Author |
Topic |
Moby_Dick
Member
61 Posts |
|
CC
Member
3981 Posts |
|
nurfen
Member
484 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 00:24:48
|
|
Sweetspot är överskattat! |
|
|
Tomas
Member
1037 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 09:14:18
|
quote: Beror la på försteget o monitorn
Studiomonitorer är arbetsverktyg och är sällan konstruerade för att ge lyssnaren en behaglig musikupplevelse utan för att tydligt visa misstag, nyansskillnader o.s.v. Jag tycker Genelec för 80-100000 låter skit om man ska lyssna och njuta men otroligt trevliga att arbeta med. |
Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst. Teknikansvarig www.Brewhouse.se
Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317 |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 10:23:03
|
Tomas tycker! Jag tycker Genelec för 80-100000 låter skit om man ska lyssna och njuta men otroligt trevliga att arbeta med.
När man arbetar med ljud då lyssnar man väl....eller? Av egen erfarenhet så tycker nog jag att ska bli ett bra jobb...mixning eller vad det nu är så vill nog jag att det ska låta bra om högtalarna annars är det inte trevligt att jobba. Med andra ord så tycker jag och många med mig att Genelec i allmänhet låter riktigt bra och då speciellt dom för 80K - uppåt låter "skitbra" i studion. |
|
|
Moby_Dick
Member
61 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 10:49:50
|
så alltså skulle ett par vanliga högtalare i prisklass runt 80K va mer förlåtande mot musiken än ett par studiomonitorer i samma prisklass?
visserligen har ju de studiogrejerna jag hört genom åren givetvis varit i en akustiskt perfekt miljö (för dom grejerna alltså) så det är ju svårt att jämföra hur de skulle låta i ett "vanligt" rum. |
Mitt System: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37001 |
|
|
stratocaster
Starting Member
19 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 10:52:45
|
Hej allihop!
Som nybliven medlem passar jag härmed på att för första gången tycka nånting.
De studiomonitorer som jag tycker om att arbeta med är medvetet utvalda för att med extra stor tydlighet visa upp brister i ljudet... både vid inspelning och mixdown. Som exempel kan man ju nämna Yamaha's klassiska närfältsmonitor NS-10 som VERKLIGEN låter skit... men låter balansen bra där så låter den super i en normal anläggning.
Mastring är en helt annan historia... då vill man ju höra det vi alla är ute efter: transparens, ljup osv osv. Där kan man hitta grymma highend-prylar ibland men det där kan ni ju redan.
Ådi |
För en optimist är glaset halvfullt. För en pessimist är glaset halvtomt. För en tekniker är glaset dubbelt så stort som det hade behövt vara. |
|
|
Tomas
Member
1037 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 11:07:44
|
quote: De studiomonitorer som jag tycker om att arbeta med är medvetet utvalda för att med extra stor tydlighet visa upp brister i ljudet...
quote: men låter balansen bra där så låter den super i en normal anläggning.
håller med du! quote: många med mig att Genelec i allmänhet låter riktigt bra och då speciellt dom för 80K - uppåt låter "skitbra"
Men smaken är ju lyckligtvis som baken och förgyller vår värld med mångfald |
Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst. Teknikansvarig www.Brewhouse.se
Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317 |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 11:11:41
|
Jag tycker bara att det är dumt att säga att Genelec låter skit. |
|
|
Tomas
Member
1037 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 11:33:40
|
gcs:om du läser mellan raderna så tycker jag inte de låter så kul för lyssning t.ex hemma. Men att de har en massa parametrar på rätt plats och otroligt bra arbetsinstrument och låter väldigt bra i den mening. Men jag skulle ALDRIG kunna tänka mej att ha ett par 1037B ståendes i mitt vardagsrum men gärna i min Studio. Jag har en sinnessjukt bra hammare, men den är helt värdelös när jag ska skruva i en skruv. Förstår du nu hur jag menar?! |
Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst. Teknikansvarig www.Brewhouse.se
Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317 |
|
|
n1o_0
Member
200 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 15:10:07
|
ta i då lite tomas! :) |
Edited by - n1o_0 on 2005/03/01 15:10:39 |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 19:51:51
|
Har ett par Tannoy SGM-10B, kan lyssna utan någon som helst lyssningströtthet en hel dag, fast den används ju mest i masteringsammanhang tydligen... |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 20:53:01
|
Tomas jag skulle aldrig komma på tanken att försöka skruva i en skruv med en hammare....kan man egentligen det? Jag skulle inte heller vilja ha en 1037B i mitt hem. Däremot skulle jag kunna tänka mig en eller två 1039A men då blir det ute på min gård och med vita knutar, vinterbonad. |
Edited by - gcs on 2005/03/01 22:54:02 |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 21:18:47
|
Intressant !
