen ska det bli mig ett sant nöje att ta emot den kritik som ev. kan riktas mot högtalarna/anläggningen.

/Rolle
Go to Top of Page

sumo
Member

215 Posts

Posted - 2005/04/06 :  19:50:12  Show Profile Send sumo a Private Message
Nu skrev ju inte jag att de bara duger till hårdrock, men jag vågar nog påstå att jag inte hört andra högtalare spela just hårdrock bättre än mina JBL.
Andra högtalare brukar låta som om man slängt en gammal filt över dem
jämfört med JBL då man spelar just hårdrock.


Blå färg är reserverad för moderatorer (regel 8), hoppas att grön är OK. Micke

Edited by - Micke Y on 2005/04/06 20:35:16
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/06 :  20:44:43  Show Profile Send mayro a Private Message


Spela in med vad som helst för monitor osv.. Men se till att det som spelar upp hemma sedan KLARAR allt typer av inspelningar osv.. Där har ni lösningen..


Enkelt va??

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/04/06 :  20:49:31  Show Profile Send paradigm a Private Message
-Sumo

Jag menar heller inte att du skulle diskvalificera JBL'arna vid annan musik, men jag hoppas du förlåter mig att jag läste lite slarvigt, men saken är den att jag såååååå många gånger hört sägas att JBL bara funkar på rock, disco och pop, och att det vid seriös lyssning krävs helt andra don (även på det här forumet), så när jag allt för snabbt läste igenom tråden och såg att det någonstans stod att JBL'arna fungerar på rock, utan att riktigt ha läst fortsättningen, så drog jag den förhastade slutsatsen att ytterligare någon orättvist ville pressa in JBL'arna i det allt för smala rock/pop/disco facket.

Så please förlåt mig, för att inte läsa tillräckligt noggrant.

Fast inbjudan står givetvis ändå kvar till den som inte tror på JBL vid seriös lyssning och givetvis för andra med för den delen.

/Rolle
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/04/07 :  12:23:22  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=31936#338592

Inga studiomonitorer. Men aktiva.
Verkar klart intressant.
Skrivs om dom i senaste High Fidelity.
Lite Bang och Lufsen-stuk över dom faktiskt.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000