HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förstegets inverkan på ljudkaraktären?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/04/06 :  05:38:23  Show Profile Send Drem a Private Message
Hur mycket påverkar egentligen försteget när det gäller ljudkaraktären? Om vi som exempel tar en vanlig analog signal som kommer från en cd via analog rcakabel och går vidare genom försteget till två frontkanaler?

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/04/06 :  09:05:33  Show Profile Send CC a Private Message
Mycket! Väldigt mycket! MER än de flesta tror...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2005/04/06 :  09:46:01  Show Profile Send freann a Private Message
Hur långt är ett snöre? Mao. en omöjlig fråga att svara på eftersom den är totalt systemberoende.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/04/06 :  10:23:03  Show Profile Send CC a Private Message
Hehe... Jo... Snören kan vara VÄLDIGT långa

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/04/06 :  11:48:32  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
CC har svaret på din fråga i sitt första inlägg.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/04/06 :  12:39:22  Show Profile Send Tomas a Private Message
Enorm har jag upptäckt!!!

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

cofra
Member

215 Posts

Posted - 2005/04/06 :  12:47:45  Show Profile Send cofra a Private Message
Ett bra försteg ska inte ha någon som helst inverkan.

MVH. Christian
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/04/06 :  12:48:41  Show Profile Send Drem a Private Message
Egentligen menade jag att fråga, i just det här fallet, om signalen behandlas igen i försteget när den redan är behandlad i dvdspelarens analog dac. Det blir två st omvandlingar liksom? Vill man inte försöka skicka signalen "helt ren" genom försteget om den redan är behandlad i källan (dvd/cd/dac etc)?

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2005/04/06 :  13:04:32  Show Profile Send Hasse a Private Message
man kan undra varför det är så stor skillnad på försteg. Om dom påverkar ljudet så mycker varför har man inte bara en potentiometer då.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2005/04/06 :  14:36:00  Show Profile Send olof a Private Message
Ett försteg kan kanske göra stor skillnad men i så fall så gör en högtalare eller ett rum STOOR skillnad(vill bara sätta det i perspektiv). Det fina med försteg är att riktigt bra går att hitta till låga priser.
Anledningen till att man inte bara har en potentiometer är att försteg ska kunna driva den last som utgående kabel och slutsteget utgör. I vissa fall funkar det bra, i andra inte.
Precis som cofra säger så ska det inte lägga till något(eller dra ifrån). Rimligtvis skulle det alltså gå att testa försteg genom att koppla det mellan befintlig förstärkare och cd (fullt utstyrt). Hör man ingen skillnad med eller utan det så är det bra(iof så ska jag kanske reservera mig för eventuella brister i för fallet varandes signalkejda)

Edited by - olof on 2005/04/06 14:43:07
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/04/06 :  14:40:36  Show Profile Send Drem a Private Message
olof:

Om man inte måste ha ett försteg som också ska funka som hemmabiosteg. Jag vill också ha ett som är lika bra på tvåkanal som på multikanal så priserna drar iväg. 6-kanals rörförsteget Copland CVA-306 är min dröm nu, men det ligger på 20kkr

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning

Edited by - Drem on 2005/04/06 14:42:27
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/04/06 :  14:49:45  Show Profile Send CC a Private Message
Till o med en "vanliga" potentiometrar i ett (mitt) passivt försteg (!) kan låta förvånande olika Och blandar man in ett aktivt försteg så ÄR skillnaden än mer stor!

Men naturligtvis gör högtalare/rum mer på helheten, det tar jag liksom förgivet att man vet... Men det var ju inte heller frågan, vilket som gör mest skillnad mellan försteg resp högtalare/rum?

Hur menar du med behandlad? Kör du analogt till försteg så är dess uppgift det självklara att kunna dämpa signalen...
Plockar du ut signalen digitalt från signalkällan o skickar till förstegets då förmodade inbyggda dac så har du naturligtvis en behandling där... Men det är ju bara till o testa vilket du tycker låter bäst, dac:en i cd/dvd:n eller förstegets inbyggda?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2005/04/06 :  14:56:10  Show Profile Send olof a Private Message
Följande kan jag inte själv stå för(då jag saknar kompetens att avgöra validiteten i testet) och därför får du själv avgöra vad som är rätt och fel.
På ett annat forum(faktiskt) har någon(morello?) testat en denon 2105 (kan varit 2805) och kom där fram till att den(förstegsdelen) varken la till eller drog ifrån något.
Oavsett vad man tycker om detta så är det enkelt att testa då hifklubbens butiker finns på de flesta ställen och de brukar vara tillmötesgåenda när det gäller att låna ut produkter.
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/04/06 :  14:58:43  Show Profile Send Drem a Private Message
CC:

Jag menar att om den behandlas i tex cdspelaren av en dac och sen skickas analogt till försteget så vill man väl helst inte ha en till behandling innan den går vidare till slutsteget? Eller är jag ute och cyklar i nattmössan?