Om allt finns med, vad fattas då ?
Alltså, en studiomonitor skall ju helst inte lägga till eller dra ifån något med avseende på innehållet i musiken utan skall ge en fullständigt korrekt bild av den, med avseende på allt.
"rummet" skulle ju drabba bägge lika mkt så denna faktor bortser jag ifrån, även om den är ack så betydande.
Så vad är det då "läggs till", och skall det vara där egentligen ?
crowdpleasing, förvanskar vi musiken för att det skall vara mer bekvämt för oss ?
Är inte hammaren en bättre skruvmejsel, bara mindre bekväm ? |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
Edited by - martinsson on 2005/03/01 21:20:17 |
|
|
stratocaster
Starting Member
19 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 22:38:07
|
quote: Om allt finns med, vad fattas då ?
Allt finns alltid med... frågan är hur mycket och vad det fokuseras på. I de flesta studios finns 3 par högtalare i olika storlek. Beroende på var man är i inspelnings/mix-läge så riktar man alltså ett "förstoringsglas" mot det spektrum man vill kolla extra noga med respektive högtalarpar (nu generaliserar jag grovt med en luddig aforism ).
Resonemanget kan jämföras med att kolla en sjysst målning med halogenbygglampa. Visst kan man det... men det är väl inte det som är idén med vare sig lampan eller tavlan?
Därmed inte sagt att det inte finns undantag. Jag tror bara att man biter sig lite i tummen om man tror att det är bra bara för att det är "proffsgrejor" och dessutom fett dyrt ofta.
Sammanfattningsvis: ovanstående är vad jag tycker. Om du tycker att det låter bra och kostar lagom så go for it! Då har ju DU rätt.
Ådi |
För en optimist är glaset halvfullt. För en pessimist är glaset halvtomt. För en tekniker är glaset dubbelt så stort som det hade behövt vara. |
|
|
shaft
Member
524 Posts |
Posted - 2005/03/02 : 11:34:51
|
Hej! Intressant tråd! MEN vad är det då som skiljer sig med "monitorljud" jämfört med hemmahifi?? Är det: 1. Annan frekvensgång och tonbalans. 2. Mer/mindre transparens. 3. Annat "sound" pga något? Fokusering på detaljer (som man inte vill höra hemma?) 4. De spelar högre och oansträngt? 5. Rummet måste akustikregleras? Ja jag vet inte, men är nyfiken på lite kommentarer. Jag hajar halogenlampan och tavlan nämnt ovan, men menas det att ljudet blir "skarpare" dvs mer detaljerat och "ljusare" (sorry, kunde inte låta bli);-) /Shaft |
|
|
Tomas
Member
1037 Posts |
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2005/03/02 : 15:09:25
|
profet? vad är det stratocaster förutsäger? hobbyfilosof skulle jag säga... |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
stratocaster
Starting Member
19 Posts |
Posted - 2005/03/02 : 15:33:35
|
Jag är ju ny här och vet inte hur det funkar... men det var väl inte MIG ni skulle diskutera? Hobbyfilosof??? Jag önskar dig och dina Tannoyer all lycka och välgång men vad f*n hoppar du på mig om???
