HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Variovent -erfarenheter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2005/02/17 :  09:04:47  Show Profile Send mangs a Private Message
Jag har sökt men inte hittat den information jag söker.

Jag skall bygga ett par slutna lådor med Scanspeaks 10-tummare 8565-01 och jag har vissa krav på att inte lådorna får bli för stora. Just nu räknar jag med att de skall hamna på 60 liter.

Genom att då använda två stycken Variovents i varje låda så skall tydligen elementet uppleva det som om lådan egentligen är större vilket ju alltid är trevligt. Någon som har positiv/negativ erfarenhet av Variovents?

Om man jämför med en helt sluten låda, vad påverkas? jag antar att den kommer spela djupare i frekvens men kommer den tappa i snabbhet och bli mer mot Basreflex-hållet?

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2005/02/17 :  10:53:41  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Om man ska föröka sig på nån analogi så hamnar du nog närmare en dämpad transmissionline än en basreflex med en aperiodisk låda. Det är mer en läckande sluten låda än ett resonant system. Jag tror det är viktigt att placera variovenen långt från elementet för att inte få dippar pga av delvis utsläckning.
Jag har ett par 21W8555 och ett gäng variovents men har tyvärr aldrig kommit till att testa dem. Har dock planer på att testa att skapa en aperiodisk låda av mina toppar. De är slutna och avstämda till butterworth och jag funderar på att skapa mig en ”variovent” genom att borra många små hål på baksidan och täcka insidan med filtmatta. Tar kanske tag i det ikväll, återkommer med resultat i så fall.

/Jesper
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2005/02/17 :  11:23:30  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
Vill minnas att någon väldigt erfaren högtalarbyggare här på fourmet (eller något annat) sa att en variovent tar fasta på nackdelarna från både basreflex och sluten konstruktion. Och att det inte finns några egentliga fördelar. Hoppas någon annan kan utveckla detta.

En fördel som jag läst om är att impdedanstopppen kring resonansfrekvensen minskar. Men det kan man ju styra upp i filtret istället.

Om det är viktigt med små lådor är det väl vettigt att kika på ett annat element, kanske inte ett alternativ?

| Hemsidan |
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2005/02/17 :  12:05:12  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Aperiodisk låda används av bla Dynaudio och Von Schweikert om jag minns rätt, båda respektabla tillverkare, så det är nog inte bara skit. Det är väl som alltid, måste implementeras rätt.

/Jesper
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2005/02/17 :  12:05:15  Show Profile Send mangs a Private Message
Tack för era svar.

Att byta element är inget alternativ utan det är SS 10 som gäller.

Tänkte bara om man kunde lura ner den lite mer i frekvens utan att ha större lådor.


Jesper, det vore jätteintressant om du kunde berätta hur det experimentet gick.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/02/17 :  14:33:16  Show Profile Send edison a Private Message
stef:
"...sa att en variovent tar fasta på nackdelarna från både basreflex och sluten konstruktion. Och att det inte finns några egentliga fördelar."

----------------------------------------------

Skulle man inte tolka "tar fasta på" som att en Variovent ADRESSERAR dessa nackdelar och alltså i och med sin funktion just ser till att ge ett resultat UTAN den portade resp. helt slutna lådans nackdelar???
Det tror iaf jag när jag begrundar vad jag (för mkt länge sen) läst om Variovents funktion.

Ungefär som att denna vid låga frekvenser lurar elementet att det finns i en större låda MEN samtidigt innebär att vid högre frekvenser märker inte elemntet att lådan är "öppen" utan beter sej som om den var stängd.
Vad detta skall ge har jag för mej är:
Djupare OCH fastare bas, samt mer transparent ljud "overall" i basregistret.

Min hemkokta ca 50 liters (8" bas) golvare är fn "försedd" med ett hål på "drygt en CD-skiva" i diameter och kan nog med nån halvtät matta bli en Experiment-Variovent...när jag får tillräcklig lust att testa ....
Nu låter det aningen oprecist längst ner men jag har proppat utrymmet närmast bakom elementet ganska tätt med fårull och det blev bra mkt tajtare ljud efter den åtgärden (har inte lyckats få nån bra "normal" portavstämning och inte mätt nåt heller tyvärr...)
-----------------------------------
(Blir det av att experimentera kan jag ju också posta till denna tråden om vad som kom av det)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/02/17 14:38:20
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2005/02/17 :  17:09:15  Show Profile Send jonasz a Private Message
Om det är så att elementet "ser" en större låda med varioventer så borde Q sänkas och "snabbheten" öka? Hade varioventer i mina gamla Respons Baby Grand och i de var det sannerligen inget fel på basen i alla fall. De lät väldigt tajt och fint (för att vara lådor ) i basregistret.