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2005/04/06 :  15:03:53  Show Profile Send olof a Private Message
quote:
Men naturligtvis gör högtalare/rum mer på helheten, det tar jag liksom förgivet att man vet

Det har du säkert rätt i Blir bara lite nervös av sådan adjektiv då jag själv inte har klart för mig vad personen i fråga använder för skala. MEN detta är jag och jag är en j**la ordmärkare så bry dig inte om det
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2005/04/06 :  15:10:38  Show Profile Send olof a Private Message
quote:
Jag menar att om den behandlas i tex cdspelaren av en dac och sen skickas analogt till försteget så vill man väl helst inte ha en till behandling innan den går vidare till slutsteget? Eller är jag ute och cyklar i nattmössan?


Jag skulle vilja påstå att du har helt rätt i sak men samtidigt är det inte säkert att du kommer att uppfatta nån skillnad. Även ifall du gör det så är det inte säkert att du kommer att tycka det låter sämre. Sen är det en fråga om hur puristiskt lagd män är och vad man har för motiv med sin musiklyssning. För att ta ett exempel. Ponera att Denon 2105 är inte förändrar signalen på något sätt alls, oavsett detta så är jag övertygad om att 99,999 av hifinördarna i landet inte kommer att hålla den som det bästa försteget man kan köpa(ingen värdering lagd i detta).
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/04/06 :  16:58:02  Show Profile Send edison a Private Message
drem, vad menar du med "behandling" egentligen?

En DAC gör ju "behandling" i den meningen att digitala koder GÖRS OM till analog signal som sen skickas för förstärkning,

och vägen till förstärkaren (= slutsteget) kan gå på två alternativa sätt:

A. genom att signalen passerar en passiv volymkontroll (= passivt försteg)för att kunna varieras i styrka (egentligen dämpas alltefter hur starkt man vill spela), och sen förstärks i slutsteget tillräckligt för att högtalarna ska drivas.
B. genom att signalen passerar ett aktivt steg (aktivt försteg) som om jag fattat rätt ger större variationsmöjligheter för nivåjustering, då det inte bara kan dämpa utan även i viss mån förstärka signalen innan den skickas vidare till slutsteg och högtalare.
Jag antar att det är lite mer kompatibelt mer fler apparater att göra så, varför det också är vanligare med aktivt försteg, oavsett det sitter i egen låda eller är placerat i samma som förstärkaren/slutsteget (?)

Sett på detta viset har signalen inte utsatts för mer än högst nödvändig "behandling", men "bara" i form av nivåjustering/ och evt viss förstärkning, inte "OMvandling".

I en DAC görs ju en OMvandling, signalen som finns dold i koderna görs om till analog, medan den i ett passivt/aktivt försteg "bara" nivåjusteras.
"bara" satt inom parentes för det kanske görs annat i ett aktivt försteg också, som anpassning av impedanser etc, men sånt kan jag noll om så...

Varför det då kan vara skillnad på förstegs ljudliga inverkan är väl helt enkelt det att det är skillnad på komponentkvaliteter OCH på dom tekniska lösningar man tar till för att förstegets jobb skall göras...

--------------------

Snackar vi om Digitala försteg blir det med "behandling" av signalen i försteget en annan femma...

--------------------


(Har jag tokfel blir jag mer än gärna korrigerad!)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/04/06 17:04:38
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/04/06 :  21:20:48  Show Profile Send eliot a Private Message
quote:
Men naturligtvis gör högtalare/rum mer på helheten, det tar jag liksom förgivet att man vet...

Håller inte alls med

Rummet och högtalare är naturligtvis viktiga men de slukar inte detaljer som dåliga elektriska komponenter gör. Bra elektronik och billiga högtalare (det finns naturligtvis en undre gräns ) låter fortfarande bra. Det har nog de upptäckt som - kanske som en övergångslösning - kopplat in billiga högtalare till den "fina" anläggningen. Om man inte har stora problem med rumsresonanser och använder sunt förnuft vid uppställningen och möbleringen så ger naturligtvis rummet en färgning av ljudet men det slukar inte detaljer utan förmedlar de detaljer som elektroniken ger. Uppställning: spikes, underlägg mm är mycket viktigt för slutresultatet! Felaktigt uppställda apparater gör att musikdetaljer går förlorade....

Jag pratade nyligen med en av Sveriges största generalagenter för riktig HighEnd och han tyckte samma sak som jag att försteget var den viktigaste komponenten. Vi hade båda kommit fram till att skillnaden mellan slutsteg var klart mindre.

Även apparater som dCS låter mycket bättre om man använder ett försteg även om man kan reglera volymen i dCS.

