HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Låda i spånskiva och MDF
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2005/02/28 :  10:20:45  Show Profile Send mangs a Private Message
Håller på och konstruerar en trevägare med måtten 280x330x1150

Kommer klä sidorna med massiv ek i form utav en bänkskiva. Tnaken vara att själva lådorna skulle byggas i 19 el. 22mm MDF men på slutet har jag haft vissa funderingar på om delar av lådan istället skall byggas i spånskiva pga den lägre egenresonansen.

Högtalaren är en trevägare och kommer innehålla två slutna kaviteter med nettovolymen 9 resp. 60 liter. Den större kaviteten kommer innehålla en del stagning. Den mindre lådan skall innehålla mellanregister och spela frekvenser från ca 200-330Hz och uppåt medan den större lådan tar hand om frekvenser under denna gräns. Eftersom spån och MDF har lite olika egenskaper tänkte jag att man kunde kombinera dessa på något effektivt sätt för att minimera vibrationer i kabinettet. Visserligen kommer nog den massiva eken göra sitt till men man gilalr ju inte lådljud.

Min tanke var att den lilla lådan på 9 liter skall vara byggd i mestadels spånskiva medan den större lådan är byggd i MDF. Hela Baffeln kommer dock vara byggd i MDF då det är smidigare att arbeta med. jag utesluter dock inte att jag kör dubbel baffel med spånkiva på insidan och MDF ytterst.

Vad har ni för tankar inom området?

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/02/28 :  11:01:04  Show Profile Send asto a Private Message
Jag tror defenitivt att det inte är till någon nackdel att blanda olika material med lim emellan (ordentligt med lim)
Jag är inne på att blanda spån, gips och kakelplattor i lådväggarna, lite samma princip som ett badrumsgolv, det borde bli ganska dött....
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000