HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Waveguide/horn(?) Vifa XT25
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rokk
Member

181 Posts

Posted - 2005/02/25 :  21:22:06  Show Profile Send rokk a Private Message
Jag har en tråd längre ner som handlade om utseendet på amphion argons speciella utseende runt diskanten. Funderade på om man kan göra en liknande sak med Vifas XT25, mest för att jag tycker om utseendet, men också för att kanske få ut något gott utav det. Detta är för mig ett outforskat område som jag har försöka läsa mig på inom under dagen. men det verkar ganska komplicerat. Om jag skulle utföra denna ändring på t.ex en högtalare med ett filter som är anpassat efter högtalaren, skulle detta ställa till med några större komplikationer? Känsligheten skulle jag gärna vilja få upp lite, som man verkar kunna lyckas med(?)

Någon som kan försöka förklara/beskriva detta för mig, och kanske komma med tips/funderingar för en som är total novis inom detta område.

Är ens detta möjligt att genomföra utan STORA bekymmer med XT25:an, eller måste jag skadd amigsjälv en dome-diskant att leka med?

MvH, Daniel

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/02/26 :  01:31:05  Show Profile Send marens a Private Message
Jag är absolut ingen expert på området men jag har börjat utvärdera waveguides till diskanter. Kolla gärna mina trådar om detta, kanske finns en del intressant läsning och vägledning där.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36059

Du får gärna posta och ställa eventuella frågor.

In denna tråden står allt från början till nuläge om du orkar läsa:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=3859
Go to Top of Page

rokk
Member

181 Posts

Posted - 2005/02/28 :  20:46:21  Show Profile Send rokk a Private Message
Tackar,
Hittade tråden din förut när jag sökte, men ville inte 'sno' tråden om man kan säga så =)

Om man ska leka med waveguide är nästan det enklaste att mäta sig fram antar jag? Vad behöver man för utrustning för att mäta detta?

Ska läsa igenom tråden din ännu en gång, och se vad jag kan komma fram till. Även läst tråden på faktiskt, jag börjar förstå mer men långt från nog =)

Edited by - rokk on 2005/02/28 20:47:32
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000