HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bilcdfråga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2005/02/27 :  17:46:17  Show Profile Send Parasite a Private Message
Hejsan , som glad ljudoch musik älskare så måste man självklart se till att ha lite Rock n Roll i bilen. Nåja , jag hade på en höft spikat ihop en låda åt mina 6*9 tummare, efter att ha stått i en fuktig bil så insåg jag att jag behövde stadga den och täta den en smula eftersom den hade spå basreflexportar i varje skarv =P
Nåväl, jag stadga upp den , o kasta i en del glasfiberull, och den blev STUMM , verkligen STUMM , den aningen vildvuxna basen försvann till en fast betydligt klenare bas. Det som dock förbryllar mig är att det verkar så mycket svårare att spela högt med cdradions inbyggda förstärkarkretsar, när man drar på lite , så blir det tydliga missljud (de låter som de uppstår i cdradion och inte högtalarkonenerna)och höjjer man lite till så klipper det ohämmat och cdradion stängs av , men har ju i höstas kunnat poppa på med den volymen ( om man tittar på volymkontrollens gradering) inte tokspelat så mycke i vinter eftersom jag oftast kör korta sträckor och vill inte spela slut på batteriet.
Nåja, min fråga är om nån av er smarta och elektronikunniga muppar har nån idé varför det beter sig så? Har impedans kurvan ändrats då lådan är mer sluten o dämpad, eller är det bilradions slutsteg som fått lite mycke stryk? Eller rent av kopplingarna till bilradion som är kassa?

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/02/27 :  19:56:27  Show Profile Send edison a Private Message
En grov gissning(!):
När lådan var odämpad så spelade den lite "högre" då ljudet både kunde studsa lite och läcka ut i kupén/skuffen på bilen (alltså egentligen var kupén/skuffen* en del av lådan om än ofrivilligt)
Sen blir en helt sluten OCH dämpad låda mer ineffektiv (lägre DB per watt) än en "öppen" eller en sluten som är odämpad.
Lådan ger i och för sej renare ljud MEN när nödvändig effekt (för att driva den till "samma" volym som du tidigare spelade på) blir högre och bilstereon inte kan leverera - ja då distar stärkaren mkt och gärna...

(finns det smarta "muppar" ???) hehe...


* du skriver inte om du tidigare haft 6x9'orna isatta i hål i hatthyllan eller om det är en kombi med lådorna därbak, eller om du har lådorna sittandes PÅ hatthyllan

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/02/27 19:58:55
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2005/02/27 :  20:18:10  Show Profile Send Parasite a Private Message
Har en stor låda i hela mitt bagageutrymme på i lilla minimala ford fiesta 1.1 =) så lådan kan väl va på ca 90*30*40 cm =)
Vad jag menade med "volym" va att när man drar upp den till låt oss säga 24 så början den bråka när man kunde spela 27 -28 utan proböem o så "högt" så gör varje steg massor med skillnad. spelar man med reglaget på 25 så bvörjar den låta illa o stänger av sig, menar att har jag utan problem kunnat spelöa vid 27 så bör jag ju kunna göölra det nu med =)

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000