HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Egenbyggd signalkabel för 3,5 mm-plugg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Calle H
Member

147 Posts

Posted - 2005/02/27 :  15:57:44  Show Profile  Visit Calle H's Homepage Send Calle H a Private Message
Hej. Någon som byggt egen signalkabel med 3,5mm-plugg i ena änden och RCA i den andra? I så fall vill jag veta vad för kabel ni använt osv.

Kontakt: 42-700-39 Elfa


Andra sidan: 42-257-02


Kabel?

Med öl i gräset på en Opeth-konsert.

Edited by - Calle H on 2005/02/27 16:30:36

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/02/27 :  16:32:31  Show Profile Send f95toli a Private Message
Du bör använda valfri 75 ohm koax-kabel, Elfa har en del olika varianter.

Själv behövde jag ganska många meter (från dator i ett rum till receiver i ett annat rum) så jag köpte helt enkelt vanlig antennkabel (som alltid är på 75 ohm) på Clas Ohlson, billigt och bra. Fungerade helt utan problem trots att jag använde ca 15 m, i de här sammahangen är dessutom kontakterna ett större bekymmer än kabeln eftersom varken RCA eller 3.5 pluggen är på 75 ohm.

Men å andra sidan är jag ju kabelskeptiker

Go to Top of Page

Calle H
Member

147 Posts

Posted - 2005/02/27 :  19:19:52  Show Profile  Visit Calle H's Homepage Send Calle H a Private Message
Om du använde två koaxkablar, hur fick du det snyggt på datorsidan.

Med öl i gräset på en Opeth-konsert.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/27 :  19:30:21  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Såvida den inte skall skärmas är det väll fritt val av kabel?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/02/27 :  19:45:51  Show Profile Send labrat a Private Message
Har själv funderat på att bygga en DIY-datorkabel, och har mer eller mindre kommit fram till att den bästa lösningen förmodligen är att köpa en 3,5teleplugg->2PHONO-adapter, så kan man använda samma signalkablar som man kör till DVD'n/CD'n. Annars måste man ju nästan använda en kabel med dubbla ledare, Clas Ohlson säljer mikrofonkabel som består av 2 ledare + skärm, huruvida denna är bra/lämplig för ändamålet har jag ingen aning om.

Tänkte även vara lite fräck och slänga in en fråga angående de RCA-kontakter Elfa säljer här, såg att de hade en modell från Deltron (#: 42-266-84), och tänkte höra om någon vet om den är bra? Den finns med 3 olika färgkoder (svart/röd/vit) varav den vita kostar ca 10:- och de andra 30:-, av någon anledning. Lite budget, men den ser rätt sjysst ut. Har provat Clas Ohlsons RCA-kontakter och de var rätt kasst byggda. Är Biltemas bättre?




EDIT: Såg att Elfa har en en 2-delad variant av RG59 som skall vara bra för analoga signalkablar, kostar 37.90:- per meter. Artikelnummer#: 55-914-41 . Kan nog vara lämplig för ändamålet om det på något snyggt sätt går att lösa med telepluggen.

Sandoz in the rain

Edited by - labrat on 2005/02/27 20:31:14
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/02/27 :  20:27:44  Show Profile Send f95toli a Private Message
Ledsen, jag läste lite för fort och tänkte fel.
I mitt fall var det en S/DIF signal som jag vill överföra (digital signal ljudkort->receiver), ska du bara överföra vanlig analog signal kan du i princip använda kabel med vilken impedans som helst.
Å andra sidan är det fortfarande bra att använda skärmad kabel om avstånden är stora.

Att få det snyggt på datorsidan var inget problem för mig eftersom jag endast behövde använda en kabel.


Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/27 :  20:33:39  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Ah :) Då var det en annan femma.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

krang
Member

434 Posts

Posted - 2005/02/27 :  20:46:50  Show Profile Send krang a Private Message
Att 4-fläta/tvinna är ett enkelt alternativ, då blir det bara att sätt en bit krymp i korset där du tänker dela dem i två vid anläggningen. Då återstår bara att välja en lämplig kabel att snurra också.
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/02/27 :  21:02:58  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Elfa har en alldeles utmärkt Triaxkabel (75Ohm) prova den !! Den har bra tekniska specar som passar till ändamålet; http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=/elfa/produkter/se/5811.htm

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/02/27 :  22:58:29  Show Profile Send silvervarg a Private Message
En bra skärmad 4-ledare verkar vara lämpligt, t.ex. ELFA 55-802-04
Kontrollera hur tjock kabel du kan få in i 3.5mm pluggen. Det kan vara svårt att få in en kabel av bra kvalitet.
Valet står då mellan en sämre och slankare kabel eller att använda en adapter-plug för att få en större kontakt i den änden.
Go to Top of Page

Calle H
Member

147 Posts

Posted - 2005/02/28 :  19:43:11  Show Profile  Visit Calle H's Homepage Send Calle H a Private Message
Ja, det var ju ett gissel. Man kanske skulle ta och byta 3,5 mm pluggen till RCA i datorn och slippa detta trams....

Har ju förresten alla sortes PTFE-slang på löpmeter.

Wolfgang: Vilken av de tre ledanar använder jag till vad?

Ingen plugg klarar ju av kabeln. Grrr.

Med öl i gräset på en Opeth-konsert.

Edited by - Calle H on 2005/02/28 19:43:57
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000