Jag skriver vad jag tycker och sen skriver ni vad ni tycker. Om vi har tur så lär vi oss nåt allihop. Eller?
Ådi |
För en optimist är glaset halvfullt. För en pessimist är glaset halvtomt. För en tekniker är glaset dubbelt så stort som det hade behövt vara. |
|
|
Tomas
Member
1037 Posts |
Posted - 2005/03/02 : 16:52:46
|
Vad jag menade var givetvis att jag tycker att stratocaster UTTRYCKER sig väldigt tydligt och det känns som lite utrymme för missförstånd, men det finns ju som bekant folk som lever för att missförstå folk och bara måste påpeka om man inte är retoriskt korrekt. |
Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst. Teknikansvarig www.Brewhouse.se
Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317 |
|
|
Moby_Dick
Member
61 Posts |
Posted - 2005/03/02 : 22:43:45
|
det är kul hur en fråga kan få personer att stånga pannorna blodiga i sin vilja att visa hur duktiga och kunniga dom är i ämnet välljud, som är en extremt subjektiv upplevelse! ser ni kanske ironin i det hela...
sätt ihop 2 st från hi-fi forum och samtalet kommer se ut så här...
-Mina öron är bättre än dina!!! -Ne, MINA öron är bättre än dina!!!
|
Mitt System: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37001 |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 06:55:07
|
Rätt och fel hör väl egentligen inte till diskutionen, jag vill försöka förstå vad stratocaster skriver och jag tror att jag börjar göra det nu, det där med tavlan var inte så dumt (ursäkta min tröghet :)
Filosofi (eller synsätt) är bara kul, där kan man lära sig något och försöka se på saker lite anorlunda vilket aldrig är fel.
Min tolkning är då denna, vi förskönar och slätar ut de missar som kanske finns i musiken och därmed "förvanskar" (vet ej om det är rätt ord mem men...) vi den, med andra ord, vi gör den mer behaglig än den var från början.
Sedan kan man kanske vända på det, studiomonitorn skulle då vara den som förstör och bryter ner musiken.
Stratocaster, ta inte illa upp, jag tror definitivt inte detta var avsikten, kom igen, du har många bra poänger.
Mvh / Anders
|
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 20:54:06
|
Alltså, det tycks mig vara så att något fundamentalt, i all tysthet har smugit sig ut bakom kulisserna över åren som gått. Jag tänker på det som tidigare varit en av studiomonitorens huvudnummer, iaf när det gäller JBL's monitorer.
Förr var det så att en JBL monitor oavsett storlek alltid skulle ge studioteknikern samma ljudbild, oavsett vilken JBL monitor han än hade till sitt förfogande och oavsett var han än befann sig i världen. Det skulle således vara möjligt för en inhyrd musiker att gå in i sin lokala studio och där få sitt spår inmixat på mastern och eftersom de allra flesta studios runt om i världen hade JBL monitorer, kunde man få ett resultat som var väl så balanserat och homogent. Men idag tycks det finnas ett stort antal olika fabrikat representerade, vilket jag inbillar mig, måste göra det oerhört svårt att få till ett bra resultat.
Nån som kan klara ut hur det är? Är det jag som har missat nåt, eller är det så att man inte bryr sig om sånt längre?
/Rolle |
|
|
Moby_Dick
Member
61 Posts |
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 00:50:03
|
Jo, mina funderingar har nog också gått i den riktningen mellan varven, men få mig inte att börja lufta mina tankar och känslor kring det s k "Decibel racet", som ingen vill ta ansvar för, utan ALLTID skyller på andra aktörer/intressenter inom produktionskedjan.
/Rolle |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 06:41:14
|
Jag är benägen att hålla med, vad är egentligen industristandard idag ? |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
Topic |
|