En potentiometer i signalvägen, t.ex. en från alps, som finns i många förstärkare är rena katastrofen och gör att mycket detaljer går förlorade, dynamiken minskar och bör med det snaraste bytas ut mot reglage med fasta motstånd - det finns mycket man kan göra fel vid konstruktionen av ett försteg. Jag har naturligtvis gjort sådana byten så jag har hört förbättringarna i många apparater.

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/04/06 :  22:18:52  Show Profile Send CC a Private Message
eliot, du snackar hifi

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/04/07 :  01:52:20  Show Profile Send Bravo a Private Message
Som sagt, ett pra försteg är viktigt då den behövs för att få fram en tillräckligt bra signal.
Även om det teoretiskt borde vara sämre med flera steg så är i praktiken ett bra försteg absolut nödvändigt för ett gott slutresultat.
Egentligen är det ju bara att pröva sig fram.

Bravo
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/04/07 :  07:14:28  Show Profile Send Drem a Private Message
Min fråga uppstod därför att jag undrar om jag kan förbättra cdljudet i min anläggning ytterligare. Försteget är ju inget "hi-end" direkt utan ett Rotel RSP-966 hemmabioförsteg. När jag kör cd så kör jag det analogt från en Denon DVD-3910 som har schysta ljuddacar och så in på förstegets cd i stereo mode. Jag är nyfiken på ett Copland CVA-306 rörbestyckat 6kanaligt analogt försteg. Det har inga inbyggda dacs eller någonting, det skulle funka fint i min anläggning eftersom dvdspelaren själv har bra dacar för både digitalt och analogt ljud. Jag skulle gärna vilja höra vad rören gör för förändring av ljudbilden hemma hos mig.

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/04/07 :  08:07:30  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Ett av skälen med aktivt försteg är att man avlastar signalkällan vilket leder till att signalkällan helt enkelt låter bättre. Det aktiva försteget utgör en enkel last för signalkällan och gör jobbet med att driva slutsteget. En bra cd-spelare kan mycket väl ha en så bra analog utgång att den klarar att driva slutsteget själv och då kan det vara vits med enbart ett passivt försteg.
Jag använde själv ett passivt försteg som jag kopplade cd-spelaren till. Sedan hade jag ett vanligt försteg som jag anslöt dom andra signalkällorna till och som jag också kopplade via det passiva försteget.
CD-spelaren hade en påkostad analogdel och behövde inte någon draghjälp av ett aktivt steg.
När jag sedan bytte cd-spelare så upptäckte jag att den behövde mer hjälp.
Det löste jag med ett buffertsteg från Musical Fidelity. Då kunde jag tydligt höra hur buffertsteget lyfte ljudet på cd-spelaren.
Men det blev många burkar så jag kastade ut dom och satsade på ett riktigt bra aktivt försteg istället.

För att ett aktivt försteg skall tillföra något så skall alltså ljudlyftet på signalkällan vara större än den försämring man får genom att fler komponenter hamnar i signalvägen.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/04/07 :  09:22:13  Show Profile Send Blue a Private Message
Försteg hit och slutsteg dit... Är det inte lite nittitotal att bara snacka för- och slutsteg? Nuförtiden finns det ju minst lika bra integrerade alternativ, åtminstone hela vägen upp till 50 kkr-klassen. Det blir oftast snyggare och tar mindre plats dessutom.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/07 :  09:41:07  Show Profile Send matte76 a Private Message
Blue: Jo men oftast får man väl mer kraft med för/slutsteg, vilket vissa med tungdrivna högtalare vill ha...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/04/07 :  10:13:40  Show Profile Send eliot a Private Message
quote:
Försteg hit och slutsteg dit... Är det inte lite nittitotal att bara snacka för- och slutsteg? Nuförtiden finns det ju minst lika bra integrerade alternativ, åtminstone hela vägen upp till 50 kkr-klassen. Det blir oftast snyggare och tar mindre plats dessutom.

: )

- Jag pratar inte om den klassen

Men Du har helt rätt: upp till en viss prisnivå är det kostnadseffektivt med bara en nätdel. Monoblock är inte heller ute som Du kanske tror...

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/04/07 :  10:31:08  Show Profile Send Blue a Private Message
Hehe...

Ja det är ju inte det att det är nittiotal att HA en för- och slutsteg kombo liksom, men däremot är det kanske lite gammaldags att bara snacka om för- och slutsteg, som om det inte finns integrerat... Fast det är klart, om man som Eliot inte vill befatta sig med "under-femtio-kategorin" så... ; )

Vad som kan vara riktigt, riktigt snyggt är små monoblock, med försteg och cd-spelare i samma format. Som Musical Fidelitys nya X-serie. Borde vinna pris för bästa formgivning!



Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000