Mvh Jonas

You'll Never Walk Alone...

Edited by - jonasz on 2005/02/17 17:09:55
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2005/02/17 :  17:12:06  Show Profile Send jonasz a Private Message
Har förresten sett att många använder 8565-01 i just 60 liter sluten låda så det kanske funkar utan varioventer också.

Jonas

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2005/02/17 :  17:48:47  Show Profile Send mangs a Private Message
Intressant edison.

Jag kommer nog köra på 60 liter sluten och det lär ju fungera bra, skulle dock vara intressant att prova med en variovent för att se om det blir bättre. En provlåda kanske vore en idé?
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/02/18 :  00:27:37  Show Profile Send edison a Private Message
Hmmm - jag har ett par SS 8551-basar (8" pappkon) liggandes, köpte dom (beggade) lite på impuls när ett bra pris dök upp...men har inte kommit igång med nåt med dom ännu...
Kan bli baslådor till mitt 5" Excel-projekt kanske, eller en "stor" stativare med nåt trevligt diskantelement, ja det är inte bråttom.
Dessa skall vad jag kan få fram av mitt program passa till rätt små lådor, typ 15-18 liter sluten eller 17-20 liter portad.Varioventad låda vore ju nåt att prova, dom får -3db runt 50-60 hz vid portad låda el. ca 75 hz sluten, så dom får nog assisteras av nån sub (annat projekt som är igång men inte klart...)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/02/18 00:28:32
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2005/02/24 :  21:36:12  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Kom till skott och borrade hål en av topparna i kväll. Borrade 10st 8mm hål och satte filtmatta bakom. Avstämmningen med de 10 hålen simmulerer till ca 30hz. Det behövs lite mer filtmatta bakom hålen för det flåsar lite från hålen vid stora konustlag men förutom det så blev det en klar förbättring. Mellanregistret blev lungnare och mer detaljerat. Min flickvän som inte visste vad jag gjort undrade vad det var för fel på den ena högtalaren, den jag inte modifierat.

/Jesper
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/02/24 :  23:06:44  Show Profile Send edison a Private Message
Intressant Jesper N!!!

Håller på lite med min blivande Excelstativare (ännu i en gammal låda som ej skall användas)
Gjorde den lådan med en slits i botten baktill, och tänkte prova med lite olika lång "port" genom att tillverka några olika långa "tak" till slitsen att bestämma längden på porten.Blev inte provat då projektet avstannade under sommaren/hösten...

Nu, bla pga att jag ville prova mina beggade Boehlender Graebner NEO3 planarelement så tog jag fram lådan igen.
Kör med den tämligen fullpackad med fårull, och en del syntetdämpmaterial, samt med slitsen "öppen" (ingen portlängd mer än lådväggens ca 15 mm)
Lite ull i slitsöppningen också, det låter inte helt illa i basen!

Får mej att lura på om min kommande låda skall göras med nån typ av öppna sidostycken, typ ett gäng små hål eller nån variant på öppning med halvtät textil som "ljudbroms".
Denna länk visar grundstommarna till min kommande stativare samt även den gamla provlådan.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=28179
(ganska lång "tråd" dock ;-)

Undrar om inte också några av finska Amphions större lådor har nån typ av "utsläppshål" på sidan för avstämning av mellanregisterelementet, enligt nån egen speciell konstruktionsidé....
...jovisst, så är det ju:
http://www.amphion.fi/products/krypton/kryptonframe5.htm

http://www.amphion.fi/products/xenon/xenonframe5.htm

EDIT:
Amphions sidohål är avsedda att jämna ut högtalarens spridning, så att alla register sprids likformigt, alltså inte direkt ett sätt att "släppa ut" bas enbart...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/02/25 00:40:04
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/02/24 :  23:26:55  Show Profile Send marens a Private Message
Amphion Xenon har ett hål i lådan för att få lite utsläckning längre off axis för lägre frvekenser, kardiodliknande kan man säga. Detta för att minska tidiga reflexer även vid halvlåga frekvenser.

Tänk på att gör am bara ett hål i en låda som kommer det bli basreflex av det. Det blir som ett ganska kort rör vars skenbara längd beror av diametern på hålet. Jag vet inte exakt hur det blir med dämpning av lusftflödet (filt osv), men jag kan tänka mig att man kan få kompressionseffekter. Lite som att göra en för liten basreflexport som lätt överbelastas.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/02/25 :  00:44:12  Show Profile Send edison a Private Message
marens:
Ja, såg det när jag läste lite mer ingående på deras sida, samt i en av testerna som fanns länk till på sajten.

Man är alltså särskilt som amatör utan mätmöjlighet ute på väldigt osäkert vatten om man bara "lite hur som" gör hål utan uträknad/mätt avstämning - vilket jag iofs visste

MEN - en Variovent är ju eg just ett "hål" med textildämpning som är tänkt att stoppa högre frekvenser men släppa ut bastoner.
Om det i sej ger resultat att komprimering uppstår av delar av registren vet inte jag, men möjligen kan den vara så liten att vinsten uppväger eller övergår den nackdelen... (?)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/02/25 01:26:12
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2005/02/25 :  10:16:15  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Efter lite ytterligare lyssning och A/B jämförelse med den omoddade toppen kan jag konstatera att även attacken i midbasen är klart bättre.
Tjockleken på bakstycket är 32mm, med 10st 8x32mm hål är nog risken för kompression vid stora konutslag överhängande. Bara en magkänsla, den som känner till tummregler/formler för aukustisk kompression får gärna få upplysa mig. Porthastigheten vid 100hz är 2-3m/s enligt simmulering (delar vid 100hz aktivt), vid 50hz är den 10m/s.
Vitsen är ju att luftflödet ska flöda fritt för att sedan dämpas resistivt, uppstår kompression blir ju ventilen mindre resistiv.

/Jesper
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/02/25 :  17:29:45  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
MEN - en Variovent är ju eg just ett "hål" med textildämpning som är tänkt att stoppa högre frekvenser men släppa ut bastoner.
Om det i sej ger resultat att komprimering uppstår av delar av registren vet inte jag, men möjligen kan den vara så liten att vinsten uppväger eller övergår den nackdelen... (?)

Det blir nog aldrig som det är tänkt. Jag litar nog mer på kommentaren om att man kombinerar nackdelarna med både basreflex och sluten låda.

Tänk såhär att man vill ju ofta ha en stor port för att minska kompressionen i en basreflexlåda, därför krävs ett långt rör. Gör man röret så kort som möjligt, dvs bara (ett) hål i lådans vägg så kommer portarean bli så liten som möjligt, dvs man får mesta möjliga kompression för en given portavstämning. Det är alltså inte bara risk att det blir kompression i porten utan det kommer för det mesta att vara kompression. Inte så bra mao.

Att sätta lite tyg framför för att dämpa luftflödet genom porten resistivt kommer inte påverka högre frekvenser särskillt mycket. Högre frekenser är ju här i princip i storleksorningen 1kHz eller mindre, vid dessa frekvenser krävs ett rejält lager med gullfiber för att åstadkomma någon nämnvärd dämpning. Det som står för dämpningen av högre frekvenser i detta fallet är lådans lågpassfunktion i porten pga portavstämningen.

Edited by - marens on 2005/02/25 17:34:22
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2005/02/27 :  18:33:01  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Marens:
Kompression av luftflöded i basreflexröret i en basreflexlåda är givetvis inte bra, då är systemet inte längre linjärt. En aperiodiisk låda är inte ett resonant system (som ett basreflexsystem), lika lite som en transmissionline är ett resonant system. En aperiodisk låda är en läckande sluten låda. En "variovent" är inte en bit tyg framför ett basreflexrör, det är ett ganska stort hål med hårt packat dämpmaterial.
Det fämsta syftet med en aperiodisk låda är att minska den kompression (av konrörelsen i detta fall) som uppstår i en liten sluten låda, för mig fungerade det aldeles utmärkt, fick bättre dynamik i midbasen och renare mellanregister.

/Jesper
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2005/02/27 :  21:20:51  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Borrade några hål till, nu är det 14st 8mm hål.



Blir nog drygt när faneren ska dit bara...

/Jesper

Edited by - Jesper_Nilsson on 2005/02/27 21:23:14
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/02/28 :  07:53:31  Show Profile Send CC a Private Message
Hej! En bild på ett par äldre Respons Grand med Variovents
12:an från Dynaudio verkar trivas gott

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2005/02/28 :  09:32:53  Show Profile Send mangs a Private Message
Hej,
Kul att läsa om era erfarenheter och åsikter. Jag är fortfarande kluven i hur jag skall bygga mina lådor. Lutar till att jag kommer bygga slutet och sedan experimentera med variovents i någon testlåda. Vill ju veta vilket som är bäst.

Tack så jättemycket för all hjälp.

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/02/28 :  12:01:35  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
En aperiodiisk låda är inte ett resonant system (som ett basreflexsystem), lika lite som en transmissionline är ett resonant system. En aperiodisk låda är en läckande sluten låda. En "variovent" är inte en bit tyg framför ett basreflexrör, det är ett ganska stort hål med hårt packat dämpmaterial.
Det fämsta syftet med en aperiodisk låda är att minska den kompression (av konrörelsen i detta fall) som uppstår i en liten sluten låda, för mig fungerade det aldeles utmärkt, fick bättre dynamik i midbasen och renare mellanregister.

Tanken är kanske att en "aperiodisk" låda inte ska vara ett resonant system. Du säger att en T-line inte är ett resonant system, jag vet inte om jag håller med. Mäter du impedansen för en T-line så kommer du se en liknande impedans som för en basreflex, med två pucklar. Resonansen byggs upp på ett annat sätt: mha gångvägen för ljudet i stället för fjädern i basreflexporten men det är fortfarande resonant, precin som det uppstår resonansmoder mellan väggarna i ett rum. Sedan kan man ju välja att mer eller mindre dämpa dessa moder mha dämpmaterial på olika sätt men de finns ju fortfarande där.

Även en sluten låda med element i är ett resonant system, kanske beror på vad man menar här men iaf.

Om hålet är ett basreflexrör eller inte beror på storleken på hålet. Om du gör en öppen baffel så är hålet väldigt stort. Då kommer du att få kortslutning vid lägre frekvenser. Detsamma händer om du minskar hålet mer eller mindre ända tills porten blir så litet att det uppstår resonans mellan lådans volym och porten. Man får kanske prova och mäta sig fram till hur stort hålet behöver vara för att det inte ska uppstå resonans.
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2005/02/28 :  13:00:37  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Givetvis har du resonans i allt, men den ses för det mesta som något icke önskvärt. Själva funktionen hos ett basrefelxsystem är att skapa resonans i lågbasen. Pulssvaret för ett basreflexsystem ringer klart och tydligt. En transmissionline har en fundamentalt annan funktion, den lyfter lågbasen genom fasförsljutning och summering av två inteferrerande ljudkällor, elementet och linjeöppningen. Ingen ringning kan ses i pulssvaret. Givetvis uppstår minde resonanser av olika slag även här, men det beror på svagheter i den praktiska implementationen och inte funktionen i sig. En korrekt implementerad transmissionline har inte de karakeristiska topparna i impedansen som basreflex har, den är i de närmaste resistiv.
Skillnaden mellan en basreflexlåda och en transmissionline ställs på sin spets med en Mass Loaded Transmissionline, vilken ser precis ut som en basreflexlåda. Jag reckomenderar en titt på www.quarter-wave.com om du inte redan varit där. Mycket utförlig och inspirerande härledning av hur TL systemt fungerar.
En öppen baffel kan inte liknas med ett basreflexsystem med mycket stor port för det är inte lägre ett resonant system, finns inget som kan lagra energi. Med väldigt mycket fantasi skulle man kunna likna det vid en TL men det är meningslöst efterssom det inte lägre har de egenskaper som karakteriseras av TL. I den analogin skulle ett bakladdat horn oxå vara en variant av basreflex, vilket det häller inte är.
Ingen av de klassiska ”lådtyperna” är absoluta, de beter sig på ett förutsägbart sätt inom ett avgränsat implementations område. Går man utanför detta har man något annat som bara kan beskrivas om man går till botten med de grundläggande fysiska sambanden.

/Jesper
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000